Mitä maksaa koiran pitäminen

Levoton Strutsi

Aktiivinen jäsen
23.11.2006
4 891
0
36
Koira itsessään on jo kallis mutta rokotuksien ja leikkauksien lisäksi tietty ruoka maksaa. Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?
Milloin on oikea aika ottaa koira?
Tänään nousi kamala koirakuume... :ashamed: viime kesänä meille olisi cavalierkingcharlesin spanieli otettu mutta ei siitä tullut mitään.. Ja kodin sai kaksi kissaa :heart:

Mutta kun tahtoo koiran!

Kertokaa mulle kaikki huonot puolet koiran pitämisestä, jooko?

Eihän se itse ylläpito hirveitä maksa, toki on matokuurit,rokotukset,yllättävät eläinlääkärikulut ym. mutta ruokinta ja muu ei omaisuuksia vaadi. Aika on sitten sellainen juttu minkä koiranpito vaatii, kunnon lenkin vähintään kerran päivässä ja sen lisäksi 2-4 pissamutkaa. Koira ei myöskään viihdy kotona ilman omistajaa kuten kissat. Lenkitykset täytyy huolehtia vaikka omistaja olisi kipeä, tai taivaalta sataisi pieniä mummoja.. Koulutus kysyy loputonta kärsivällisyyttä, jotta pennusta sukeutuisi Kunnon Koirakansalainen. =) oikea ajankohta koiranotolle on lienee sellainen jolloin on tiedossa pitempi kotonaoloaika, jotta koira kotiutuu, sisäsiiteys opitaan ja samoin porrastettu yksinoloharjoittelu saadaan vauhtiin.

Mun mielestä kannattaa ennemmin miettiä sitä, onko sille koiralle tarpeeksi aikaa ja kärsivällisyyttä :) Jos terve koira, eikä harrasta mitään kummempaa, niin ei siihen juuri rahaa kulu.. Kaikki alku hankinnat tietty.

no, mä olen tällä hetkellä vielä kotona, ja ehkä vielä seuraavan vuodenkin.
Ajasta en osaa sanoa, lapset vielä pieniä, mutta toki kasvavat koko ajan. Rahapuolta vaan mietin ja lisäksi sitä että kuinka paljon koira lopulta sitoo :whistle:

Mut ehkä meillä ei vielä ole koiran aika... jos jaksaisi muutaman vuoden odottaa...

Meillä on kaksi lasta ja koira. Lastenhoidon takia valitettavasti ei ehdi kunnolla koiraa lenkittämään. Tai jos ehtis, niin ei jaksa :( Tää nyt on tietty ihmisestä kiinni, miten paljon jaksaa.. Koira sitoo aika paljon kyllä, esim. reissailu ei enään oo niin yksinkertaista kun koiralle pitäisi saada hoitaja jne. Koira on tosi ihana kaveri lapsillekkin jne. mutta jos nyt tietäisin minkälaista on pitää koiraa pienten lasten kanssa niin ehkä odottelisin vielä vähän aikaa. Kyllä tämä elämä koiran kanssa ihan hyvin sujuu, mutta koiran kannalta katsottuna.. Elämä vois olla parempaaki :/

Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Meillä on kaksi lasta ja koira. Lastenhoidon takia valitettavasti ei ehdi kunnolla koiraa lenkittämään. Tai jos ehtis, niin ei jaksa :( Tää nyt on tietty ihmisestä kiinni, miten paljon jaksaa.. Koira sitoo aika paljon kyllä, esim. reissailu ei enään oo niin yksinkertaista kun koiralle pitäisi saada hoitaja jne. Koira on tosi ihana kaveri lapsillekkin jne. mutta jos nyt tietäisin minkälaista on pitää koiraa pienten lasten kanssa niin ehkä odottelisin vielä vähän aikaa. Kyllä tämä elämä koiran kanssa ihan hyvin sujuu, mutta koiran kannalta katsottuna.. Elämä vois olla parempaaki :/

meidän perheessä reissailu ei ole tälläkään hetkellä yksinkertaisemmasta päästä. lapsia 4 iältään 6½-1½ ;)
lapset sitä koiraa vonkaa eniten, mieskin haluaisi, tiedän kyllä. Minä haluaisin, olen aina halunnut. Mutta haluaisin myös vielä yhden lapsen ja mä luulen että jompikumpi pitää "valita" en saa molempia, ainakaan nyt samalla kertaa :D
Olishan se ihana lasten kannalta et olis sellainen eläimellinenkin karvaturpa perheessä :laugh:

Sen verran kuluja (säännöllisiä) on meidän pienestä koirasta.

Vaihtelevia kuluja on sitten vaihtelevasti, meidän tapauksessamme harvoin.

Huonoja puolia.. Ammuisin harmittaa lähteä ulkoiluttamaan koiraa aamuhärdellin keskellä, samoin sadepäivinä, väsyneenä, kiukkuisena.... Tuntuu ettei koiralle ole antaa tarpeeksi sen kaipaamaan huomiota.

