Mitä lapsenne sai mll joulupuu lahjasysteemistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meille tuli ihan kivat. Vanhin poika sai kaulahuivin+pipon. Kuopus oloasun.
Toiseksi nuorin sai nallen ja lapaset. Toinen isoista pojista sai leikkiauton, joka oli sille ihan liian lapsellinen (annettiin se 2 veelle, jolle sopi mainiosti ja ostettiin pientä itse vastineeksi isommalle) ja vanhempi tytöistä sia mahtavan paketin, jossa oli mm. huopa, pipo, hanskat, pehmoheppa, pesuainetta jne. Kiitos kaunis lahjoittajille :)

Alkuperäinen kirjoittaja ansku:
te ootte aika kiittämättömiä, joku hyvää hyvyyttään kutoo sukat ja toivoo siitä olevan iloa ja apua. Jätä paketti ensi vuonna ottamatta!

Eikä lahjojen tarkoitus ole se, että annetaan saajalle mieluisa lahja eikä vain jotain antamisen ilosta??

Senhän takia tuossa joulupuussa on lapsen ikä ja sukupuoli, että ostaja osaa antaa oikeanlaisen lahjan!

Mä oon sitä mieltä, että tuo ap:n lapsen saama villasukat ei ole edes varsinainen lahja. Mä itse laittaisin ne jonkun varsinaisen lahjan lisäksi. Ja vielä sitten liian isot, mitä iloa siitä on lapselle?

Kyllä meillä on ainakin lapset useinkin pettyneet sukulaisilta saamiin vaatelahjoihin, jotka ovat useita kokoja liian suuria (tai pieniä). Mitä iloa on käyttää lahjaa vuosien päästä ja tukkimassa vaatekaappeja..

Alkuperäinen kirjoittaja xcc:
Lahdessa ainakin kaikki paketit avataan ja tarkistetaan. Luulen, että niin tehdään myös muualla. Teksti sisällöstä on vaan helpottamassa pakettien lajittelua. Sisällön tarkistus tehdään, koska suoraan sanottuna kaikki ihmiset eivät ole terveitä!

Itse osallistuin laittamalla varmaan parikymmentä pakettia, osa arvokkaita (esim. Hello Kitty rannekello), osa vähemmän (parin euron kännykorunalle). Täällä kun lahjoja annetaan tarvitseville pari-kolme per nuppi. Koskaan en laita syötäviä, koska itse en ainakaan söisi tuntemattomalta saatua suklaata, juuri tuon mainitun "kaikki eivät ole terveitä" syyn vuoksi.

Ja varmasti ap:n lapsi olisi tykännyt villasukista ja suklaasta, jos vaan äiti olisi tykännyt ;)

Juurikin näin.

No joo. Meillä lapsi (2,5 v) sai joululahjaksi villasukat ja ei osannut niistä ilahtua. Itse kyllä tykkäsin lahjasta ja olin mummolle vähän vinkannutkin, että villasukat olisi tarpeen, jos vaan jaksaa neuloa. Itse en osaa neuloa lainkaan. Toki itse ostimme lapselle leluja ja muuta mieleistä eli sukat eivät olleet ainoa lahja. Meillä lapsi on muuten allerginen eli suklaat olisi joutunut ottamaan pois.

Mun mielipide on se, että villasukat on kökkö lahja tuon ikäiselle. Varmasti isommat lapset osaa arvostaa niitä enemmän. Onhan se nyt ihan selvää, että pieni lapsi pitää enemmän jostain lelusta. On hyvä, että AP:n lapsi sai muutakin ja tuo paketti meni heille eikä sellaiselle lapselle, joka ei olisi muuta saanut.

