Mitä mieltä olette siitä, jos päiväkodissa ollaan usein sisällä iltapäivisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gluteus maximus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Onaha:
Ja mikäli syynä on, että iltapäivisin on vain 1 hoitaja 10:tä lasta kohtaan, niin aihetta valittamiseen on vielä enemmän. Eihän näin saisi lainkaan mukaan olla. Mutta jos on niin sitten toki mieluummin sisätiloissa (eikä vika ole sen ainokaisen hoitajan).

Onneksi meidän lasten päiväkodeissa on ollut kyllä asianmukainen hoitajamäärä. Kunta tästä melko tarkka, vaikka muuten on päivähoidossa korjaamisen varaakin.

Eihän niin saisi ollakkaan, siitä pitääkin valittaa niille päättäjille. Ei se hoitajien vika ole jos lisää väkeä ei saada palkata ja lapsia laitetaan vaan ylipaikoille.

kyllä ammattitaitoinen hoitaja on tasapuolinen kaikille lapsille. vaikka vanhemmat olisivat kuinka syvältä tahansa. Ei se lapsen vika ole jos äitille tai/ja isälle ei mikään kelpaa! Se on kamalaa jos lapsi tuntee olonsa halveksituksi. joten älkää nyt tosiaan antako sellaisia eväitä lapselle matkaan!!!

no se hinta mitä lapsesta maksatte ei tosiaan ole paljoa niihin kuluihin verrattuna mitä siitä lapsesta oikeasti menee.

Joo ei varmaankaan ole läheskään se hinta mitä hoito kustantaa kaikenkaikkiaan meille, mutta minä olen luulut että kunta/kaupunki maksaa hoidosta osan ja me veronmaksajina maksetaan veroja jotta kunta/kaupunki voi järjestää tiettyjä palveluja asukkailleen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Sitä mieltä että jos ei hoito kelpaa niin hoida itse paremmin kotona.

Saman periaatteen mukaan toimit kai myös itse?

Jos saat ravintolassa väärän annoksen tai kylmää/raakaa ruokaa, niin mitäs siitä. Syö kotona ja kokkaa itse paremmin, jos ei ruoka kelpaa.

Jos taksikuski vie sinut pitkää kiertotietä kotiisi ja jättää sinut väärän talon eteen, niin voi voi, aja itse jos ei kyyti kelpaa.

Kyllä teitä narisijoita riittää aina ja sitten vielä samaan hengenvetoon selitetään että ei itse jaksa olla kotona lasten kanssa tai että aina se lapsi on muka kuntoutuksellisista syistä siellä hoidossa. Hoidan itse lapseni niin ei tarvitse valittaa, riittää kun katsoo peiliin. Sairasta että ette millään ymmärrä mitä siitä tulisi jos vanhempia on monta kymmentä ja kaikilla on erilaiset pelisäännöt ja kaikkien toiveita pitäisi miellyttää. Ei se vaan ole mahdollista, luulis että jokaisella sen verran leikkaa että tuon tajuaa.

Et taida olla tosissasi?
Varmuuden vuoksi kuitenkin vastaan, että jos sinä pystyt hoitamaan lapsesi kotona vielä sen jälkeen kun kuopus on täyttänyt 3v, olet vähemmistöä. Suurin osa meistä joutuu lapsensa taloudellisen pakon edessä jossain vaiheessa päivähoitoon pistämään. Toinen vaihtoehto olisi tietysti sossun luukulle ja yhteiskunnan elätettäväksi heittäytyminen.

Tämä ulkoiluasia on sellainen, että varmasti kaikki vanhemmat ymmärtää, että ulkoilu on hyväksi lapsille. Jo tuo iltapäiväulkoilun pois jättäminen on vähän niin ja näin, mutta tuo että joissain päiväkodeissa ollaan koko pitkät päivät usein sisällä, menee jo yli. Mahtaa olla levotonta menoa loppupäivästä?

