Mitä mä teen? Oppisopimusohjaajasta en tee mitään oikein. :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivo iskee!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivo iskee!

Vieras
Opiskelen lähihoitajaksi oppisopimuksella päiväkodissa. Olen suorittanut päiväopiskeluna lähihoitajan perustutkinnot ja saanut ensimmäisestä H2 ja kahdesta muusta K3. Koulutehtävät, projektit yms olen suorittanut kiirettä on arvosanoin.

Nyt olen ollut päiväkodissa viime syksystä. Kahden viikon työssäolon jälkeen ohjaaja aloitti mun moittimisen. Mitään en ilmeisesti tee niin hyvin, että siitä voisi antaa positiivista palautetta, mutta virheitä senkin edestä. Ohjaan lapsia väärin, petaan sängyt väärin ja autan lapsia pukemaan väärin. Kaikesta mahdollisesta saan negatiivista palautetta. Otan palautteen vastaan ja yritän korjata toimintaani. Sevon hankalaa, sillä ohjaaja ei pyynnöistäni huolimatta kerro, miten asiat pitäisi hoitaa. Yritän ottaa mallia ohjaajasta, siitä miten hän toimii, mutta silti saan negatiivista palautetta.

Kuulemma toisistakin ryhmistä tulee palautetta, etten tee mitä pyydetään. Olen ihan sekaisin jo ja mietin onko mulla päässä vikaa. Yritän parhaani mukaan olla aktiivinen. Osallistun lasten leikkeihin, yritän ennakoida muiden toimista mitä tekisin seuraavaksi ja ihan varmasti teen aina kaiken mitä pyydetään! En koskaan istuskele vain itsekseni, vaan pyrin olemaan läsnä ja lasten sekä aikuisten käytettävissä. Jos ehdotan jotain, se tyrmätään heti. En kuulemma voi osallistua ilman koulutusta pedagogiseen suunnitteluun. En enää tiedä mitä multa odotetaan, eikä sitä mulle kerrota. "sun pitää itse oivaltaa, en voi kulkea sun perässä neuvomassa, käytäntö opettaa."

Olen ottanut yhteyttä opettajaan ja meillä on tulossa yhteinen keskustelu parin viikon päästä. Nyt ohjaaja on entistä hankalampi. Voivottelee miten paljon mulla on oppimista ja kuin näyttää siltä, ettei musta ole lastenhoitajaksi. :( Olen todella eksynyt, väsynyt ja surullinen. Mietin et olenko oikeasti näin huono..

Anteeksi sekava kertomus. Olen todella hämmentynyt ja sekava itsekin.

Ohjaajasi on työhönsä kyllästynyt ja pitää sinua vain työnantajan määräämänä riesana.
Lisänä voi tietenkin olla se, että naisvaltaisilla aloilla ollaan usein kovasti kateellisia nuoremmille (liian hyvän näköisille?) työtovereille.

Ota yhteyttä oppisopimustoimistoon. Muistuta sekä heitä että ohjaajaasi siitä, että se käytännön tehtäviin kouluttaminen ja opastaminen nimenomaan kuuluu sen ohjaajan tehtäviin.

Kuulostaa kamalalta!

Pyydä, että saat vaihtaa paikkaa. Varmasti löytyy sellainen missä sut ja työpanoksesi otetaan kiitollisina vastaan.

Vai onko sulla kyseiseen paikkaan jo jatkotyöllistyminen tiedossa? -Jos, niin sit ohjaajasi saattaa vain pelätä oman paikkansa puolesta.

Ehdottomasti yrität päästä toiseen päiväkotiin. Eihän siinä ole mitään järkeä, että sun sanotaan tekevän jotain väärin muttei ohjata, miten asia pitäisi oikeasti tehdä. Ohjaajan kuuluu ohjata!

Parin viikon odottelu keskusteluun on pitkä aika. Sinuna soittaisin opettajalle vielä tällä viikolla ja puhuisin aiheesta uudelleen, jotta opettaja osaa valmistautua mahdolliseen työpaikan muutokseen.

Selvästi tiedät, ettei vika ole nyt pelkästään sussa, joten älä ala syyllistää itseäsi. Tsemppiä!

