Mitä maitoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hansu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hansu

Jäsen
08.06.2004
279
0
16
Pokamme lähenee 1v ja ajattelin kohta aloitella lehmän maidon maistelu. Pelkkää tissimaitoa on vain saanut, ei korviketta. Pitääkö antaa täysmaitoa, kevytmaitoa vai rasvatonta maitoa? Vai onko sillä väliä. Jostain luin, että täysmaitoa..

Kevytmaitoa olen antanut tai oikeastaan meillä lapset juo Gefilus-maitoa,montakohan prosenttia rasvaa siinä on.Mutta meille ei pahemmin ole ainakaan vatsataudit iskeneet.Liekö tuon maitohappobakteerin vaikutusta,vai sattumaa...?

Meilläkin juodaan Gefilus-maitoa, siinä 1% rasvaa. Toisinaan luomumaitoa.
Neuvolassa suositellaan annettavaksi rasvatonta maitoa, ja jos tekee kotiruokaa, niin katsoo, että käyttää ruoanlaitossa hieman kasvirasvoja, että tulee rasvatarpeet täytettyä.

Meillä juodaan täysmaitoa, koska poika ei ole kevytmaitoa suostunut juomaan. Jätkä on tottunut korvikkeen rasvaisuuteen :p . Jos maitotuotteet eivät tunnu sopivan ollenkaan niin kokeile käyttää aluksi korviketta.

Meillä juodaan sinistä luomumaitoa siksi ku luomu on vähemmän käsiteltyä (rasvaa ei ole hajotettu teollisesti vaan pitää ravistaa) ja sinistä siksi että siinä on rasvaa. Rasvaa siksi ku se on kasvavalle lapselle tärkeää enkä ole niinkään varma muistaisinko antaa öljyä sitä suositeltua 4 teelusikkaa päivässä "raakana". Pelaan siis varman päälle ja annan mielummin syödä eläinrasvoja kuin et ei saisi rasvoja tarpeeksi.

(enkä usko että eläinrasvat on niin haitallisia ku väitetään jos pysytään kohtuudessa sen käytössä.. me kuitenki aina valitaan esim paistiliha normaalin sijaan... Ja, onhan nuo isovanhemmat eläneet punaisen maidon voimin melki 90-vuotiaiksi, joten mitä pahaa siinä sinisessä maidossa voi olla?)

luomua meilläkin joko rasvattomana tai kevyenä. Ja siksi lähinnä, että se on vähemmän käsiteltyä (kuten tossa joku jo aiemmin mainitsi), mut ehkä ennen kaikkea siksi, että musta on kiva ajatus juoda sellaisen lehmän maitoa joka saa ulkoilla talvellakin ja syödä tietynlaista rehua :) Ja tämä on sit mun mielipide; kukin tehköön niin kuin itse haluaa. Maitoahan löytyy joka lähtöön :)

Yhteistyössä