mitä materiaalia teillä on keittiön lattiassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lumikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lumikko

Vieras
onko teillä keittiön lattiassa laminaattia, parkettia vai laattaa? millaisia ovat käytössä? kylmiä? itse olen miettinyt laattaa, mutta minulla on aina jalat kylmät ja pelkään, että kesällä se on kylmä. lattialämmityshän siihen tulee, mutta sitä ei oikeen kesällä voi kait pitää päällä.

Meille se ainoa oikea valinta oli laatta. No, se on tietysti ihan makuasia. Mutta sitä jäin ihmettelemään, että miksi ei lattialämmitystä kesällä voisi pitää? Meillä sitä ei kylläkään ole pidetty kesällä päällä, koska minusta lattia ei ole yhtään liian kylmä (vaikka minäkin aika "viluisa" olen), ehkä hieman viileämpi kuin parketti, mutta koirammekin kannalta se on vain hyvä asia.

Muuten tuon laatan hyviä puolia tietysti esim parkettiin verrattuna on, että se sietää kosteutta paremmin, ja on myös siten helpompi siivotessa. Huonoihin puoliin sanoisin ehkä sen kovuuden, ja esim lasit saattavat särkyä helpommin pudotessaan. Tosin enpä ole tuotakaan oikeastaan haitaksi kokenut, ei meillä sentään kovin usein laseja putoile, eivätkä edes joka kerta ole rikkoontuneet =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.07.2006 klo 12:45 vieras kirjoitti:
Muovimatto ja kuulkaas ei ole mitään ongelmaa :)

Ei varmaan olekaan, tuokin on kosteutta kestävä materiaali, nykyisin jopa ihan kauniita vaihtoehtoja tarjolla. Itse en vaan tykkää, kun on jotenkin "halvan" oloinen.

Lautalattia. Kaunis, lämmin, kestävä. Eli meillä keittiö ei ole mikään kylpyhuone, jossa vesi lentää.

Laattalattiaa en halunnut, koska saumat tulee nopeesti niin törkeen näkösiksi eli #&%?$!* harmaiksi.

muovimatto on meillä. Laminaattia en suosittele koska keittiö on kuitenkin paikka jossa vettä saattaa roiskua lattialle. Laminaatissa saumat turpoaa kosteudesta. ja ihan pienestäkin määrästä

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.07.2006 klo 14:34 Katti kirjoitti:
Eli meillä keittiö ei ole mikään kylpyhuone, jossa vesi lentää.

Heh heh, meillä kun valitettavasti on;)
Ei vain nuo lapset ole vielä niin siistejä, etteikö lähes joka päivä jotakin kosteaa saisi lattialta luututa.

\
Lautalattia. Kaunis, lämmin, kestävä. Eli meillä keittiö ei ole mikään kylpyhuone, jossa vesi lentää.

Laattalattiaa en halunnut, koska saumat tulee nopeesti niin törkeen näkösiksi eli #&%?$!* harmaiksi.

Olen tuon lautalattia -keskustelun aloittaja ja koska olen enemmän kuin kiinnostunut, niin saanko udella, että mistä olette lattianne ostaneet? Onko teillä lattialämmitystä? Onko lattianne vahattu, öljytty vai lakattu? Onko sitä esikäsitelty uutena mitenkään?

Meillä keittiössä luonnonmarmorilaatta =) Hienon ja erikoisen näköinen. Ja vaikka laatan paksuus on 2cm, niin ei minusta lattia ole kylmä, vaikka meikäläisenkin jalat pelkäävät kylmää. Niin ja vesikiertoinen lattialämmitys meilläkin.

Nykyisessä kodissa on parketti, mutta uuteen tulee laatta.....uskon että se on paras vaihtoehto (tai järkevin lapsi/koira perheessä). Muovimattokin on varmaan ihan hyvä vaihtoehto, mutta sekin kuluu ja sen jälkeen imee likaa ihan kiitettävästi itseensä ja on kamalan näköinen! Ja mä en kans ulkonäöllisesti tykkää muovimatoista.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.07.2006 klo 18:38 vieras kirjoitti:
\

Olen tuon lautalattia -keskustelun aloittaja ja koska olen enemmän kuin kiinnostunut, niin saanko udella, että mistä olette lattianne ostaneet? Onko teillä lattialämmitystä? Onko lattianne vahattu, öljytty vai lakattu? Onko sitä esikäsitelty uutena mitenkään?

Puutavaraa haettiin Puukeskuksesta ja Bauhausista, en muista kummasta tuli lattialaudat. Ukko lakkasi lattian, taisi siihen tulla lakan alle joku myrkky...Ei lämmitystä.

Nyt on sahautettu seuraavaa projektia varten oman metsän puita.

Meillä on parketti, ei mikään paras vaihtoehto varmaan, mutta yllättävän hyvänä pysynyt. Otan heti tuoreeltaan roiskeet pois, niin ei ole tullut ongelmia. Aikaisemmassa asunnossa oli laatta ja se taitaa olla se paras vaihtoehto.

\

Saa niitä laattoja harmainakin tai ruskeina ja saumaväri sen mukaan eli eipä tule harmaaksi :laugh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.07.2006 klo 21:04 vieras kirjoitti:
\

Saa niitä laattoja harmainakin tai ruskeina ja saumaväri sen mukaan eli eipä tule harmaaksi :laugh:

Totta, ja suoja-ainetta kannattaa myös kokeilla noihin saumoihin!
Laattojen kannalla minäkin.

Suoja-ainetta löytyy ihan saumasuojan nimellä. Ainakin Kiilto-merkkistä on meillä käytetty. Pitäisi tehdä pinnasta likaa ja vettä hylkivä. Levitys on aika tarkkaa työtä, ei saa laittaa liikaa. Aika vesimäistä on tuo itse aine, että siinä mielessä aika hankalaa oli ainakin minusta laittaa. Purkista löytyy tarkemmat ohjeet, ja rakennustarvikeliikkeestä itse ostimme tuota ainetta. Eikun myyjältä kyselemään. Meilä ei vielä pitempi aikaista käyttökokemusta ole eli en osaa sen puolesta kertoa, on kuinka hyvä tuote.

:attn: itselläni on keittiössä parketti eikä ole ollut mitään ongelmia.lapsia on kaksi joten lattialta kyllä tavaraa on saanut pyyhkiä ja keräillä.ota huomioon jos laitat klinkkerilattian että esim.maito jättää jäljen jos sitä ei heti pyyhi pois.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.07.2006 klo 13:53 lumikko kirjoitti:
pakko nyt kysyä, että laitetaanko pelkästään siihen saumaan? tarviiko uusia jossain vaiheessa? soveltuuko myös esim pesuhuoneeseen?

Ohjeen mukaan voi laittaa sekä saumaan, että itse kaakeliin. Kannattaa huomioida jo levittäessä, että sauma kun on huokoinen, imee enemmän kuin itse kaakelit. Tuosta uusimisesta en tiedä, mutta eiköhän tuo aine ainakin lattiasta ja varsinkin laattojen kohdalta ajan myötä kulu pois. Joka tapauksessa pinnan jolle suoja-aine laitetaan on oltava puhdas.
Laittaa voi myös pesutiloihin. Meillä ainakin valkoiset kaakelit seinässä pesuhuoneessa ja ihan valkoinen sauma, säilynyt puhtaana. Mutta tottakai lattiapinta on aina kovalla kulutuksella eli ei varmaan ihan niin siistinä säily ajan myötä kuin seinät.

Sen verran vielä, että itse kun laitoimme tuota ainetta myös välitilakaakeleihin, olen ollut tyytyväinen siihen miten helposti roiskeet irtoavat itse laatoistakin kostealla pyyhkimällä.

Onko kellään muulla kokemuksia saumasuoja-aineen käytöstä pidemmältä ajalta? Kiinostaisi minuakin...

tämäpä olikin hyvä tieto. minua kun on mietityttänyt sen kylmyyden lisäksi myös nuo saumat. ne kun tahtovat aina tummua ajan kanssa, eikä niitä aina jaksa olla pesemässä. kuinka pitkä kokemus itselläsi on aineesta? oliko muuten kallista?

Laattaa on, saumasuoja + tummat saumat, niin ja lattialämmitys (ja lattialämmitysputkistahan ei kiertoa saa seisauttaa edes kesälläkään, vaikkei lämmintä vettä kiertäisikään niin ei tunnu yhtään kylmältä).

Klinkkerin tahrojen pysyvyydestä en tiedä, mutta kyllä meillä ainakin laatoista kaikki lika on irronnut ihan normaalilla puhdistusaineella.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.07.2006 klo 21:04 vieras kirjoitti:
\

Niin, tulee muuten ihan yhtä harmaaksi, mutta sitten se p.aska ei näy, kun värillinen saumaus :laugh: :laugh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.07.2006 klo 12:55 Katjuska kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.07.2006 klo 12:45 vieras kirjoitti:
Muovimatto ja kuulkaas ei ole mitään ongelmaa :)

Ei varmaan olekaan, tuokin on kosteutta kestävä materiaali, nykyisin jopa ihan kauniita vaihtoehtoja tarjolla. Itse en vaan tykkää, kun on jotenkin "halvan" oloinen.

"halvan oloinen, mutta samanhintainen kuin laminaatti..." Just tänään kävin vertailemassa ;)

Yhteistyössä