Tuskin sinulla päässäsi vikaa on. Jos olisi ja olisit todella toivoton tapaus ohjattavaksi niin sinua ei enää päästettäisi lapsien kanssa olemaan. Joten vika lie kräntyssä ohjaajassa. Ei ole oikein valittaa ja sättiä ohjattavaa jos ei anneta sitten ohjeita kuinka parantaa toimintaansa.
Nuorena hupakkona tajusin äkkiä kuinka tulla toimeen niiden hapannaamojen kanssa (ei kyse lastenhoidosta). Puin aamulla harmaasti ja jätin meikkaamatta. Tukka nutturalle jne. Jopas alkoi kelpaamaan tekemiset :D Joillakin on se keski-iän kriisi päällä ja nuoremmat naiset ovat ärsyttäviä, haukuttavia muuten vaan. Näin ei saisi toimia mutta.. sellaisia osa naisista vaan on. Nyt olen itse sellainen.. pyrin kuitenkin muistamaan mitä itse koin nuorena etten liikaa kokeile harjoittelijoita.

Oo ylpee itestäs, mä en olis tuollaisen kanssa jaksanu päivääkään. Inhottavaa jos joku lyttää kokoajan, varmasti olet tehnyt asiat oikein ja se on sen ohjaajan tehtävä neuvoa ja näyttää että miten asia tehdään, eikä pyytää itse oivaltamaan. Sillätavoin voisi opiskella ihan itsenäisesti johonkin ammattiin jos itse oivaltamalla oppii ammatin. Mä voisin alkaa lentäjäksi :D Annettaisiinkohan mulle konetta

Opettaja lupasi, että keskustelun jälkeen voidaan miettiä tarvittaessa paikan vaihtoa ja vähintään ohjaajan ja ryhmän vaihtoa. Helpotti!

Juurikin näin.

Olen itsekin oppisopimuksella, enkä ikinä suostuisi tuollaiseen. Annan kirjallisen palautteen työohjaajastani ja kouluttajasta oppisopimustoimistoon kyselylomakkeessa. Siinä voi antaa tuutin täydeltä mielipiteitä.

Tajuaakohan ne siellä työpaikalla, että he saavat korvauksen vastatessaan sinun oppimisesta. Nyt he estävät sinulta kaiken. Ohjausta pitää olla ehdottomasti. Miten sinä muuten opit? ja onko arvostelu perusteltua. Heidän pitää osata tehdä se!!!!

Lähde sieltä ulos pää pystyssä ja sihahda lähtiessäsi, että kerrot laajemmille piireille heidän käytöksestään.

Opettaja lupasi, että keskustelun jälkeen voidaan miettiä tarvittaessa paikan vaihtoa ja vähintään ohjaajan ja ryhmän vaihtoa. Helpotti!

Hyvä kuulla! Työstään iloitsevista ja sitä mielellään tekevistä ei ole koskaan pulaa, ainakaan sinun alallasi, ja tämänhetkisen ohjaajan kanssa olisi varmaan mieli ja asenne muuttuneet koko työtä kohtaan.

Tosi inhottavaa käytöstä ohjaajalta. Joku oma ongelma hänellä jota purkaa sinuun. Ehkä kyllästynyt työhönsä ja harjoittelijat ärsyttää ilman syytä. Tuolla asia tuskin korjaantuu puhumallakaan.

Juurikin näin.

Olen itsekin oppisopimuksella, enkä ikinä suostuisi tuollaiseen. Annan kirjallisen palautteen työohjaajastani ja kouluttajasta oppisopimustoimistoon kyselylomakkeessa. Siinä voi antaa tuutin täydeltä mielipiteitä.

Tajuaakohan ne siellä työpaikalla, että he saavat korvauksen vastatessaan sinun oppimisesta. Nyt he estävät sinulta kaiken. Ohjausta pitää olla ehdottomasti. Miten sinä muuten opit? ja onko arvostelu perusteltua. Heidän pitää osata tehdä se!!!!

Lähde sieltä ulos pää pystyssä ja sihahda lähtiessäsi, että kerrot laajemmille piireille heidän käytöksestään.

