Mitä mieltä eskarilaisen käytöksestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli naapurissa asuu vuotta nuorempi poika ja hänellä on nuorempi siskokin. Äsken tämän pojan äiti antoi minulle suoraa palautetta, ettäminun lapseni haukkuu ja nimittelee näitä hänen lapsiaan. Leikkivät päivittäin yhdessä tuossa ulkona ja ovat hyviä kavereita.

Saan lapsestani ulkopuolelta vain ja ainoastaan hyvää palautetta, eskarista ei ole koskaan tullut mitään negatiivistä. Päiväkodissa lapsi ei ole ollut vaan kotihoidossa. Lähipiiriltä tulee pelkkää positiivista, pojan kanssa ei ole ollut ongelmia koskaan käytöksessä.

Nämä naapurit ovat suht uusia meille, asuneet tuossa muutaman kuukauden.

Lisäksi poika tekee sellaista, että valehtelee asioita. Tai siis jos esim. tulee riitaa jostain niin muuttelee asian niin ettei hän ole oikeastaan ollut syyllinen tai että se oli vahinko tms. Tiedämme miehen kanssa tämän ja siitä on pojalle sanottu, mutta pidän sitä kyllä "normaalina" toimintana tuon ikäiseltä. Eikö lapset yleensä "valehtele" asioita noin, että ne asiat kaunistuu ja näyttää omalta kantilta paremmalta. Tai liioittele tai muuttele ylipäätään asioita.

Ja poikani on sanonut, että myös tämä naapurin lapsi nimittelee, haukkuu ja tönii häntä. Kovin vaikea uskoa, että vain oma poikani olisi tuohon syyllinen, vaikka tämä äiti onkin kuullut siis vain minun poikani puhuvan näitä. Sanoinkin hänelle, että luultavasti hänen lapsensa ei teekään mitään typerää hänen nähtensä vaan tekee niitä vain kun tämä ei ole paikalla. Ja meidän 4v on tullut useasti itkien sisälle, kun häntä on nimitelty/kiusattu jotenkin.

Tämä nainen sanoi, että me olemme kohta suurissa vaikeuksissa pojan käytöksen takia. Minusta se kuulostaa tosi erikoiselta, koska tuo touhu on miusta ihan ns. normaalia lasten kahnausta ja kun tosiaan sieltä eskaristakin tulee vain pelkkää positiivista viestiä minulle.

Ja kun nämä uudet naapurit tulivat niin pojat yhdessä aloittivat sellaisen ohikulkijoille huutelun mitä oma poikani ei ole koskaan tehnyt, siihen puututtiin tietysti. Lisäksi poikani oppi tältä jotain rallatteluja mitä ei ollut aiemmin laulanut eli esim. "ekaluokkalainen kävelee kuin nainen" jne. Harmitonta siis, mutta tarkoitan vain että ei nuo nimittelyt vain meiltä tule.

Ja olen kuullut myös tämän naapurin lapsen huutelevan tuolla yhtenä päivänä esim "kuka on apina, kuka on apina" ja omat lapseni olivat sisällä eli eivät liittyneet siihen mitenkään.

En ymmärrä mitä pitäisi tehdä ja miten tuohon suhtautua. Puhuin jo asiasta pojan kanssa. Sanoo ettei enää tee sitä ja sanoo myös ettei hän ole ainut, joka on sitä tehnyt. Naapurin mukaan se on vain valehtelua, koska minun poikani valehtelee hänen mielestään niin paljon. Sovittiin nyt ettei pojat ulkoile yhdessä ellei ole aikuista pihalla.

Mutta siis... onko minun lapseni nyt tosiaan ihan tavattoman viallinen ja ollaanko tässä tosiaan nyt menossa johonkin suuriin vaikeuksiin kuten naapuri asian ilmaisi?

Ai niin ja sitten poikani kuulemma tahtoo olla aina kaikessa paras ja voittaa aina kaiken. No sellainen hän onkin, mutta en pidä sitäkään epänormaalina käytöksenä. Oma veljeni oli tuossa iässä järjettömän huono häviäjä ja suuttui aina tulisesti, kun hävisi jossain tai oli jossain huonompi. IHan normaali aikuinen hänestäkuitenkin on tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja mutta kukaan lapsi ei ole täydellinen enkeli:
En jaksa lukea kun en saa selville kumpi poika on kumpi. Olisit nimennyt ne Villeksi ja Kalleksi tai A:ksi ja B:ksi.

En sanonutkaan kaiketi, että oma lapseni olisi täydellinen enkeli. Vaan tarkoitin, että kuulostaako siltä että oma lapseni on muka jotenkin epänormaali nyt?

