Mitä mieltä jos parivuotias lapsi mukana aikuisten juhlissa, joissa käytetään alkoholia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heips
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heips

Vieras
Kaverilla parivuotias lapsi ja käy usein istumassa naapurissa tms niin että lapsi mukana ja kaikki juovat siellä alkoholia.Myös äiti siis. Lapsi ollut mukana partsillakin joskus yöllä 11 aikaan kun kaikki tupakoi siinä ja ottaa alkoholia. Kukaan ei toki riehu tms vaan ottavat alkoholia ihan kohtuudella, mitä nyt huppelissa ovat.

Sitä mieltä että hyi !
Itellä pari vuotias ja minä en ikinä voisi juoda lapsen läsnäollessa humalaan.
Esim nyt jouluna join 4,7potkusta juomasekoitusta silleen et 0,33 pullo riitti ruuasta aina iltaan/alkuyöhön ja poiskin jäi kaadettavaksi. Eli maun vuoksi, ja humalassa ei missään nimessä :)
Lapselle tulee turvaton olo kun vanhempi/vanhemmat on humalssa ja käyttäytyy ihan oudosti.
Sanosin että toihan on tavallaan sossun asia jo, kun kuulemma ne ottaa esim yöllä lapsen yhdeksi yöksi huostaan jos vanhemmat on molemmat humalassa ja esim. naapuri siitä ilmoittaa poliisille tms ja "jää kiinni" (niin pitääkin jäädä).

Alkuperäinen kirjoittaja heips:
Kaverilla parivuotias lapsi ja käy usein istumassa naapurissa tms niin että lapsi mukana ja kaikki juovat siellä alkoholia.Myös äiti siis. Lapsi ollut mukana partsillakin joskus yöllä 11 aikaan kun kaikki tupakoi siinä ja ottaa alkoholia. Kukaan ei toki riehu tms vaan ottavat alkoholia ihan kohtuudella, mitä nyt huppelissa ovat.

Mitäkö mieltä olen? Ihan törkeetä, jos parivuotias lapsi joutuu klo 11 yöllä kattelemaan kun äiti ja iskä on vähän huppelissa kaveriporukan kanssa. Kuule mun lapsuus oli sitä, eikä ole erityisen mukavia muistoja. Eivätkä olleet alkkiksia, mutta ei se vaan niin käy, että lapsia tehdään ja sitten ei malteta laittaa turvallisesti nukkumaan kun janottaa ja jututtaa. Yököttäviä tyyppejä.

Musta on ihan ok jos 2v on mukana illanistujaisissa ja mielestäni äitikin voi 1-2 juoda. Siinä vaiheessa kun ihmiset alkaa olemaan edes hiprakassa olisi parempi että lapsi ei siellä olisi (vaikka äiti oliskin selvinpäin). Ja tuohon aikaan on 2v jo oltava nukkumassa, eikä missään illanistujaisissa (vaikka kukaan ei humalassa olisikaan).

Turhaa ajattelemattomuutta.

No, meillä on kaveriporukassa useita pieniä lapsia, ja vaput ja juhannukset ovat mukana juhlissa kaikki. Ja alkoholia käytetään, tosin kohtuudella. Ja aina on väh. yksi ajokuntoinen. Eli ei se alkoholi ja lapset-yhdistelmä minusta ole välttämättä paha, jos alkoholia osataan käyttää ja lapset kokevat olonsa turvalliseksi ja ne hoidetaan kunnolla. Nytkin meidän pojat, 2 ja 5 vee, oikein odottavat vappua, kun pääsee kamujen kanssa leikkimään mökille.

No meillä on lapsia ollut monesti kesälläkin mukana grillibileissä! Aikuiset ottavat toki olutta grillauksen ohessa ja lapsille on hankittu omat herkut...Enkä tosiaan pidä pahana koska lapset ovat vaan innoissaan kun saavat valvoa vähän myöhempään serkkujen ja kavereiden kanssa! Tyttö on nyt ja talvella moneen kertaan muistuttanut että grillataanhan äiti tänäkin kesänä :)

Aikuisten viinajuhliin ei lapsia :)
(tarkoitan juuri semmoisiin mistä aloittaja kirjoitti)

Tosin jos me ollaan laivalla koko perheen kera niin saatan minä buffassa ottaa sen yhden lasin viiniä,mutta se todellakin jää siihen yhteen ja mies ei ota sitäkään :D

Kännirällätykset eivät tietenkään ole lasten paikkoja, mutta minusta on surullista, jos lapsilla ei ole koskaan juhlaa omien vanhempiensa kanssa. Siis että aina vaput ja juhannukset ja muut "iloisemmat" juhlat lapset laitetaan jonnekin säilöön...

Voitte ampua mut.
Oltiin viime lauantaina naapurin pihalla grillaamassa.

Kaikki aikuiset joi alkoholia siinä grillailun ja syömisen ohessa ja jälkeen. Lapsia pyöri jaloissa 6, ikähaarukka 1v.-6v.
Ja juu, meidän 2-vuotiaskin "meni nukkumaan" vasta varttia vaille 11, kun simahti autoon kotimatkalla.

