Mitä luulette tai onko kellään tietoa..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkaa tuntua toivottomalle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alkaa tuntua toivottomalle

Vieras
Tilanne on seuraavanlainen: Äiti on opiskelija ja lapsensa yksinhuoltaja eli oikeutettu Kelan yleiseen asumistukeen. Suunnittelee muuttavansa miesystävänsä, joka on työssäkäyvä keskituloinen (eli ylittää Kelan ruokakunnan tulorajan) kanssa saman katon alle suurempaan vuokra-asuntoon.
Mutta... Kela sanoo, että miehestä tulee osa perhettä eli toisinsanoen äiti menettäisi koko asumistuen (vaikka oma osa vuokrasta olisi maksettava!) ja lisäksi lapsilisän yksinhuoltajakorotuksen. Ja vaikka molemmilla olisi oma vuokrasopimus samaan asuntoon, heidät katsotaan samaan ruokakuntaan kuuluvaksi.
Tuntuu älyttömälle, koska mielestäni mies ei ole velvollinen elättämään äitiä ja tämän lasta, jonka huoltaja edes ole. Eri asia naimisiinmennessä.

Kysymys kuuluu: Voiko vuokrasopimuksen tehdä vain äidin nimiin ja mies maksaa käteen oman osuutensa ilman, että Kelalla on siihen sanomista? Toisinsanoen voiko Kela soittaa yksityiselle vuokranantajalle ja tiedustella kuinka monta henkeä talossa asuu? Ja onko pätevä peruste määritellä ruokakunta kolmihenkiseksi vain vuokranantajan ilmoittaman asujamäärän perusteella? Mies kirjoilla eri osoitteessa.

Kommentteja, jos viitsitte laittaa. Tai jos joku sattuu tietämään faktaa :)

No jos sinä olet lapsen kanssa ainoastaan kirjoilla siinä, niin olet yh. Mutta ilmoitus vuokranantajalle = muuttoilmoitus ja asutte kaikki siinä, siis myös mies.
Ja on pätevä peruste määritellä asukkaat sen mukaan, mitä olette vuokranantajalle ilmoittaneet.

Miten se mies on kirjoilla muualla ja asuu teiän kanssanne? Se on petos lakien mukaan...

Häh. Perhe on perhe.
Onhan se nyt ihan älytöntä että on kaksi samankokoista ruokakuntaa joita koskisi eri säännöt.
Toisessa pitää pärjätä yhteisillä tuloilla ja toisen tulisi saada vielä kaikenlaisia tukia päälle koska on erottu ja lyöty uuden kanssa hynttyyt yhteen.

avoliitto on avoliitto... jos mies ei ole asunnossakirjoilla niin sillo saa asumistukea mutta jos ne kusahtaa yhdessä asumisesta niin äitii joutuu maksamaan takautuvasti kaikki tuet kelalle takasin

ei niitä mitkään vuokrasopimukset kiinnosta. niitä kiinnostaa se että kuka asuu kenenkin kanssa saman katon alla. eli oli sopimus minkälainen hyvänsä teidät lasketaan avopuolisoiksi. mutta jos mies ei asu virallisesti saman katon alla niin sillon et menetä tukia mutta se on petos. ja jos siitä jää kiinni joudut maksamaan takaisin joka sentin jonka olet kelalta saanu ns ylimääräisenä. ihan saman lailla tätä asia on päivähoitomaksujen kanssa vaikka mies ei olisi lapsen isä mutta asuu samassa taloudessa lasketaan hänen tulot päivähoitomaksuihin ja niitä voidaan myös periä häneltä jos ne jäävät maksamatta.

Ei ehkä kannata muuttaa yhteen.. Asuu sit tukien kanssa itsekseen siihen asti että uusi miesystävä on valmis ottamaan vastuuta perheestä. Kyllä uusperheessä tulee ne lapsetkin mukana, pitää varata tarpeeksi aikaa jotta järjestely tuntuu sit kaikista hyvältä mukaanlukien nuo talousasiat.

Eli se siis on petos, jos mies asuu epävirallisesti asunnossa? Miten määritellään asuminen jossain yhdessä paikassa, onko siihen joku tietty määrä öitä toisen luona tai kuinka monta tavaraa on raahannut toisen luo?

