Mitá kuuluu koti-áidin tóihin?

Milla
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Milla:
Olen ajatellut sen niin että koti-äiti tekee kotihommat (siivouksen,pyykkäämisen,tiskit,kaupassakäynnit, ruuat) ja hoitaa lapsen/lapset. En pidä koti-äitinä olemista mitenkään saavutuksena. Kaikki naisihmiset noita hommia tekee, ovat kotona tai töissä. Helvetisti helpompaa jos ei käy töissä.
Kyllä noita hommia pitäisi tehdä kaikkien ihmisten, ei naisihmisten pelkästään, olivat kotona tai töissä. Tai jos lastenhoito ei ole mitään, niin ota helkka.rissa lapsesi sinne töihin mukaan, jos kotiäiti ehtii mielestäsi koko päivän lapsia hoitaa. No sinulla onkin vain yksi lapsi. Itse olin yhtä tyhmä silloin.

Minulla on kolme lasta. Ollessani "koti-äitinä" tein nuo samat hommat mitkä teen nyt kun tulen töistä kotiin. Mies tekee niitä hommia mitä ehtii. Kun olin kotona mulla oli paljon enemmän vapaa-aikaa kun nyt. Mutta en mistään hinnasta jäisi enää kotiin. Mä en arvosta koti-äitinä olemista, se ei ole mun mielestä mikään saavutus että on lasten kanssa kotona ja mies hoitaa kaikki kotihommat kun tulee töistä kotiin. Näin kärjistetysti.

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Armiliina:
Minä kyllä tykkään tehä kotihommia täällä samalla kun oon lasten kanssa, oma pää ei kestäisi pelkkää leikkimistä/lasten viihdyttämistä.
Elikkä minulle kuuluu hommina ruuanlaitot, siivoukset, pyykinpesut, ym. Miehen hommiin kuuluu roskien vienti.

:eek: Tässä sellanen rusina-aivonainen, josta mainitsinkin jo aiemmin. :headwall:

Joo siis tätä päivää on se että jaetaan kotityöt jne. Mutta mielestäni sä Lunatic olet nyt turhan jyrkkä sanojesi kanssa. Jos joku nainen tahtoo vapaaehtoisesti hoitaa kotia, niin ei kai se tee hänestä rusina-aivoista?

Tiedän pareja joilla on ihan perinteiset roolimallit. Nainen hoitaa kodin ja mies hoitaa ulkotyöt yms. Ja näitä töitä on takuulla suhteessa molemmilla yhtä paljon.

On eri asia jos nainen alistuu tekemään kotonaan kaiken vaikka ei haluaisi, kuin että tykkää touhuta kotona ja se sopii parhaiten koko perheelle.

Kuten jo itsekin mainitsin, mä tykkään tehdä ruoan valmiiksi miestä odottamaan ja kernaasti myös siivoilen ja pyykkään kotona ollessani. Se ei kuitenkaan tee musta vanhanaikaista, rusina-aivoista tai alistettua naista. Se ei liioin tarkoita etteikö miehelle vielä jäisi paljon töitä tehtäväksi.
No eipä kannata puhua nyt mitään jos ei kokemusta.

Kokemusta mistä??? Molemmista on kokemusta ja myös molemmista tuttavien kautta tietoa. Ja mitä enemmän olen erilaisia perheitä ja tapoja kohdannut, niin sitä enemmän olen sitä mieltä että jokainen perhe tekee niinkuin parhaaksi kokee. Ei niinkuin yleinen mielipide vaatii.
onko sinulla lapsia?
On. Tällä hetkellä yksi ja kesällä syntyy toinen. Miten liittyy tähän??

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja familia:
Ihan oikeestiko jos on kotona hoitamassa lapsia niin sen joka kay toissa tulis 9-11 tunnin tyopaivan jalkeen viela kayda kaupassa, pyykata, laittaa ruokaa ja siivota? Niin sit ei olis koti-aitikaan rusina-aivo?
voisitko vastata sinulle esitettyyn kysymykseen?

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Täytyy olla saamaton nainen jos koko päivä menee pelkkiin lapsen perässä juoksemisiin.Päivän aikana ehtii tehdä kaikki kotityöt kun vaan viitsii ja organisoi homman.
Täytyy olla tyhmä nainen jos ei odota miehen tekevän kotitöitä.
Helvetin jälkeenjäänyt suorastaan. Aivojen pitää olla rusinan kokoset, jos sitäkään.
Parempi saamaton kuin tyhmä.

