Valmiiksi huono äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piita-75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piita-75

Aktiivinen jäsen
30.05.2008
1 578
0
36
Mut on leimattu neuvolassa jo valmiiksi huonoksi äidiksi, kun en muista milloin oli viimeiset kuukautiset... laskettua aikaa ei siis saatu katsottua, ensi viikolla on ultra jonka avulla sitä raskaudenkestoa arvioidaan :'(

miten voinkaan olla näin ihme olento, "aivan käsittämätön tapaus", "ennenkuulumatonta", "ainut tapaus" terveydenhoitajan uralla :ashamed:

muistaakseni helmikuussa jätin pillerit pois, en sitäkään merkannut kalenteriin, enkä merkannut kuukautisiakaan minnekään ylös. ajateltiin elää normaalia arkea ja antaa lapsen tulla jos on tullakseen jossain vaiheessa. yllätti vaan miten nopeasti tärppäsi, kun edellisen lapsen kanssa meni yli puoli vuotta ehkäisyn jättämisestä. tiedän kyllä miten lapset saavat alkunsa, joten siinä mielessä ei ollut raskaus yllätys :D positiivinen yllätys, olemme onnellisia tulevasta.

mutta en tosiaan tiennyt miten pahasti tällainen suunnittelemattomuus ja ilman kalenteriin merkkailua elely voidaan tuomita... ymmärrän että laskettu aika tarvitaan kelan papereihin, mutta olen lukenut että ultrassa se saadaan arvioitua... ja kun en vaan voi asialle enää mitään, en voi! mutta silti saan kuulla asiasta neuvolassa uudestaan :'(

olenko ainoa näin "välinpitämätön"? en jaksaisi enää käydä neuvolassa muuta kuin ultrat ja verikokeet yms. , kun siellä tulee vaan stressiä ja pahaa mieltä. olen kuitenkin alkuvaiheessa, rv 8?,9?,10?, ja haluaisin välttää ylimääräisen stressin ja murheen. voiko neuvolassa käydä vain osalla käynneistä, lääkärissä ja kokeissa, vai pitääkö käydä joka kerta tai ei lainkaan?

Pöh, älä välitä. Ja ei mullakaan voitu arvioida kuukautisten perusteella laskettua aikaa, kun ei ollut kuukautisia vuoteen edes ollut, ja ultrassa sen pystyi hyvin arvioimaan. Sen jälkeen vasta kelalle paprut. Mä oon myös tosi laiska pitämään kirjaa kuukautisista, vaikka pitäis ilman muuta..

Minulla oli kolmannen lapsen aikana vain 3 neuvolaa ja 3 lääkäriaikaa. + 2 Ultraa. Kaikki meni hyvin, niin ei ollut terveydenhoitajankaan mielestä mikään pakko käydä jatkuvasti neuvolassa. Vauvan liikkeet tuntusivat hyvin, niin tiesin että vauvalla kaikki hyvin.

Meillä meinasi käydä samallalailla ja olin ihan paniikissa kun ei olisi hajuakaan koska olen raskautunut, enb pidä kirjaa menkoista, olen ehkä sitten piksken välinpitämätön ihminen heh.

Me jätettiin myös ehkäsy pois tässä joskus en edes muista millon ja ollaan menty vähän miten on mennyt. Nyt kuitenkin aloin epäilee että olisin jo raskaana....mutta menkat alkoikin....

eli pitäisi varmaan alkaa pitää jotain menkka kalenteria mutta ei vois vähempää kiinnostaa..

Kurjaa että tuollaisen kohtelun olet saanut. Ei kaikki jaksa ole orjallisia kalentereiden kanssa...

halaus ja voimia, eiköhän se neuvolatkin ihan mukaviksi muutu :)

Jaa-a.. täällä sitten kans tuolla perustein huono äiti. En tosiaankaan muistanu viimesiä menkkoja neuvolaan mennessäni. Siis tiesin kyllä suurinpiirtein että missä kuussa oli ollut mutta ei hajuakaan ajankohdasta. :) Mutta ultrassahan se sitte selvii.

Minulla on "lapsiluku täynnä", joten en ole sen koommin kuukautisia merkkaillut. Joskus alkukuusta ne aina on... Jos nyt pitäis mennä gynellee jonkun vaivan takia, voisi vähän pyöritellä silmiään kun ei alan ihminenkään niitä merkkaa - varsinkin äkillisissä gynen ongelmissa kuukautiskierron vaiheella on suuri merkitys. Ei se nyt maata kaada jos ei menkkojaan muista, ehkä sun terkalla oli huono päivä. Kyllä sen tiedän kokemuksesta, että helpottaa se lasketun ajan arviointia, koska ei ultrakaan täysin varma ole.

Neuvolassa voi käydä vain osalla käynneistäkin, mutta toivottavasti teillä alkaa synkkaamaan paremmin. Joskushan saattaa käydä niinkin, että vaikka menkat tulis kellon tarkkuudella, on munasolu voinut irrota viikon kaks ennemmin tai myöhemmin kuin pitäisi. Eli jos voit jotenkin ovelasti vaikka mainita, etteikö sen mielestä ole muuta ongelmaa/tärkeää asiaa sun raskaudessa kuin ne viimieset kuukautiset... jos vaikka tajuaisi oman niuhottamisensa

en mäkään tienny,yllärinä tulin raskaaksi ja la.vaihtukin kahteen otteeseen mutten koe silti olevani huonompi äiti.
tsemppiä odotukseen nyt vaan nautit neuvolatädistä huolimatta!!

