Mitä mieltä perheemme rahanjaosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Mies..";30409047]Jep ja tällä saadaan aikaan se että jommankumman puolison elintaso nousee ilman omaa panostaan.. Joka ei taas missään nimessä ole oikein varsinkaan jos ero tulee
been there done that.[/QUOTE]

Voi voi. Mun nähdäkseni siinä vaiheessa, kun tehdään lapsia ja ostetaan yhteinen talo ym. ym. ym. Niin on reilua, että kummallekkin jää yhtäpaljon omaan käyttöön ja loppu menee yhteiseen pottiin.
Meillä minä olen se, joka tienaa enemmän ja mun mielestä on ihan reilua, että omaa rahaa jää kummallekkin yhtäpaljon.
En ikininä lähtisi perustamaan yhteistä taloutta miehen kanssa, jolle pääasia on, että sen rahat on sen tienattiin mitä tienattiin.

[QUOTE="Mies..";30409098]Ei se itseasiassa välttämättä ihan noin ole, mainitaan nyt vaikka tuosta omasta tilanteesta kun olin idiootti ja pidin yhteisiä rahoja,.
Ex kuitenkin käytännössä TUHLASI minun rahojani tyyliin 100 000 turhuuksiin joita ei eron hetkellä saanut millään muotoa takaisin.
Muuten olisi joutunut laittamaan kaikki vaatteekin puoliksi, omilla palkoillaan hän ei olisi voinut ostella itselleen kyseisiä hyödykkeitä.[/QUOTE]

Mutta kyllähän tuollaisen tuhlailun huomaa jo ennen sitä eron hetkeä, jos yhtään tilitapahtumia vilkuilee. Samantapaiset rahankäyttötottumukset on minusta edellytys yhteisille rahoille, muuten näistä tulee useimmille turhia riitoja jo liiton aikana.

Meillä on kyllä miehen kanssa erilliset tilit, mutta muutoin rahoja ei pidetä tiukasti erillään, lasketa tarkkaan kulujakoa jne. Mutta aiemmassa pitkässä suhteessa, jossa toinen oli rahankäytöltään huomattavasti tuhlailevaisempi ja huolettomampi, pidettiin kyllä rahat tosi tarkkaan erossa. Muu ratkaisu ei olisi siinä suhteessa toiminut, mutta tuolla tyylillä vältettiin kaikki riidat rahankäyttöön liittyen.

[QUOTE="noo";30409150]"vakuutus-, katsastus- ja käyttöveromaksut" tekee vuodessa 300+70+190=560. ~47€/kk.
Eikös se ole tasapuolista että molemmilla on käytössä saman verra omaa rahaa?[/QUOTE]

Näen asian kuten sinäkin.

[QUOTE="Mies..";30409051]Koskaan ymmärtänyt miksi esim siivoojan pitäisi saada hyötyä puolisostaan jopa useita tuhansia € kuukaudessa.[/QUOTE]

Ei kai se pakollista olekaa, mutta onhan se kiva että puolisosta on jotakin hyötyä. Hyödyttömällä parisuhteella en ainkiaa itse tekisi kuitenkaan mitään.

Voi voi. Mun nähdäkseni siinä vaiheessa, kun tehdään lapsia ja ostetaan yhteinen talo ym. ym. ym. Niin on reilua, että kummallekkin jää yhtäpaljon omaan käyttöön ja loppu menee yhteiseen pottiin.
Meillä minä olen se, joka tienaa enemmän ja mun mielestä on ihan reilua, että omaa rahaa jää kummallekkin yhtäpaljon.
En ikininä lähtisi perustamaan yhteistä taloutta miehen kanssa, jolle pääasia on, että sen rahat on sen tienattiin mitä tienattiin.

