Mitä mieltä olette mm. nykyisestä lapsilisä/tukisysteemistä? Missä valtion pitäisi säästää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Target
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23226576:
Mä olen periaatteessa kansalaispalkan takana. Mutta pelkästään itsekkäistä syistä. Sinä päivänä, kun Suomeen kansalaispalkka tulee, mun ei kannata nousta aamulla sängystä.

Mä ajattelen samalla tavalla, mutta sosiaalialan työntekijänä mun on tässä asiassa seistävä sen syjäytymisvaarassa olevan yksilön takana.

700€ puhtaana käteen tekemättä mitään. Ihan tosi, järki käteen. Se mahdollistaa toki osa-aikatyöllisyyden MUTTA mitä käy niille jotka tälläkään hetkellä ei ole työstä kiinnostuneita syystä tai toisesta? Esimerkkinä nyt vaikka ylisukupolven jatkuva työttömyys ja ne nuoret joilla ei ole mitään kokemuspohjaa itsensä elättävästä perheestä.

Kuinkahan paljon sitä kansalaispalkkaa voisi saada? Ja miten sen jälkeen hoidetaan muiden kuin kansalaisten rahoitus ja toimeentulo?

Joo, olishan se kiva jos saisi rahaa "vähän ylimääräistä" ihan siitä ilosta että on kansalainen.... :D
Tosi vaikea kysymys. Mulla nilkan vammapaksuus on noin 0,5 cm. Ja sattuu ihan saatanasti.Nivelsiteet meni, nyt on perjantai ja virka-aika alkaa vasta maanantaina.

[QUOTE="eee";23226526]No sinä olet onnekas jos opiskelijana ylipäätään jotain toimeentulotukea saat, eivät normaalit (lapsettomat) opiskelijat sellaisia tukia saa.[/QUOTE]

En minä saakaan. Tai en tiedä olisiko sieltä niiden jatkuvien lisäselvityspyyntöjen jälkeen jotain herunut, mutta en enää jaksanut yrittää. Minusta kuitenkin kannattaisi tukea kun ihminen itse yrittää opiskelemalla päästä kurjuudesta irti, mutta suositeltavampi vaihtoehto olisi ilmeisesti ilmoittautua työttömäksi ja alkaa tehdä niitä hanttihommia, joita kouluttamattomana nyt ylipäänsä saa. Ok, ehkä pääsisin opiskelemaan lähihoitajaksi työvoimapoliittisessa koulutuksessa, mutta yksinhuoltajalle vuorotyö ei ole mikään vaihtoehto (opiskelen terkkariksi juuri siksi että saisin päivätyötä). Se heijastuisi väistämättä lapsiin jos joutuisivat viettämään iltoja ja öitä yksin ja turvattomuus lisäisi heidän syrjäytymisriskiään.

Vaikka itse tulenkin jotenkuten toimeen ilman sossua, niin olen silti sitä mieltä että ihmisiä ei saisi nöyryyttää niin. Kurjuudesta on vaikea nousta kun ei kohdella ihmismäisesti.

[QUOTE="Sheddon";23226627]Mä ajattelen samalla tavalla, mutta sosiaalialan työntekijänä mun on tässä asiassa seistävä sen syjäytymisvaarassa olevan yksilön takana.

700€ puhtaana käteen tekemättä mitään. Ihan tosi, järki käteen. Se mahdollistaa toki osa-aikatyöllisyyden MUTTA mitä käy niille jotka tälläkään hetkellä ei ole työstä kiinnostuneita syystä tai toisesta? Esimerkkinä nyt vaikka ylisukupolven jatkuva työttömyys ja ne nuoret joilla ei ole mitään kokemuspohjaa itsensä elättävästä perheestä.[/QUOTE]

700€x12x5.000.000=42.000.000.000€ Aika paljon rahaa...

Kamala mikä sanavalinta aloituksessa. "Kansa ja köyhät" :D Onneksi kukaan ei vielä takertunut tuohon ajatusbugiin :D. Ääripäitä tarkoitin lähinnä, miten lapsilisät tulisi kummankin mielestä jakaa.

Olisin myös tuon kansalaistuen puolella, siihen tietysti jonkinlaisia säädöksiä siitä ettei se olisi kuitenkaan täysin "ilmainen". Jotakin osa-aika toimintaa voi keksiä kaikille työttömillekkin esim. kaupungin osittain kun pelkona on syrjäytyminen.

