Mitä lapsenne sai mll joulupuu lahjasysteemistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voinkohan mä soittaa sosiaalitoimistoon ja pyytää, että eräs tuttuni saisi lahjat lapsille tuosta keräyksestä? Kun heidän perheen lapset ei saa lahjoja kun omilta vanhemmiltaan, jotka kummatkin kuuluu toimentulotuen piiriin ja itsekään köyhänä en välttämättä pysty ostaa heille lahjoja.

mä oon useana vuonna osallistunu ko.keräykseen, mutten enää osallistu ku omassaki kaupungissa niitä lahjoja menee sellaisille jotka ei niitä oikeesti tarttis ja jotka ei ees osaa olla kiitollisia niistä. itse oon laittanu mm. seuraavanlaisia paketteja:3vuotiaalle tytölle lassien toppahaalari(lapsen koko oli tiedossa niin osasin ostaa oikeaa kokoa)+satukirja, 15v tytölle hopeinen kaulakoru, 14v pojalle huppari(jotka sinä vuonna oli muotia ja kaikki ton ikäiset halus kulkea ko. hupparissa),vauvalle tutan gollegeasu, sit lukemattomiin paketteihin leluja, kirjoja ja lahjakortteja. mut nyt kun oon kuullu tuttavapiiristä, että noita lahjoja on jaettu muillekkin kuin tositarpeessa oleville ja lukenu sieltä ja täältä että ei olla tyytyväisiä niin en taida osallistua enää tänä vuonna. kun löytäis suoraan jonkun tositarpeessa olevan perheen niin mielelläni ostaisin suoraan niille ketkä oikeesti tarvii lahjaa. tuota lassien haalariaki mietin että oliko lie lapsen äiti ees tyytyväinen ku ei se ollukkaa reimaa... :/

Voi että pistää vihaksi puolestasi! Voiko tuon parempia lahjoja edes toivoa? Meillä poika 6v. olisi mielissään niin tuosta toppahaalarista, kirjasta, korusta, hupparista tai lahjakortista! Älä välitä niistä idiooteista, jotka eivät arvosta tekoasi. Minä ja todella moni muukin arvostaa tekoasi!

[QUOTE="äiti";22430271]jos jotakin saatte lahjaksi/ ilmaiseksi, olkaa tyytyväisiä. Monet ei saa sitäkään vaikka haluaisi. Kysyntä ja tarjonta ei aina kohtaa.[/QUOTE]

Tämä on niin totta! Meille tulossa todella tiukka joulu (jonka joudumme viettämään lapsen kanssa ihan kahdestaan, ilman läheisten läsnäoloa) ja jotkut kehtaavat valittaa saamistaan lahjoista. Paha mieli tulee, kun tällaisia lukee :(

mä oon useana vuonna osallistunu ko.keräykseen, mutten enää osallistu ku omassaki kaupungissa niitä lahjoja menee sellaisille jotka ei niitä oikeesti tarttis ja jotka ei ees osaa olla kiitollisia niistä. itse oon laittanu mm. seuraavanlaisia paketteja:3vuotiaalle tytölle lassien toppahaalari(lapsen koko oli tiedossa niin osasin ostaa oikeaa kokoa)+satukirja, 15v tytölle hopeinen kaulakoru, 14v pojalle huppari(jotka sinä vuonna oli muotia ja kaikki ton ikäiset halus kulkea ko. hupparissa),vauvalle tutan gollegeasu, sit lukemattomiin paketteihin leluja, kirjoja ja lahjakortteja. mut nyt kun oon kuullu tuttavapiiristä, että noita lahjoja on jaettu muillekkin kuin tositarpeessa oleville ja lukenu sieltä ja täältä että ei olla tyytyväisiä niin en taida osallistua enää tänä vuonna. kun löytäis suoraan jonkun tositarpeessa olevan perheen niin mielelläni ostaisin suoraan niille ketkä oikeesti tarvii lahjaa. tuota lassien haalariaki mietin että oliko lie lapsen äiti ees tyytyväinen ku ei se ollukkaa reimaa... :/
Mä en osallistu noihin keräyksiin ihan senkin vuoksi, että on aivan mahdotonta tietää, mistä joku täysin tuntematon lapsi ilahtuisi. Jos ostaisin jonkun lelun, niin mistä tietäisin, että lahjan saaja on siihen tyytyväinen eikä esim lapsella ole jo sellaista lelua, tai jos ostaisin teinitytölle jonkun kosmetiikkapakkkauksen niin entä jos teini olisikin sille allerginen. Siksi olen pitänyt parempana, että saan lapsen vanhemmilta tai muulta lapsen tuntevalta edes jotain vinkkiä siitä, mitä lapselle voisi joululahjaksi ostaa. Mä olen löytänyt lahjojen saajat jo useamman vuoden ajan tämän palstan ja täällä olevan Pidetään huolta -kerhon kautta. Myös tulevan joulun lahjojen saajat ovat jo löytyneet ja olen saanut vanhemmilta vinkkejä, mistä heidän lapsensa pitävät.