Älähän nyt, miun kuukautiset oli niin epäsäännölliset ettei tiedetty raskauden kestosta mitään ennen varhaisraskauden ultraa, asian suunnittelemattomuudesta puhumattakaan. En mie edes tiennyt aluksi pitikö miun soittaa asiasta neuvolaan vai terkkariin vai mihinkä :D
Olen myös hukannut neuvolakorttini pariinkin otteeseen ja unohtanut mennä viimeiseen lääkärintarkastukseen.

Että jos sitä maailman huonoin äiti- palkintoa on jaossa niin tässäpä oivallinen ehdokas, ottaen huomioon toki myös sen että lapsi ei ole vielä edes syntynyt :D

En mäkään muistanut sillon, ku tulin ekan kerran raskaaksi. Sanoin, että ei ollut tarkoitus raskautua. no sit ku se kysy, että mitä ehkäisyä oltiin käytetty, mä sanoin, ettei mitään, kun ei ollut tarkoitus myöskään yhtyä.

No, ei ne sanonut mitään pahaa mulle ja ihan ookoo äiti mä oon, niinkun sustakin tulee. :hug:

...muuten, olikos ne sitten neuvolassa jotenkin tylyjä vai oletko sie hassu mennyt itse nyt keksimään tuollaista?

Se tyyppi siun massussas ei ole millään lailla tietoinen, eikä kiinnostunut tuosta "lasketusta" ajasta, ainoastaan Kela on :hug:

Kiitos kaikille :)

Tuo neuvolantäti on jotenkin niin kauhean ... miten sen nyt nätisti sanoisi... ylienerginen tapaus. kova kiire puhua kaikesta mahdollisesta niin etten itse ehdi vastata hänen kysymyksiin ja jotenkin kovasti hössöttää ja koheltaa... aivan erilainen täti kuin ekan lapsen kanssa oli, silloin oli paikalla rauhallinen ja kannustava hoitaja.

toivotaan tosiaan että tilanne rauhoittuisi, edellisestä raskaudesta on 9vuotta, niin muistissa ei ole asioita, olisi kuitenkin mukavaa käydä kuulemassa tilannetta ja sydänääniä jne. mutten jaksa jos meno jatkuu tällaisena, täällä on vain yksi hoitaja, joten en voi kysyä hoitajan vaihtoakaan...

kiitos vielä kerran kaikille ja tsemppiä teillekin =)

Mä tekisin niin että heittäisin jälkeenpäin jonkun ihan keksityn päivämäärän;) ja kun ne ihmettelisivät, niin olisin vain: " Kyllä. Ne alkoivat varmasti silloin!"

Esim. Minulla on 100% varma päivä siitä kun kuukautiset alkoivat ja silti 12vk+ ultrassa baby oli 5pv edellä mukamas. Joten, se ei voi olla niin tarkkaa.... :attn:

Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
...muuten, olikos ne sitten neuvolassa jotenkin tylyjä vai oletko sie hassu mennyt itse nyt keksimään tuollaista?

siis ton ekan viestini "hipsutetut" sanat olivat suoraan hoitajan suusta :ashamed: Ja silmiä pyöritteli ja huokaili kovaan ääneen päätään pyörittäen kun joutui jättämään päiväyksiä merkkaamatta kortteihin...

Tuotahan tuo meilläkin oli ekoilla kerroilla, ei tiedetty mistään mitään, neuvolatädillä suu vaahtoaa sanoja joita ei ymmärretä ja muutenkin koko systeemistä jäi vaan paha maku suuhun, ja pino kaikenmaailman lehtisiä joissa lukee "onneksi olkoon äiti ja isä".

Rutiinillahan nuo läpi huudetaan, kunhan tulee noita viikkoja lisää niin tulee enempi sitä keskusteluyhteyttä ja vuorovaikutusta, miustakin on nykyään ihan mukavaa jopa käydä neuvolassa vaikka pitkän aikaa se olikin lähinnä stressitekijä.

Ihme haaska kyllä :o Miten välistä tuntuu että (kaikella kunnioituksella, jokaisellahan voi olla huono päivä töissä ) ei käy pienessä mielessäkään se että tuollaiset asiat muistaa koko ikänsä! Raskaus kun on muutenkin herkkää aikaa, ja pitäisi asennoitua positiivisesti, tuossapa taas "kiva" startti pitkälle odotukselle...

Älä välitä, ei siun ikuisesti siellä kuitenkaan tarvitse käydä :hug:

Nuo neuvolantädin kuvailut sopii ainoastaan häneen itseensä, ei sinuun!
Itse pyytäisin saada vaihtaa toisen neuvolantädin tilalle, ties mitä sammakoita tädin suusta vielä hyppää raskauden edetessä kun jo alkumetreillä.
Kyllähän se ultrassa selkiää koska lapsi on alkunsa saanut, silti tuollaisia kommentteja viitsii vaivautua ilmaisemaan.
Joo vaihtaisin, ilmanmuuta.
Raskaana sitä on muutenkin herkempi ja muistaa asiat melkein lopunelämää.

Mä en oo merkannut aktiivisesti ylös kuukautisiani. Jos nyt raskaana olisin (ei ehkäisyä), niin kovasti pitäis tuota päivämäärää miettiä. Raskausaikana menin yhteen ultraan tunnin myöhässä :whistle: En tosin vieläkään tajuu kuinka se on mahdollista.
Ja mä sentään oon lääkäri, äitiysneuvolassa... :ashamed: