Mitä jos kiusaaja on ulkomaalainen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PahaSilmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Juulia:
Me käytiin juuri venäläisten naapurien oven takana sanomassa että heidän poika kiusaa muita. He kiittivät kauniisti, ja ottivat pojan puhutteluun. Rasistikorttia ei vedetty esiin. Eikä vedetty silloinkaan, kun käytiin samasta syystä irakilaisperheen ovella. Mutta kun mennään suomalaisperheen ovelle, sanotaan että "ei ne meidän pojat oo, miksi meidän pojat saa aina syyt niskoilleen".
Pihassa on kolmesta perheestä kiusaajalapsia, joista yksi siis venäläinen, yksi irakilainen, ja kolmas suomalaisperhe.

Noinhan vanhemmat kai aina ajattelee. Mutta ei se mitään. Suomalaislapsia minä voin käydä itse uhkailemassa, mutta ulkomaalaisten lapsia en halua uhkailla.

No ongelma on kyllä ihan omassa päässäsi, jos et uskalla sanoa mitään mamu- tai mokulapsille...
Mun entinen mies on ulkomaalainen ja lapsi on tumma. Jos lapsi tekee pihalla jotain tuhmaa, niin ex on kiitollinen siitä että joku tulee sanomaan, koska ei hän voi tietää mitä pihassa tapahtuu (yhteinen lapsemme on 9 v) Harvemmin on kyllä ollut syytä tulla sanomaan mitään negatiivista.

näin meidänkin naapurissa,rouva suomalainen ja mies jostain päin afrikkaa.mutta silti minä olen valehtelija kun väitän (kun näin itse) että heidän poika potkii pihalla lasten leluja,muiden ei heidän omia..

ok. olen sitten rasisti. Mutta minusta on eroa sillä, mikä on se ulkomaalaistausta.
Somalit on kokonaan eri ja oma lukunsa. He osaavat käyttää systeemiä hyväkseen.

Ei tänne tullut somalipakolaisina mitään savimajan edessä kykkiviä onnettomia reppanoita, vaan oman maansa ja alueensa parempiosaisia. Ja valtaosalla nuorista miehistä jotka tänne tuli, on taistelijan koulutus. He osaavat tappaa. Siksi ne tappelut on olleet ja ovat edelleen niin rajuja ja väkivaltaisia, koska he osaavat, koulutettuja nimenomaan taistelemaan..

Muslimitaustaiselle somalille tasa-arvo on jotain muuta kuin meille kristityille suomalaisille.

Joukossa on ihan kunnollisia ihmisiä, mutta sitten näitä muita. Ikävä kyllä he pilaavat kaikkien maineen.

Eikä ulkomaalaistaistaisten tarvitse pelätä suomalaisia. Samat säännöt kaikille, niin ei tarvitse pelätä.

Jossain pitäisi olla vastuuntuntoinen aikuinen, vahva ja sanoissaan diplomaattinen, että saisi poikki tämän, että somalit kiusaa ja saa tehdä mitä huvittaa eikä kukaan puutu, koska ovat somaleja.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja venera:
Höh! Vaikka kuinka olis poika huudellut mitä niin ei se oikeuta mihinkaan "turpiin uhkailemisiin".

Eli lapsi saa huutaa neekeriä, rättipäätä, ählämiä yms, eikä huutelun kohteeksi joutuneet (tai heidän veljensä tms) saa tulla sanomaan että anti olla viimeinen kerta tai... :o

No ei munkaan mielestä haukkuminen oikeuta väkivaltaan tai edes sillä uhkailemiseen. Haukkuminenkin tosin typerää, mutta silti.

Vaikka kyllähän mä ne tytöt juoksin kiinni, kaaduin matkalla ja ne piiloutu puskaankin. Ne näytti siltä, että ne pelkäs mua ja mun tuli niin sääli. Mä yritin sanoa, että voisivat olla kavereita. Pitäskö mun pyytää anteeksi, ettei poikaa uhkailla? Vai mikä riittäisi, kun vieläkin jatkavat sitä juttua. :(

käy jututtamassa niitä vanhempia ja ota oma poikasi mukaan. tietääkö opettajat koulussa mitä on meneillään? sinne myös yhteyttä jotta osaavat seurailla tilannetta, voi valaista kuka kiusaa ja ketä.

