Mitä mieltä olette siitä, jos päiväkodissa ollaan usein sisällä iltapäivisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gluteus maximus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Voin sanoa rehellisesti etten omista kumisaappaita, enkä todellakaan seiso kuralätäkössä räntäsateessa katselemassa kun lapseni leikkii. Jotenkaan en odota sitä hoitopaikaltakaan.
Se mikä toiselle on huono ilma on toiselle hyvä. Koskaan ei voi kaikki olla tyytyväisiä, kun kumartaa yhteen suuntaan niin pyllistää toiseen.

ei kumisaappaita tarvitse omistaakaan. Ei minullakaan ole kumpparit kuin mökillä. Ihan goretex-kengillä sateessa seison. Meillä seisotaan myös sateessa ja ulkoillaan silloin. Kun koira on talossa niin ei voi päättää haluaako ulos vai ei. Silloin mennään kun koiralla on hätä eli vähintään 3 kertaa päivässä. Ei kaikkien tarvitse pitää ulkoilusta, mutta jos työskentelee lasten kanssa niin silloin siihen kuuluu osana ulkoilu ja sen ohjaaminen.

Näin.
Ja jos lapsen äiti/isä ei mene hänen kanssaan ulos jos on märkää, eikä lapsi pääse päiväkodissakaan ulos sateella tai märällä kelillä, niin lapsirukkahan on käytännössä katsoen sisällä koko syksyn ja talven ainakin täällä etelä-Suomessa, missä talvikin on yhtä loskaa vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Eims Baum:
No mitä sanotte tästä: Me lähdemme lasten kanssa joka aamu ulos n.klo 9:30. Käymme aamupäivisin eri leikkipuistoissa (siis joka päivä eri puisto) ja yhtenä aamupäivänä leikimme metsässä. Sisälle tulemme hieman ennen klo 11 ja sitten on lounas. Iltapäivällä olemme taas ulkona n.klo 15:00 ja lapset haetaan klo 16:00. Tihkusade ja tuuli ei haittaa, kerran teimme isommallakin sateella pienen kävelylenkin.

Mitäs jos vielä söisitte sen lounaankin siellä ulkona? Tuliskohan sitten tarpeeksi kaikille sitä ulkoilua? Ja miksi te vasta klo 15 menette ulos?? Ihan hyvin voi päiväunet jättää lapsilta pois ja mennä ulkoilemaan.

Miksi sä vittuilet?

Ei vaan oli niin typerän kuuloista tuo sinun tekstisi, sellaista perseennuolemista, mitäs sanotte? No mitäs luulet että ihmiset sanoo?
Siis joka päivä eri puisto, kuulostaa paskapuheelta, missä helvetissä on 5 eri leikkipuistoa kävelymatkan päässä? Vai liikutteko bussilla?

Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
Vesisateella tai muuten huonolla ilmalla ymmärrän. Muuten en.

Meiän päiväkodissa taas ovat ottaneet tavaksi ulkoilla säällä kuin säällä. Kehuja on kuulemma kovasti tullut. Hieno periaate toi onkin. Mutta myönnän, että välillä tuntuu, että ei kai sinne sateeseenkaan AINA olisi pakko mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Voin sanoa rehellisesti etten omista kumisaappaita, enkä todellakaan seiso kuralätäkössä räntäsateessa katselemassa kun lapseni leikkii. Jotenkaan en odota sitä hoitopaikaltakaan.
Se mikä toiselle on huono ilma on toiselle hyvä. Koskaan ei voi kaikki olla tyytyväisiä, kun kumartaa yhteen suuntaan niin pyllistää toiseen.

ei kumisaappaita tarvitse omistaakaan. Ei minullakaan ole kumpparit kuin mökillä. Ihan goretex-kengillä sateessa seison. Meillä seisotaan myös sateessa ja ulkoillaan silloin. Kun koira on talossa niin ei voi päättää haluaako ulos vai ei. Silloin mennään kun koiralla on hätä eli vähintään 3 kertaa päivässä. Ei kaikkien tarvitse pitää ulkoilusta, mutta jos työskentelee lasten kanssa niin silloin siihen kuuluu osana ulkoilu ja sen ohjaaminen.

Näin.
Ja jos lapsen äiti/isä ei mene hänen kanssaan ulos jos on märkää, eikä lapsi pääse päiväkodissakaan ulos sateella tai märällä kelillä, niin lapsirukkahan on käytännössä katsoen sisällä koko syksyn ja talven ainakin täällä etelä-Suomessa, missä talvikin on yhtä loskaa vaan.