Kyllä minä lapseni hoitoon laitan sitten kun on riittävän vanha ENKÄ VALITA. Jos lapselleni tapahtuu jotain pahaa niin se on aivan eri asia kuin se että hän ei ulkoile ehkä minun mielestä riittävästi. Tiedättekö yhtään millaista kaaosta se päivä niillä hoitajilla on, vaikka kuinka olisi ammatinvalintakysymys, niin ei ne narisijat ainakaan hoitajien päivää helpota ja mitä enemmän valituksia he saavat, sitä ilkeämpiä heistä tulee niitä teidän lapsia kohtaan. Se on kylmä totuus. Ihmisiä ne hoitajatkin on. Miettikää oikeasti lastenne parasta ja joustakaa periaatteistanne, sillä saatte varmasti lapsillenne parasta hoitoa.

Jotain rajaa kuitenkin pitäisi olla. Oma 3v:ni aloittelee juuri päiväkotitaivaltaan ja kyllä takuulla valittaisin, jos eivät koko päivänä ulkona olisi ja tätä toistuisi usein! Sadepäivät on asia erikseen, ja on ok etteivät aina iltapäivisin ulkoile, mutta jos satoi tai paistoi ja lapset juoksee villiintyneinä ja "hapenpuutteisina" sisällä ahtaissa tiloissa koko päivän niin kyllä asiasta tiedustelisin, että mikä tässä on ajatus...

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

hoito kelpaa, mutta kyllä sitä saa myös kritisoida jos ongelmia tulee. Ihmiset on juuri niin tyhmiä, että tyytyvät siihen vaan siksi, koska nyt on sattunut hoitopaikan saamaan. Mikään ei muutu jos asioita ei kritisoi ja puutu ongelmiin.

Ja juuri tuollaisert ihmiset aiheuttavat omalle lapselleen niitä vaikeuksia, etkös sitä tiennyt? Ikävä kyllä ne narisijaäitien kullanmurut ei ole enää yhdenkään opettajan suosiossa kun heidän äidiltään saa valituksia joka päivä. Jos haluatte että lapsellanne on kaikki hyvin niin valittakaa mahdollisimman vähän. Ei se ehkä oikein ole mutta totuus. Sitä lasta alkaa vihaamaan jonka äiti koko ajan asiallisesti kritisoi, minun mielestä se on tärkeämpää että hoitajat pitävät lapsestani kuin että ulkoiluttavat häntä.

Miksi ei voi saada kumpaakin? Kyllä hoitajat on sen verran ammattititaitoisia, että ei johonkin tiettyyn aiheeseen puuttuminen muuta käsitystä lapseen!!! Pidätkö hoitajia ihan typerinä. Tietysti jos ruikuttaa aina ja vaatii ja haukkuu jne. se voi vaikuttaa (vaikka ei saisi ) mutta asiallinen palaute ei varmasti vaikuta.

Pidän hoitajia ihmisinä. Voihan sitä sulkea silmänsä mutta kun joskus pääsisit kuulemaan miten opettajanhuoneissa moititaan juuri näiden valittajaäitien käytöstä niin muuttaisit ehkä mielipidettäsi. Ja kuten sanoin niin väärin kuin se onkin niin myös se oppilas alkaa ärsyttää jos hänellä on vanhemmat joilta saa pelkkiä haukkuja. Sehän se on opettajan suurin haaste, päiväkodeissa ja kouluissa, miten jaksaa tehdä työtä josta saa haukkuja ja silloin kun kaikki menee hyvin niin ei saa mitään. Itse en halua kuulua siihen porukkaan joka vaikeuttaa hoitajien työskentelyä ja aiheuttaa heille turhia paineita, ei se ulkoilu nyt niin tärkeää ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
Ja mikäli syynä on, että iltapäivisin on vain 1 hoitaja 10:tä lasta kohtaan, niin aihetta valittamiseen on vielä enemmän. Eihän näin saisi lainkaan mukaan olla. Mutta jos on niin sitten toki mieluummin sisätiloissa (eikä vika ole sen ainokaisen hoitajan).