Ei, emme ole aikomassa rikkoa lakia, emmekä suunnittele petosta. Kyselen sillä ettemme tee virhettä tietämättämme. Äkkisilteen tuntuu siltä että miksi olisi vastoin lakia muuttaa kaksin lapsen kanssa suurempaan asuntoon ja antaa miesystäväni tuoda tavaroitaan ja olla paljon yötä eli epävirallisesti asua meillä. Ilmeisesti on vain vielä odotettava...

Jos yhdessä asutaan, silloin ollaan perhe, ja uuden miehen pitäisi osallistua perheen menoihin, vaikka siinä sitten joutuisikin maksamaan suurimman osan asumiskuluista. Tuo ap:n tilanne on huijausta, enkä itse hyväksy sitä, että perheenä asutaan mutta tuet nostellaan. Sehän on tosi väärin muita kohtaan, joilla pienet tulot, ja silti itse vuokransa maksavat!!

Ja vuokra-asunnossa saa asua vakituiseen vain ne, kenen nimet vuokrasopimuksessa on. Eli helppo käräyttääkin jonkun ulkopuolisen, jos todisteita löytyy että kelan rahoja huijataan! Ja hyväkin jos joku käräyttäs!

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Ja vuokra-asunnossa saa asua vakituiseen vain ne, kenen nimet vuokrasopimuksessa on. Eli helppo käräyttääkin jonkun ulkopuolisen, jos todisteita löytyy että kelan rahoja huijataan! Ja hyväkin jos joku käräyttäs!

Tarkoitat varmaan että keiden nimet on talonkirjoissa. ei meillä ainakaan ole vuokrasopimuksessa kuin mun miehen nimi. ei siis minun nimeä lainkaan ja ihan laillisesti minä täälä asun ja useinmiten olen minä joka on yhteydessä isännöitsijään tai huoltoyhtiöön jos on tarvetta eli hoidan kaikki juoksevat asiat perheessä eikä se ole koskaan tuottanut ongelmaa vaikka minun nimeä ei sopimuksessa olekkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:

Tarkoitat varmaan että keiden nimet on talonkirjoissa. ei meillä ainakaan ole vuokrasopimuksessa kuin mun miehen nimi. ei siis minun nimeä lainkaan ja ihan laillisesti minä täälä asun ja useinmiten olen minä joka on yhteydessä isännöitsijään tai huoltoyhtiöön jos on tarvetta eli hoidan kaikki juoksevat asiat perheessä eikä se ole koskaan tuottanut ongelmaa vaikka minun nimeä ei sopimuksessa olekkaan.

Juu siis talonkirjaa just! Ei meilläkään lasten nimiä vuokrasopimuksessa ole ja kyllä ne ihan virallisesti täällä asuu.... :D

Vaikea tilanne koska uusi miehesi ei välttämättä halua maksaa lapsen kustannuksia.On sellaisia miehiä jotka eivät halua,ehkä sun parempi asua lapsen kanssa kaksin.

Ennen vakituisesti asuva oli se joka asui yli 2viikkoa toisen asunnossa kuukaudessa... nykyään en tiedä..... Mun kaveri joutu nimittäin asuu opiskelija asunnossa mun tykönä kun siltä meni kämppä alta eikä kerinny saamaan uutta (vesivahinko) mä kysyin kelalta et lähteekö multa asumistuki jos hää on sen aikaa et vuokranantaja saa uuden hommattuu niin olis lähteny 2 viikon asumisen jälkeen...

Tuntuu älyttömälle, koska mielestäni mies ei ole velvollinen elättämään äitiä ja tämän lasta, jonka huoltaja edes ole. Eri asia naimisiinmennessä.

tuota lausetta vielä lainaten...... Miulla oli sama tilanne .... ja viel 2 lasta.... ukko ties mihin ryhty kun miun mukana sai 2 puoliorpoa vielä kaupanpäälle (eli ei heillä ollut isäkään joka olisi heistä huolehtinut)mutta ei ole kuulemma koskaan valintaansa katunu ja meidän yhteisen lapsen synnyttyä tilanne on pysyny ihan samana.. perhe ollaan isolla P:llä..... Mies mielellään kustantaa isompien harrastuksia ja kuskaa heitä niihin jos on tarvetta ehkä tuo sinun kuvitelma ei tunnu miehestäsi kumminkaan yhtä pahalta kuin sinusta ..

