Mitä mieltä olette siitä että lapsella on ulkomainen etunimi, jos isä on kotoisin muualta kuin Suomesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysynpähän vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysynpähän vaan

Vieras
Siis äiti suomalainen ja isä ulkomailta. Lapsen sukunimi on isänsä sukunimi. Onko parempi suomalainen etunimi vai ulkomainen?

Eli esimerkkinä Saara Perkins vai Sarah Perkins? Amelie Rousseau vai Tiina Rousseau?

No, mun muksuista toisella on ulkomaalainen etunimi ja toisella sellainen, joka on sekä ulkomaalainen että Suomessa suht hyvin tunnettu. Sukunimi ja lasten isä on ulkomailta.

Aika ajoin kuulee urputusta siitä, että miksi ihmeessä lapsilla pitää olla ulkomaalaiset etunimet, kun sukunimikin kerran on ulkomaalainen - no vaikka siksi että me halusimme niin :D.

Minunkin lapsilla on kaikkea muuta kuin suomalaiset nimet. Jos joku suomalainen valittaisi niiden "vaikeudesta", hällä väliä, ei ole meidän ongelma. Lapsilla on kivat, juuri heille sopivat nimet.

Alkuperäinen kirjoittaja Huisi hippu:
ehkäpä sellanen nimi joka on sama molemmilla kielillä, enkuksi & suomeksi. esim laura, sara, helen...

Meillä on just noin. Sukunimi ulkomainen ja etunimi on olemassa molemmissa maissa/kielillä.

Mun mielestä ja varsinki jos lapsi on ulkonäöltään perus-suomi blondista poikkeava niin ehdottomasti ulkolainen nimi ja etenki jos sukunimi on ulkolainen. Itse ehkä miettisin jonkun sellaisen nimen joka on kansainvälinen :) if you know what I mean =)

asutaan maassa mista kumpikaan ei ole kotoisin ja nimet on valittu ennenkaikkea sen mukaan etta ne ovat tahan asuinmaahamme sopivia mutta kaantyvat helposti myos isovanhempien suusta. ja sukunimi on miehen

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis silleen että se etunimi on todellakin erikoisempi niin ettei tiedä kumpaako sukupuolta on...?

Minä henk.koht. halusin lapsille sellaiset nimet, joista tietää onko kyseessä tyttö vai poika (siksi hylättiin mm. tytön nimet Ilknur, Nehir ja Dilek).

No, on multa kysytty että onko Nikolas tyttö vai poika :laugh: :headwall:

mun tytöllä on suomalainen etunimi ja toinen nimi on sit kansainvälinen..itseäni ei kiinnosta pätkääkään,mitä muut lapseni nimestä ajattelee/osaako lausua/sopiiko suomalaiseen suuhun..nimi olisi toki voinut olla ihan jotain muutakin,mutta näin niin todentuntuisen unen raskaana ollessa nimestä,että pakkohan se oli antaa nimeksi :D

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
No, mun muksuista toisella on ulkomaalainen etunimi ja toisella sellainen, joka on sekä ulkomaalainen että Suomessa suht hyvin tunnettu. Sukunimi ja lasten isä on ulkomailta.

Aika ajoin kuulee urputusta siitä, että miksi ihmeessä lapsilla pitää olla ulkomaalaiset etunimet, kun sukunimikin kerran on ulkomaalainen - no vaikka siksi että me halusimme niin :D.

just näin!

Välillä tuntuu et nää jotka napisee (en nyt tarkoita ap.tä) nimiasiasta haluaisi erilaisen nimen mutta ei uskalla/voi antaa kun ei ole äiti eikä isä muualta.

Vanhemmat antaa nimen minkä haluaa ja katsoo sopivaksi.

kun mun kaveri valittaa mun lapsen nimestä, se on ulkomaalainen kun isänsäkin on ulkomailta. Kaverin mielestä tytön nimi pitäisi olla suomalainen selvästi, ei siis yhtään ulkomaisuuteen vivahtavakaan... :headwall: :( Siksipä kyselin mitä mieltä täällä ollaan.

kun mun kaveri valittaa mun lapsen nimestä, se on ulkomaalainen kun isänsäkin on ulkomailta. Kaverin mielestä tytön nimi pitäisi olla suomalainen selvästi, ei siis yhtään ulkomaisuuteen vivahtavakaan... :headwall: :( Siksipä kyselin mitä mieltä täällä ollaan.

Niitä, jotka kantavat suurensuurta stressiä jonkun muun kuin oman lapsensa nimestä, löytyy aina :D

Jos puoliksi ulkomaalaisen lapsen nimi ei saa olla ulkomaalainen, eikä supisuomalaisen lapsen nimi nyt ainakaan saa olla ulkomaalainen, niin kenellä sitten saa olla ulkkisnimi? :o

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Niitä, jotka kantavat suurensuurta stressiä jonkun muun kuin oman lapsensa nimestä, löytyy aina :D

Jos puoliksi ulkomaalaisen lapsen nimi ei saa olla ulkomaalainen, eikä supisuomalaisen lapsen nimi nyt ainakaan saa olla ulkomaalainen, niin kenellä sitten saa olla ulkkisnimi? :o

Eipä vissiin kenenkään. :/ En jaksa itse stressata sen enempää, ihmetyttää vaan kaverin mielipide tässä(kin) asiassa mutta kyllä mun mielestä saa olla ulkomaalainen nimi, itse en ehkä laittaisi sellaista josta ei tunnista sukupuolta mutta en tuomitse niitäkään jotka niin haluavat. Meidän lapsella on ulkomaalainen sukupuoleltaan tunnistettava etunimi, toinen nimi mun suvusta mutta kansainvälinen ja sukunimi isänsä "ulkkis"nimi (joka on mullakin toisena osana sukunimeä). :) Ja hyvin on meillä mennyt!

Minä olen sitä mieltä että jos on jo ulkomaalainen sukunimi niin sitten suomalainen etunimi.
Ja jos taas on suomalainen sukunimi niin sitten etunimeksi nimi lapsen toisesta kotimaasta.
Näin siis jos lapsi on puoliksi ulkomaalainen.

Mielestäni lapsen syntyperän pitää näkyä myös lapsen nimissä. En ymmärrä niitä, jotka antavat puoliksi suomalaiselle lapselle kokonaan ulkomaalaisen nimen.