:x
Peesaan Lunaticcia. Meillä mies joutuu yleensä vähintään keran viikossa käymäään kaupassa.

Armiliina
Ihan oikeestiko jos on kotona hoitamassa lapsia niin sen joka kay toissa tulis 9-11 tunnin tyopaivan jalkeen viela kayda kaupassa, pyykata, laittaa ruokaa ja siivota? Niin sit ei olis koti-aitikaan rusina-aivo?

eikun se meneekin näköjään niin, että sen joka on 8 tuntia päivässä palkkatyössä ja illat rakentaa taloa kuuluisi vielä tehdä vähintään puolet kotitöistä...

JA kun minä en raski jättää kotihommia tuolle, joka nostelee päivät 200 kg painoisia hirsiä ja illat kiipeilee kattoristikoissa lankkujen kanssa, niin minä olen raisin-aivo... :(

vieras
Lapsen / lasten hoito ja vaikkapa kerhoissa käyminen tms. virikkeiden järjestäminen kotona lukemalla, laulamalla jne. Sitten kotihommia juuri sen verran kuin kohtuudella ohessa ehtii eli minun tapauksessani pyykin pesemistä, nopeaa ruuan laittoa ja järjestelyä.

Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja Armiliina:

eikun se meneekin näköjään niin, että sen joka on 8 tuntia päivässä palkkatyössä ja illat rakentaa taloa kuuluisi vielä tehdä vähintään puolet kotitöistä...

JA kun minä en raski jättää kotihommia tuolle, joka nostelee päivät 200 kg painoisia hirsiä ja illat kiipeilee kattoristikoissa lankkujen kanssa, niin minä olen raisin-aivo... :(
Älä välitä samanmoinen aivorakenne oli mulla avioliiton aikana ku en tajunnu vaatia et miehen olis pitäny välillä ajaa 200km per suunta et se olis tullu tekeen niitä kotihommia tai ku en vaatinu et sen pitää tehdä niitä joko ennen 06 aamulla tai sit 23 jälkeen illalla ku oli kotona. =) =) =)

Jos koti-aiti on ahkera, niin miten paljon toita han on silloin saanut aikaiseksi?
Mita kuuluu koti-aidin paivittaisiin toihin?
Arvostetaanko koti-aidin toita ja tarviiko niita arvostaa?
Miten paljon saat tehtyä töitä päivän aikana ja mitä työtä teet? Tarvitseeko sitä arvostaa?
Sori en ensin huomannu tata. Jain 3 kuukautta sitten koti-aidiksi ja toita on niin paljon kun jaksaa tehda. Joinakin paivina teen kotitoita lastenhoidon lisaksi aamusta kun lapset heraa aina siihen saakka kun menen nukkumaan eli kellon ympari, pidan ehka lyhyen ruoka-tauon ja pari kahvitaukoa.

Toisina paivina laiskottelen ja teen vain pakolliset, yritan ajatella etta ne on mun vapaapaivia vaikka sit kuitenkin on huono oma-tunto et tulipa tehoton paiva ettei tasta paivasta kehtais palkkaa ainakaan ottaa.

Tarvitseeko sita arvostaa? Tiedan etta lapset ainakin sita arvostaa :) mut olishan se kiva jos tastakin tyosta sais jotain palautetta aikuisilta. Siihen ehti toissa tottua...kylla ma ainakin itse tata tyota arvostan ihan kun muitakin toita.

Kyllä mä ainakin ehdin palstailun :whistle: ja lastenhoidon lisäksi tehdä paljonkin kotitöitä. Ja teen niitä huomattavasti enemmän kuin mies. Sitten kun mies jää kotiin ja minä menen töihin, niin roolit vaihtuu. Vuosi sitten keväällä kun mä olin töissä ja mies oli viikon lomalla lasten kanssa kotona, niin joka päivä oli pessyt pyykkiä, tyhjentänyt ja täyttänyt tiskikoneen ja laittanut ruuan. Sit yhtenä päivänä oli imuroinut, pyyhkinyt pölyt, pessyt lattian, vaihtanut lakanat ja tuulettanut petivaatteet.

Kyllä meillä ainakin kotona oleva tekee enemmän.

Armiliina
Minusta omien lasten hoitaminen ei ole työntekoa. Jos minulta kysyttäisi ammattia niin en siihen laittaisi että koti-äiti. Se ei ole ammatti, millään lailla.