Hmm, eli jos siivooja perustaa perheen lääkärin kanssa ja tulot ovat siivooja 1200€/kk ja lääkäri 8000€/kk.. Kaikki kulut ovat 3000€/kk niin sinun mielestäsi on oikeudenmukaista että lääkäri antaa joka kuukausi puolisolleen reilu 3000€ käyttörahaa. Mielenkiintoinen ajattelutapa.

mies on meillä se, joka enemmän asumista ja elämistä maksaa. Toisaalta hän tienaakin paremmin, eli hänellä maksukykyä onkin enemmän.

Ja tuo 300e/kk ruokaan on meillä OIKEASTI laskettu. Meillä pidetään ruokalaskuista kirjaa, joten en vedä tuota summaa hatusta.

[QUOTE="Mies..";30409098]Ei se itseasiassa välttämättä ihan noin ole, mainitaan nyt vaikka tuosta omasta tilanteesta kun olin idiootti ja pidin yhteisiä rahoja,.
Ex kuitenkin käytännössä TUHLASI minun rahojani tyyliin 100 000 turhuuksiin joita ei eron hetkellä saanut millään muotoa takaisin.
Muuten olisi joutunut laittamaan kaikki vaatteekin puoliksi, omilla palkoillaan hän ei olisi voinut ostella itselleen kyseisiä hyödykkeitä.[/QUOTE]

Se nyt taas on sitten omaa tyhmyyttä ja parisuhteen toimimattomuutta, jos toisen tienaamia rahoja tuhlaamalla tuhlataan, ja pumpataan kaikki irti. Silloin ei kyseessä ole ollut kumppanuus, perhe ja toisesta välittäminen, ja toki on ikävää jos näin on.

Alkuperäinen kirjoittaja ap tässä;30409144:
Tällä hetkellä taloutemme ruokamenot ovat 300e /kk ja auton menot n. 200e/kk. Lisäksi miehen maksamia vakuutusmaksuja on yht. 100e /kk. Sitten hän maksaa lapsille vk-rahaa yht. 30e, ja laittaa säästötilille 100e. Ja lasten eri hankintoihin (vaatteet ym) menee ehkä n. 100e/kk. Eli näiden jälkeen miehelle tätä ns. "omaa rahaa" jää vielä yli 1000e.
Niillä hän maksaa luottokorttivelkaa, ostaa itselleen vaatteita ym. Ja varmaan säästää jonkin verran siitäkin.

Molemmat olmme tyytyväisiä, eli riidan aihe tämä ei missään nimessä ole.

Olii hassua että meillä olisi täysin yhteiset rahat, sillä minulla on omia menoja joita miehen ei mielestäni kuulu kustaantaa kuten esimerkkinä vaikka kosmetiikka- tai vaatehankinnat. Mies myös harrastaa lasikeräilyä, joten olisi outoa rahoittaa hänen keräilyharrastustaan.

-ap

Mun on kyllä todella vaikea uskoa että kolmihenkisen perheen ruokamenot olisivat 300e/kk ja että vaatteisin ei menisi ympäiri vuoden laskettuna tuota enempää. Sorry vaan. Ei kuulosta realistiselta.

[QUOTE="Nuuh";30409062]Meillä on eri tilit, mutta yhteiset rahat. Se maksaa jolla on rahaa ja koska molemmat käy töissä niin kumpivaan voi kaupassa käydä. Isompien hankintojen kohdalla keskustellaan.

Meillä ei ole ikinä ollut mitään "omaa rahaa" ei tässä nyt mitään alakoululaisia olla. Mä ajattelen niin että tämä talo ja lapset on omia ja niihin haluan niitä omia rahoja laittaa.

Eikä sellaista päivää tule että kysyisin mieheltä lupaa kenkien ostoon.[/QUOTE]

Sama juttu meillä. Hyvin on toiminut tämä järjestely jo yli 20 vuotta.

Kyllä samassa taloudessa elävillä tulee olla sama elintaso! Vai ptiäisikö sen matalapalkkaisen siivoojavaimon köyhäillä samalla, kun tohtorimies elää leveästi?
Entäs lapset sitten? Ovatko hekin sitten köyhälistöä kuten äitinsä, vai rikkaita?