Itse olen päivystänyt useana vuonna joulupuulla ja tuntuu kurjalta ihmisten negatiiviset kommentit saamistaan lahjoista. Miten ahneita ihmiset ovatkaan, kun edes lahjoista ei osata olla kiitollisia. Hyvää hyvyyttään toiset tuovat joulupuulle paketteja ja haluavat ilahduttaa vähävaraisempia perheitä ja täällä vaan sitten haukutaan saatuja lahjoja.
Lahjojen antajat ovat itse ylpeitä hankkimistaan lahjoista ja oikeasti ovat sitä mieltä, että ovat valinneet juuri parhaan lahjan ko. saajalle. Ne villasukkia tuovat mummot oikeasti ajattelevat, että lahjojen vastaanottajat ovat vähävaraisia. Jopa niin vähävaraisia, että heillä ei ole edes kotona lämmintä, joten villasukat tulevat varmasti tarpeeseen.

Mietin vaan että pettyikö se ap lapsi nyt enemmän vai äiti? Meille ei kukaan neulo sukkia ja jos sellaiset lahjaksi saisin , arvostaisin kyllä kovasti.

Mietin tässä että onko hiustuotepaketti ( sampoo, hoitoaine, hiuslakka) huono lahja teinitytölle? Sain valmiiksi hienosta paketoidun paketin noita asiakkaalta, eikä mulla ole itsellä tarvetta...noiden arvo on kuitenkin jonkun kympin kai ja ajattelin jos laittaisi tuonne keräykseen ?

meilä ainkin tuo 15v pyysi jouupukilta villasukat tänäkin vuonna ja sit hän haluaa ihan oikeat rukksaset tai villakinttat, ovat kuulemma lämpimämmät kuin paksut sormikkaat.

Mietin vaan että pettyikö se ap lapsi nyt enemmän vai äiti? Meille ei kukaan neulo sukkia ja jos sellaiset lahjaksi saisin , arvostaisin kyllä kovasti.

Mietin tässä että onko hiustuotepaketti ( sampoo, hoitoaine, hiuslakka) huono lahja teinitytölle? Sain valmiiksi hienosta paketoidun paketin noita asiakkaalta, eikä mulla ole itsellä tarvetta...noiden arvo on kuitenkin jonkun kympin kai ja ajattelin jos laittaisi tuonne keräykseen ?

tuo olis mun mielestä ihan oiva lahja. tytöthän tunnetusti tykkää hiouksiaan laittaa. minust atuo on parempi jopa kuin joku lahjakortti

ite haluaisin osallistua tohon joulupuujuttuun
mut näitä kommentteja ku oikeasti lukee, niin arvatkaa tekeekö mieli?

meidän perheellä on tosi vähän rahaa ja nyt jo stressataan et miten saadaan laskut maksettua, jouluruuat hommattua ja pitäs vielä lahjojakin. tiedänkin, mitä on olla jouluna ilman lahjoja tai ilman ruokia. :l siksi olen miettinyt, että jos ainakin omille lapsille ostetaan yhdet jotkut pienet lahjat ja sitten jos sinne joulupuukeräykseen vietäisi samanikäisille lapsille lahjat. sit ostetaan vielä ainakin kahdelle muulle lapselle jotkut lahjat. ja muille ei. niin jo tässä mietin et riittääkö mun rahat sittenkään ostaa, jos pitää olla monenkymmenen euron arvosta, että sitä lahjaa arvostetaan? ehkä jätän sitten ostamatta ja ostan omilleni vaikka kaks lahjaa kummallekin. .. sillä rahalla millä sais tonne keräykseen vietyä yhden.

Oon myös miettinyt osallistumista tuohon joulupuu-keräykseen, että käytäis yhdessä lasten kanssa ostamassa lahjat ja viemässä ne. Itse olen ollut käsityksessä, että lahjat jaetaan saman paikkakunnan lapsille ja tosiaan niille, joille lahjoista tosiaan olisi iloa. Tätä ketjua lukiessa alkoi kuitenkin mietityttää koko juttu, jos lahjoja sitten jaetaankin sellaisille perheille, jotka voisivat ostaa ne omasta pussistaan. Viime vuonna laitoin palstan joululahja-ketjun kautta joulupaketin menemään ja siinä käsityksessä olen, että ne lahjat menivät tarpeeseen.

