Mitä kuuluu terveydenhoitajan kotikäntiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ja kauankohan tuo käynti suunnilleen kestää? Meillä ensi viikolla th:n kotikäynti, th on ihan uskomattoman utelias ja päällekäyvä ja mua jo ahdistaa valmiiksi.. Tiedän, että se on lapsen hyväksi, mutta siltikään en jaksaisi th:aa kotonani..

Tsekkas pojan (mitat, napa jne...) samalla siinä jutteli kaikkea asiaan liittyvää. Sitä ennen juttutuokio mun vielä syöttäessä poikaa terkan tullessa. Vauvan jälkeen napsi multa mahatikit ja katto haavan+otti verikokeen. Eli kyl sillä meni aikaa. Normisti kattoo vauvan ja neuvoo äitiä jne...Ei mitään kamalaa. Minusta oli kiva olla kotona ilman että tartti lähtee vauvaa raahaamaan minnekään haavan kanssa. Mulla oli loistava terkka josta vaan hyvää sanottavaa.

Mun kaverin luona kävi terkka ja se halusi nähdä alapäänkin. Kaikki terkat ei kuitenkaan niin tungettelevia ole. Kuulostaa kyllä ällölle maata omalla sängyllä ja esitellä alapäätä terkalle. Itse vein lapset neuvolaan, kun en halunnut sitä meille kylään.

Minäkin sanoin vaan, että tulen mieluummin neuvolaan, kun tarvitsi muutenkin käydä kaupoissa, joten samalla reissulla se meni. Meillä on kyllä syntynyt sen jälkeen lisää lapsia, eikä terkka ole ehdottanut uutta kotikäyntiä... Luulen, että täällä tullaan vaan ekan lapsen kohdalla, tai sitten se ajattelee, ettei me haluta sitä meille. :D

Mun kaverin luona kävi terkka ja se halusi nähdä alapäänkin. Kaikki terkat ei kuitenkaan niin tungettelevia ole. Kuulostaa kyllä ällölle maata omalla sängyllä ja esitellä alapäätä terkalle. Itse vein lapset neuvolaan, kun en halunnut sitä meille kylään.

Tungettelevia :D Joo, uteliaisuuttaanhan ne sinne kurkkii. Ei ollut musta yhtään ällöä, hyvä että tarkastavat ettei oo merkkejä tulehduksesta. Mun terkan mukaan myös haju kertoo, onko asiat kunnossa :D.

Meillä tuo terkan kotikäynti oli suunnilleen tällainen:

Eka juteltiin synnytyksestä: miten meni ja jäikö mitään mielen päälle..
Sit juteltiin lapsen hoitamisesta: miten on pärjätty, onko tullut vastaan mitään omituista/yllättävää, mistä haluaisin terkan kanssa jutella... ja imetyksen sujumisesta myös puhuttiin..
Tämän jälkeen terkka kyseli jälkivuodosta yms. minun terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä asioista.. Tunnusteli myös kohdun (harjoittelia kokeili myös)..
Sit punnitsivat ja tarkastivat vauvan päällisin puolin: millasessa kunnossa napatynkä oli, ihon kuntoa yms..

Käynti kesti ehkä n.45min.

Päällimmäisenä jäi ehkä mieleen se, kun käynnin loppupuolella mun mies tuli kotiin töistä.. Oli sit käyny matkalla Alkossa ostamassa joululahjapulloja ihmisille..:ashamed: Ja niitä pulloja oliki sit melko monta.. Eipä siitäkään toki sanomista tullut, mutta oli se jotenki noloa.. Vauva talossa ja yks raahaa litratolkulla viinaa ovesta sisään..:D

Yhteistyössä