Samassa veneessä kuitenkin kun ollaan, ei voi jaotella täysin rahoja kuitenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap tässä vielä;30409193:
Kyllä samassa taloudessa elävillä tulee olla sama elintaso! Vai ptiäisikö sen matalapalkkaisen siivoojavaimon köyhäillä samalla, kun tohtorimies elää leveästi?
Entäs lapset sitten? Ovatko hekin sitten köyhälistöä kuten äitinsä, vai rikkaita?

Samassa veneessä kuitenkin kun ollaan, ei voi jaotella täysin rahoja kuitenkaan.

Huoh,..
No se kumppanin varakkuus aikaansaa myös sen että tämän köyhemmän ei tarvitse yleensä osallistua juuri mihinkään, jolloin hänellä jää rahaa käyttöön koko palkkansa.. No nythän siivoojan elintaso on sitten jo todella hyvä, niin miksi koet että se olisi köyhäilyä=? Ja miksi ihmeessä HÄNEN elintasoaan pitäisi nostaa vielä tuosta ylöspäin sen takia että toinen on tehnyt vitusti työtä päästäksene koville palkoille?

2 lasta, eli nelihenkinen perhe.

Aika moni on nyt ilmeisesti sillä kannalla, että minä elelen siivellä. Vaikka tosiaan tuloni ovat puolet pienemmät kuin miehellä.. Apua. Mitä mun pitäisi sitten tehdä, että en "eläisi siivellä".

On jotenkin todella sairas ajatusmailma oltava jos ajatellaan että ollaan vaikka 10v yhdessä ja tulee ero että erosta voi tienata vaikkapa 2-3x enemmän kuin sillä että olisi säästänyt kaikki palkkansa koko elämänsä ajalta ja jotenkin pystyy oikeuttamaan tämän itselleen.

[QUOTE="Mies..";30409182]Hmm, eli jos siivooja perustaa perheen lääkärin kanssa ja tulot ovat siivooja 1200€/kk ja lääkäri 8000€/kk.. Kaikki kulut ovat 3000€/kk niin sinun mielestäsi on oikeudenmukaista että lääkäri antaa joka kuukausi puolisolleen reilu 3000€ käyttörahaa. Mielenkiintoinen ajattelutapa.[/QUOTE]

Olet syvästi katkeroitunut exäsi vuoksi.
Pyydän muistamaan, että se olit sinä, joka annoit toisen käyttää itseäsi häikäilemättä hyväkseen. Se ei tarkoita sitä, että kaikki käyttää toisiaan häikäilemättä hyväkseen.

Koita päästä eroon katkeruudestasi.

Uskon, että perheet ovat onnellisia, kun parisuhteen osapuolet saavat nauttia yhtähyvästä elintasosta omista tuloistaan riippumatta.
Mun mielestä siinä ei pitäisi olla mitään ihmeellistä, että normaalissa ja hyvässä parisuhteessa haluaa, että toisella menee ihan yhtähyvin, kuin itsellä.
Jos sinun lähestymistapasi on kuitenkin tuo, että olet huolissasi siitä, jos sinulle rakas ihminen pääsee "hyötymään" sinusta, en pidä sinua valmiina sellaiseen suhteeseen, jossa jotakin pitää jakaa toisen kanssa. Sinulle sopii paremmin seurustelusuhde, jossa kumpikin pitää omaa talouttaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap tässä;30409144:
Olii hassua että meillä olisi täysin yhteiset rahat, sillä minulla on omia menoja joita miehen ei mielestäni kuulu kustaantaa kuten esimerkkinä vaikka kosmetiikka- tai vaatehankinnat. Mies myös harrastaa lasikeräilyä, joten olisi outoa rahoittaa hänen keräilyharrastustaan.

-ap

Häh, kustantaahan mies noita omia menojasi jatkuvasti. Se vain tapahtuu siten, että hän maksaa sinun osuuttasi yhteisistä menoista. Ei sillä ole mitään käytännön merkitystä, mitä kautta tämä tulontasaus tapahtuu. Joka tapauksessa saat miehen tuloilla paremman elintason ja sinulla on mahdollisuus ostaa asioita, joihin omilla tuloillasi osuutesi pakollisista menoista maksaen sinulla ei olisi varaa. Sinä sen sijaan et voisi rahoittaa miehen harrastusta ihan riippumatta miten kulut maksatte, koska tulosi ovat niin pienet ettei niistä pakollisten menojen jälkeen jää mitään ylimääräistä.

Vähän lapselliselta ajatusmaailmasi kuulostaa. Jos miehellesi järjestelynne sopii, niin mikäs siinä. Mutta luulen, että kannattaisi vähän enemmän arvostaa hänen panostaan.

Olet syvästi katkeroitunut exäsi vuoksi.
Pyydän muistamaan, että se olit sinä, joka annoit toisen käyttää itseäsi häikäilemättä hyväkseen. Se ei tarkoita sitä, että kaikki käyttää toisiaan häikäilemättä hyväkseen.

Koita päästä eroon katkeruudestasi.

Uskon, että perheet ovat onnellisia, kun parisuhteen osapuolet saavat nauttia yhtähyvästä elintasosta omista tuloistaan riippumatta.
Mun mielestä siinä ei pitäisi olla mitään ihmeellistä, että normaalissa ja hyvässä parisuhteessa haluaa, että toisella menee ihan yhtähyvin, kuin itsellä.
Jos sinun lähestymistapasi on kuitenkin tuo, että olet huolissasi siitä, jos sinulle rakas ihminen pääsee "hyötymään" sinusta, en pidä sinua valmiina sellaiseen suhteeseen, jossa jotakin pitää jakaa toisen kanssa. Sinulle sopii paremmin seurustelusuhde, jossa kumpikin pitää omaa talouttaan.

Itseasiassa juu olin nuori ja tyhmä, koskaan en enää tule samoja virheitä tekemään.

Ja olen ennenkin kysynyt kysymyksen, MIKSI puolisosi pitää maksaa SINULLE palkkaa suhteesta? Oletko huora=?

On jotenkin todella sairas ajatusmailma oltava jos ajatellaan että ollaan vaikka 10v yhdessä ja tulee ero että erosta voi tienata vaikkapa 2-3x enemmän kuin sillä että olisi säästänyt kaikki palkkansa koko elämänsä ajalta ja jotenkin pystyy oikeuttamaan tämän itselleen.

Jotkut perheet voivat olla yksikköjä, jotka haluavat samaa toiselle kuin itselle. Tällainen tilanne on ilmeisen vieras sinulle.
Eron sattuessa, minä olisin sydänsuruissa. Tuskin laskisin pankkitilin saldoa ja miettisin, että kuka hyötyi mitenkin.
Jos raha on kuitenkin suurin huolenaihe, niin kannattaa varmaan etsiä itselle puoliso, joka tienaa yhtäpaljon kuin itse.

Jos mulle tippuisi kymppitonni kuussa käteen ja mun mies saisi siivoojana 1200 euroa kuussa käteen, niin vähän hoopolle musta tuntuisi siltä rahaa ja rehvastella itse muhkean pankkitilin kanssa, kun toinen laskee ropojaan. Sori, mutta sellainen suhde ei tekisi mua onnelliseksi.

[QUOTE="Mies..";30409227]Itseasiassa juu olin nuori ja tyhmä, koskaan en enää tule samoja virheitä tekemään.

Ja olen ennenkin kysynyt kysymyksen, MIKSI puolisosi pitää maksaa SINULLE palkkaa suhteesta? Oletko huora=?[/QUOTE]

Minä tienaan meillä enemmän.
Onko minun mieheni siis minulle HUORA?
- Ei minusta. Minulle hän on äärimmäisen rakas ihminen, jolle haluan samaa kuin itselleni.

Miten teillä voi mennä ruokamenoihin 300e, jos teitä on neljä? Meillä menee vähintään 600e, eikä mitenkään leveästi syödä, lapsia myöskin 2. Mitä ihmettä syötte?

Yhteistyössä