Selvä. En enää anna keräykseen mitään ja kehotan ystäviäkin olemaan laittamatta mitään.
Silloin ei oikeasti ole köyhä, jos ei ilmainen tavara kelpaa. Pois sieltä jonosta, jos teillä on joku toivelista valmiina, että perinteiset villasukat ei kelpaa! Useimmiten vähävaraisilla on puutetta juuri kunnollisesta vaatteesta. Jos sattuu tulemaan jotain sellaista jota ei tarvitse, niin ei sitten tullut mieleen jonkun tutun kanssa vaihtaa tai ihan reilusti antaa se jollekulle OIKEASTI tarvitsevalle? Olen aika varma, että suklaa olisi kelvannut ihan vaikka siihen naapurille.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22430308:
Mä en osallistu noihin keräyksiin ihan senkin vuoksi, että on aivan mahdotonta tietää, mistä joku täysin tuntematon lapsi ilahtuisi. Jos ostaisin jonkun lelun, niin mistä tietäisin, että lahjan saaja on siihen tyytyväinen eikä esim lapsella ole jo sellaista lelua, tai jos ostaisin teinitytölle jonkun kosmetiikkapakkkauksen niin entä jos teini olisikin sille allerginen. Siksi olen pitänyt parempana, että saan lapsen vanhemmilta tai muulta lapsen tuntevalta edes jotain vinkkiä siitä, mitä lapselle voisi joululahjaksi ostaa. Mä olen löytänyt lahjojen saajat jo useamman vuoden ajan tämän palstan ja täällä olevan Pidetään huolta -kerhon kautta. Myös tulevan joulun lahjojen saajat ovat jo löytyneet ja olen saanut vanhemmilta vinkkejä, mistä heidän lapsensa pitävät.

viime vuonna lähetin lahjan tään palstan kautta erään yh:n lapselle. mieluusti tekisin niin tänäkin jouluna jos löytyisi sopiva ehdokas. siis tietenkää yh ei tarvii olla, mut sellainen kellä ei OIKEESTI oo varaa niihin lahjoihin, ei sellaiselle, joka valittaa köyhää joulua aloituksessaan ja sit mainitsee et kun on "vain" 200e laittaa 2 lapsen lahjoihin. mä en ite laita omieni lahjoihin läheskään tuollaista summaa, joten tuon tyyppisille en kyllä lähetä mitään.

Villasukat ottaisimme ilolla vastaan, mutta hyvät ihmiset ÄLKÄÄ LAITTAKO TUNTEMATTOMILLE PAKETTEIHIN MITÄÄN SYÖTÄVÄÄ!!! Kyllä olisi meidän pienellä itku tullut siitä suklaasta. On pahasti maidolle allerginen ja voitte kuvitella miltä olisi tuntunut se etä saa joulupukilta lahjan josta sairastuu vakvasti? :( :(

Mä vein tänä vuonna paketit ko. keräykseen. 4 v tytölle Hello Kitty-talohärdellin, vahavärit ja piirustusvihkon. Ja 7 v pojalle Hero Factory-ukkelin ja semmosen ötökän mikä liikkuu itekseen. Toivottavasti menevät lapsille, jotka lahjan oikeasti tarvitsevat =)

Joka vuosi olen miettinyt osallistumsita, mutta en osallistu tämän luettuani.

Jossain toisaalla maailmassa kaikki mainitut huonot lahjat olisivat tosi kivoja. Suomessa ns. köyhilläkin pyyhkii niin hyvin, että voi narista ilmaisesta paketistakin. Sehän vaan kertoo, että menee tarpeeksi hyvin ilman lahjojakin.

Mä vein tänä vuonna ekaa kertaa. Ostin 4v tytölle noin 15e maksavan my little ponyn. Toivon mukaan oli kiva lahja,ettei tarvitse kohta täältä lukea miten sai paskan ja halvan lahjan! Itsekkin olen melko köyhä ja lapset saavat 25e lahjan per naama,mutta halusin ilahduttaa jotain ehkä vielä köyhempää..

Älkää nyt yhden nimettömän keskusteluketjun "ilmiantojen" perusteella vetäkö johtopäätöksiä kaikkien köyhien tilanteesta ja asenteesta. Pienempi vahinko minusta, jos joku pettyy villasukkiin tai ei olekaan nälkäkuoleman partaalla ja silti saa lahjan, kuin että alamme vahdata ja tuomita kaikkia muutamien toiminnan vuoksi. Tilanne varmasti myös vaihtelee paikkakunnalta toiselle. Itse annan minkä pystyn, ajattelen että siinä on kuitenkin ylimalkaan kyse välittämisen osoittamisesta - antaminen itsessään tekee hyvää. Toki jos joku on ihan satavarma että oman paikkakunnan paketit menevät aina pieleen niin sitten kannattaa miettiä muita avustuskeinoja.

Minä taas olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että ihmiset vaativat ihan liikaa...ilmaiseksi saadaan ja sittenkin valitetaan. Kyllä lapsillekin on hyvä opettaa, että lahjan antaja on ajetellut hyvää ostaessaan vieraalle ihmiselle pakettia. Ei millään pahalla mutta ei pitäisi opettaa lasta olemaan niin nirso lahjojensa suhteen...joku on voinut ostaa senkin suklaa ja sukkapaketin sillä ajatuksella, että saaja on oikeasti varaton ja tarvitsee jotain hyödyllistä. Ilmaislahjasta en kehtaisi täällä edes valittaa.

Yhteistyössä