Just tollasten tyyppien takia kuin ap mm. meikäläinen saa lopun ikäänsä potea huonoa omaatuntoa imetyksen epäonnistumisesta, prkl.
Mun vauva syntyi nelikiloisena ja imetys lähti käyntiin sairaalassa hyvin mielestäni, paitsi vauva huusi kaikki yöt ja hoitajat eivät keksineet muuta selitystä kuin että vauvalla on nälkä ja antoivat lisämaitoa pullosta. Lääkärintarkastuksessa lähtiessä huomattiin että vauvalla oli solisluu poikki, epäilen itse että tästä syystä vauva huusi. No sitten kun tultiin kotiin, niin vauva aloitti aina hirveän raivoamisen rinnalla aina kun yritin imettää, joskus söi ja joskus ei, aina huusi silti nälkäänsä. Ilmeisesti pulloruokinta jo alkuvaiheessa sotki imetystä vahingollisesti. Kävin itkien neuvolassa jossa tarkistettiin imetysasento, imuote, vauvan paino ennen ja jälkeen imetyksen.. Kaikki oli ok ja ohjeeksi annettiin imettää niin paljon kun vauva vaan suostuu syömään. Istuin kotona kirjaimellisesti ilman paitaa, sälärit kiinni 2 viikkoa putkeen, yritin nostattaa maitoa, pitää vauvaa ihokontaktissa, rinnalla, pumpata jne jne. Pakko oli antaa lisämaitoa kun iso vauva ei vaan suostunut tarpeeksi syömään rinnasta. Lopulta oma maito oikeasti alkoi ehtymään, se on niin herkkää tuossa alkuvaiheessa. Luin imetystukipalstaa kuin Raamattua, kokeilin kaikkia mahdollisia kikkoja eikä mikään auttanut.
Olin siis aivan paskana kun tuota oli jatkunut jo 6 viikkoa, oma mielenterveys oli ihan hajalla, kauheet syyllisyyden tuskat.. Maitoa tuli enää tipoittain, yritin pumpatakin kun vauva nukkui ja joskus 3h pumppauksen tulos oli 60ml mikä ei riittänyt edes yhteen syöttöön.
Onneksi lopetin siihen, sain tyytyväisen vauvan ja oman mielenterveyteni takaisin!!
Jos joskus saan toisen, tiedän ainakin etten ala antaa alussa lisämaitoa pullosta, enkä annan hoitajienkaan synnärillä tehdä sitä, mieluummin joku muu keino.
Mutta jos joku tulee mulle sanomaan että omaa laiskuuttani imetys epäonnistui, niin voin kyllä suoraan haistattaa pitkät paskat päin naamaa. Ja oli tää provo tai ei, niin kylläpä vi**ttaa tollaset alotukset...