Mitä kaikkia selityksiä voikaan keksiä miksi on lopettanut imetyksen ennen kun se on kunnolla edes alkanut *purnausta*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuoden jo imettänyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vuoden jo imettänyt

Vieras
Mua oikeesti alkaa vähän nyppimään tämmönen, "olisin tahtonut imettää mutta maito vaan loppui" meininki.
Olen kuullut myös monia muita selityksiä. Siis onko ihmiset näin itseriittoisia, ja omahyväisiä, että eivät itsestään lapselleen viitsi sen tissimaidon verran antaa? Siis mä väitän että moni syy on pelkkä tekosyy.

Mullakaan ei ole maidon loppumisesta kokemusta, olisin voinut kaikkia kolmea imettää vaikka kuinka pitkään (ja pitkään imetinkin), mutta voihan maito jollain loppuakin alkuvaiheessa, mutta harvinaista se kyllä on. Oisko monellakin sitä, että he luulevat maidon loppuvan, kun vauva vain tiheällä imulla "tilaa maitoa lisää".

:laugh: :laugh: :laugh:

Väitä sä mitä haluat. Helppo se on sellaisen sanoa, jolla maito nousee, sitä tulee riittävästi ja vauva suostuu imemään. Esim. mulla ei yksikään noista toteutunut. Ja yrityksen puutteesta kukaan ei kyllä pääse syyttämään.

Miksi se sun peppua kaivelee jos joku ei imetä? Pitäisit huolta vaan omasta imetyksestäsi, ja antaisit toisten pitää huolta omastaan.

Ja joo, olen niin itsekäs ja omahyväinen että annoin kaksosilleni myös korviketta. Imettäisitpä itte useampaa lasta samanaikaisesti niin tietäisit mitenkä kivaa se on.

mutta mikä siinä on ettei ihmisillä riitä intoa selvittämään asioita. Mä tunnen varmaan kymmenen äitiä, joilla ei muka maito riitä, ja joilla on oikeesti varmaan monia muitakin syitä miksi ei tahdota sitä tissiä tarjota. Mutta suurin on se että jos se lapsi on liikaa rinnalla (tilaa sitä maitoa) koetaan se jotenkin ahdistavaksi, ja siksi aloitetaan ns. lisämaito, ja näin ollen huomataan vauvan ehkä nukkuvan pitempään sen korvikkeen kanssa.
Tämän huomattuaan äiti yleensä "ehdyttää" maidon tulon omalla tyhmyydellään, ja sillä ettei viitsi etsiä tietoa.

jaa, kun ei sitä oikein missään vaiheessa tullu kunnolla.. paha siinä on imettää.. olin fyysisesti huonossa kunnossa synnytyksen jälkeen ja vauva sai jo sairaalassa lisämaitoa... joten kun oli tottunut siihen ruuan saantiin niin en mä ala lasta sen takia huudattamaan nälkäänsä että saisin imetettyä... 3kk ikään asti mentiin yöimetyksillä jas itten loppui kokonaan

Kun nännit rupesivat vuotamaan verta, totesin että nyt riittää. Rintakumi ei enää siinä vaiheessa auttanut, teki niin saamarin kipeää. Ja kun nipsukat viimein imetystauon jälkeen paranivat, ei kelvannut tissi enää.

Mulla meinasi mennä imetys ihan pilalle sairaalan imetysohjauksen vuoksi. Olen erittäin imetysmyönteinen ja tiesin imetyksestä jo paljon etukäteen, mutta en kuitenkaan riittävästi. Takkuisesti alkaneen imetyksen pelasti lähinnä se, että maidonerityksen käynnistyttyä sitä tuli kantakirjalehmän verran ja imetystietouteni ja -halukkuuteni ansiosta vauva oli sitkeästi ollut rinnalla, lisämaitoa käytettiin niin vähän kuin mahdollista ja se annettiin hörppyyttämällä. Jos kätilö olisi asian päättänyt vauva olisi alkanut saman tien vetää desin kerta-annoksia suoraan tuttipullosta ja imetys ei olisi ikinä onnistunut.

Ei se ole pelkkää selittelyä tai omahyväisyyttä, vaan Suomessa kertakaikkisesti imetyshalukkuus ja käytäntö eivät kohtaa. Tästä on useita eri tutkimuksia ja tilastoja. Monet näistä äideistä muistelevat itku silmässä vuosia, jopa vuosikymmeniä, että olisin halunnut imettää mutta en pystynyt. Vaikka kyse on eniten siitä sairaalan tuen puutteesta. Kun synnytykset on medikalisoitu ja keskitetty sairaalaan ei imetyskään enää onnistu samalla alkukantaisella vaistolla kun siihenkin puututaan heti ja viedään koko homma väärille urille.

Mun ongelma oli se etten yksinkertaisesti saanut lasta rauhoittumaan tissille. Lisämaitoa piti antaa heti alusta isolle pojalle, jonka sokerit tippu ja sitten kun oma maito olis riittänyt niin ei suostunut rauhoittumaan tissille ollenkaan.
Oli paljon helpompi sanoa että maito loppui..

No mun ei ole tarvinnut keksiä selityksiä, kun se loppu niin se loppu. En kyllä asiasta iloinen ollut, mutta mulle oli periaatteessa ihan sama kun en sille kuitenkaan mitään voinut. Jos vielä joskus tekisin lapsia (en kyllä tee) niin en imetä ollenkaan, ihan vaan siks että mua niin v.tuttaa se jo laitoksella alkava painostaminen ja pakkoimetys, sekä siitä höyryäminen, ei voida antaa pullosta ettei vaan totu, vaan pitää hörpyttää jne jne...

