Mitä mieltä olette..onko reilua? (koskee työpaikkaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nasuliini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nasuliini"

Vieras
Olen vuorotyössä. Meillä on aina kolmen viikon työvuorolista kerrallaan. Tavoitteena on, että jokaisella on kolmesta viikonlopusta vapaana 1,5. Näin yleensä onkin ja se on mahdollista. Välillä kuiten toiset tekee kahta täyttä viikonloppua ja joku saa sitten vapaaksi esim. kaksi viikonloppua jne.

Meillä on työvuorotoivomusvihko, jonne voi laittaa vuorotoivomuksia, jos on jotakin erikoista.

Homman nimi on se, että mieheni on aktiivinen urheilija ja aika paljon peleissä ja kisoissa viikonloppuisin. Meidän on helpompi suunnitella arkea, jos tiedän koska minä olen kotona. Onko siis teistä epäreilua, jos toivon aina joka listaan tietyn viikonlopun vapaaksi ja tietylle viikonlopulle toisen päivän vapaaksi?

Pelkään lähinnä, että pomo ajattelee että haluan vaan varmistaa viikonloppuvapaani ilman syytä.

Pääsääntöisesti on erittäin epäreilua jos joku toivoo AINA jokaiseen listaan jotain ilman todellista tarvetta. Toiveet ovat yleensä siksi että tuolla voidaan turvata meno, matka tms. asia.

Jos yhdellä on oikeus saada toiveensa aina läpi niin sama oikeus pitää olla kaikilla. Eli toki sä voit toivoa jos työkaverisi ovat oikeutettuja samaan. Muutoin olet erittäin itsekeskeinen toiveittesi kanssa.

[QUOTE="vieras";26214884]Pääsääntöisesti on erittäin epäreilua jos joku toivoo AINA jokaiseen listaan jotain ilman todellista tarvetta. Toiveet ovat yleensä siksi että tuolla voidaan turvata meno, matka tms. asia.

Jos yhdellä on oikeus saada toiveensa aina läpi niin sama oikeus pitää olla kaikilla. Eli toki sä voit toivoa jos työkaverisi ovat oikeutettuja samaan. Muutoin olet erittäin itsekeskeinen toiveittesi kanssa.[/QUOTE]

Miksi se olisi epäreilua? Sama mahdollisuushan kaikilla muillakin on, kaikille kuuluu se sama määrä viikonloppuvapaita ja kaikki sen saa. Eikö se olisi ihanteellista, kun kaikilla olisi aina se sama vapaana niin jokainen pystyisi suunnittelemaan siihen menojansa. Sitten vain jos tarvitseekin jonkun muun vapaaksi niin jutella siitä työkaverin kanssa. Mitä sen on väliä oikeasti, jos sinulla on aina listan ensimmäinen viikonloppu vapaa kuin että se vapaa olisi listojen eka, kolmas, toinen, eka, toinen, eka, kolmas jne. vapaa?

silloin tällöin toivominen kuulostaa ihan OK mutta ei kuulosta reilulta että sun työkaverit joutuu järjestelämään elämäänsä sun miehen urheiluharrastuksen takia

eikö se saa ryypätä kotijalassa?

[QUOTE="vieras";26214884]Pääsääntöisesti on erittäin epäreilua jos joku toivoo AINA jokaiseen listaan jotain ilman todellista tarvetta. Toiveet ovat yleensä siksi että tuolla voidaan turvata meno, matka tms. asia.