Onneksi meidän lasten päiväkodeissa on ollut kyllä asianmukainen hoitajamäärä. Kunta tästä melko tarkka, vaikka muuten on päivähoidossa korjaamisen varaakin.

Eihän niin saisi ollakkaan, siitä pitääkin valittaa niille päättäjille. Ei se hoitajien vika ole jos lisää väkeä ei saada palkata ja lapsia laitetaan vaan ylipaikoille.

Siis se lasketaan niin että jos hoitajia on ryhmässä 3 niin alle 3v saa olla 12.
Päiväkoti aukeaa klo 6.15 ja menee kiinni 17.30 . Tänänkin klo 16 jälkeen jäi vielä 8lasta ja mä olin yksin. Jokapäiväistä sillä meillä hoitajien työpäivät on 7h40min ja lasten hoitoajat 9-10h et silleen , siitä voi sitten laskea.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:

Siis se lasketaan niin että jos hoitajia on ryhmässä 3 niin alle 3v saa olla 12.
Päiväkoti aukeaa klo 6.15 ja menee kiinni 17.30 . Tänänkin klo 16 jälkeen jäi vielä 8lasta ja mä olin yksin. Jokapäiväistä sillä meillä hoitajien työpäivät on 7h40min ja lasten hoitoajat 9-10h et silleen , siitä voi sitten laskea.

Niin ja näitä pienempiähän saa periaatteessa olla 4 / vastuullinen. Niin ainakii ryhmäperhepäivähoidossa. samoin kuin meillä pph:lla

hoito kelpaa, mutta kyllä sitä saa myös kritisoida jos ongelmia tulee. Ihmiset on juuri niin tyhmiä, että tyytyvät siihen vaan siksi, koska nyt on sattunut hoitopaikan saamaan. Mikään ei muutu jos asioita ei kritisoi ja puutu ongelmiin.

Ja juuri tuollaisert ihmiset aiheuttavat omalle lapselleen niitä vaikeuksia, etkös sitä tiennyt? Ikävä kyllä ne narisijaäitien kullanmurut ei ole enää yhdenkään opettajan suosiossa kun heidän äidiltään saa valituksia joka päivä. Jos haluatte että lapsellanne on kaikki hyvin niin valittakaa mahdollisimman vähän. Ei se ehkä oikein ole mutta totuus. Sitä lasta alkaa vihaamaan jonka äiti koko ajan asiallisesti kritisoi, minun mielestä se on tärkeämpää että hoitajat pitävät lapsestani kuin että ulkoiluttavat häntä.

Miksi ei voi saada kumpaakin? Kyllä hoitajat on sen verran ammattititaitoisia, että ei johonkin tiettyyn aiheeseen puuttuminen muuta käsitystä lapseen!!! Pidätkö hoitajia ihan typerinä. Tietysti jos ruikuttaa aina ja vaatii ja haukkuu jne. se voi vaikuttaa (vaikka ei saisi ) mutta asiallinen palaute ei varmasti vaikuta.

Pidän hoitajia ihmisinä. Voihan sitä sulkea silmänsä mutta kun joskus pääsisit kuulemaan miten opettajanhuoneissa moititaan juuri näiden valittajaäitien käytöstä niin muuttaisit ehkä mielipidettäsi. Ja kuten sanoin niin väärin kuin se onkin niin myös se oppilas alkaa ärsyttää jos hänellä on vanhemmat joilta saa pelkkiä haukkuja. Sehän se on opettajan suurin haaste, päiväkodeissa ja kouluissa, miten jaksaa tehdä työtä josta saa haukkuja ja silloin kun kaikki menee hyvin niin ei saa mitään. Itse en halua kuulua siihen porukkaan joka vaikeuttaa hoitajien työskentelyä ja aiheuttaa heille turhia paineita, ei se ulkoilu nyt niin tärkeää ole.