Ihan normaalia juttua tuon ikäisiltä pojilta :) Kaikki kai ne joskus riitelee ja nimittelee. Harvoin on sellaista porukkaa leikkimässä etteikö mitään kahnausta tule. Ei kai sitä kukaan yksin kehtaa huudella tai nimitellä ja töniä,melkein aina siihen 2 tarvii.

Toivottavasti joku jaksaisi lukea ja kommentoida. Olen niin äimänkäkenä tästä. Toki siis olent iennyt tuosta nahjaamisesta naapurin lapsen kanssa, mutta minun kokemukseni on siitä nimeomaa se ettei poikani ole ainut, joka siihen on syyllistynyt. Tässä kaikki naapurit, jotka on tunteneet poikamme vauvasta asti niin ovat sitä mieltä, että lapsemme on kiltti ja hyvin kasvatettu ns. normaali lapsi. Eli tekee typeryyksiä, mutta ei nyt mikään ongelmalapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja d:
Ihan normaalia juttua tuon ikäisiltä pojilta :) Kaikki kai ne joskus riitelee ja nimittelee. Harvoin on sellaista porukkaa leikkimässä etteikö mitään kahnausta tule. Ei kai sitä kukaan yksin kehtaa huudella tai nimitellä ja töniä,melkein aina siihen 2 tarvii.

No niin minustakin, mutta tämä naapuri pisti kaiken nyt minun lapseni syyksi. Sanoin hänelle, että minusta on tosi ikävää se että kaikki menee minun lapseni piikkiin, vaikka mielestäni täällä on kaksi niitä touhuja tekemässä. Mutta koska hänen lapsensa on pahoittanut mielensä ja itkenyt illalla poikani nimittelyjä niin nyt hän on se pahis. Ja siis ongelmainen.

Ei kuulosta epänormaalilta ja sinä kyllä itsekin tiedät sen. Ehkä halusit kirjoittaa asiasta kun sinulla on siitä, syystä, paha mieli. Todella kurjaa kun on tullut tuollaisia ongelmia. Mielestäni naapurisi äidin asenne on tyyliin: "ei meidän poika, vaan teidän poika". Mitään suuria vaikeuksia teille ei kyllä tule, suurin vaikeus taitaa olla naapurin äidin asenne tällä hetkellä.

ei ole epänormaali mutta toki se ei ole ASIALLISTA JA HYVÄKSYTTÄVÄÄ kun käyttäytyy kuten kuvasit kummaltakaan pojalta. Kasvatus kestää koko lapsuuden ja onnistuessaan muuttuu itsekuriksi aikuisella... eli siis ailuisia kehiin ja ja palkkiota oikeasta toiminnasta ja paljon selitystä ja opetusta toisten huomioon ottamisesta ja terkkuja toiselle äidille että teidän äitien pitää pysyä AIKUISINA eikä alkaa keskenänne riidellä kasvatusasioista vaan keskustella ja sopia yhteinen suhtatumistapa, syyttely ja synkkien tulevaisuudenkuvien maalailu ei auta ketään.

Alkuperäinen kirjoittaja punkmamma:
Ei kuulosta epänormaalilta ja sinä kyllä itsekin tiedät sen. Ehkä halusit kirjoittaa asiasta kun sinulla on siitä, syystä, paha mieli. Todella kurjaa kun on tullut tuollaisia ongelmia. Mielestäni naapurisi äidin asenne on tyyliin: "ei meidän poika, vaan teidän poika". Mitään suuria vaikeuksia teille ei kyllä tule, suurin vaikeus taitaa olla naapurin äidin asenne tällä hetkellä.

Juu!

Alkuperäinen kirjoittaja punkmamma:

Niin minä sanoin hänelle, että tässä on nyt selvästi tälläien asetelma, että minun poikani vain tekee pahaa eikä hänen poikansa. Juttelin tämän naisen äidin kanssa viikko sitten ja hänkin koko ajan sätti poikaani ja kaikki mitä tämä teki niin on väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja iltatähtien äippä:
ei ole epänormaali mutta toki se ei ole ASIALLISTA JA HYVÄKSYTTÄVÄÄ kun käyttäytyy kuten kuvasit kummaltakaan pojalta. Kasvatus kestää koko lapsuuden ja onnistuessaan muuttuu itsekuriksi aikuisella... eli siis ailuisia kehiin ja ja palkkiota oikeasta toiminnasta ja paljon selitystä ja opetusta toisten huomioon ottamisesta ja terkkuja toiselle äidille että teidän äitien pitää pysyä AIKUISINA eikä alkaa keskenänne riidellä kasvatusasioista vaan keskustella ja sopia yhteinen suhtatumistapa, syyttely ja synkkien tulevaisuudenkuvien maalailu ei auta ketään.