Alkuperäinen kirjoittaja imettäjä:
Aloitan sanomalla, että olen täysimettänyt lapseni.

Jatkan kysymyksellä: Oletko sinä ap ilkeä ja tyhmä? Vai ihan vain Porvoosta.

En ole porvoosta.
Ja ilkeä en ole. Ehkä tällä aloituksellani saan edes pari äitiä yrittämään kauemmin, tai tajuamaan että se maito ei lopu sieltä tissistä mitenkään nopeasti, jos se on noussut tisseihin. Ja nouseehan se kun antaa lapsen olla rinnalla juurikin niin usein kun hän tahtoo. Pesii hänen kanssaan niin että lapsi saa ihokontaktia ja läheisyyttä mahd. paljon.
Mä en teilaa niitä jotka oikeesti jonkun oikeen syyn takia ei pysty, tai esim kaksosten tai kolmosten äitejä, joilla loppuisi päivässä tunnit täysimetyksellä.

Itseriittoinen ja omahyväinen, tai sitten en. Mä haluaisin imettää ja hetken luulinkin että tälläkertaa se sujuisikin paremin. Mutta ei, se tuntuu jälleen kerran olevan ihan hemmetin hankalaa. :snotty: Kunpa tän vauvan saisi imemään kunnolla. Niin että saisi jotakin irtoamaankin. :/

voi jee, täällä on aina vaan mammoilla samat tarinat, hahahaha.... pidin jokusen kuukauden paussin palstailusta ja taitaa breikki jatkua... onnee vaan ap:lle sait taas tän ikusuuskysymyksen hetkeksi keskusteluun :) luulin jo, että tästä aiheesta ei tosiaan jakseta jauhaa.... morjens!

No, kaikki eivät ole niin onnekkaita että maitoa tulisi pumpulle asti. Meidän poju ei syntyessään vammansa takia kyennyt vielä imemään ja kunnolla imetys alkoi sujua vasta 5 viikon iässä. Meillä imetyksen pelasti se että maitoa tuli hyvin myös pullotettavaksi, mutta ymmärrän hyvin ettei se aina vaan onnistu.

Näin yhtenä esimerkkinä

(ja voin sanoa vielä että sen verran hankalaa tuo alku oli muutenkin etten kyllä menisi arvostelemaan niitä joilla vastaavassa tilanteessa olisi yritys hyytynyt)

Alkuperäinen kirjoittaja hih:
Kiva provo, itsekin tein kerran samanlaisen. Nää on niin hauskoja, kun jengi ottaa ihan tosissaan. ;-)

Tää ei kyllä oo provo.. sori vaan.. Täällä kun ei saa oikeista asioista puhua lainkaan, eikä varsinkaan puhua niistä äideistä jotka muita mielummin ottavat pari lasia alkoa, tai vetävät röökiä, tai pistävät lapsensa heti hoitoon kun vain pääsevät juhlimaan..
Silloinhan lapsen pitää osata juoda myös korviketta.

Alkuperäinen kirjoittaja pitkän linjan imettäjä:
Mulla meinasi mennä imetys ihan pilalle sairaalan imetysohjauksen vuoksi. Olen erittäin imetysmyönteinen ja tiesin imetyksestä jo paljon etukäteen, mutta en kuitenkaan riittävästi. Takkuisesti alkaneen imetyksen pelasti lähinnä se, että maidonerityksen käynnistyttyä sitä tuli kantakirjalehmän verran ja imetystietouteni ja -halukkuuteni ansiosta vauva oli sitkeästi ollut rinnalla, lisämaitoa käytettiin niin vähän kuin mahdollista ja se annettiin hörppyyttämällä. Jos kätilö olisi asian päättänyt vauva olisi alkanut saman tien vetää desin kerta-annoksia suoraan tuttipullosta ja imetys ei olisi ikinä onnistunut.

Ei se ole pelkkää selittelyä tai omahyväisyyttä, vaan Suomessa kertakaikkisesti imetyshalukkuus ja käytäntö eivät kohtaa. Tästä on useita eri tutkimuksia ja tilastoja. Monet näistä äideistä muistelevat itku silmässä vuosia, jopa vuosikymmeniä, että olisin halunnut imettää mutta en pystynyt. Vaikka kyse on eniten siitä sairaalan tuen puutteesta. Kun synnytykset on medikalisoitu ja keskitetty sairaalaan ei imetyskään enää onnistu samalla alkukantaisella vaistolla kun siihenkin puututaan heti ja viedään koko homma väärille urille.

Noniin, asiaa.. puit osan mun ajatuksista sanoiksi.

mulla rinnat eivät kasvaneet raskausaikana yhtään, eikä synnytyksen jälkeen tapahtanu mitään muutosta maijon nousuun. sain jotain tabletteja jokka autta tiheän imetyksen kans maijon tulossa, ei auttanu. 6 viikkoa itkin ja yritin, 3h välein imetin, kipeää kävi, aivan sairaan kipeää. rinnoissa on varmaan jotain vikaa :( eikä ole kyse ettenkö ois halunu...

Alkuperäinen kirjoittaja jaahas:
Oletkos ap muuten tietoinen, että imetys välittää äidin kuona-aineet lapselle....itse en halunnut niitä lapseni elimistöön siirtää.

paska puhetta.. mistäs tämmöstä sontaa oot kuullut?
Ja kerrotkos vähän tarkemmin mitäs väität? eli kerro mitä kuonaa ja tutkimuksia mukaan?

Yhteistyössä