No eihän se lasten hoitaminen olekaan. Mutta jos tekee kotihommat päälle, niin kyllä illalla tuntee tehneensä työtä... ;)

Tietenkin riippuu siitä, kuinka paljon tekee..

EN minäkään ammatiksi kotiäitiä ilmoita, mutta jos multa kysytään mitä mä teen, niin sanon kyllä että TYÖSKENTELEN kotiäitinä, en että olen kotiäitinä. :)

vieras
Minusta omien lasten hoitaminen ei ole työntekoa. Jos minulta kysyttäisi ammattia niin en siihen laittaisi että koti-äiti. Se ei ole ammatti, millään lailla.
Kyllä mielestäni se on työntekoa. en tiedä paljon raskaampaa ammattia kuin lasten kanssa työskentely tai ylipäänsä ammatit, joissa joutuu tulla toimeen ihmisten kanssa. Kyllä taitavat perhepäivähoitajat, lastentarhanopettajat, kerhotädit, opettjat, jne muut lasten kanssa työskenteleävt olla uupumustilaston kärjessä...

Ei voi taaskaan ymmärtää, miten jotkut suorastaan kehuu sillä, ettei miehellä ole mitään odotuksia koti-äidin suhteen. Tai tietysti riippuu lapsista. Mun mielestä olis aika epätasa-arvoista, jos mun mies fyysisesti erittäin rankan työpäivän jälkeen tulisi kotiin ja alkaisi tehdä kotihommia vaan sen takia, ettei sillä ole mitään odotuksia. Kyllä se olettaa että perussiivoushommat on tehty ja ruoka valmiina, ellei ole mitään erityisen hankalaa päivää ollut lapsen kanssa. Ja niin saakin olettaa, tossukkana pitäisin, jos ei odottais multa yhtäläistä panostusta perheen eteen, mitä hän tekee. Ja pelkkä lapsen kanssa oleminen ei sitä olisi. Mutta meillä siis vain yksi lapsi ja aika helppo tapaus. Tuntuu vaan että monien mielestä ne kotityöt ei kuulu automaattisesti kotiäidille vaikka olisi kuinka helppo / helpot lapset.

Milla
Kyllä mielestäni se on työntekoa. en tiedä paljon raskaampaa ammattia kuin lasten kanssa työskentely tai ylipäänsä ammatit, joissa joutuu tulla toimeen ihmisten kanssa. Kyllä taitavat perhepäivähoitajat, lastentarhanopettajat, kerhotädit, opettjat, jne muut lasten kanssa työskenteleävt olla uupumustilaston kärjessä...
Aivan eri asia hoitaa vieraiden lapsia päiväkodissa kuin se että hoidat omia lapsiasi kotona. En epäile etteikö lastenhoitajat ole uupumuslistan kärkipäässä mutta he hoitavat vähintään 10 lasta, riippuen ryhmästä ja meteli on korvia huumaava. Kotona on 1-3 joista 1-2 voi olla kerhossa/esikoulussa/koulussa osan päivästä.

virassa
Kaikki sama kuin työssä käyvälläkin, paitsi, että hoitaa lastaan myös päivällä. Voi tehdä osan kotihommista päivällä eikä vain illalla ja vkl niin kuin esmes mä, siinä lapsen kanssa olemisen ohessa, rskaan työpäivän päätteksi.
Kateeks käy.....

mam ma
- Lasten hoita: Ruokinta, puhtaus, seuranpito, leikitys, ulkoilu jne.
- Päivystys 24 h / vrk
- Lukuisat kirjasto, kerho, neuvola, lääkäri, harrastus, kaveri käynnit!
- Kodinhoito: pyykit, siivous, pienet remppahommat
- eläintenhoito
-

Vepasto
Mä olen esim. tänään: ulkoillut esikoisen kanssa, nukuttanut kuopuksen päiväunille 2x, laittanut ruokaa (aamupala, lounas, välipala. Iltaruoka oli valmiina, mies keitti iltapuurot ), syöttänyt lapset, vaihtanut kuopuksen vaipat, pilkkonut puita kirveellä, hakenut puita sisälle, lämmittänyt hellan sekä leivinuunin, tyhjentänyt apk:n, täyttänyt sen ja laittanut päälle, silittänyt ja laskostanut pyykit, ripustanut märät pyykit kuivumaan, petannu sängyt, tiskannut monta kertaa, järjestellyt tavaroita pitkin päivää, vienyt esikoisen liikkariin, lukenut esikoiselle kirjaa, käynyt kaupassa (ei ruoka- ), imuroinut ja vielä kaiken lisäksi tehnyt miehelle eväät töihin. Olikohan tossa kaikki.... :saint:

meillä minä kotona ollessa hoidan lapsen,lataan astianpesukoneen ja pyykinpesukoneen,imuroin,ehkä pesen lattian,laitan ruokaa,ulkoilen lapsen kanssa..hmm.. teen mitä huvittaa. jos ei huvita niin en tee. :D
Meillä molemmat vanhemmat hoitaa kotiaskareita, se kummalla on aikaa.