Jos osallistuu tuollaiseen keräykseen, tulisi lähteä siltä olettamukselta, ettei kovin paljon lapselle muuta lahjaa tule. Varmasti suurin osa lapsisita saa muitakin lahjoja ja hyvä niin, mutta lahjoittajan tulisi mielestäni ajatella niin, että antaa sen ainoan lahjan ja miettiä, onko se sen ikäiselle sopiva. Itse en siis laittaisi lahjaksi pelkkiä villasukkia 3 vuotiaalle. Joku oli laittantut jotain pipoa yms. päälle 10-vuotialle, se on jo ihan eri asia ja sen ikäinen osaa jo vaatetta arvostaakin.

vaikka emme olekaan vähävaraisia, eli varaa olisi ostaa lapsille enemmänkin leluja, niin ostamme heille vain pari lelua/peliä/kirjaa ja pari pehmeää pakettia. muutaman lelun ja usein pehmeänkin paketin saavat myös sukulaisilta ja kummeilta. itse nimenomaan haluan opettaa lapset arvostamaan myös esim. mummon kutomia villasukkia, eikä vaan uusimman muodin mukaista muovilelukrääsää. ja hyvin on oppi mennyt perille, ovat mielissään myös pehmeistä paketeista, vakka lelut tietysti ovat kaikkein tärkeimpiä.

Meillä myös tänä vuonna rahallinen tilanne ollut äärettömän huono. Itse emme ostaneet lapsille ainuttakaan pakettia, sillä halusimme edes hieman saada ostettua jouluruokia.
Meidän 4vpoika sai yhteensä 5pakettia 1mll joulupuusta, 2mummoilta ja 2kummeilta. Tyttö 5vuotta sai 4pakettia, 1mll keräyksestä ja loput 3 mummoilta ja kummilta. Ei siis mitään pakettien tulvaa ollut, ja ei sitä kaivattukaan.
Mll:n joulupuu paketista poika sai Eläintossut ja mikkihiiriauton. Tytär sai paketista pienen nuken ja puuhakirjan. Hyvät oli paketit! Kiitos kaikille teille hyväsydämisille ihmisille jotka aidosti haluatte auttaa. Kiitos.

Lapset oppivat arvostamaan asioita, joita heidän vanhempansakin arvostavat. Viime päivinä palstalla käydyn keskustelun perusteella jokainen varmaan ensi vuonna miettii, kannattaako istua ilta kutoen villasukkia suomalaislapselle vai kannattaisiko investoida siihen käytetty tuntipalkkansa vaikka marsuihin Etelä-Amerikkaan. Luuultavasti se eteläamerikkalainen ilahtuu paljon enemmän kuin suomalainen.

Me laitoimme teinitytön pakettiin kosmetiikkaa ja runokirjan sekä suklaata. Toivottavasti tykkäsi lahjan saaja. Omat lapset ei luonnollisestikaan saaneet Joulupuun- paketteja, mutta villasukkia kyllä ja vielä reilulla kasvunvaralla. Ja tykkäsi kovasti, kaikki kolme ja äiti myös.

Tulipa paha mieli tätä ketjua lukiessa. Suomalaisten pitäs varmaan oikeasti kokea pula-aika uudestaan niin alettas oikeesti arvostamaan sitä kaikkea mitä me saadaan.

Lahjan ostaminen on aina vaikeeta, vaikka tuntisikin lahjan saajan. En yhtään ihmettele, että täällä on yksistä villasukista noussut suuri haloo. Itte olen ainakin aina tykänny villasukista ja muistan useat jotka sain lahjaksi pienenä. Okei toiset ei tykkää, mutta kuinka lahjan antaja voisi oikeasti tietää, että kaikki ei tykkää villasukista. Eli kuinka siis huomioidaan se, että lahja on mieluinen kun makuja on niin monia. Miusta villasukat on arvokas lahja oli saaja sitten köyhästä tai rikkaasta perheestä. Ei se ole enään niin itsestäänselvyys että kaikki osaa itse kutoa.

Huolestuneena olen tällä palstalla lukenu myös aikuisten marmatuksia saamistaan lahjoista (ei siis kyse keräyslahjoista). Kiittämättömyys on ilmeisesti yleistä ja sitä opetetaan sitten lapsillekin. Miulle on opetettu pienestä pitäen, että lahjassa se ajatus on tärkein ja siksi ilahdun jo pelkästään siitä, että joku on vaivautunut juuri minulle lahjan hankkimaan. Jos lahja ei miellytä voi sen marmatuksen sijaan laittaa keräykseen tai vaikka kirpputorille ja olla kuitenkin kiitollinen siitä, että joku on muistanut.