Säästämispuuhissa ottaisin esille maahanmuuttajat ja heidän velvollisuutensa tässä yhteiskunnassa. Ei sillä etteivätkö he ansaitsisi ihmisenä samanlaista elämää kuin me omassa hyvinvointivaltiossamme, mutta suomalaisten tulisi ottaa huomioon ensin oma väkensä.

Pitäisi vähentää vastikkeettomien tukien maksamista ja tukea ennemmin matalapalkkaisia. Niin että ihmisten oikeasti kannattaisi hakeutua töihin! Ja ei tarvitsisi raahata työvoimaa ulkomailta matalapalkkahommiin vaan saataisiin täytettyä paikat joutilaana olevilla suomalaisilla.

Lapsilisää en itse välttämättä tarvitsisi, vaan se on ns. lisä. Kai olen ihan hyvätuloinen.

Mielestäni voisi poistaa toimeentulotuen. Itse olen 4 lapsen yh ja pärjäämme aivan mainiosti, bruttopalkkani on 2100. Koskaan en ole toimeentulotukea edes hakenut. En edes saisi.

Sen sijaan aivan pienituloisimmilta (n.1200 brutto) poistaisin vaikka verot kokonaan. Työnteon pitäisi olla kannattavaa. Ja jokaisen pitäisi tulla omillaan toimeen.

Se joka ei mielestään tarvitse lapsilisiä niin tiedoksi että ne voi myös jättää hakematta. Ei niitä Kela maksa jollei täytä hakemusta.

[QUOTE="Sheddon";23226627]
700€ puhtaana käteen tekemättä mitään. Ihan tosi, järki käteen. Se mahdollistaa toki osa-aikatyöllisyyden MUTTA mitä käy niille jotka tälläkään hetkellä ei ole työstä kiinnostuneita syystä tai toisesta? Esimerkkinä nyt vaikka ylisukupolven jatkuva työttömyys ja ne nuoret joilla ei ole mitään kokemuspohjaa itsensä elättävästä perheestä.[/QUOTE]

Mietipä nykytilannetta. Sossu maksaa vuokrat, saa työttömyystukea, asumistukea jne. Ellen ihan väärässä ole niin varmaan aika moni toimeentulotukiasiakas saa tuon noin 700 € ja enemmänkin tilille kuukausittain. Kuluihin pitää myös laskea näiden papereiden käsittelijät. Jos tätä tukiviidakkoa ei olisi vaan kansalaispalkka, niin ihmisiäkin voitaisiin hyödyntää paremmin. Virkailijoita ei tarvittaisi niin paljon vaan koulutusjakoakin voitaisiin uudistaa. Lisäksi mm. asumistuki mahdollistaa sen, että vuokrat pysyvät korkeina ja rikkaat asuntosijoittajat vaan rikastuvat. Jos tukijärjestelmiä ei olisi niin vuokratkin laskisivat, koska niihin ei tulisi asumistukilisää.

Itse olen yksinhuoltajaopiskelija ja saan toimeentulotukea n. 20e/kk. Mielestäni on aivan oikein, että lapsilisä lasketaan tuloksi tuota tukea laskettaessa. En näe mitään syytä, miksi minun (tai muidenkaan tuilla elävien) tarvitsisi saada lapsilisän verran ylimääräistä, kun nytkin tarkan markan vartijana saan säästettyä suurempiin hankintoihin (lapsen sukset, pyörä yms.) ihan helposti.

Jos toimeentulotuki ei joillekin riitä niin ekana olisi syytä tarkastaa omat kulutustottumukset. Usein sieltä löytyy päivittäinen iltapäivälehti, saunakalja, kahvilakäyntejä, meikkejä, leffakäyntejä, baarireissuja, tupakkaa, auto ja paljon muuta aivan turhaa jota ei veronmaksajien todellakaan tarvitse muille kustantaa.

Kysyn vain, miksi nämä sosiaalietuudet aina herättävät täällä niin suuria intohimoja ja jopa kateutta? Kuinka moni oikeasti kävisi töissä, jos sossun luukulta tuleva raha olisi omasta mielestä riittävä? Niille, joille se riittää, suon tuon rahan.

Ottaahan se päähän, että alkoholistit, nistit ja muut työtä vieroksuvat saavat sieltä toimeentulonsa, mutta pitäisikö Suomessakin joutua kadulle kontillaan istumaan ja kerjäämään? Tai köyhän perheen lasten lähteä aamulla pesemään autojen ikkunoita tai myymään kaikenlaista ohikulkijoille? Tai lasten myydä jopa itseään?

Kysyn vain, miksi nämä sosiaalietuudet aina herättävät täällä niin suuria intohimoja ja jopa kateutta? Kuinka moni oikeasti kävisi töissä, jos sossun luukulta tuleva raha olisi omasta mielestä riittävä? Niille, joille se riittää, suon tuon rahan.

Ottaahan se päähän, että alkoholistit, nistit ja muut työtä vieroksuvat saavat sieltä toimeentulonsa, mutta pitäisikö Suomessakin joutua kadulle kontillaan istumaan ja kerjäämään? Tai köyhän perheen lasten lähteä aamulla pesemään autojen ikkunoita tai myymään kaikenlaista ohikulkijoille? Tai lasten myydä jopa itseään?

Minua ei nuo sosiaalituet häiritse, mutta siis niitä käyttävillekin kansalaispalkka olisi parempi. Ainakin minulla on kokemuksia, että pikemminkin se jatkuva tilivelvollisuus sossua kohtaan vain masentaa ihmisen. Paljon parempi olisi tuo kansalaispalkka ja edullisemmaksikin se tulisi yhteiskunnalle. Mutta ihmisen käytössä oleva rahamäärä ei kuitenkaan vähenisi. Siis ne rahat mitkä tulee nykyään toimeentulo ym. tukien merkeissä tulisi silloin kansalaispalkkana. Uskallan väittää, että se kannustaisi ihmisiä enemmän kuin nykyiset tuet.

Uskallan epäillä etteikö suurin osa noista toimeentulonsa sossun luukulta systemaattisesti pummaavista pystyisi itsensä muullakin tavalla elättämään jos tukijärjestelmä menisi uusiksi tai romahtaisi (mikä väistämättä tulee tapahtumaan kun ei ole enää mistä maksaa).

Todella harva olisi missään kadulla kerjäämässä, saati sitten lapset myymässä itseään, eiköhän tämän kaltaisessa valtiossa pyrittäisi sentään alaikäisistä huolehtimaan. Ja alkoholisteja löytyy kodittomina kaduilta nytkin, että eipä muutosta siihenkään.

Mun mielestä tuista puhuttaessa isoin ongelma on ne tukiloukut jotka edesauttavat syrjäytymistä ja se ettei työnteko monellekaan kannata kun tuilla pärjää paremmin, mikä on aivan nurinkurista. Onhan se kiitettävä menoerä jos miettii että x-määrä ihmisiä elää vuosikymmenet tuilla, nostaa ilmaista rahaa ja tekee pimeänä töitä sivussa, verotulot jää saamatta jne. Ei se menetys ole pelkästään siinä mitä maksetaan. Ilmainen koulutus ym. ei tuota mitään takaisin.

Kansanedustajat voisivat jäädyttää palkkansa ja palkkionsa muutamaksi vuodeksi. Näyttäisivät esimerkkiä kansalle.

Sellaiset eivät lapsilisiä tarvitse, jotka pystyvät ne säästöön laittamaan.

en jaksa edes koko ketjua lukea, vaikka varmaan hyvää keskustelua aihe on herättänytkin.

Mun mielipide on niin mustavalkoinen että lapsilisää ei pitäis maksaa kenellekään, joka ei sitä tarvi kohtuullisen elintason ylläpitoon.

Ei kande olla köyhä, eikä kande tehdä lapsia jos ei pysty niitä itse omalla työllä elättämään. Miksi muiden pitää kustantaa omien lasten eläminen ja sit vielä sinunkin skidit?

[QUOTE="vieras";23228564]Ei kande olla köyhä, eikä kande tehdä lapsia jos ei pysty niitä itse omalla työllä elättämään. Miksi muiden pitää kustantaa omien lasten eläminen ja sit vielä sinunkin skidit?[/QUOTE]

ei siitä nyt niin hirveän kauan aikaa oo, kun ihan perushoitajan palkalla pystyi elättään lapset ihan jouhevasti.

Hinnat nousee, palvelut lopetetaan tai muutetaan maksullisiksi, palkat ei nouse samaa tahtia tai jos nousee niin verotkin nousee. Ja tuloerot kasvaa, trallallaa! Niillä, jotka vetää välistä, tai joilla on hyvät tessit, on siis oikeus perustaa perhe, ja muilla ei?