No aikamoista paskapuhetta etteikö lapset pääsisi päiväkodeissa ulkoilemaan sateella. Se missä poikani on hoidossa niin olen elokuusta lähtien hakenut hänet joka kerran ulkoota.
Taas täällä saadaan kuulostamaan siltä että KAIKKI SUOMEN PÄIVÄKODIT PITÄVÄT LAPSIA SISÄLLÄ AINA JA IÄNKAIKKISESTI.

Siis joka päivä eri puisto, kuulostaa paskapuheelta, missä helvetissä on 5 eri leikkipuistoa kävelymatkan päässä? Vai liikutteko bussilla?

No täällä ainakin on 5, jopa 9 leikkipuistoa kävelymatkan päässä. Riippuu tietty siitä, mikä on kävelymatka :D

No mitä sanotte tästä: Me lähdemme lasten kanssa joka aamu ulos n.klo 9:30. Käymme aamupäivisin eri leikkipuistoissa (siis joka päivä eri puisto) ja yhtenä aamupäivänä leikimme metsässä. Sisälle tulemme hieman ennen klo 11 ja sitten on lounas. Iltapäivällä olemme taas ulkona n.klo 15:00 ja lapset haetaan klo 16:00. Tihkusade ja tuuli ei haittaa, kerran teimme isommallakin sateella pienen kävelylenkin.

Mitäs jos vielä söisitte sen lounaankin siellä ulkona? Tuliskohan sitten tarpeeksi kaikille sitä ulkoilua? Ja miksi te vasta klo 15 menette ulos?? Ihan hyvin voi päiväunet jättää lapsilta pois ja mennä ulkoilemaan.

Miksi sä vittuilet?

Ei vaan oli niin typerän kuuloista tuo sinun tekstisi, sellaista perseennuolemista, mitäs sanotte? No mitäs luulet että ihmiset sanoo?

Vai typerän kuuloista.....no, sulla on oikeus mielipiteeseen. Ja me emme käy viitenä päivänä viikossa eri puistoissa, kuten siis kirjoitin, yhtenä päivänä leikimme metsässä. Ja yhtenä päivänä on ohjattua toimintaa liikuntasalissa, sanottakoon se nyt myös. Eli jäljelle jää kolme päivää ja yhteen puistoon menemme bussilla ja kahteen muuhun kävelemme. Ja Espoon keskuksesta ja sen lähiympäristöstä löytyvät nämä paikat.

No aikamoista paskapuhetta etteikö lapset pääsisi päiväkodeissa ulkoilemaan sateella. Se missä poikani on hoidossa niin olen elokuusta lähtien hakenut hänet joka kerran ulkoota.
Taas täällä saadaan kuulostamaan siltä että KAIKKI SUOMEN PÄIVÄKODIT PITÄVÄT LAPSIA SISÄLLÄ AINA JA IÄNKAIKKISESTI.

Mitä hittoa sä vaahtoat?
Jos lapsi pääsee pk:ssa ulos, niin hyvä. Mutta jos ei pääse, niin se ei ole kivaa.
Ja mä kirjoitinkin että JOS lapsen vanhemmat ja päiväkoti ei ulkoile hänen kanssaan märällä kelillä...

Voinpa kertoa, että päiväkodeissa joissa olen työskennellyt on oltu pihalla säällä kuin säällä. Tosi harvassa ne kerrat, kun ei olla pihalla oltu. Pakkasraja tietenkin on, mutta suomen talvethan ovat nykyään mitä ovat.

Mitä hittoa sä vaahtoat?
Jos lapsi pääsee pk:ssa ulos, niin hyvä. Mutta jos ei pääse, niin se ei ole kivaa.
Ja mä kirjoitinkin että JOS lapsen vanhemmat ja päiväkoti ei ulkoile hänen kanssaan märällä kelillä...

No täällä erityisesti sinä saat kuulostamaan että voi voi kun ei lapset pääse ulos. Joutuvat ressukat syssyt talvet sisätiloissa viettämään :D

Mitä hittoa sä vaahtoat?

No täällä erityisesti sinä saat kuulostamaan että voi voi kun ei lapset pääse ulos. Joutuvat ressukat syssyt talvet sisätiloissa viettämään :D

?

Mun lapset, kuten jo kerroin, pääsevät päiväkodissa ulos. Ja kotonakin.

