Mitä mieltä? (raskauteen liittyvää)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kertokaas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kertokaas

Vieras
Olen tällä hetkellä rv29+2.
Ylipainoinen parikymppinen nainen.
Esikoinen syntyi tämän vuoden(2009) tammikuussa.

Mulla on ihme oireilua yms. Haluaisin kuulla teidän mielipiteenne/arvelun asiaan.. Koska oma neuvola tätini ei puutu tilanteeseen.

HUOM! Oireita yms on jatkunut jo n. rv15 asti.

-painoni oli ennen raskautta 118kg * ja sitä se on edelleen.. painoni ei nouse, mässään ja en oikeastaan liiku yhtään enempää kuin normaalistikkaan eli hyvin vähän, tosin mitä nyt 9kk vauvan kanssa tulee väkisinkin..Viime vuonna painoa oli jo nyt tullut monen monta kiloa. ja elämän tapa oli suht samanlainen

-Syöntien jälkeen on aina huono olo, oksettaa, joskus jopa tulee kova tuskan hiki.. verensokerit on sen 5-7välillä eli sen nyky normien mukainen, eli mulle ei olla todettu raskausdiabetesta (vanhan norminhan mukaan olisi)
Mikä siis mättää?

-sf mittani kasvu on aika hurja. 23 viikolla se oli 22(mahan ympärys 122), ja rv27 se oli 33(mahan ympärys 130) Itse eilen mittasin, varmasti saattoi mennä väärinkin mutta sain sf:nä n.36.
* Neuvola täti tuumasi tuolloin 27viikolla vain että ohhoh, kun on kasvanut huimasti.. :O

-Noustessani ylös nyt viime aikoina, n rv24 lähtien. Mulla pistele lantion seudulle, ja pissatessa etenkin.. tätä ei viime vuonna ollut ja tottakai joka raskaus on poikkeus, mutta onko tuo normaalia?
*pistelyllä meinaan siis sellaista.. tossa lantion seudulla olevaa aluetta, alavatsan alla tuntuu siel sisäpuolell sellasta et aivanko joka kerta joku viiltäisi veitsellä sisältäpäin.. pissatessa siis hyvin epämukavaa.

-Pikkasen liikkeet on tuntunut jo hyvin aikaisessa vaiheessa, jo rv13. ja jo rv20 tunsin jo mahan päältä ja ne näkyi, toisin kuin viime vuonna vasta rupesin tuntemaan sisältä jotakuinkin ja juu edelleen,joka raskaus on erinlainen. Minun lisäkseni vain moni on ihmetelleet että miten ne jo niin aikaisin näkyy ja se tuntuu hirveän suurelta, kovat liikkeet?!..

pelkään siis että kyseessä olisi sokerivauva, ja sen myötä kasvanut suureksi.. mutta voiko kyseessä olla muuta?

olen ajatellut että voisiko huonooloni johtua siittä että kun syön, suurinosa ravinteista menee vauvalle tai hukkaan.. ja siksi huonoolo? etenkin kun painoni ei lainkaan nouse? olisiko elimistössäni jokin vialla, siis ihan jokin elin joka ei kestä tätä toista raskautta ja oireilee näin? villi veikkaus vain..

ja edelleen, painotan, neuvola tätini ei puutu asiaan..
olen päättänyt että viim rv37 menen ultraan katsotuttamaan onko kaikki ok ja että kuinka suuri vauva jo on.. jos siskonsa mukaisesti syntyy niin syntyy yli ajalla ja jos kyseessä sokerivauva, voi olla että alatiesynnytys ei tule kuuloonkaan ja välttämättä kaikki ei ole lapsella hyvin.

Oma pikkusiskoni on sokerivauva, syntyi paripäivää ennen la käynnistyksellä koska oli jo iso, mutta keuhkot ei olleet kehittyneet, mikä vissiin sokerivauvojen suuri ongelma.. viim varmaan siis sen ultran jälkeen jos ei oo kaikki ok niin neuvolan pitäisi puuttua asiaan, tiiä sit...

ja toivon, toivon hartaasti että saan vain asiallisia kommentteja. tiedän että tältä palstalta löytyy myös niitä joilla ei ole mitään aiheellista/asiallista sanottavaa, jättäkää siis tämä ketju rauhaan, kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Mitä jos laihduttaisit ihan itseäsi vuoksi?