Se raha on TODELLAKIN riittävä. Jos ei riitä katso peiliin. Ihan suoraan sanottuna vituttaa nämä yhteiskunnan lusmut jotka kuvittelee olevansa kaikkein heikoimmilla ja vaativat tt-tuen nostoa ja jopa sitä ettei lapsilisiä otettaisi huomioon. Vertailuun meidän perhe ja sossuperhe. Meillä 4 henkeä ja netto 2000 euroa. Molemmat käydään töissä. Asumiskustannusten jälkeen jää 1300 euroa. Sossuperheelle pitää jäädä asumismenojen, sähkön, veden, jne jälkeen 1200 euroa ja risat. Jos lapsilisiä ei otettaisi huomioon jäisi kaksilapsiselle perheelle n. 1410 euroa ja sen saisi MITÄÄN TEKEMÄTTÄ. Kyllä te valittajat olette niiiiin vieraantuneita oikeasta elämästä. Menkää töihin ja todetkaa sitten että eipä sitä rahaa jääkään töissä olemalla välttämättä enempää kun maksat KAIKEN itse.
Ja käyn töissä koska
a) jokaisen tulee elättää itsensä
b) rakastan työtäni
c) olemme sen verran fiksuja että säästämme rahaa

JOS nämä älyttömät tukien nostot ja lapsilisän poistaminen tt-laskelmasta toteutuu, muutan välittömästi eroon miehestäni että saan nyhdettyä yhteiskunnalta kaiken mahdollisen.

Alkuperäinen kirjoittaja mun mielestä;23228499:
Sellaiset eivät lapsilisiä tarvitse, jotka pystyvät ne säästöön laittamaan.

Avauduin äsken näistä "köyhistä" valittajista ja avaudun lisää. Tämä on toinen asia joka naurattaa ja vituttaa ihan suunnattomasti. Meidän nelihenkisen perheen nettotulot on 2000 euroa. Lapsilisien verran pistämme säästöön eli n. 200 euroa. Ihanko totta olet sitä mieltä että meiltä lapsilisät pois?

[QUOTE="vieras";23228564]Ei kande olla köyhä, eikä kande tehdä lapsia jos ei pysty niitä itse omalla työllä elättämään. Miksi muiden pitää kustantaa omien lasten eläminen ja sit vielä sinunkin skidit?[/QUOTE]
Minun mielesstäni on tarpeen, että lapsista aiheutuvia kustannuksia tasataan. Useimmiten juuri lapsiperheet ovat tiukimmalla. Ennen lapsia tai sitten kun lapset ovat kasvaneet aikuisiksi moni tulee paljon paremmin toimeen tuloillaan. Esimerkiksi lasten päivähoito on perheille iso menoerä. Lapsilisä tuo siihen vähän helpotusta, mutta silti jää maksettavaa.

Minun mielesstäni on tarpeen, että lapsista aiheutuvia kustannuksia tasataan. Useimmiten juuri lapsiperheet ovat tiukimmalla. Ennen lapsia tai sitten kun lapset ovat kasvaneet aikuisiksi moni tulee paljon paremmin toimeen tuloillaan. Esimerkiksi lasten päivähoito on perheille iso menoerä. Lapsilisä tuo siihen vähän helpotusta, mutta silti jää maksettavaa.

Miksi ihmeessä suomalaisia lapsiperheitä pitäisi tukea? Ulkomailta saa riittävästi valmiiksi koulutettua työvoimaa, joten miksi pitäisi maksaa turhasta?

[QUOTE="vieras";23228599]Se raha on TODELLAKIN riittävä. Jos ei riitä katso peiliin. Ihan suoraan sanottuna vituttaa nämä yhteiskunnan lusmut jotka kuvittelee olevansa kaikkein heikoimmilla ja vaativat tt-tuen nostoa ja jopa sitä ettei lapsilisiä otettaisi huomioon. Vertailuun meidän perhe ja sossuperhe. Meillä 4 henkeä ja netto 2000 euroa. Molemmat käydään töissä. Asumiskustannusten jälkeen jää 1300 euroa. Sossuperheelle pitää jäädä asumismenojen, sähkön, veden, jne jälkeen 1200 euroa ja risat. Jos lapsilisiä ei otettaisi huomioon jäisi kaksilapsiselle perheelle n. 1410 euroa ja sen saisi MITÄÄN TEKEMÄTTÄ. Kyllä te valittajat olette niiiiin vieraantuneita oikeasta elämästä. Menkää töihin ja todetkaa sitten että eipä sitä rahaa jääkään töissä olemalla välttämättä enempää kun maksat KAIKEN itse.
Ja käyn töissä koska
a) jokaisen tulee elättää itsensä
b) rakastan työtäni
c) olemme sen verran fiksuja että säästämme rahaa