Mutta mä vaan totesin sen, että jos lapsen vanhemmat eivät vie häntä ulos märällä, eikä päiväkodissakaan ulkoilla tuolloin, niin eihän lapsi sitten ulkoile koskaan. Ei siinä sen kummallisempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Onaha:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sitä mieltä että jos ei hoito kelpaa niin hoida itse paremmin kotona.

Saman periaatteen mukaan toimit kai myös itse?

Jos saat ravintolassa väärän annoksen tai kylmää/raakaa ruokaa, niin mitäs siitä. Syö kotona ja kokkaa itse paremmin, jos ei ruoka kelpaa.

Jos taksikuski vie sinut pitkää kiertotietä kotiisi ja jättää sinut väärän talon eteen, niin voi voi, aja itse jos ei kyyti kelpaa.

Kyllä teitä narisijoita riittää aina ja sitten vielä samaan hengenvetoon selitetään että ei itse jaksa olla kotona lasten kanssa tai että aina se lapsi on muka kuntoutuksellisista syistä siellä hoidossa. Hoidan itse lapseni niin ei tarvitse valittaa, riittää kun katsoo peiliin. Sairasta että ette millään ymmärrä mitä siitä tulisi jos vanhempia on monta kymmentä ja kaikilla on erilaiset pelisäännöt ja kaikkien toiveita pitäisi miellyttää. Ei se vaan ole mahdollista, luulis että jokaisella sen verran leikkaa että tuon tajuaa.

Et taida olla tosissasi?
Varmuuden vuoksi kuitenkin vastaan, että jos sinä pystyt hoitamaan lapsesi kotona vielä sen jälkeen kun kuopus on täyttänyt 3v, olet vähemmistöä. Suurin osa meistä joutuu lapsensa taloudellisen pakon edessä jossain vaiheessa päivähoitoon pistämään. Toinen vaihtoehto olisi tietysti sossun luukulle ja yhteiskunnan elätettäväksi heittäytyminen.

Tämä ulkoiluasia on sellainen, että varmasti kaikki vanhemmat ymmärtää, että ulkoilu on hyväksi lapsille. Jo tuo iltapäiväulkoilun pois jättäminen on vähän niin ja näin, mutta tuo että joissain päiväkodeissa ollaan koko pitkät päivät usein sisällä, menee jo yli. Mahtaa olla levotonta menoa loppupäivästä?

Vähän ohi aiheen ihmettelen: kun täällä usein puhutaan siitä, että kellä vaan on varaa jäädä kotiin siihen saakka kun lapsi on 3, niin miksi sitten ei sen jälkeen ole.

Lastenhoidon tukihan on alle 300 euroa brutto, jos puoliso on keskituloinen. Jos on pystynyt tulemaan toimeen sillä, niin eikö voi tulla toimeen vielä ilman sitäkin? Kun moni kuitenkin sanoo, että hyvin tulevat toimeen ja mistään ei ole tarvinnut tinkiä kotihoidon tuella.

Ihan vaan kummastelen, en halua ketään loukata.

Kun aikanaan aloitin tämän työn, sanoi ohjaaka mulle, että 2 kertaa päivässä sitten ulos lasten kanssa, säässä kuin säässä, tarkoittaen sitä, että ei tietenkään kaatosateella tai mahtavalla myrskyllä, mutta pieni sade ei menoa haittaa, se on vain pukeutumiskysymys. Paukkupakkasilla ollaan myös pysytelty aamun kylmillä sisällä, mutta iltapäivällä ollaan jo menty ulos kun on lauhtunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:
mukavuuden haluiset vanhemmat toivoo et kaikki tehtäs päiväkodissa heidän puolestaan valmiiksi. ite vaan laitettais lapset nukkuun!

Juuri näin !!

Miksi päiväkodissa pitäisi ulkoilla kahdesti päivässä ?
Jos jo aamupäivällä ulkoillaan, niin miksi ei iltapäivällä voitaisi keskittyä esim. askarteluun, leipomiseen, musiikki/satu tuokioon ym. sisällä tapahtuviin yhteisiin touhuihin ?
Missävälissä noita edellämainittuja asioita ehditään tekemään jos aina ulkoillaan ?

Vanhemmille ei mikään riitä ! Pitäisi ulkoilla kahdesti päivässä ja sen lisäksi vielä askarrella jen. jne. Myös aikaa on jäätävä aamupalalle, lounaalle, välipalalle ja päiväunille.

Yksinkertaisesti kaikkea ei ehdi, aika on rajallinen !!!

VOITTE MYÖS ITSE ULKOILLA LASTENNE KANSSA VIELÄ ILTAISIN !

Yhteistyössä