Peesailen Keittistä ja lisään edelliseen, että näiden juttujen perusteella ensi vuonna pohdimme lahjoituskohdetta uudestaan. Suomessa ilmeisesti on monilla asiat niin hyvin, että saaduista lahjoista voi olla kiitämätön ja vaikka palauttaa, jos ei äiteen mielestä ole kiva lahja.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Lapset oppivat arvostamaan asioita, joita heidän vanhempansakin arvostavat. Viime päivinä palstalla käydyn keskustelun perusteella jokainen varmaan ensi vuonna miettii, kannattaako istua ilta kutoen villasukkia suomalaislapselle vai kannattaisiko investoida siihen käytetty tuntipalkkansa vaikka marsuihin Etelä-Amerikkaan. Luuultavasti se eteläamerikkalainen ilahtuu paljon enemmän kuin suomalainen.

Juuri näin. AIkuiset näyttävät kyllä täällä lapsellisuutensa kiittämättömyydellä.

Ja sitten vielä siihen, kun joku väitti täällä, että lahjoja hankkivat rikkaat keräyksiin. Itse kyllä osallistun keräyksiin, vaikka olen varmaankin pienituloinen ja köyhä tilastojen mukaan. Miun perheellä on onni se, että vanhemmat auttaa, jos tosi tarve tulee. Meijän perhe pärjää aika vähällä muutenkin, joten siitä riittää sitten muillekin. (Ja se vähällä pärjääminen perustuu muuten mm. siihen, että osaamme oikeesti ottaa vastaan kiitollisina kaikki ne ihanat villasukat mitä miehen mummi kutoo)

Samaa mieltä olen siinä, että lapsien pitäisi arvostaa myös niitä sukkia ja muita pehmeitä paketteja. Mutta mielestäni täällä on kyllä taas tekopyhyys huipussaan, hyvähän se on puhua kiittämättömyydestä kun omille kersoille on varaa ostaa myös niitä leluja tms. kivaa. Nuo villasukat voi olla tuon lapsen AINOA lahja ja ainakin itse toivoisin, että se lahja olisi silloin sellainen joka ilahduttaa. Joku 2 euron pikkuautokin olisi varmasti ollut kiva lisä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Samaa mieltä olen siinä, että lapsien pitäisi arvostaa myös niitä sukkia ja muita pehmeitä paketteja. Mutta mielestäni täällä on kyllä taas tekopyhyys huipussaan, hyvähän se on puhua kiittämättömyydestä kun omille kersoille on varaa ostaa myös niitä leluja tms. kivaa. Nuo villasukat voi olla tuon lapsen AINOA lahja ja ainakin itse toivoisin, että se lahja olisi silloin sellainen joka ilahduttaa. Joku 2 euron pikkuautokin olisi varmasti ollut kiva lisä.

Täällä kyse olikin tuosta ap:n tekstistä, jossa muitakin lahjoja lapset saivat. Miulle on tullu nykyään vähän semmonen fiilis, että ajatellaan, että on köyhää jos ei oo kaiken maailman pleikkareita tai merkkivaatteita sun muita. Ei mulla oo koskaan ollu ja olin tyytyväinen, vaikka tiesin, että muilta lapsilla löyty pleikat sun muut.

Ja sitten vielä. Lahjottajakin voi oikeesti olla pienituloinen, jollon ei välttämättä oo ees mihinkään ihmeelliseen satsaukseen oikeesti varaa, mutta haluaa kuitenkin kantaa kortensa kekoon. Esim. eläkeläisellä mummolla ei välttämättä ole oikeasti mitkään suuret tulot, mutta hän ajattelee, että voi auttaa tämän päivän lapsia sillä kutomistaidollaan. Sillä hän on ehkä ilahduttanut omia lapsenlapsiaankin.

Sillon on keräyksen systeemissä vikaa, jos jossain perheessä lapsi saa vain ne yhdet isot villasukat ja siis jos lapsi ei todella saa mistään muualta lahjoja.