:headwall: Ei raskaana saa laihduttaa! Toki ruokavaliota on syytä tarkistaa terveellisempään suuntaan, vaikka paino ei nousiskaan.

Kyllä mä tossa vaiheessa vaatisin terkkarilta lähetettä tutkimuksiin tai sit hakeutuisin toista kautta. Aika kummalliselta kuulostaa, ettei terkkari mitenkään noteeraa. Sokeriseuranta vois olla hyvä juttu ja sit tosiaan se ultraus tai ainaki painoarvio.

tosta sun lähtöpainosta sen verran, että kun sulla on ylipainoa tuonkin verran jo ollut alussa, niin on parempi mitä vähemmän se paino sulla nousee.
mutta kyllä sen terkan pitäisi sut lähettää painoarvioon, koska jos sf-mitta tosissaan on ollut rv 27 jo 33cm, niin se menee todella yläkäyrillä. jos terveydenhoitaja ei puutu asiaan, teksin itse nin että varaisin joko neuvolalääkärille ajan tai menisin äitiyspolipäivystykseen.

Ja noista liikkeistä sen verran että on ihan normaalia että uudelleen synnyttäjä tuntee liikkeet noinkin varhain. toi viiltävä/pistävä kipu mistä kerroit yleensä johtuu siitä kun kohtu kasvaa, sitä ei välttämättä kaikille tule, mutta sulla näköjään on.

Mutta ota yhteyttä neuvolanlääkäriin tai äitiyspolille jos ei terveydenhoitaja puutu asiaan, kyllähän se kannattaa tutkia kunnolla. onnea loppuraskauteen :)

onko verensokerit mitattu tavallisesti vai "uudella" tavalla josta minulle puhuttiin alku vuodesta neuvolassa, oliko jotenki valtimoverestä tai jotain en yhtään muista mutta kuitenki erilailla ku normaalisti otetaan. Pistely vois kai olla ihan normaalia mutta eihän ole pissa tulehdusta? (minulla se on aiheuttanut juuri tuollaisia oireita ja koko ajan sain viedä pissa näytteitä, jos ei hoideta voi kai olla vaarallistakin?)

Itellä tulee mieleen että varaa aika jo nyt yksityiselle jos sinne olet menossa koska jos jotain häikkää on saadaan se mahd pian selville, turhaan odottelet. Ja varsinkin jos on sokeri vauva niin kaikki nämä ois hyvä tietää ajoissa, myös se jos kaikki on hyvin niin voit olla rauhallisin mielin. Ja vastaanotoille voi olla toooosiii pitkät jonot, ainakin oulussa.

Eli mene mahdollisimman pian lääkäriin jotta asiat varmistuu JA paljon voimia.
Ihan vielä että jos lapsi syntyykin etuajassa ni tulevan UÄ:N tiedoista on apua..... yms

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Menää vähän OT, mutta mua kiinnostaa, tulitko helposti raskaaksi? Itselläkin kun on tuota painoa kertynyt ja vauvahaaveita...

Sori kun tunkeudun tähän ketjuun näin OT mut vastaa tähän.
me ruvettiin yrittämään kakkosta, mulla oli painoa tuolloin 104kg, 8 kuukautta yritettiin ja päätin sitten ruveta laihduttamaan. sain laihdutettua 8kg( eli painoin 96kg) ja sitten tulin raskaaksi. yhteensä yritettiin melkeen vuosi. jo 5% painonpudotus kuulema alkaa jo helpottamaan raskaaksi tuloa.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Mitä jos laihduttaisit ihan itseäsi vuoksi?

jasso, olihan tämmöisen tänne pakko eksyä. Voi kuule, ehdin laihduttaa esikoiseni jälkeen 6kiloa, mutta raskaana ollessa kun se sattuu olemaan kiellettyä.. siis laihduttaminen. Elämän tapojani olen kyllä parantanut..että kiitosta vaan neuvostasi, josta ei ollut mitään hyötyä

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Menää vähän OT, mutta mua kiinnostaa, tulitko helposti raskaaksi? Itselläkin kun on tuota painoa kertynyt ja vauvahaaveita...

Tulin heti ekalla seksikerralla pari kk synnytyksen jälkeen(sen jälkitarkastuksen jälkeen), pillereitä söin. ehdin tuohon mennessä laihtua pari kiloa, ja sit sain tietää olevani raskaana rv11 ja olin siihen mennessä pudottanu tuon 6kiloa.

Yhteistyössä