Kyllä se ulkoilu on oikeasti tärkeää! Meille ainakin. itsekin tulen ihan sekopäiseksi jos olen pitkään sisällä, kun miettii siihen päälle vielä sen metelitason mikä päiväkodissa on+ sisäilman jne. Ulkona olisi parempi.

Mä en kyllä koskaan ole nähnyt että hankalien vanhempien lapsia kohdeltaisiin eri lailla! Oikeasti kyllä ne hoitajat kohtelee lapsia tasapuolisesti! Ja huom. se että "valittaa" ulkoilusta tai esittää toivomuksia, ei vielä tee kenestäkään hankalaa!

Alkuperäinen kirjoittaja pippis:
Mä en kyllä koskaan ole nähnyt että hankalien vanhempien lapsia kohdeltaisiin eri lailla! Oikeasti kyllä ne hoitajat kohtelee lapsia tasapuolisesti! Ja huom. se että "valittaa" ulkoilusta tai esittää toivomuksia, ei vielä tee kenestäkään hankalaa!

niinpä!

Kyllä teitä narisijoita riittää aina ja sitten vielä samaan hengenvetoon selitetään että ei itse jaksa olla kotona lasten kanssa tai että aina se lapsi on muka kuntoutuksellisista syistä siellä hoidossa. Hoidan itse lapseni niin ei tarvitse valittaa, riittää kun katsoo peiliin. Sairasta että ette millään ymmärrä mitä siitä tulisi jos vanhempia on monta kymmentä ja kaikilla on erilaiset pelisäännöt ja kaikkien toiveita pitäisi miellyttää. Ei se vaan ole mahdollista, luulis että jokaisella sen verran leikkaa että tuon tajuaa.

Kitikiti valivali vaan.

Jos olet yhtään mun kirjoituksia lukenut, niin olet varmaan huomannut että mä kehun lasteni päiväkoteja lähes aina. En ole kritisoinut niitä oikeastaan mistään. Tuohon ulkoiluasiaankin tuli muutos, kun minä ja muutamat muut vanhemmat kysyimme miksi ei ole ulkoiltu enää niin paljon.

Mitä tuohon muka kuntoutuksellisista syistä- juttuun tulee, niin ei me ihan turhaan olla juostu useampaan kertaan neurologilla, kuulotutkimuksissa, puheterapeutilla, aivosähkökäyrässä, ja jonoteta toimintaterapiaan. Jaksan kyllä mainiosti olla lasteni kanssa, ja olenkin heidän kanssaan useimpana päivänä viikossa aamusta yöhön asti.

Ymmärrän, ettei kaikkia voi miellyttää. Mutta tässä ulkoiluasiassa onkin kyse siitä, että päiväkoti on itse määritellyt omat periaatteensa ja toimintatapansa, ilmoittanut ennen hoidon alkua että täällä ulkoillaan säällä kuin säällä, mutta ei sitten toimikaan kuten ilmoitti toimivansa. Sen kummallisemmasta asiasta ei ole kyse.

Niinpä.

Valittaminen on ihan jotain muuta kuin sitä, että kauniisti kysyy syytä sille, että päiväkodissa ei ole tänään lainkaan ulkoiltu. Tai että esittää toivomuksen, ehdotuksen.

Tuttu LTO sanoi mulle, että he itse asiassa tykkäävät enemmän näistä vanhemmista, jotka kysyvät kun on kysyttävää, ja kommunikoivat muutenkin henkilökunnan kanssa, kuin niistä joilla ei tunnu olevan mielipidettä tai kiinnostusta mitään asiaa kohtaan.

Haukkuminen ja joka asiasta valittaminen on ihan jotain muuta kuin sitä, että on vuorovaikutuksessa lapsensa hoitajien kanssa.

Niinpä.

Valittaminen on ihan jotain muuta kuin sitä, että kauniisti kysyy syytä sille, että päiväkodissa ei ole tänään lainkaan ulkoiltu. Tai että esittää toivomuksen, ehdotuksen.

