Mitá kuuluu koti-áidin tóihin?

Pääosa ainakin minun ajastani menee lasten hoitamiseen: syöttämiset, juottamiset, ulkoilu. Aamupäivällä teen päivän ruuan/ruuat, riippuu mitä teen syödäänkö siitä kaksi kertaa vai kerran. Pyykit pesen.
Kotia siivoan sen mitä lapsilta ehdin: joskus enemmän, joskus vähemmän.
Kaupassa käydään yhdessä tai erikseen, miten milloinkin. Ja meillä mies hoitaa kyllä halkohommat.

ex-kotiäiti
Kyllä minä jaksan töiden jälkeen paremmin tehdä kotitöitä kuin kotona ollessani. Ei minun päälleni sovi, että siivoan, pyykkään jne. aamusta iltaan joka ikinen päivä. Tietyn määrän voi kotiäiti tehdä kotitöitä, mutta kaikki kotityöt monen lapsen kanssa saa pään hajoomaan, ainakin minulta. Pakko saada joskus käyttää aivojaankin.

Onnellinen omena
Hmmmm.... pirteenä ja hyväntuulisena voisin vastata, että on todellakin kohtuullista, että kotona oleva vanhempi (minä) myös siivoaa päivän aikana ym. tekee muita kotitöitä. Ja näinhän se meneekin.. jonain päivänä laitan tuulemaan ja siivoan koko talon, leivon ja pyykkään :) Toisinaan taas olen niin väsynyt, että siirrän hommat hamaan tulevaisuuteen ja teen vain sen mikä on pakko tehdä! Tämä kotiäidin työ on vähän kuin yrittäjänä olisi, töitä voi itse säädellä, mutta tehdähän ne pitää. Tärkeintä olisi tietenkin hoitaa ne lapset kunnolla :) ja lapsethan viihtyy, jos vanhemmat ovat tyytyväisiä. Ihan yks hailee on, kuka ne kodin hommat tekee, jos kaikki sujuu mallikkaasti.
kotiäitinä olo vaatii rautaista itsetuntoa. Itse olen ollut kotona lähes aina, välillä opiskellut ja vähän kodin ulkopuolella ammattiani harjoittanut. Ja kotonaolo jatkuu yhä :) Sillä seitsemäs lapsi on saanut alkunsa.

Mun MIELESTÄ kotiäidin tehtäviin kuuluu lapsenhoidon lisäksi tehdä esim ruoka ja pitää kotia siistinä, ja sitten kun mies tulee kotiin, ni sit yhdessä jakaa kotihommia niin, että myös mies hoitaa lasta, (suotakoon hänellekkin vapaa-aikaa kuitenkin) Mutta meillä se tuppaa oleen niin et ite hoidan lasta 24/7 ja teen KAIKKI kotityöt yksin. mun mies perustelee sen niin et "siitähän sulle maksetaankin" (äitiyspäivärahaa) ukko ei tee vapaa-ajallaani mitään muuta kuin harrastaa, töitten jälkeen syö äkkiä ja lähtee talliin ja tulee iltasella kotiin. Ja en hyväksyis tätä, mutta kun en saa sitä mitenkään ottamaan osaa..

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ex-kotiäiti:
Kyllä minä jaksan töiden jälkeen paremmin tehdä kotitöitä kuin kotona ollessani. Ei minun päälleni sovi, että siivoan, pyykkään jne. aamusta iltaan joka ikinen päivä. Tietyn määrän voi kotiäiti tehdä kotitöitä, mutta kaikki kotityöt monen lapsen kanssa saa pään hajoomaan, ainakin minulta. Pakko saada joskus käyttää aivojaankin.
peesi.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Kotiäidin toimenkuvaan kuuluu hoitaa lapset,ulkoilla ja leikkiä heidän kanssaan,pestä,pukea,syöttää ym. mitä kulloiseenkin ikäkauteen kuuluu.Huolehtia läksyt ym.
Kotiäidin toimenkuvaan kuuluu mielestäni myös ruuanlaitto,kaupassakäynti,tiskaaminen,siivous ja pyykinhoito.
Eli normaalit kuviot mitkä tekee myös työssäkäyvä äiti.
Harvemmin vaan työssäkäyvät äidit valittaa lapsenhoidosta ja kotitöistä,se taas johtuu siitä ettei heillä ole siihen aikaa.
Mä oon työssä käyvä äiti enkä yh mutta kyllä nuo kaikki kuuluu mun toimenkuvaan. Ei välttämättä joka päivä, ollaan jaettu ton puolison kanssa joka tekee viikolla pitkää päivää, melkein poikkeuksetta työt niin että mä hoidan viikot ja hän viikonloput.
Ja vaikka molemmat oltaisiin joka arki päivä töissä 8-16 niin jonkun sortin jako olisi hommissa, mutta kyllä ne kaikki silti mullekin kuuluisi.
Ei meillä oo ennen lapsia eikä sen jälkeen jaettu töitä sun ja mun töihin vaan molemmat tehdään kaikkea