meidän pojalla oli valitettavasti yhdessä vaiheessa tapanakaikkeen laittaa syyksi että "no se haukku mua neekeriksi,puolustauduin" ja asia ei sitten loppujen lopuksi ollut ollenkaan näin. Siinä vaiheessa teki mieli asettaa elämänmittainen aresti.

joo,kiusaajat pitäis laittaa kuriin oli ne mistä vaan..meillä tyttö tänään aamulla itki ja sanoi;muut haukkuu häntä,että hän on kanalasta kotoisin..tyttö on siis suomalais-ghanalainen ja kun häneltä on kysytty,minkämaalainen hän on,niin vastannut oikeaoppisesti ja muut lapset sitten (ne 100 % suomalaiset ) sitten naureskellen sanoneet:ai oot kanalasta.Ja ei,en väitä että muut lapset on rasisteja,mutta ahdistaa se mua näin äitinä,kun vieläkään ei hyväksytä toisia sellaisena,kun he ovat!

Alkuperäinen kirjoittaja olen sitten rasisti:
ok. olen sitten rasisti. Mutta minusta on eroa sillä, mikä on se ulkomaalaistausta.

Ei tänne tullut somalipakolaisina mitään savimajan edessä kykkiviä onnettomia reppanoita, vaan oman maansa ja alueensa parempiosaisia. Ja valtaosalla nuorista miehistä jotka tänne tuli, on taistelijan koulutus. He osaavat tappaa. Siksi ne tappelut on olleet ja ovat edelleen niin rajuja ja väkivaltaisia, koska he osaavat, koulutettuja nimenomaan taistelemaan..

Muslimitaustaiselle somalille tasa-arvo on jotain muuta kuin meille kristityille suomalaisille.

Juu, kaikki nuo somalilapsethan on tappajiksi kotimaassaan koulutettu. Paitsi että niiden kotimaa on kyllä Suomi, koska ovat täällä syntyneet.

Höh! Vaikka kuinka olis poika huudellut mitä niin ei se oikeuta mihinkaan "turpiin uhkailemisiin".

Eli lapsi saa huutaa neekeriä, rättipäätä, ählämiä yms, eikä huutelun kohteeksi joutuneet (tai heidän veljensä tms) saa tulla sanomaan että anti olla viimeinen kerta tai... :o

No justiinsa joo...juu tottakai saavat tulla vetämään turpiin hakevat sen isoveljen sieltä nurkan takaa että tietää että on huudellut...ei todellakaan! En sitä hyväksy myöskään suomalaisilta lapsilta! Ja usko pois mulla on tää ystäväpiiri hyvinkin kansainvälistä että rasistia musta ei saa millään :o

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:

No ei munkaan mielestä haukkuminen oikeuta väkivaltaan tai edes sillä uhkailemiseen. Haukkuminenkin tosin typerää, mutta silti.

Sinä et varmaankaan ymmärrä, miten syvät arvet rättipääksi, neekeriksi yms haukkuminen jättää. Minä tiedän sen omasta kokemuksesta. Sitä ei unohda koskaan, kun joutuu pilkatuksi ja vihatuksi sellaisen asian takia, jossa ei pitäisi olla mitään pilkkaamisen arvoista eikä itse sille mitään voi. Sen sijaan se, että itse tietoisesti kiusaa toista (usein pienempää tai heikompaa) ja sen vuoksi saa ukaasin kiusatun äidiltä tai veljeltä tms, että lopeta se kiusaaminen tai mä kiusaan sua, ei voi jättää samanlaisia arpia, koska ko. henkilö on itse syyllinen siihen mistä saa haukut, ja voi halutessaan muuttaa käytöstään!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Accra:
joo,kiusaajat pitäis laittaa kuriin oli ne mistä vaan..meillä tyttö tänään aamulla itki ja sanoi;muut haukkuu häntä,että hän on kanalasta kotoisin..tyttö on siis suomalais-ghanalainen ja kun häneltä on kysytty,minkämaalainen hän on,niin vastannut oikeaoppisesti ja muut lapset sitten (ne 100 % suomalaiset ) sitten naureskellen sanoneet:ai oot kanalasta.Ja ei,en väitä että muut lapset on rasisteja,mutta ahdistaa se mua näin äitinä,kun vieläkään ei hyväksytä toisia sellaisena,kun he ovat!