Alkuperäinen kirjoittaja tiia-liina:

Täällä kyse olikin tuosta ap:n tekstistä, jossa muitakin lahjoja lapset saivat. Miulle on tullu nykyään vähän semmonen fiilis, että ajatellaan, että on köyhää jos ei oo kaiken maailman pleikkareita tai merkkivaatteita sun muita. Ei mulla oo koskaan ollu ja olin tyytyväinen, vaikka tiesin, että muilta lapsilla löyty pleikat sun muut.

Ja sitten vielä. Lahjottajakin voi oikeesti olla pienituloinen, jollon ei välttämättä oo ees mihinkään ihmeelliseen satsaukseen oikeesti varaa, mutta haluaa kuitenkin kantaa kortensa kekoon. Esim. eläkeläisellä mummolla ei välttämättä ole oikeasti mitkään suuret tulot, mutta hän ajattelee, että voi auttaa tämän päivän lapsia sillä kutomistaidollaan. Sillä hän on ehkä ilahduttanut omia lapsenlapsiaankin.

Sillon on keräyksen systeemissä vikaa, jos jossain perheessä lapsi saa vain ne yhdet isot villasukat ja siis jos lapsi ei todella saa mistään muualta lahjoja.

Unohtui vielä korostaa sitä, että miun korvaan särähtää pahasti se, että täällä osa arvostelee lahjoittajia, jotka on laittaneet "huonoja" lahjoja, kun lahjat ei oikeesti oo mitenkään huonolla maulla annettuja (huonoa makua voisi osottaa vaikka viinapullo).

Aiemmin jo kirjoitinkin, että osallistuin keräykseen; minä tein ainakin niin, että se paketti jolla osallistuin, oli pois oman lapseni lahjamäärästä. Ja kaikki eivät ole rikkaita, jotka keräykseen osallistuvat (esim. minä tällä hetkellä hoitotuella). Auttamishalu vain on valtava, mutta täällä kun lukee näiden nurisijoiden ja mihinkään tyytymättömien kirjoituksia, niin en todellakaan osallistu kotimaan lasten auttamiseen enää kuin silloin, että tiedän apuni menevän perille ja siitä iloittavan. Kiitosta tai marttyyrinkruunua en tarvitse, mutta aidon ilon haluan lapselle tuottaa ja ehkä lapsen äidille sydämeen sellaisen tunteen, että joku jossain välittää.
Ps. Oma 2-vuotiaani ei ymmärtänyt (liekö vähän kummallinen) pakettien päälle vielä yhtään mitään. Oikeastaan vain paperit ja narut kiinnostivat. Kovinpa ovat nämä muutamat 2,5 -vuotiaat joista on kirjoitettu "kehittyneitä" kun osaavat olla niin kovin kovin pettyneitä pikkuisen isoihin villasukkiin ja suklaaseen. Katsokaapa aikuiset peiliin; kuka se pettynyt olikaan?

Hieno ajatus joo, mutta ihan takuulla ne villasukat tulee kalliimmiksi kuin se 2 euron pikkuauto, joka voi olla sille lapselle todella iso riemu.

Hieno ajatus joo, mutta ihan takuulla ne villasukat tulee kalliimmiksi kuin se 2 euron pikkuauto, joka voi olla sille lapselle todella iso riemu.

Puhuin siitä jo aiemmin, että hyvän lahjan hankkiminen on oikeesti hankalaa, on mahotonta mennä lahjan saajan pään sisään. Kyllä miunki päässä vois käydä ajatus, että villasukat voi ilahduttaa, kun kerran minuakin ovat ilahduttaneet. Sanoin jo tuolla, että vika on keräyksen systeemissä ei lahjottajassa, jos lapsen ainoaksi lahjaksi jää villasukat. Tuntuu karmealta, että lahjottajia arvostellaan tällaisesta syystä. Neulon muuten iteki, joten tiijän että kyllä lapselle sukat saa siihen 2 e:n hintaankin tehtyä ja halvemmallakin.

Siis tota... eikös tuo joulupuu keräys ollut nuorkauppakamarin järjestämä eikä mll:n??

Siis niinko sillä olis silleen mitään väliä... tietäisin vaain mihin ottaisin yhteyttä tuosta väitteestä mitä eräs vieras täällä sanoo että Heinolassa olis niitä jaeltu johonkin muualle kuin on pitäny.