JOS nämä älyttömät tukien nostot ja lapsilisän poistaminen tt-laskelmasta toteutuu, muutan välittömästi eroon miehestäni että saan nyhdettyä yhteiskunnalta kaiken mahdollisen.[/QUOTE]

mikä sulla on ongelma? teidän perhe on nipin napin toimeentulorajan sisäpuolella, jos vajetta jäis niin kylläse tt-tuki kuuluis teillekin, ei ehkä täysmääräisenä mutta kuitenkin vähän. Itseasiassa äkkiseltään kun laskee niin eikös se 4 ihmisen perusosa oo enempikin..? No, en nyt sitä muista tähän hätään.

sitä mukaa kun elinkustannukset nousee, pitäis myös palkkoja ja tukia nostaa. Ei tänä päivänä 2000e:lla 4 henkinen perhe oikeasti kovin herroiksi elä, tai ainakin joutuu paljosta luopumaan. Tai tekemään valintoja, jättää esim. 4 viikon kesälomat väliin jotta saa maksettua autolainan loppuun jne.

Ongelma on meidän systeemissä se, että tt-tukea voi nostaa loputtomiin. Pitäis pystyä vetämään joku raja, tuen saaja osoittaa hakevansa aktiivisesti töitä tai kuntoutuu työelämään, mutta jos se ei oo mahdollista niin sitten ehkä sen tuen jatkaminen voi olla tarpeen. Pitäis voida jotenkin kontrolloida, eikä enää ajatella että koska jokaisella on oikeus. Jokaisella on myös velvollisuus.

mutta aina tulee olemaan ihmisiä jotka ei kykene syystä tai toisesta elättään itseään tai perhettään.

[QUOTE="vieras";23228680]Miksi ihmeessä suomalaisia lapsiperheitä pitäisi tukea? Ulkomailta saa riittävästi valmiiksi koulutettua työvoimaa, joten miksi pitäisi maksaa turhasta?[/QUOTE]
Miksi suomaisia lapsia pitää sitten kouluttaakaan, kun kerran ulkomailta saadaan työvoima? Aivan turhaa rahan haaskausta. Terveydenhuolto voidaan myös ajaa alas. Miksi hoitaa ihmisiä, kun terveitä ihmisiä saadaan muista maista. Parempi, että heikot kuolevat pois. Tätäkö haluat?

mikä sulla on ongelma? teidän perhe on nipin napin toimeentulorajan sisäpuolella, jos vajetta jäis niin kylläse tt-tuki kuuluis teillekin, ei ehkä täysmääräisenä mutta kuitenkin vähän. Itseasiassa äkkiseltään kun laskee niin eikös se 4 ihmisen perusosa oo enempikin..? No, en nyt sitä muista tähän hätään.

sitä mukaa kun elinkustannukset nousee, pitäis myös palkkoja ja tukia nostaa. Ei tänä päivänä 2000e:lla 4 henkinen perhe oikeasti kovin herroiksi elä, tai ainakin joutuu paljosta luopumaan. Tai tekemään valintoja, jättää esim. 4 viikon kesälomat väliin jotta saa maksettua autolainan loppuun jne.

Höpö höpö ja vielä kerran höpö. Ihmiset ovat tottuneet liian hyvälle / eivät yksinkertaisesta osaa elää tulojensa mukaan. Meillä on autolaina, on opintolainat, on lomat ja vielä lomamatkat ja mistään ei tarvitse tinkiä. Viimeisenä ruoasta. Ongelmana on ihmisten valitus ja vikinä siitä kun tt-tuki on muka niin pieni ja he ovat heikoimmilla ja kaiken huippuna tämä että lapsilisät pois jos ne pystyy säästämään. Harva tajuaa että saavat ilmaiseksi hyvän summan rahaa.

Yhteistyössä