Tuttu LTO sanoi mulle, että he itse asiassa tykkäävät enemmän näistä vanhemmista, jotka kysyvät kun on kysyttävää, ja kommunikoivat muutenkin henkilökunnan kanssa, kuin niistä joilla ei tunnu olevan mielipidettä tai kiinnostusta mitään asiaa kohtaan.

Haukkuminen ja joka asiasta valittaminen on ihan jotain muuta kuin sitä, että on vuorovaikutuksessa lapsensa hoitajien kanssa.

Näin juuri.

Tylsää. Ymmärrän sen, että ei ulkoilla oikeasti huonolla säällä, mutta miks pitää sitten jauhaa sitä, että "ulkoilemme säällä kuin säällä" jos esim. pienelläkään sateella ei ulkoilla?
Sillon kun esikoinen oli päiväkodissa, heidän ryhmässä riitti sateen määritelmäksi se, että taivaalla oli tummia pilviä: eivät ulkoilleet kertaakaan. Ja sen kyllä huomas lapsista jos eivät olleet ulkona kertaakaan. Yhtenä kertana syynä oli se, että kun muut päiväkotiryhmät oli retkellä - paitsi nää pienet - niin eivät ulkoilleet, koska isolla pihalla olisi olllut niin yksinäistä... :headwall:
Hoitajien vaihtumisen myötä tuokin ryhmä alkoi sitten ulkoilla, onneksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Tylsää. Ymmärrän sen, että ei ulkoilla oikeasti huonolla säällä, mutta miks pitää sitten jauhaa sitä, että "ulkoilemme säällä kuin säällä" jos esim. pienelläkään sateella ei ulkoilla?
Sillon kun esikoinen oli päiväkodissa, heidän ryhmässä riitti sateen määritelmäksi se, että taivaalla oli tummia pilviä: eivät ulkoilleet kertaakaan. Ja sen kyllä huomas lapsista jos eivät olleet ulkona kertaakaan. Yhtenä kertana syynä oli se, että kun muut päiväkotiryhmät oli retkellä - paitsi nää pienet - niin eivät ulkoilleet, koska isolla pihalla olisi olllut niin yksinäistä... :headwall:
Hoitajien vaihtumisen myötä tuokin ryhmä alkoi sitten ulkoilla, onneksi.

Joo, tytön pk:ssa oli myös viime talvena tuota, että "huono ilma" tarkoitti muutamaa mustaa pilveä taivaalla, tai paria vesilammikkoa pihassa. Tai lumisadetta, ei mitään myräkkää vaan ihan tavallista lumisadetta.

Huvittavinta oli se, että kun hain pojan, niin siellähän ne pikku taaperot (0-3 v) olivat ulkona, reippaina ja punaposkisina, kun 100 metrin päässä nyhjötettiin sisällä 3-6 v lasten kanssa. Lapset on siis saman päiväkodin eri yksiköissä.

Mutta onneksi asia on nykyään toisin :)

Huvittavinta oli se, että kun hain pojan, niin siellähän ne pikku taaperot (0-3 v) olivat ulkona, reippaina ja punaposkisina, kun 100 metrin päässä nyhjötettiin sisällä 3-6 v lasten kanssa. Lapset on siis saman päiväkodin eri yksiköissä.

Mutta onneksi asia on nykyään toisin :)

Joo toi on kyllä vielä nurinkurisempaa... Ymmärrän, jos pienten kanssa huonon sään kriteerit on vähän tiukemmat, mut jos toisinpäin, niin se on jo aika hölmöä :D

Meil oli esikoinen puistossa viime vuoden ja sehän menee aikasemmin kiinni jos sataa. Ei siinä muuten mitään, mut talvella meinas välillä mennä hermo, kun yhtenä päivänä nollakeli, jolloin satoi lunta, oli ihan ok ja toisena päivänä taas se laskettiin sadekeliksi. Vähän tuli sellanen olo, että just joo: puistotädit haluu aiemmin kotiin. Vakkaripuistotädit oli oikeen reippaita ulkoilijoita, sijaisten kans oli tätä häilymistä enemmän.

