Mitä mieltä kaveristani. Pitäsikö minun nyt palauttaa hänen antamat petivaatteet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

---

Vieras
Kaverini antoi lapselleni pieneksi jääneitä poikansa vaatteita ja pussilakanoita yms. Viimeksi sain muovipussillisen vuosi sitten kun sanoi että jos tarvitsen niin SAAN.
Vastikään kyseli minulta pussilakanoita takaisin ja kertoi laittavansa ne myyntiin kirppikselle!! Sanoin suoraan kaverilleni että on törkeää antaa ja luvata ensin ja sitten kinuta takaisin. Nyt sitten sanoikin minulle ettei hän vaatteita halua/halunnut ilmaiseksi antaakaan.
Tein kaverilleni selväksi että voin toki maksaa jatkossa vaatteista kunhan vaan sanoo hinnan ja mitä olisi myymässä. Jotenkin harmittaa nyt itseä tuo asia, että ensin kyselee tarviinko näitä ja näitä ja että saan ilmaiseksi ja sitten vuotta myöhemmin kinuaa takaisin ja tekee selväksi ettei niitä vaatteita ilmaiseksi halunnut antaakaan. Tuleeko minun nyt palauttaa nuo poikani ainoat pussilakanat takaisin ja kaivaa jostain rahaa näistä saamistani vaatteista joista osa on jo pieniä ja annettu eteenpäin? :(

Kaverini antoi lapselleni pieneksi jääneitä poikansa vaatteita ja pussilakanoita yms. Viimeksi sain muovipussillisen vuosi sitten kun sanoi että jos tarvitsen niin SAAN.
Vastikään kyseli minulta pussilakanoita takaisin ja kertoi laittavansa ne myyntiin kirppikselle!! Sanoin suoraan kaverilleni että on törkeää antaa ja luvata ensin ja sitten kinuta takaisin. Nyt sitten sanoikin minulle ettei hän vaatteita halua/halunnut ilmaiseksi antaakaan.
Tein kaverilleni selväksi että voin toki maksaa jatkossa vaatteista kunhan vaan sanoo hinnan ja mitä olisi myymässä. Jotenkin harmittaa nyt itseä tuo asia, että ensin kyselee tarviinko näitä ja näitä ja että saan ilmaiseksi ja sitten vuotta myöhemmin kinuaa takaisin ja tekee selväksi ettei niitä vaatteita ilmaiseksi halunnut antaakaan. Tuleeko minun nyt palauttaa nuo poikani ainoat pussilakanat takaisin ja kaivaa jostain rahaa näistä saamistani vaatteista joista osa on jo pieniä ja annettu eteenpäin? :(

Mulla olis pinnikseen lakanoita ja vauvan peittoon. Jos asut Oulussa, niin tule hakemaan :)! Joo, ei kannata ottaa vaatteita tms. jos ne on lainaan. Tulee hankaluuksia.

Mä palauttaisin ne pussilakanat ja sanoisin että valitettavasti osa vaatteista on annettu eteenpäin kun et sanonut niitä antaessasi että tarvitset ne takaisin.
Kysyt mitä olet niistä velkaa ja vastaisuudessa et ota kavereilta mitään tavaraa vastaan kysymättä ensin mitä ne maksaa ja tahdotaanko ne takaisin.

Aika kurja temppu kaveriltasi pyytää takaisin tavaroita, joita vielä tarvitset. Meillä on ollut tapana toimia niin, että kun jotain vaatetta tms ei enää tarvitse, kysytään, haluaako vaatteen antanut henkilö sen takaisin vai voiko antaa eteenpäin jollekin toiselle.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
[QUOTE="Tiina";24315529]Mulla olis pinnikseen lakanoita ja vauvan peittoon. Jos asut Oulussa, niin tule hakemaan :)! Joo, ei kannata ottaa vaatteita tms. jos ne on lainaan. Tulee hankaluuksia.[/QUOTE]

ap:n kaveri ei kertonut että antoi ne lainaan, vaan sanoi antavansa ne ap:lle :attn:

Pidä petivaatteet nyt ainakin pojalla. Jos löydät pieniä heidän vaatteita niin anna nämä takaisin ja kerro että loput on annettu eteenpäin jo. Pidä vaatteet siihen asti kun ovat sopivia ja anna tämän jälkeen heille takaisin. Sano että seuraavalla kerralla kertoo puhumalla että on myymässä ei antamassa. Vuosi on ihan liian pitkä aika alkaa napisemaan asiasta.

[QUOTE="akka";24315541]Mä palauttaisin ne pussilakanat ja sanoisin että valitettavasti osa vaatteista on annettu eteenpäin kun et sanonut niitä antaessasi että tarvitset ne takaisin.
Kysyt mitä olet niistä velkaa ja vastaisuudessa et ota kavereilta mitään tavaraa vastaan kysymättä ensin mitä ne maksaa ja tahdotaanko ne takaisin.[/QUOTE]

Noin minäkin tekisin. Ihan yleisen selvyyden vuoksi on hyvä aina kun joku tarjoaa jotain tavaroita tai vaatteita, siinä varmistaa vielä onko ne tarkoitettu lainaksi vai omaksi annettaviksi. Joskus ihmiset ajattelevat näistä niin eritavalla.

Tämän takia itse aina varmistan erikseen, että eihän tarvitse palauttaa, koska kuluvat ja tahrautuvat kuitenkin käytössä!

En palauttaisi, mutta ei lakanoista kirpparilla saa kuin 1e, max 2e, joten voisin vähän rahaa niistä antaa. Tosi ikävä temppu kaveriltasi!

Minä antaisin takasin vaatteet yms. mitä kaverilta olisin saanut ja sanoisin, että ne mitä on annettu eteenpäin niin takaisin niin niitä ei takaisin enää saa. Sanoisin myös, että oman käsityksen mukaan hän ei niistä rahaa ollut silloin vailla. En siis maksaisi niistä mitään ja jatkossa EN EDES OSTAISI tuollaiselta kaverilta yhtään mitään!

Äh, nää on niin kamalia tilanteita. Meillä on ollut siten, että saan sukulaisnaiselta hänen lapsilleen pieniksi jääneitä vaatteita. Siis ihan omaksi... jostain isommista asioista, vauvan turvaistuin ym on rahaa liikuteltu.
mutta nyt kun nämä vaatteet ja tavarat on meiltä lähdössä eteenpäin niin en tiedäkään, että saanko myydä vai pitääkö palauttaa. Tässä vuosien saatossa kun on käynyt tilanteita että annettu omaksi onkin pyydetty takaisin. Ja jos kysyn nyt että saanko pistää myyntiin niin sanotaan joo, mutta sitten tulee kysymyksiä että palautatko sen ja sen paidan ym ym. Ihan outoa.

kysyppä et palijoko se niistä pyytää ja sanot maksavasi ne kun sinulla on niille tarvetta. Tuumaat kun olet maksanut että vastaisuudessa en ota teiltä vaatteita vastaa.

jos teillä on selvästi sovittu, että niitä ei tarvii palauttaa ja että ne ei maksa mitään. niin sitten niitä ei tarvii palauttaa eikä maksaa mitään. mutta jos ei ollut mitään sovittu, ehdottaisin, että palautan ne, jotka minulla vielä on ja jotka on vielä käyttökelpoisia. ja seuraavan kerran kun joku jotain tarjoo, niin ehdottomasti pitä kysjyä, että pitääkö palauttaa tai maksaako ne jotain.

Äh, nää on niin kamalia tilanteita. Meillä on ollut siten, että saan sukulaisnaiselta hänen lapsilleen pieniksi jääneitä vaatteita. Siis ihan omaksi... jostain isommista asioista, vauvan turvaistuin ym on rahaa liikuteltu.
mutta nyt kun nämä vaatteet ja tavarat on meiltä lähdössä eteenpäin niin en tiedäkään, että saanko myydä vai pitääkö palauttaa. Tässä vuosien saatossa kun on käynyt tilanteita että annettu omaksi onkin pyydetty takaisin. Ja jos kysyn nyt että saanko pistää myyntiin niin sanotaan joo, mutta sitten tulee kysymyksiä että palautatko sen ja sen paidan ym ym. Ihan outoa.

Mulla on sellainen periaate, että en myy toisilta saatuja lasten vaatteita. Toki lahjat erikseen. Jos möisin, niin rahat toki kuuluisivat alkuperäiselle omistajalle. Nytkin kirpille menee omia tavaroita ja kavereiden lasten vanhat vaatteet menevät Pelastusarmeijalle.

No jos aiot _myydä_ saamiasi tavaroita, niin silloin on ihan fiksua kysyä, haluaako antaja ne takaisin, itse olen ainakin vastaavassa tilanteessa kysynyt.

Mä olen antanut kaverille paljon lasten vaatteita ja tarvikkeita, ja tuntui vähän hassulta, kun meillä oli yhteinen kirpparipaikka, jossa hän myi omaan laskuunsa minulta saamiaan vaatteita...

Tietysti ne lakanat annetaan takaisin jos kaveri niitä pyytää. Näissä tilanteissa minusta ei voi sanoa olevansa ainoastaan oikeassa, koska toinen voi olla kuvitellut sanoneensa jotain muuta ja sinä olet voinut jäädä väärään käsitykseen.

Tuskin sinulle on vaikeus antaa ne lakanat takaisin. Se että sinulla on vain yhdet lakanat, tuskin on kaverisi vika? Poisannetuista vaatteista pitää vain todeta, että sinä jäit eri käsitykseen ja ne ovat menneet.

Keskustelu yleensä auttaa, ei kaksplussalla vaan ko henkilön kanssa.

Annat asian olla jos sun mielestä on aiemmin käynyt selvästi ilmi, että ei pyydä rahaa eikä ole haluamassa niitä takasin.

Mä en kehtais ees kysellä perään ja teenkin aina ihan selväksi, että joko annan tai myyn. Jos mä sanon, et haluatko meille pieniks jääneitä vaatteita niin annan ilmatteeksi, jos kysyn että ostatko meille pieniks jääneitä vaatteita niin sillon myyn.

Jos ite saan jostain vaatteita (tänäänkin meen tutulta hakemaan), niin kysyn että oonko näistä jotain velkaa. Jos sieltä tulee kohtuullinen hp niin maksan jos on mielestäni kallis niin en ota.

Mä en ole ikinä kuullutkaan "lainausperiaatteesta". :O Ei tulisi siis mieleenkään, että kun joku antaa jotain niin hän haluaisi sen joskus takaisin.
Mutta jos joku vaatisi antamaansa takaisin niin antaisin. Enkä varmaan enää ottais häneltä vastaan mitään. Kyllä olisi antajan pitänyt tehdä selväksi jos tarkoitti antamisella lainaamista.

[QUOTE="akka";24315541]Mä palauttaisin ne pussilakanat ja sanoisin että valitettavasti osa vaatteista on annettu eteenpäin kun et sanonut niitä antaessasi että tarvitset ne takaisin.
Kysyt mitä olet niistä velkaa ja vastaisuudessa et ota kavereilta mitään tavaraa vastaan kysymättä ensin mitä ne maksaa ja tahdotaanko ne takaisin.[/QUOTE]

Hyvin sanottu.

[QUOTE="höh";24315770]Mä en ole ikinä kuullutkaan "lainausperiaatteesta". :O Ei tulisi siis mieleenkään, että kun joku antaa jotain niin hän haluaisi sen joskus takaisin.
Mutta jos joku vaatisi antamaansa takaisin niin antaisin. Enkä varmaan enää ottais häneltä vastaan mitään. Kyllä olisi antajan pitänyt tehdä selväksi jos tarkoitti antamisella lainaamista.[/QUOTE]

Minusta noissa kannattaa olla jo luovutushetkellä selkeä. Siis sopia mitkä tavarat on lainassa ja mitkä annettu pois. Itse en ole yhtään tavaraa vielä myynyt, on lainattu sellaisia tavaroita ja vaatteita joita olen vielä halunnut seuraavalle lapselle säästää ja muut annettu sitten enemmän tarvitseville. Vaatteista (ja tavaroistakin) olen jättänyt itselleni ne mitkä olen ehdottomasti halunnut säästää, vaikka se sitten onkin meinannut usean vuoden säilytystä tilanteessa jossa läheiseni ovat kyseisiä tavaroita/vaatteita omille vauvoilleen tarvinneet. Sitten taas on vaatteita joista olen tykännyt ja voisin käyttää mielelläni jatkossa, mutta millä ei ole niin merkitystä, niitä olen lainannut sanomalla että jos säilyvät hyvässä kunnossa niin palauta sitten, muuten voi nakata roskiin.

Itse ei olla kovin paljoa vaatteita saatu, mutta saatuja vaatteita en osaisi kuvitella myyväni vaan ne joutavat kiertoon tuottamaan hyvää mieltä taas seuraavalle. Myös ne sellaiset aarteet mitä muuten haluaisin itse säilyttää seuraavalle lapselle.

Kaverini siis kyseli tuolloin onko minulla käyttöä vaatteilla ja parilla lakanalla koska niitä ei tarvitse. Teki erittäin selväksi että antaa ne pois eikä halua takaisin, mutta nyt kun on kirpparille etsimässä vietävää niin sanoi että pitää nämä antaa takaisin. Asumme eri paikkakunnilla joten minun tulisi nämä lakanat lähettää vieläpä postissa.

Minusta noissa kannattaa olla jo luovutushetkellä selkeä. Siis sopia mitkä tavarat on lainassa ja mitkä annettu pois. Itse en ole yhtään tavaraa vielä myynyt, on lainattu sellaisia tavaroita ja vaatteita joita olen vielä halunnut seuraavalle lapselle säästää ja muut annettu sitten enemmän tarvitseville. Vaatteista (ja tavaroistakin) olen jättänyt itselleni ne mitkä olen ehdottomasti halunnut säästää, vaikka se sitten onkin meinannut usean vuoden säilytystä tilanteessa jossa läheiseni ovat kyseisiä tavaroita/vaatteita omille vauvoilleen tarvinneet. Sitten taas on vaatteita joista olen tykännyt ja voisin käyttää mielelläni jatkossa, mutta millä ei ole niin merkitystä, niitä olen lainannut sanomalla että jos säilyvät hyvässä kunnossa niin palauta sitten, muuten voi nakata roskiin.

Itse ei olla kovin paljoa vaatteita saatu, mutta saatuja vaatteita en osaisi kuvitella myyväni vaan ne joutavat kiertoon tuottamaan hyvää mieltä taas seuraavalle. Myös ne sellaiset aarteet mitä muuten haluaisin itse säilyttää seuraavalle lapselle.

Meillä taas tuo ei olisi toiminut, koska vaatteen tms antaessaan ei välttämättä ole vielä tiennyt, tarvitseeko sitä vielä joskus vai ei. Mulla on ystäviä ja sukulaisia, joille lapsi, jonka tavaroista on ollut kysymys, on "viimeinen", mutta mieli on muuttunut eikä sitten lopulta olekaan. Sen vuoksi ollaan kysytty vasta sitten, kun itse ei sitä tavaraa tarvitse, haluatko takaisin vai et.

Yhteistyössä