Mitä mieltä (hoidosta ja lapsen kuivaksi oppimisesta) ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wenla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

Wenla

Vieras
Meillä on vajaa 3-vuotias tyttö joka on jo runsaan vuoden käynyt kaupungin ylläpitämässä puistossa arkipäivisin leikkimässä pari tuntia (ns. puistotäti- puisto). Nyt noin joulusta asti ollaan jätetty puistoonkin vaippa laittamatta koska tyttö on kuiva eikä normaalisti pissaa housuun ( jouluun asti siis pidettiin koska ei ollut aivan 100% varmaa ilmoittaako hädästään "vieraalle" hoitotädille).Kuiva on kotiolosuhteissa ollut nyt n. 10kk.

Tänään kuitenkin on käynyt niin että tyttö on pissahädästään ilmoittanut liian myöhään ja riisuttaessa on pissinyt housuun. Lapselle oli puettu vaikka sekä pissaiset sisävaatteet siihen päälle ja ehdotettu että alkaisimme uudestaan käyttää vaippaa puistossa.

Mitä olet tästä mieltä ? Mies oli käynyt tytön hakemassa eikä osannut sanoa tädille oikeastaan mitään. Minusta vaippaa ehdottomasti ei laiteta enää vaan tädit muistavat tarpeeksi usein kysyä onko lapsella pissahätä.

No kylläpä pitäis puistotädin kaikkea ehtiä. Jos lapsi on kuiva niin häntä ei tarvitse muistutella pissahädästä. Kuiva lapsi osaa itse kertoa, jos pissa on tuloillaan. Ja tuon ikäinen kyllä osaa jo pari tuntia pidättää!

Voi hyvänen aika, kyllä niitä vahinkoja sattuu. Ei todellakaan vaippaa yhden vahingon takia. Parempi vain antaa asian olla, muistutella vain tyttöä ilmoittamaan hädästä aikaisemmin. Ja kyllä niitä vahinkoja sattuu välillä isommillekin, meidän 4v tytöllä oli niin kivat leikit sunnuntaina pihalla, että melkein ehti vessaan asti pissalle...

Meidän puistotädeillä on ihan sääntönä, että lasten pissatus hoidetaan kotona. Ainoastaan jos lapselle iskee hirveä hätä, käyttävät aidan takana pusikossa. Puistossa ei ole vessaa lasten käytössä. Henkilökunnallakin on ainoastaan joku pieni kemiallinen käymälä.

Minä kyllä laittaisin tällaisilla keleillä suosiolla vaipan, jos on vähänkään vaarana, että housuun tulisi. Kesähelteillä ei olisi väliä, silloin voi laittaa mukaan kuivat housut, jotka lapsi sitten vaihtaa, jos vahinko tapahtuu.

Puistotätien hommiin ei kuulu pissatus tai vaipan vaihto, ainakaan Turussa.

Eikä tätien tehtävä ole kysellä onkohan lapsella pissahätä vai ei: kuiva lapsi ennakoi hätänsä ja ilmoittaa siitä itse.

Laittaisin vaipan.

Yhteistyössä