Ehkä nyt ei sentään tuollaiseen käytökseen kannata alentua! Voi vielä ikävästi edestään löytää...

Muistan opiskeluajalta, miten tympeeltä tuntu, kun ohjaajat huokaili miten raskasta on ohjata kuus viikkoa oppilasta. Vaikka periaatteessa työtä oli tekemässä 4 kolmen sijasta. Vaikka yksi olikin oppilas. Ja kohta valmistuva oppilas.

Vie taukohuoneeseen itsestäsi arviointivihko johon pyydät itsestäsi arviointeja kaikilta työntekijöiltä.
Naamakuva kanteen, ja lappu päälle, että väliarviointi lähestyy kirjoittaisitteko miminulle, ohjaajalle tai opettajalle terveisiä harjoitteluni etenemisestä.

Ja pyyyydä pyydä pyydä ihmisiä kirjottaa siihen, mitä tahansa.
Se on myös sun ainut keino näyttää opettajalle, että mitää paskaa et ole muilta työntekijöiltä saanut, että kehuja vaan.

Ja KYSY myös muiltakin, että miten heidän mielestään sinulla on sujunut, ja mihin asioihin sinun kannattaisi keskittyä.

Itsellä vaan kalskahti korvaan tuo että et saisi osallistua pedagogiseen suunnitteluun. Niin no, et saakaan. Olet mennyt avaamaan suutasi kohdassa johon sinulla ei ole minkäänlaista taustaa. Ainut mitä olisit saanut sanoa, että "voisinko auttaa siinä jotenkin, auttaa vaikka tavaroiden tai siirtymisten kanssa". -Näin julmaa se vaan voi olla. Ja sitä ehkä osaltaan myös tarkoitetaan, että sinun pitää ihan itse ymmärtää "paikkasi".

varsinkin jos on ollut negatiivisia kokemuksia opiskelijoista
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30624232:
Muistan opiskeluajalta, miten tympeeltä tuntu, kun ohjaajat huokaili miten raskasta on ohjata kuus viikkoa oppilasta. Vaikka periaatteessa työtä oli tekemässä 4 kolmen sijasta. Vaikka yksi olikin oppilas. Ja kohta valmistuva oppilas.

[QUOTE="jonna";30624264]

Itsellä vaan kalskahti korvaan tuo että et saisi osallistua pedagogiseen suunnitteluun. Niin no, et saakaan. Olet mennyt avaamaan suutasi kohdassa johon sinulla ei ole minkäänlaista taustaa. Ainut mitä olisit saanut sanoa, että "voisinko auttaa siinä jotenkin, auttaa vaikka tavaroiden tai siirtymisten kanssa". -Näin julmaa se vaan voi olla. Ja sitä ehkä osaltaan myös tarkoitetaan, että sinun pitää ihan itse ymmärtää "paikkasi".[/QUOTE]

pesusopinnot suorittanut hoitaja saa toimia sijaisena joten siinä mielessä opintojen loppusuoralla oleva opiskelija kyllä on jo pätevä osallistumaan myös pedagogiseen suunnitteluun tiimin jäsenenä ja yhteistyssä. Tietysti liiallinen päteminen, sooloilu ja vouhotus eri juttu.

Mutta soteala on täynnä elämäänsä kyllästyneitä ikäviä akkoja joiden kanssa vaan on pakko yrittää tulla toimeen. Jos sellainen sattuu ohjaajaksi, huonompi juttu. Monet eivät halua itselleen opiskelijaa, koska se opiskelijan ohjaaminen voi olla rankkaa, ja osa opiskelijoistakin on hankalia tapauksia(kaikentietäviä ja ylimielisiä jotka eivät ota ohjausta vastaan). Opiskelija kun ei kuitenkaan ole, tai ainakaan ei pitäisi olla, ylimääräinen käsipari ja apulainen vaan koulutettava työntekijä

tuollaisessa tilanteessa kyllä kannattaa vaihtaa ohjaajaa, mieluiten työpaikkaa jos vaan onnistuu.
Siltoja takanaan ei kannata polttaa, isommissakin kaupungeissa kyllä ihmiset tuntevat toisiaan ja vaihtelevat työpaikkoja, lisäksi se on ammattitaidotonta käytöstä.