Voin sanoa rehellisesti etten omista kumisaappaita, enkä todellakaan seiso kuralätäkössä räntäsateessa katselemassa kun lapseni leikkii. Jotenkaan en odota sitä hoitopaikaltakaan.
Se mikä toiselle on huono ilma on toiselle hyvä. Koskaan ei voi kaikki olla tyytyväisiä, kun kumartaa yhteen suuntaan niin pyllistää toiseen.

No mitä sanotte tästä: Me lähdemme lasten kanssa joka aamu ulos n.klo 9:30. Käymme aamupäivisin eri leikkipuistoissa (siis joka päivä eri puisto) ja yhtenä aamupäivänä leikimme metsässä. Sisälle tulemme hieman ennen klo 11 ja sitten on lounas. Iltapäivällä olemme taas ulkona n.klo 15:00 ja lapset haetaan klo 16:00. Tihkusade ja tuuli ei haittaa, kerran teimme isommallakin sateella pienen kävelylenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Eims Baum:
No mitä sanotte tästä: Me lähdemme lasten kanssa joka aamu ulos n.klo 9:30. Käymme aamupäivisin eri leikkipuistoissa (siis joka päivä eri puisto) ja yhtenä aamupäivänä leikimme metsässä. Sisälle tulemme hieman ennen klo 11 ja sitten on lounas. Iltapäivällä olemme taas ulkona n.klo 15:00 ja lapset haetaan klo 16:00. Tihkusade ja tuuli ei haittaa, kerran teimme isommallakin sateella pienen kävelylenkin.

Tuo kuulostaa tosi hyvältä :)

Tuo kuulostaa tosi hyvältä :)

Tänks. Meillä onkin talo hiljainen klo 12-14.....lapset nukkuvat kuin murmelit.... :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Voin sanoa rehellisesti etten omista kumisaappaita, enkä todellakaan seiso kuralätäkössä räntäsateessa katselemassa kun lapseni leikkii. Jotenkaan en odota sitä hoitopaikaltakaan.
Se mikä toiselle on huono ilma on toiselle hyvä. Koskaan ei voi kaikki olla tyytyväisiä, kun kumartaa yhteen suuntaan niin pyllistää toiseen.

ei kumisaappaita tarvitse omistaakaan. Ei minullakaan ole kumpparit kuin mökillä. Ihan goretex-kengillä sateessa seison. Meillä seisotaan myös sateessa ja ulkoillaan silloin. Kun koira on talossa niin ei voi päättää haluaako ulos vai ei. Silloin mennään kun koiralla on hätä eli vähintään 3 kertaa päivässä. Ei kaikkien tarvitse pitää ulkoilusta, mutta jos työskentelee lasten kanssa niin silloin siihen kuuluu osana ulkoilu ja sen ohjaaminen.

Mitäs jos vielä söisitte sen lounaankin siellä ulkona? Tuliskohan sitten tarpeeksi kaikille sitä ulkoilua? Ja miksi te vasta klo 15 menette ulos?? Ihan hyvin voi päiväunet jättää lapsilta pois ja mennä ulkoilemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:

Mitäs jos vielä söisitte sen lounaankin siellä ulkona? Tuliskohan sitten tarpeeksi kaikille sitä ulkoilua? Ja miksi te vasta klo 15 menette ulos?? Ihan hyvin voi päiväunet jättää lapsilta pois ja mennä ulkoilemaan.

Miksi sä vittuilet?.....ja ulos menemme iltapäivällä "vasta" klo 15 sen takia kun nuo pienet usein nukkuu kahteen asti, pitää vaihtaa niill evaipat ja pukea ja syöttää välipala.....siinä se tunti menee kepeesti.....

Yhteistyössä