työtä riittää
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Kotiäidin toimenkuvaan kuuluu hoitaa lapset,ulkoilla ja leikkiä heidän kanssaan,pestä,pukea,syöttää ym. mitä kulloiseenkin ikäkauteen kuuluu.Huolehtia läksyt ym.
Kotiäidin toimenkuvaan kuuluu mielestäni myös ruuanlaitto,kaupassakäynti,tiskaaminen,siivous ja pyykinhoito.
Harvemmin vaan työssäkäyvät äidit valittaa lapsenhoidosta ja kotitöistä,se taas johtuu siitä ettei heillä ole siihen aikaa
.
Ilmeisesti puhut yh-perheistä.
Muuten olet aika vinksallaan. :whistle:
Vaikka noinhan se yleensä menee, vaikkei kuuluisi.

Eli mä olin sit vinksallaan avioliittoni aikana.
Kyllä nähtävästi, jos et ole miestäsi velvottanut kotitöihin.
Keskiaika meni jo! Wake up and smell the coffee! :attn:
Ehkä joillakin mies ei ole siellä kotona joka päivä että voisi tehdä edes niitä kotihommia, me kaikki perheetkään ku emme ole samasta muotista.

Miks muuten aikuista pitäis velvoittaa mihinkään? Eikö aikuinen ihminen joka on jo jopa lisääntynyt osaa ajatella omilla aivoillaan?

Keskiaika kyllä kiehtoo mua edelleen :)

Meillä 2 lasta. Mies on viikolla usein töissä 3-4 päivää käymättä kotona. Teen palkkatyötä kotoa käsin. Siivoan kun viitsin, hyvää ruokaa teen, mies tekee "ulkotyöt" kotona ollessaan, huoltaa autot, traktorit, isommat lumityöt, ruohonleikkuut, kodin kunnostukset, polttopuut ja monet monet huoltotyöt. Keittiö ja kodinhoito on minun vastuullani. Hyvin ehtii, kun ei ole liian tarkka kaikesta. Esim. nukutusta ei ole koskaan harrastettu, lapset ovat aina nukahtaneet itsestään. Tekemistä ja leikkimistä keksivät ihan omatoimisesti ihan hyvin, ei ole tullut kovin paljon ohjailtua. Tarvittaessa soitetaan kavereita.

vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja työtä riittää:
Harvemmin vaan työssäkäyvät äidit valittaa lapsenhoidosta ja kotitöistä,se taas johtuu siitä ettei heillä ole siihen aikaa
.
Ilmeisesti puhut yh-perheistä.
Muuten olet aika vinksallaan. :whistle:
Vaikka noinhan se yleensä menee, vaikkei kuuluisi.

Eli mä olin sit vinksallaan avioliittoni aikana.
Kyllä nähtävästi, jos et ole miestäsi velvottanut kotitöihin.
Keskiaika meni jo! Wake up and smell the coffee! :attn:
Ehkä joillakin mies ei ole siellä kotona joka päivä että voisi tehdä edes niitä kotihommia, me kaikki perheetkään ku emme ole samasta muotista.

Miks muuten aikuista pitäis velvoittaa mihinkään? Eikö aikuinen ihminen joka on jo jopa lisääntynyt osaa ajatella omilla aivoillaan?