Kustannukset riippuvat kovasti koiran koosta. Meillä koira syö vuodessa ehkä 2 säkillistä laadukasta nappulaa eli siihen uppoaa noin 80 euroa vuodessa. Rokotukset 50 euroa ja vakuutus 170 euroa. Satunnaisesti joku eläinlääkärikeikka, josta omavastuu on 50 euroa. Siinä se noin suunnilleen.

No jos kaikki sitä koiraa haluaa ja on valmiita siitä huolehtimaan, niin mikä estää ;) Kannattaa rotu kyllä valita sen mukaan, että sopii lasten kanssa! Meillä on collis ja nehän RAKASTAA lapsia :)

Meillä ei tuo koira ole paljoa tullut maksamaan. Se ei ole ikinä suostunut syömään koirien purkkiruokia, kuivia raksuja syö harvakseltaan, saattaa raksut olla muutamankin päivän kipossa eikä ne kelpaa. Syö siis tavallista kotiruokaa, vitamiinitabletteja annan lisänä. Koiralla on vastuuvakuutus, vajaa 30e vuodessa. Rokotukset enää joka toinen vuosi, 40e kieppeillä, lääkärissä käytetty muuten kahdesti ja muutaman antibioottikuurin syönyt ärtyneen "hotspotin" takia, plus matolääkitys, noihin mennyt korkeintaan 200e. Koira on nyt 9vuotias. Kiva kaveri ja miehen paras ystävä metsällä. Itseäni vain nyt kovasti harmittaa kun ei tahdo aika riittää kunnon lenkkeilyyn pienten lasten ja töiden takia, koira kun on otettu silloin kun elimme miehen kanssa kaksistaan ja aikaa oli silloin yllinkyllin. Miehellä tällä hetkellä kova koirakuume, pitäisi saada nykyiselle koiralle "seuraaja", mutta minä en halua kun ei ole sitä aikaa kunnolla, sitä haluan itse ennen kaikkea koiralle antaa. Mutta ne koiran kustannukset riippuu varmaan ihan koirasta itsestään ja omistajasta. Tiedän koiria joita on joudutta tutkimaan lääkärissä paljonkin ja tietenkin se maksaa, ja tiedän omistajia jotka syöttävät koiralleen vain ja ainoastaan eläinkaupasta ostettua ruokaa, sekin maksaa.

sitä cavalieria kovasti haluaisin :heart: lukenut olen rodusta että olisi lapsiystävällinen. Tai sit se perinteinen kultainen noutaja olis kans ihana! Mies on sakemannien ystävä, haluaisin sellaisen.
On ollut puhetta että koira sitten vasta kun lapset isompia, taloudellinen tilanne parempi jne. mut jotenkin tuntuu hassulta lykätä :/

En mie miehelle uskalla tästä nyt mitään höpöttä. se hajoaa muutenkin tasaiseen tahtii kaikkiin ylimääräisiin menoeriin.
Mut saishan siitä koirasta hyvän syyn ottaa omaa aikaa ja painua lenkille. joko yksin taikka lasten kanssa =)
keräilen rohkeutta ensin. tosin tiedän jo valmiiksi että mun pitää valita, joko vauva tai koira...

Kaikki mahdolliset tulevat sairaudet.
Meen 52 kiloinen koira syö nykyään ruokaa, joka maksaa 84? säkki ja kestää noin 3-4 viikkoa. Mutta koira kävelee nykyään taas. Näitä tämmösiä voi aina tulla, mut ei kai ole kovin yleistä.

Riippuu koiran koosta. Meillä koira söi vain kissanruokaa ja kotiruokaa. Kaikki jämät heitettiin aina koiralle. Sitten pitää varautua sairauksiin. Meillä just 500e eläinlääkärilasku + lääkkeisiin menee sen loppuelämän aikana jtn 30e kuukaudes.
Tietysti moni olis tossa vaiheessa jo lopettanut, kun pitää alkaa lääkkeit jatkuvasti syöttään.
Pienet koirat sairastaa enemmän kuin isot. Mut ei se ainakaan niinkään ole. Se on vaa tuurista kiinni miten käy. Ei kuitenkaan kannata liikaa miettiä.

Mun koira syö 75e/kk. On huomattavasti halvempi koira kun edellinen koska edellinen sairasteli koko ajan. Edellisen eläinlääkärimaksut olivat 1000-1500 vuodessa. Tätä ei tarvitse roikottaa eläinlääkärissä edes joka vuosi. Toisaalta ei ole kiintymyssuhteeltaan samanlainen kuin edelliset joten välillä ärsyttää ostella herkkuja ja leluja kun tuntuu niin etäiseltä edellisiin verrattuna.

kyllähän se maksaa. riippuu mitä syöttää sille koiralle. ja jos sattuu olemaan sairas yksilö, niin eläinlääkäriin uppoaa normaalien rokotusten yms. lisäksi helposti isoja summia. jo se että astut eläinlääkärin ovesta sisään maksaa 20 ja siihen tutkimukset ja lääkkeet, että voi sanoo että 100euroo on äkkiä sileenä eläinlääkäri reissulla, vaikka ei mitään hirveitä juttuja tekisikään

Yhteistyössä