mitä mieltä olisit jos..(alkoholi ja alaik.-pohdintaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdintaa..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Näin ei saisi sanoa, mutta mielestäni ihan ok homma. On se parempi, että tietää mitä oma muksu juo, eikä sitä tarvitse salailla...vaihtoehtona on, että vedetään kaverin tekemää kiljua tai ponua ja sammutaan hankeen, jos ei uskalla kotiin mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;23138179:
Näin ei saisi sanoa, mutta mielestäni ihan ok homma. On se parempi, että tietää mitä oma muksu juo, eikä sitä tarvitse salailla...vaihtoehtona on, että vedetään kaverin tekemää kiljua tai ponua ja sammutaan hankeen, jos ei uskalla kotiin mennä.

Mutta voiko sellaisen ratkaisun tehdä toisen perheen puolesta? Ostaa toisenkin lapselle alkoholia. Minun mielestäni niin ei pidä tehdä.

[QUOTE="anna";23138224]En ostaisi omalle lapselleni ja vielä vähemmän jonkun toisen lapselle. Minusta tuo on vaan yksinkertaisesti väärin.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Minusta alaikäisten juominen ei pitäisi olla "hyväksyttävää" aikusiten toimesta ja sitähän se on jos juomat ostetaan. Vaikkakin miten perusteltais että kun ne juo joka tapauksessa. Jos kaikki aikuiset/täysikäiset puhaltaisivat yhteen ja kukaan aikuinen ei ostaisi alaikäiselle alkoholijuomia niin varmasti alaikäisten alkoholin käyttöä saataisiin vähennettyä. Sama muuten tupakoinnin kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;23138179:
Tuota eräs ystäväni käytti perusteluna silloin, kun osti omalle alaikäiselleen alkoholia. Tasan siihen asti, kun sai soiton sairaalasta, missä tämä teini oli alkoholimyrkytyksen vuoksi. Teini oli ensin juonut äidin ostamat alkoholit ja sen jälkeen muualta hankkimansa alkoholit.

Liian moni vanhempi ajattelee "No kyllä se ne juomat jostain muutenkin saa.." tai "No parempi juoda tässä kuin jossain ojan pohjalla". En todellakaan tykkäisi. Tiedän valitettavan monta esimerkkiä, joiden ei tehnyt mieli juoda ollenkaan ennen kuin vanhemmat rupesivat ostamaan yhden tai kaksi pulloa "ihan vaan seuraksi".. Sitten se olikin menoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23138287:
Tuota eräs ystäväni käytti perusteluna silloin, kun osti omalle alaikäiselleen alkoholia. Tasan siihen asti, kun sai soiton sairaalasta, missä tämä teini oli alkoholimyrkytyksen vuoksi. Teini oli ensin juonut äidin ostamat alkoholit ja sen jälkeen muualta hankkimansa alkoholit.

Näin oli meillkin aikanaan! Äiti osti sen 2-3 siideriä ja itse hommasimme loput jostain...
Eli en ostaisi lapselle enkä todellakaan lapsen kavereille!!!

..on kohta kun itse olen ollut 16. Ei mun vanhemmat ostaneet, eikä itsekään juoneet mun nähden ainakaan 2 kaljaa/siideriä enempää. Itse koin asian niin, että kun se oli eräänlainen tabu meidän perheessä, niin join tietysti kahta kauheammin. Sitä itse toivoo et pystyis joskus opettamaan terveen suhtautumisen alkoholiin omille lapsille. Silti itse en hankkis. Mutta ikävä tosiasia ainakin mun aikana että kyllä sitä alkoholia 7 luokasta eteenpäin sai ongelmitta hankittua kavereiden kautta.

Yhteistyössä