Keskiaika kyllä kiehtoo mua edelleen :)

Meillä 2 lasta. Mies on viikolla usein töissä 3-4 päivää käymättä kotona. Teen palkkatyötä kotoa käsin. Siivoan kun viitsin, hyvää ruokaa teen, mies tekee "ulkotyöt" kotona ollessaan, huoltaa autot, traktorit, isommat lumityöt, ruohonleikkuut, kodin kunnostukset, polttopuut ja monet monet huoltotyöt. Keittiö ja kodinhoito on minun vastuullani. Hyvin ehtii, kun ei ole liian tarkka kaikesta. Esim. nukutusta ei ole koskaan harrastettu, lapset ovat aina nukahtaneet itsestään. Tekemistä ja leikkimistä keksivät ihan omatoimisesti ihan hyvin, ei ole tullut kovin paljon ohjailtua. Tarvittaessa soitetaan kavereita.

Näin! Ja kaikki on niin paljon helpompaa, kun ei sitä väännä kaikesta ihan vaan vääntämisen ilosta. Meillä kuusi lasta, joten hommia joutuu vähän jakaa, kun 24h ei aina riitä yhdelle ihmiselle. Mutta työ tekijäänsä kiittää.. vai miten se turhin sananlasku nyt menikään... :)

Fleur de la Cour
Kotiäiti, hmm.. mietitäänpäs.. kotiäidillä on aikaa keitellä aamukahvia ja istuskella koneella, kotiäidillä on aikaa hakea päivän postit ja tutustua niihin, kotiäidillä on aikaa istuskella naapurinrouvan kanssa iltapäiväkahvilla, kotiäidillä on aikaa lähteä kaupungille ostoksille, kotiäidillä on aikaa miettiä kodinsisustusta, tulevia remonttikohteita, ystäville varattavaa aikaa, yhteisiä illanviettoja jne. Kotiäitiä ei stressaa niin paljoa lapsen sairastumiset tai pakolliset hammaslääkärikäynnit sun muut. Siivoaminen, pyykinpesu, kaupassakäynti ja ruuanlaitto lankeaa tosiaan myös työssäkäyvälle äidille joten miksi se oliskaan mitään kotiäidin hommaa, vaikka tosin sekin kotiäidille kuuluu. Kotiäidin nimitystä saa käyttää nainen jolla on kotihoidossa olevia lapsia, joten se kai se ainoa homma on joka kotiäidille oikeasti kuuluu. Muuten olis kotirouva jos ei lapsosia olis..

annika
Täytyy olla saamaton nainen jos koko päivä menee pelkkiin lapsen perässä juoksemisiin.Päivän aikana ehtii tehdä kaikki kotityöt kun vaan viitsii ja organisoi homman.
Täytyy olla tyhmä nainen jos ei odota miehen tekevän kotitöitä.
Helvetin jälkeenjäänyt suorastaan. Aivojen pitää olla rusinan kokoset, jos sitäkään.
Parempi saamaton kuin tyhmä.

:x
en jaksa lukee kokonaan mut tähän pakko kommentoida;samaa mieltä oon ja täytyy olla miehenkin tyhmä jos ei tajua tehdä mitään.joo,ja tiiän että sellasia on ja paljon,onneks mulla ei oo,(eikä tule),se on varma:)

Alkuperäinen kirjoittaja äiskäliini:
Mutta meillä se tuppaa oleen niin et ite hoidan lasta 24/7 ja teen KAIKKI kotityöt yksin. mun mies perustelee sen niin et "siitähän sulle maksetaankin" (äitiyspäivärahaa)
Ei ole muuten aikasemmin tullu mieleen et aitiyspaivaraha olis palkka kotitoista. Olen aatellu asian niin etta tama yllapito tavallaan on se "palkka". Ja kieltamatta joskus tulee piikamainen olo :whistle: mut vastapainoks paljon rennommat paivat kun ensin paiva toissa ja sit kotiin olemaan lasten kans ja tekemaan viela kotityot paalle iltasin ja viikonloppusin.

Musta on ihan kiva touhuta kotona, kun siihen on aikaa ja saa rauhassa tehdä. Mä en katso että mun lapsistani olisi kotitöille mitään estettä/häiriötä lainkaan samassa määrin, kuin opiskeluista ja töistä oli. kyllähän noita tässä kotona ollessa tekee mennen tullen, ei tee heikkoakaan. =)

Yhteistyössä