Jos yhdellä on oikeus saada toiveensa aina läpi niin sama oikeus pitää olla kaikilla. Eli toki sä voit toivoa jos työkaverisi ovat oikeutettuja samaan. Muutoin olet erittäin itsekeskeinen toiveittesi kanssa.[/QUOTE]

Mikä on epäreilua? Jos kerta kaikki saa 1,5vkl:a vapaaksi, niin miksi ei voi toivoa tiettyjä? Jos useampi toivoo samaa viikonloppua, niin silloin meillä ainakin ihan työporukalla sitten jutellaan ja soitetaan vaikka sijainen, jos kaikilla on niin tärkeä meno yms.
Tässähän ap:lla on todellinen tarve? Mies on paljon poissa ja arjen takia olisi helpompaa saada tietää, milloin on vapaat?

silloin tällöin toivominen kuulostaa ihan OK mutta ei kuulosta reilulta että sun työkaverit joutuu järjestelämään elämäänsä sun miehen urheiluharrastuksen takia

eikö se saa ryypätä kotijalassa?

Meillä siis ei kukaan koskaan toivo tiettyä viikonloppua vapaaksi, ellei nyt joskus harvoin jotain ole. Kun kolmesta viikosta on joka tapauksessa 1,5 vapaana niin kaikille on ihan sama koska se vapaa viikonloppu sitten on. Jos jotakin on ohjelmassa, niin silloin muutkin laittaa toivomuksen. Henkilökuntaa on kuitenkin paljon ja sijaistilannekkin hyvä, joten ei ole ongelmaa sen suhteen, vaikka kolme pyytäisi juuri samaa viikonloppua vapaaksi.

[QUOTE="mä";26214912]Miksi se olisi epäreilua? Sama mahdollisuushan kaikilla muillakin on, kaikille kuuluu se sama määrä viikonloppuvapaita ja kaikki sen saa. Eikö se olisi ihanteellista, kun kaikilla olisi aina se sama vapaana niin jokainen pystyisi suunnittelemaan siihen menojansa. Sitten vain jos tarvitseekin jonkun muun vapaaksi niin jutella siitä työkaverin kanssa. Mitä sen on väliä oikeasti, jos sinulla on aina listan ensimmäinen viikonloppu vapaa kuin että se vapaa olisi listojen eka, kolmas, toinen, eka, toinen, eka, kolmas jne. vapaa?[/QUOTE]

Luitko sä edellisen kirjoituksen. Siinä luki selvästi; sä voit toivoa jos muut ovat oikeutettuja samaan.

Ymmärrät varmasti että toiveita ei tarvita jos kaikille ollaan tasapuolinen. Eli kukaan ei voi esittää että mä olen AINA vapaalla kuukauden ensimmäinen viikonloppu ja AINA vapaalla kuukauden kolmannen viikonlopun lauantaina.

Kiertävä vapaa on tasapuolinen. Pääsääntöisesti on toki se ja sama milloin se viikonloppuvapaa kelläkin on jollei mitään menoja ole.

[QUOTE="aloittaja";26214927]Meillä siis ei kukaan koskaan toivo tiettyä viikonloppua vapaaksi, ellei nyt joskus harvoin jotain ole. Kun kolmesta viikosta on joka tapauksessa 1,5 vapaana niin kaikille on ihan sama koska se vapaa viikonloppu sitten on. Jos jotakin on ohjelmassa, niin silloin muutkin laittaa toivomuksen. Henkilökuntaa on kuitenkin paljon ja sijaistilannekkin hyvä, joten ei ole ongelmaa sen suhteen, vaikka kolme pyytäisi juuri samaa viikonloppua vapaaksi.[/QUOTE]

Olisit kirjoittanut tämänkin heti alkuun.

Jos pyyntöjä ei paljoa ole niin asialla ei ole suurtakaan merkitystä. Ennen listalle asian laittamista juttelisin työkavereitteni kanssa tuosta säännöllisestä toiveesta. Se jos mikä olisi korrektia.

Ota asia puheeksi henkilökuntakokouksessa. Onko noissa toiveissa jotain luokituksia? Esim VIP pakko saada vapaaksi sukujuhliin tai matkan takia ja pp perhepäivä, neuvotellaan toinen päivä, jos työvuorot on hankala järjestää. Esimerkit vähän ontuvia.

Mun mielestä tuo on vähän samalainen pyyntö kuin se että joku haluaisi pitää kesälomansa joka vuosi tasan samoilla viikoilla (esim. alkaen vaikkapa 15.6. joka vuosi). Vaikka kellään ei olisi mitään "syytä" miksi tuo ei sopisi, mutta se on silti epäreilua kun nimenomaan on idea että lomat on kiertävät ja en usko että monessakaan työpaikassa tuohon suostuttaisiin..

Kyllä minun mielestäni on ihan ok toivoa. Pitää myös hyväksy, että aina ne toiveet ei toteudu. Itse teen työvuorolistoja, ja meillä on pari typpiä, joilla on aina paljon toiveita. Jos en pysty kaikkien toiveita toteuttamaan, niin niiden, jotka harvoin vapaita toivovat, toiveet menevät kyllä näitten edelle. Se on mielestäni reilua.
Jos monelle muulle on ihan sama, mikä viikonloppu on töitä ja mikä vapaa, niin miten ap:n toimina ketään haittaisi. Jotkuthan jopa tekevät viikonloppuja oikein mielellään, esim. lisienkin vuoksi.

Mun mielestä tuo on vähän samalainen pyyntö kuin se että joku haluaisi pitää kesälomansa joka vuosi tasan samoilla viikoilla (esim. alkaen vaikkapa 15.6. joka vuosi). Vaikka kellään ei olisi mitään "syytä" miksi tuo ei sopisi, mutta se on silti epäreilua kun nimenomaan on idea että lomat on kiertävät ja en usko että monessakaan työpaikassa tuohon suostuttaisiin..

Tuo on eri asia mielestäni. Kolmen viikon lista on aina kiertävä vaikka listassa olisikin joka kerta ensimmäinen vkloppu vapaa. Kalenterin mukaan se osuisi silloin joka kerta kuukauden eri kohtaan. Kiertävän listan (eli 3vk) kiertävä vapaa saattaa puolestaan osua aina kuukauden samalle viikonlopulle.

[QUOTE="Nasuliini";26214805]Olen vuorotyössä. Meillä on aina kolmen viikon työvuorolista kerrallaan. Tavoitteena on, että jokaisella on kolmesta viikonlopusta vapaana 1,5. Näin yleensä onkin ja se on mahdollista. Välillä kuiten toiset tekee kahta täyttä viikonloppua ja joku saa sitten vapaaksi esim. kaksi viikonloppua jne.

Meillä on työvuorotoivomusvihko, jonne voi laittaa vuorotoivomuksia, jos on jotakin erikoista.

Homman nimi on se, että mieheni on aktiivinen urheilija ja aika paljon peleissä ja kisoissa viikonloppuisin. Meidän on helpompi suunnitella arkea, jos tiedän koska minä olen kotona. Onko siis teistä epäreilua, jos toivon aina joka listaan tietyn viikonlopun vapaaksi ja tietylle viikonlopulle toisen päivän vapaaksi?

Pelkään lähinnä, että pomo ajattelee että haluan vaan varmistaa viikonloppuvapaani ilman syytä.[/QUOTE]

toivoa saa aina mutta niitä ei aina pystytä toteuttamaan. Vuorotyön tekeminen ja toisen aktiivinen esim. urheilu-ura on aika haastava yhdistelmä ilman tukiverkkoja.

en usko et pomo suostuu siihen et sulla on aina ne tietyt viikonloput ja päivät koska silloin muutkin voi vaatia ja sit on soppa valmis. Tasapuolisuus kaikille.

meillä töissä jotkut teki noin ja voi sitä huutoa kun ne toivomukset ei toteutunut :( Sitten kaikkien muiden piti miettiä toivomukset näiden eräiden suunnitelmien mukaan :( Ei ollut kivaa. Itse vihasin koko toivomusvihkoa, kun jotkut laittoi tyyliin tammikuusta koko vuoden toivomukset eli jouluun asti! Sitten meille muille jäi jämät, koska sen tiesi, että jos laitoit saman toivomuksen, niin nämä "vahvat" persoonat kyllä jyräsivät omat toivomukset läpi. Ei jaksanut tapella sellaisten kanssa koko vuotta. Sitten me jotkut ei laitettu toivomuksia ollenkaan. Toiset sitten laittoivat kaikki kissanristiäiset.

Voin sanoa,e ttä saa sitä työilmapiirin huonoksi muullakin systeemillä.

Onneksi lomat on kiertävät, joten niissä ei ole kenelläkään mitään mutinoita.

meillä töissä jotkut teki noin ja voi sitä huutoa kun ne toivomukset ei toteutunut :( Sitten kaikkien muiden piti miettiä toivomukset näiden eräiden suunnitelmien mukaan :( Ei ollut kivaa. Itse vihasin koko toivomusvihkoa, kun jotkut laittoi tyyliin tammikuusta koko vuoden toivomukset eli jouluun asti! Sitten meille muille jäi jämät, koska sen tiesi, että jos laitoit saman toivomuksen, niin nämä "vahvat" persoonat kyllä jyräsivät omat toivomukset läpi. Ei jaksanut tapella sellaisten kanssa koko vuotta. Sitten me jotkut ei laitettu toivomuksia ollenkaan. Toiset sitten laittoivat kaikki kissanristiäiset.

Voin sanoa,e ttä saa sitä työilmapiirin huonoksi muullakin systeemillä.

Onneksi lomat on kiertävät, joten niissä ei ole kenelläkään mitään mutinoita.

Teidän tapauksessa ilmeisesti pomo on ollut joko todella munaton tai välinpitämätön. Mun logiikalla se menee just toisinpäin. Ne, jotka toivovat vapaita harvoin, saavat aina toivensa läpi, ja sitten nämä kissanristiäistyypit silloin, kun se helposti onnistuu. Mussuttavat kyllä selän takana, mutta ovat sellaisia tyyppejä, jotka valittavat joka tapauksessa vähän kaikesta.

[QUOTE="alma";26215274]Teidän tapauksessa ilmeisesti pomo on ollut joko todella munaton tai välinpitämätön. Mun logiikalla se menee just toisinpäin. Ne, jotka toivovat vapaita harvoin, saavat aina toivensa läpi, ja sitten nämä kissanristiäistyypit silloin, kun se helposti onnistuu. Mussuttavat kyllä selän takana, mutta ovat sellaisia tyyppejä, jotka valittavat joka tapauksessa vähän kaikesta.[/QUOTE]

Meillä vaihtui yhteen aikaan osastonhoitaja 3kk-4kk välein monta vuotta, joten ei siinä ne paljon ehtineet miettiä noita listoja. Sitten kun nämä "vahvat" tyypit kävi puhumassa ne vapaat itselleen, niin ei siinä meillä muilla paljon sanottavaa ollut.

meillä ei edes esimies saanut järjestellä työvuorojaan peliensä suhteen,niin aika jännä jos jonkun työtekijän miehen pelien takia täytyisi saada aina joku tietty päivä vapaaksi..

Jos tietyt vapaat on hyviä siksi että osaa ennakoida, niin miksi et ole opetellut kolmen viikon kiertävää systeemiä, siinäkin ne vapaat yleensä tulee järjestelmällisesti eikä arpomalla.

Ei mielestäni ole epäreilua, kun kerran kaikilla muillakin on mahdollisuus esittää toiveita. Mutta jos useampi sattuu toivomaan samaa viikonloppua, se pitäisi mun mielestä antaa vapaaksi sille joka harvemmin esittää toiveita. On ihan ok esittää toive, mutta pitää hyväksyä se, että aina ei saa mitä haluaa, olisi asiatonta vaatia tai painostaa työkavereita joustamaan omista menoistaan miehesi harrastuksen takia.