Alkuperäinen kirjoittaja alkaa tuntua toivottomalle:
Äiti on opiskelija ja lapsensa yksinhuoltaja eli oikeutettu Kelan yleiseen asumistukeen. Suunnittelee muuttavansa suurempaan vuokra-asuntoon.

oletko varma että saisit suurempaan asuntoon asumistukea, vaikkei mies asuisi siellä? kelalla on rajat minkäkokoisen asunnon tarvitsee esim kaksi henkinen perhe (tässä tapauksessa äiti+lapsi)

ja sitäpaitsi, ellei ole kyse yksityisestä vuokranantajasta ei sitä isompaa asuntoa välttämättä saa, jos on "suurempia" perheitä sitä myös hakemassa.

On kyse ykistyisestä asunnosta ja siihen saisikin vain sen 2 hengen ruokakunnan hyväksytyiksi asumismenoiksi lasketun määrän, eli raja on 57 m2 kahdella hengellä. Neliön vuokrahinta kertaa 57 ja siitä 80 prosenttia on asumistuen määrä. Eli omavastuuosuus jää suuremmaksi kun ylimenevän osan joutuu kustantamaan itse. Saa siis asua ihan niin suuressa asunnossa kuin vain kykenee omasta pussista maksamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja joka lyyli oma tyyli:
Alkuperäinen kirjoittaja alkaa tuntua toivottomalle:
Äiti on opiskelija ja lapsensa yksinhuoltaja eli oikeutettu Kelan yleiseen asumistukeen. Suunnittelee muuttavansa suurempaan vuokra-asuntoon.

oletko varma että saisit suurempaan asuntoon asumistukea, vaikkei mies asuisi siellä? kelalla on rajat minkäkokoisen asunnon tarvitsee esim kaksi henkinen perhe (tässä tapauksessa äiti+lapsi)

ja sitäpaitsi, ellei ole kyse yksityisestä vuokranantajasta ei sitä isompaa asuntoa välttämättä saa, jos on "suurempia" perheitä sitä myös hakemassa.

Niin ei kela tosiaan maksa minkä kokosesta asunnosta hyvänsä ne laskee neliöt joissa 2 henkinen perhe pärjää asumassa ja maksaa siitä osasta eli jos muutatte liian isoon asuntoon kelan mielestä he eivät maksa kuin niiden neliöiden osalta tukia kuin he laskevat riittäviski. esim jos lasketaan että 60 neliöä on sopiva vielä 2 hengelle ja muutatte 70 neliöiseen asuntoon niin kela ei myönnä tukea kuin 60:tä neliöstä (huom tämä on vain esimerkki)

Juu siis talonkirjaa just! Ei meilläkään lasten nimiä vuokrasopimuksessa ole ja kyllä ne ihan virallisesti täällä asuu.... :D

Kannattaisi lisätä lasten nimet talokirjaan, jos käy vaikka niin kun lapset on vanhempia ja avaimet hukkuu tai jää sisälle niin huoltomies ei saisi avata ovea kuin talokirjaan kuuluville henkilöille...

Alkuperäinen kirjoittaja sn:

Kannattaisi lisätä lasten nimet talokirjaan, jos käy vaikka niin kun lapset on vanhempia ja avaimet hukkuu tai jää sisälle niin huoltomies ei saisi avata ovea kuin talokirjaan kuuluville henkilöille...

Talonkirjasta siis nimet toki löytyy, mutta ei vuokrasopimuksesta, kuten alunperin sanoin et pitäs kaikkien nimet siitä löytyä....

Kiitos kaikille vastanneille. Tästä oli paljon hyötyä. Tarkoitukseni oli selvittää onko vastoin lakia asua epävirallisesti yhdessä. Tulimme siihen lopputulokseen, että molemmat lähdemme kouluun, niin saamme asua virallisesti yhdessä :)

Yhteistyössä