Voi miten tyhmiä. :'( Opettaisivat vanhemmat jotain tapoja lapsillensa. pienestä pitäen opetetaan naureskelemaan toisille. :(

No justiinsa joo...juu tottakai saavat tulla vetämään turpiin hakevat sen isoveljen sieltä nurkan takaa että tietää että on huudellut...ei todellakaan! En sitä hyväksy myöskään suomalaisilta lapsilta! Ja usko pois mulla on tää ystäväpiiri hyvinkin kansainvälistä että rasistia musta ei saa millään :o

Jos lapsi jatkaa sitä neekeriksi nimittelyä vielä isompanakin, hän voi joutua siitä syystä oikeuteen. Siksi kannattaisi opettaa ihan pienestä pitäen, että sellaisia ei sovi huudella.
Meidän lapsille on itsestään selvää, että ketään ei haukuta sellaisen ominaisuuden takia, jonka hän on syntyessään saanut. Kuten ihonvärin tai vamman. Jos sellaisesta jää kiinni, seuraa kotiarestia ja pitkäksi aikaa.
Sun lapsi varmaan haukkuu tummempia lapsia, mutta voi voi teidän lapsi parkaa jos isoveli tulee SANOMAAN (ei hakkaamaan) että turpa kiinni tai se turpoo kiinni. Traumahan teidän pikku pullamössölle tulee. Eihän haukku haavaa tee (paitsi että tekee) ja väkivallalla uhkailu on ihan kauhean hirveän iso juttu, mutta leikkimielinen neekeriksi huuteluhan on vaan leppoisaa ajanvietettä. Niinkö?

Alkuperäinen kirjoittaja Suomalaisen äidin ja irakilaisen isän tytär vm. 1978:
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:

Sinä et varmaankaan ymmärrä, miten syvät arvet rättipääksi, neekeriksi yms haukkuminen jättää. Minä tiedän sen omasta kokemuksesta. Sitä ei unohda koskaan, kun joutuu pilkatuksi ja vihatuksi sellaisen asian takia, jossa ei pitäisi olla mitään pilkkaamisen arvoista eikä itse sille mitään voi. Sen sijaan se, että itse tietoisesti kiusaa toista (usein pienempää tai heikompaa) ja sen vuoksi saa ukaasin kiusatun äidiltä tai veljeltä tms, että lopeta se kiusaaminen tai mä kiusaan sua, ei voi jättää samanlaisia arpia, koska ko. henkilö on itse syyllinen siihen mistä saa haukut, ja voi halutessaan muuttaa käytöstään!!!

Mun mielestä on oikein, jos vanhempi uhkaa kiusata kiusaajaa. kunhan kiusausta on oikeasti tapahtunut ja kunhan se on vaan uhkaus. :D Minäkin olen noin joskus sanonut jollekkin lapselle. Tähän asti naapurin lapset on olleet suomalaisia, ku ei olla asuttu ennen Kovukylässä.

Voi miten tyhmiä. :'( Opettaisivat vanhemmat jotain tapoja lapsillensa. pienestä pitäen opetetaan naureskelemaan toisille. :(
näinhän se on,että vois ne aikuisetkin mennä itseensä..ja miettiä joskus,mitä suustansa päästää..sitä niin helposti tuomitaan erilaiset ihmiset,vaikka todellisuudessa ei tiedetä toisen elämästä mitään!!okei,meni vähän aiheen vierestä..

näinhän se on,että vois ne aikuisetkin mennä itseensä..ja miettiä joskus,mitä suustansa päästää..sitä niin helposti tuomitaan erilaiset ihmiset,vaikka todellisuudessa ei tiedetä toisen elämästä mitään!!okei,meni vähän aiheen vierestä..

Mun mielestä aikuiset on kiusaamisen aina aiheuttajia. Jos ei lapsen omat vanhemmat, niin sitten jonkun tosen vanhemmat tai muut aikuiset, välillisesti ainakin. Vanhempien asenteet kuultaa lapsista niin selvästi jotta!