tuttu
Alkuperäinen kirjoittaja mam ma:
- Lasten hoita: Ruokinta, puhtaus, seuranpito, leikitys, ulkoilu jne.
- Päivystys 24 h / vrk
- Lukuisat kirjasto, kerho, neuvola, lääkäri, harrastus, kaveri käynnit!
- Kodinhoito: pyykit, siivous, pienet remppahommat
- eläintenhoito
-
Mulla kuuluu noi ihan samat, paitsi lapsi on hoidossa 8h/vrk. Lisäksi tietty vanhempainyhdistykset ja lasten harrastukset.

Kot-äitinä 7v ja nyt työelämässä.

clivia
Kun olin naimisissa,mä tein kaikki kotityöt ja hoidin viisi lasta kotona plus ison lauman lemmikkejä.
Mies joskus harvoin tiskasi,mä tein kaiken muun.
Kyllä mulle monesti sanottiin että paa se miehes tekeen kotityöt,minusta se olis ollu typerää kun hän kävi kotona vain viikonloppuisin.Kyllä mä hoidin kaiken että kun mies tuli kotiin niin ei tarvinnu sitä vähäistä yhteistä aikaa käyttää enää kotitöihin.
Nyt exällä onkin sellainen muija joka ei kotitöitä tee ja exä tekee sen minkä jaksaa kun viikonloppuna tulee.
Nykyisin kun mä käyn töissä,mä edelleen teen kotityöt ja hoidan lapset ja lemmikit eikä mun uusi mies meillä siivoo.
Mä olen tottunut tekeen kotihommat itse,teen sen minkä viitsin ja jaksan ja loppu saa jäädä.Kyllä meillä väliin onkin sitten nykyisin hävityksen kauhistus kun ei aina jaksa työpäivän päälle niin puunata mutta siinäpä on sitten.Se helpottaa viimeistään siinä vaiheessa kun elukoista aika jättää ja lapset lentää pesästä.
En mä silti koe olevani rusina-aivo.Mä en osaa kuitenkaan pitää kotitöitä sen arvoisena että siitä kannattaa tehdä oikeen lista seinään kumpi kiikuttaa roskapussin ulos.Naurettavaa pelleilyä.
Kyllä mä pääsin helpolla silloin kun ei tarvinnut töissä käydä,nyt sen vasta tajuaa kun töissä on joka päivä miten helppoja on kotiäidin päivät.Kaiken saa järjestää niinkuin ite haluaa.

Nunneliini
Kyllä kotiäidin kuuluu tehdä lastenhoidon lisäksi kotityöt. On kohtuutonta vaatia sitä mieheltä joka tulee kotiin pitkän päivän jälkeen väsyneenä. Tottakai jotain voi pyytää tekemään, mutta kyllä suurin vastuu on kotona olevalla.
Mä kotona ollessa joskus siirsin hommia siihen et mies tulee töistä et on sit sen aikaa lapsen kanssa et saan tehtyä kotityöt. Olin tosi väsynyt aina kun vauva oli valvottaja.
Nyt kun molemmat käy päivät töissä/koulussa niin hommat menee tasaisesti, tänään oli ruoka valmiina kun mies meni vasta iltavuoroon, teki ruuan sit aamupäivästä itselleen ja lapselle. :)

Tinka
Miten helkkarissa nuoret au pair-tytön pystyy hoitelemaan lastenhoidon ja usein suurimman osan kotitöistä, kysyn vaan? Ei voi olla reilua, että kotityöt jaetaan viivatikulla puoliksi, jos toinen on jo 8 tuntia töissä + työmatkat päälle, ja toinen koko päivän kotona? Ihan oikeasti hei, sitä tasa-arvoakin voi soveltaa tilanteen mukaan... Tai jos perheessä on isä joka on kotona, niin yhtälailla hän tekee silloin leijonanosan kotihommista.

Yhteistyössä