Niin minäkin sanoin tälle naapurille, että tietenkään niin ei kuulu tehdä eikäsaa tehdä, mutta että minusta on täysin normaalia että tuon ikäinen silti tekee noita asioita. Hän on itse piäväkodissa töissä joten luulisi hänen tietävän, että lapset tekee tuollaista. Mutta sanoi minulle äsken, että lapset ei todellakaan valehtele eikä kuulu valehdella. Voiko oikeasti joku ajatella noin? Itse ainakin hyvin muistan valehdelleeni lapsena asioita niin, että ne näytti minun kantiltani paremmalta. Siis pistin nuorempien veljieni syyksi, jos vain näin siihen mahdollisuuden. En minä silti ole koskaan ollut ongelmainen tai vaikeuksissa sen takia, että joskus tuota olen tehnytkin.

vahemman ei kuulu HYVÄKSYÄ valehtelua tms. äärimmillään sellainen käytös että asiat on aina muiden vika on narsistista (siis epänormaalia) mutta tuskin tässä siitä on kysymys
Sinä varmaan osaat ja haluat opettaa pojallesi oikeaa tapaa.... :D

En hyväksyisi omalta pojaltani nimittelyä enkä valehtelua. Riippumatta siitä mitä toiset tekevät.
Pitää osata olla sovussa keskenään ja jos ongelmia tulee niin sitten ne sovitaan. Siis siten että lapset ovat itse sopimassa. Oletteko te laittaneet pojat sopimaan keskenään, niin että olette siinä paikan päällä aikuisina? Kyllähän siinä selviää kuka on sanonut mitäkin tai kuka valehtee tms. Ja sitten lopuksi pyydetään anteeksi ja sovitaan ettei enää nimitellä.

Sitten katsotaan uusiksi onnistuuko kaveruus.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En hyväksyisi omalta pojaltani nimittelyä enkä valehtelua. Riippumatta siitä mitä toiset tekevät.
Pitää osata olla sovussa keskenään ja jos ongelmia tulee niin sitten ne sovitaan. Siis siten että lapset ovat itse sopimassa. Oletteko te laittaneet pojat sopimaan keskenään, niin että olette siinä paikan päällä aikuisina? Kyllähän siinä selviää kuka on sanonut mitäkin tai kuka valehtee tms. Ja sitten lopuksi pyydetään anteeksi ja sovitaan ettei enää nimitellä.

Sitten katsotaan uusiksi onnistuuko kaveruus.

JAtkkan vielä...muistakaa se, että kyse on poikien riidasta, ei teidän aikuisten.

Minusta kovi suurta ongelmaa ei voi olla, koska päivittäin tämä naapurin lapsi tulee hakemaan omaani leikkimään. Miksi hän hakisi kauheaa kiusaajaansa jatkuvasti ulos?

Ja isompia nahinoita on sovittu niin, että aikuiset on paikalla jne mutta aina kun tämä naapurin poika on ollut se ns. syyllinen niin selitys on ollut se että hän sanoi kuitenkin sen olleen vahinko. Eli ei se ole niin iso juttu, ku kerran poika sanoo sen vahingoksi. Ja äsken kun muistutin asiasta niin kuitattiin sillä, että meidän poika valehtelee.

Puhuin äsken seurakunna kerhossa töitä tekevän naisen kanssa ja hän piti tuota ihan normaalina käytöksenä ja tiettyyn ikävaiheeseen kuuluvina kokeiluina. Lasten normaalina kinana jne. Ja tuntee lapseni ja on saanut eskarista myös viestiä, että hän käyttäytyy sielläkin kuin mallioppilas. Ja sen sama viesti olen minäkin saanut. (Seurakunnan työntekijöitä käy siis välillä eskarissa jotain tekemässä ja ne viestit tulleet siitä.)

tietynlainen valehtelu kuuluu ikään, mutta esimerkiksi se, että laittaa asiat muiden syyksi tai väittää vahingoksi ei ole pidemmän päälle normaalia. myös eskari-ikäisen pitää ottaa vastuu tekemisistään ja rehellisesti kertoa asiat kuten ne on menneet. poikasi on varmaan älykäs lapsi ja tietää hyvin miten esimerkiksi eskarissa pitää käyttäytyä, osaa siis toimia tilanteen mukaan.