Ei nuo muksut siitä kovin vissiin kärsineet, kun sunnuntaina tulin töistä niin molemmat isommat aloittivat samantien kyselemään, grillataanko taas naapureiden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kännirällätykset eivät tietenkään ole lasten paikkoja, mutta minusta on surullista, jos lapsilla ei ole koskaan juhlaa omien vanhempiensa kanssa. Siis että aina vaput ja juhannukset ja muut "iloisemmat" juhlat lapset laitetaan jonnekin säilöön...

Eikö aikuiset sitten osaa juhlia ilmaa viinaa jos vaikka vapusta on kyse ja siitä että lapsillakin on juhlaa?

Meillä on varattuna simaa ja limsaa ja aikuisille kotikaljaa ja 4olutta illaksi (sitten kun lapset nukkuu)

Käyn jokavuosi oman äitini kanssa juhlapyhinä tappelua siitä kun
Äitin mielestä kasvatan lapseni pumpulissa ja en minäkään mennyt rikki kun joka juhlissa ne vanhemmat viinaa veti.Kun en hyväksy omien lasteni nähden ryyppyjuhlien pitoa :kieh:
Minulla itsellä kesti henk.kohtaisesti monta vuotta ennenkuin osasin nautttia joulusta uudeestavuodesta jne. minun lapsuusmuistoni oli se että vanhemmilla oli viinaa ja hauskaa ja me muksut pyörittiin ympärillä ja menimme omine aikoine nukkumaan.
Ja monasti näihin juhliin kuuluin perinteenä vanhempieni tappelu johon heräsinkin keskellä yötä,ja aina sitä uhoa kumpa jättää kumman :'(
Lopulta erosikin mutta valitettavasti sitten kun olin jo aikuinen.Ja tätä suvun perinnettä en siis halua jatkaa ja siksi en ymmärrä miksi ei aikuiset osaa ilman viinaa juhlia lasten kanssa.
Mutta en minä saarnaamaan ala jos nyt naapuritalon pihassa näen vastaavaa,katson lähinnä sivusta että lapsista huolehditaan,vaikka en millään hyväksy ihan edes nousuhumala tarkoituksessa.

Juu en minäkään ota jos lapset on jaloissa...vaput yms. "lastenjuhlat" vietetään lasten kanssa...saattaa siinä ottaa ehkä siiderin, mut hyvin harvoin...on muitakin vkoloppuja jolloin voi ryypätä

Lasten läsnäollessa voi käyttää sivistyneesti alkoholia. Oikeasti on hyvä, että lapset oppivat järkevän mallin - pari lasia alkoholia esim ruuan kanssa. Mummuille sherrylasillinen jälkiruuaksi, yms.. Ettei malli ole, että vanhemmat menevät "piiloon" kännäämään.

Mutta nukkumaanmenoaika on meillä viimeistään 21 juhlissakin ja aina pitää olla joku vesiselvä aikuinen. Se kylläkin on aina minä, koska mulle ei alkomahooli valitettavasti sovi pätkääkään. Tulee lasistakin pää kipeäksi.

on pariskunta jolla on 3v lapsi.
Nää vanhemmat ryyppää keskellä viikkoa ja koko viikonlopun, eli yksi keissi per ilta.
Ovat myös istuneet iltaa naapurilla(ei mun luona) ja siellä jättäneet hoitamatta sen 3vuotiaan vaan ryypänneet ihan kunnolla

Juuri tämän takia meidän häihinkään ei olleet LAPSET tervetulleita.

Asia joka aina saa mammat rutisemaan.
Mutta siis ei lapsia sinne missä on alkoholia.
Ei tietenkään!
Varsinkaan kun on tulossa isompi joukko aikuisia, eikä voi mennä takuuseen siitä, osaako jokainen aikuinen ihminen ottaa ja käyttäytyä sivistyneesti.

Itse joutunut elämään pullon varjossa, joten mulla on asiasta erittäin omakohtaiset kokemukset ja vankat mielipiteet.

-B

Minä olen ollut täysin alkoholittomissakin häissä;) omissani:D

Ja olen ollut myös häissä jossa oli hienosti laitettu jo kutsuun että hääjuhlaan saa lapset tulla ja ovat tervetulleita mutta klo 19.00 mennessä toivomme lasten pääsevän kotiin jotta aikuisten juhlat voivat alkaa.
No en nyt muista miten oli siinä kutsussa tarkemmin,jotenkin runomaisesti oli laitettu ja minusta tämä oli erittäin hyvä:)
Me kävimme koko perhe juhlissa ja saimme nauttia siellä olosta ilman örveltävää vierustoveria.
Osa oli hankkinut lapsenvahdin ja vei lapset kotiin tai mummot tuli juhlista ne hakemaan:)ja vanhemmat sai juhlintaa jatkaa.

Eli tämäkin on yksi hyvä tapa pitää juhlat jolloin lapsetkin saa juhlia ja aikuiset saa loppuillasta:)
Mutta en toki pahastu tulee meille minkälainen kutsu tahansa,hääpari on se joka äättää ketä ja minkälaiset juhlat tulee.
Me vieraat voimme itse sitten päättää menemmekö vai emme,ei sen kummempaa:D