Itse osallistuin ostamalla sekä tytölle että pojalle suunnatun lahjan. Tytölle ostin kaksi barbia ja pojalle plaston kuomuri-lava-autoyhdistelmän. Olen monena vuonna halunnut osallistua vaikka aika skeptinen olenkin kaikkia keräyksiä kohtaan juuri siksi että en ole uskonut avun menevän kohteeseen kokonaisuudessaan tai ollenkaan. Tämä lahjoitus tuntui menevän juuri oikeita kanavia pitkin niille jotka niitä tarvitsivat. Nyt kun kuulin että jossain niitä on jaettu ylimääräisinä pois käsistä tämäkin lahjoitustapa alkoi epäilyttää.... :( toivottavasti niistä minun lahjoistani joku jossain oikeasti sai iloa.

Edellinen viesti on parin vuoden takkaa, mutta pakko kommentoida koko ketjun läpi kahlaamisen jälkeen. (Googlen kautta päädyin tälle sivulle, enkä tänne ole oikeastaan ikinä kommentoinut.)

Joo, on harmi, että lapsi sai villasukat joista ei välittänyt - eihän se kiva ole. Mutta voitaisiin iloita sitä, että lahjojen jakelussa on kuitenki menneet asiat sen verran oikein, että ne villasukat ei päätynyt sellaiselle, joka ei mitään muuta lahjaa saanut. Ja toisaalta ehkä ajatella sitä mitä köyhyys on merkinnyt vanhemmalle ihmiselle yli 50 vuotta sitten - suklaa todella oli kallis herkku ja villasukat talven pelastus.
Tottakai on ikävää, jos esim. 10-vuotias saa 4-vuotiaille suunnatun lelun, mutta vielä ikävempää on, jos vanhemmat yhtyvät lapsen suruun sättimällä lahjoittajaa. Tuossa joku kertoi, että vastaavassa tilanteessa lelu annettiin sitten nuoremmalle lapselle ja tilalle hankittiin muuta - säästyyhän siinäkin silti rahaa! Ja jos 8-vuotias tyttö saa lahjaksi prinsessahepeniä eikä ko. lapsi ikipäivänä laittaisi päälleen mitään vaaleanpunaista niin otetaan lahja sitten säilöön ja annetaan eteenpäin synttärilahjana tmv. Vaikka sukupuoli ja ikä lapussa kerrotaankin, niin eihän se mitenkään kaikkea voi kertoa lahjansaajasta. Ja siitäkin huolimatta tässäkin topassa moni kertoi lapsen saaneen tosi mieluisan lahjan. Mä ainakin tahdon uskoa, että niin suurinosa lapsista ainakin ihan kivan paketin saikin!

Toi Heinolan tapaus on tosi ikävä, mutta kai laitoitte sitten palautetta ja selvityspyyntöä etiäpäin?

mä oon useana vuonna osallistunu ko.keräykseen, mutten enää osallistu ku omassaki kaupungissa niitä lahjoja menee sellaisille jotka ei niitä oikeesti tarttis ja jotka ei ees osaa olla kiitollisia niistä. itse oon laittanu mm. seuraavanlaisia paketteja:3vuotiaalle tytölle lassien toppahaalari(lapsen koko oli tiedossa niin osasin ostaa oikeaa kokoa)+satukirja, 15v tytölle hopeinen kaulakoru, 14v pojalle huppari(jotka sinä vuonna oli muotia ja kaikki ton ikäiset halus kulkea ko. hupparissa),vauvalle tutan gollegeasu, sit lukemattomiin paketteihin leluja, kirjoja ja lahjakortteja. mut nyt kun oon kuullu tuttavapiiristä, että noita lahjoja on jaettu muillekkin kuin tositarpeessa oleville ja lukenu sieltä ja täältä että ei olla tyytyväisiä niin en taida osallistua enää tänä vuonna. kun löytäis suoraan jonkun tositarpeessa olevan perheen niin mielelläni ostaisin suoraan niille ketkä oikeesti tarvii lahjaa. tuota lassien haalariaki mietin että oliko lie lapsen äiti ees tyytyväinen ku ei se ollukkaa reimaa... :/

Yhteistyössä