puuttuisin tiukasti kuitenkin tuohon valehteluun, mun mielestä se ei ole normaalia tuollaisissa asioissa. myös lapsen pitää pysyä totuudessa kun kyse on tehtyjen asioiden selvittämisestä. tuosta ei meinaan ole pitkä tie manipulointiin ja siihen että esim koulun aikuiset uskovat hänen tarinansa tilanteista kun osaa muuten olla hyväkäytöksinen. tällaisia lapsia on mm minun lapseni koulukavereissa ja se ei ole enää koululaiselta normaalia.

muuten tilanne kuulostaa siltä, että naapurin äiti ei näe omassa lapsessaan mitään vikaa vaan kääntää kaiken teidän pojan syyksi ja tämä voi johtua juuri siitä, että on todennut poikasi valehtelevan asioita. voi myös olla niin, että poikasi on vakuuttava ja uskot häntä mutta naapuri on nähnyt jonkun tilanteen ja huomannut kuinka poikasi selitys menee sinulle läpi.

Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
tietynlainen valehtelu kuuluu ikään, mutta esimerkiksi se, että laittaa asiat muiden syyksi tai väittää vahingoksi ei ole pidemmän päälle normaalia. myös eskari-ikäisen pitää ottaa vastuu tekemisistään ja rehellisesti kertoa asiat kuten ne on menneet. poikasi on varmaan älykäs lapsi ja tietää hyvin miten esimerkiksi eskarissa pitää käyttäytyä, osaa siis toimia tilanteen mukaan.

puuttuisin tiukasti kuitenkin tuohon valehteluun, mun mielestä se ei ole normaalia tuollaisissa asioissa. myös lapsen pitää pysyä totuudessa kun kyse on tehtyjen asioiden selvittämisestä. tuosta ei meinaan ole pitkä tie manipulointiin ja siihen että esim koulun aikuiset uskovat hänen tarinansa tilanteista kun osaa muuten olla hyväkäytöksinen. tällaisia lapsia on mm minun lapseni koulukavereissa ja se ei ole enää koululaiselta normaalia.

muuten tilanne kuulostaa siltä, että naapurin äiti ei näe omassa lapsessaan mitään vikaa vaan kääntää kaiken teidän pojan syyksi ja tämä voi johtua juuri siitä, että on todennut poikasi valehtelevan asioita. voi myös olla niin, että poikasi on vakuuttava ja uskot häntä mutta naapuri on nähnyt jonkun tilanteen ja huomannut kuinka poikasi selitys menee sinulle läpi.

Taisin jo mainitakin, että me miehen kanssa tiedämme että poika saattaa valehdella tai muutella totuutta omaksi edukseen. Senpä vuoksi se huomioidaan aina ja pojalle muistutetaan siitä, että valehdella ei saa. Eikä hän mitenkään aina siis valehtelekaan, mutta asiaa tarkistellaan ja kysellään aina niin että varmasti varmistuu se mikä asiassa on totuus.

Luin tälläistä eikä noiden tekstin mukaan lapseni käytöksessä ole mitään outoa vaan ikäänkuuluvaa rajojen koettelua.

http://vanhemmat.mll.fi/lapsi_kasvaa_ja_kehittyy/6-7vuotias.php?dir=/lapsi_kasvaa_ja_kehittyy

samaa mieltä kuin aiemmat. eli en hyväksyisi valehtelua lapseltani. Oma 10v ei ole valehdellut minulle.

Ja siitäkin samaa mieltä, että toinen äiti on ongelmatapasu. Sinä tunnut tiedostavan että lapsessasikin on vikaa ja mietit näitä asioita. Ongelmaäiti hylkää suoralta kädeltä miettimättä kaiken koskien omansa käytöstä. Ei mieti miten hänen lapsensa käytäytyy kylässä tai mikä omassa voi ärsyttää muita, vaan näkee vaan omansa täydellisenä.

Lapset nahistelee, se on normaalia. Lapset myös valehtelee, sekin on normaalia. Kumpikaan ei tosin ole varsinaisesti hyväksyttävää.

Suurin ongelma tuntuu olevan sillä naapurin äidillä, joka ei näe että oma muksu käyttäytyy ihan samalla lailla.

Minä en vastaavassa tilanteessa antaisi oman eskarilaiseni ulkoilla yksin, jos kerran siitä tulee harmia.

minusta tuo kuulostaa ihan normaalille. samaa juttua kuin oman eskarilaisemme kanssa. hän selittää asiat AINA omaksi edukseen ja meidän on välillä miehen kanssa vaikea selvittää asioita kun poika pitää itsepintaisesti omasta kannastaan kiinni.

Yhteistyössä