Poijalle leikattiin kalju. Se pitää siitä ja sille sopii se. Lisäksi sille tulee edelleen vauvaröhnää päähän, vaikka se on 8 jo. Toivon, ettei se nyt sitten ole merkki siitä, että olemme kauheita skinheadeja. ;) Miehellänikin on usein kalju. :D

Mä olen sitä mieltä, että jos joku haukkuu toisia rasistisilla termeillä, niin sitten pitää kestää myös se, että itse joutuu verbaalisen hyökkäyksen kohteeksi. Eli en näe mitään pahaa siitä, että haukkujalle mennään sanomaan "lopeta se tai saat turpaasi". Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan...ja hyvin usein haukkujat/kiusaajat jatkavat vaan, kunnes joutuvat itse uhriksi ja saavat tietää miltä se tuntuu.

Mun mielestä aikuiset on kiusaamisen aina aiheuttajia. Jos ei lapsen omat vanhemmat, niin sitten jonkun tosen vanhemmat tai muut aikuiset, välillisesti ainakin. Vanhempien asenteet kuultaa lapsista niin selvästi jotta!

Aivan, vanhempien asenteet tarttuu lapsiin. Mutta ei aina kuitenkaan.
Naapurustossa on mielenkiintoinen tapaus: ulkomaalaisiin kielteisesti suhtautuva perhe, jonka lasten parhaat kaverit sattuu olemaan maahanmuuttajia :D . Nämä vanhemmat tosin on kaikesta huolimatta sen verran fiksuja, että antavat lastensa valita kenen kanssa leikkivät, vaikka leikkikaverit ehkä vanhempien mielestä hieman liian tummahipiäisiä ovatkin :saint:

Joukossa on ihan kunnollisia ihmisiä, mutta sitten näitä muita. Ikävä kyllä he pilaavat kaikkien maineen.

Eikä ulkomaalaistaistaisten tarvitse pelätä suomalaisia. Samat säännöt kaikille, niin ei tarvitse pelätä.

Jossain pitäisi olla vastuuntuntoinen aikuinen, vahva ja sanoissaan diplomaattinen, että saisi poikki tämän, että somalit kiusaa ja saa tehdä mitä huvittaa eikä kukaan puutu, koska ovat somaleja.

Ihanaa, kiitos että sanot asian niinkuin se on, tulet saamaan jonkun "suvaitsevaisen" tantan kimppuusi tuolla kirjoituksellasi, mutta älä välitä.

Asenteet myös ulkomaalaisia kohtaan lähtevät kotoa, siitä tavasta miten vanhemmat heistä puhuvat. Lapset ovat luonnostaan suvaitsevaisia, mutta imevät kyllä vaikutteita aikuisilta ja etenkin omilta vanhemmiltaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
Asenteet myös ulkomaalaisia kohtaan lähtevät kotoa, siitä tavasta miten vanhemmat heistä puhuvat. Lapset ovat luonnostaan suvaitsevaisia, mutta imevät kyllä vaikutteita aikuisilta ja etenkin omilta vanhemmiltaan!

Samaa mieltä. minua harmittaakin juuri se, kuinka paljon olen yrittänyt opettaa kunnioittamaan muita ihmisiä ja olla kiinnittämättä huomiota väriin yms, niin sitten just nää ulkomaalaiset kiusaa just meidän poikaa. Voisiko ne kiusata mieluummin niiden rasistien mukuloita? |O

Esikoistani kiusasivat luokkatovereina olevat pari vietnamilaista tyttöä. Soitin asiasta rehtorille ja ongelma loppui siihen. Kiusaaminen on aina kiusaamista, olipa tekijöinä sitten ulkomaalaiset tai suomalaiset lapset. Itse olen ollut kiusattu nuorena, ja tuo tapaus toi ikävästi vanhoja muistoja mieleen...

Alkuperäinen kirjoittaja kaiken kokenut:

Ihanaa, kiitos että sanot asian niinkuin se on, tulet saamaan jonkun "suvaitsevaisen" tantan kimppuusi tuolla kirjoituksellasi, mutta älä välitä.

Voin itse somalina sanoa,että tämä on valitettavasti osin totta. Moni käyttää Suomen sos. turvaa häikäilemättä hyväkseen ja aiheuttavat häiriöitä. Sitten on heitä, jotka oikasti tarvitsevat apua,haluavat töitä,käyttäytyvät hyvin,mutta näiden mulkkujen ansiosta heidät leimataan samaan sakkiin.
Meidän lapsia on kiusattu, on haukuttu neekereiksi ja rättipäiksi, se sattuu sekä lapsiin,että meihin vanhempiin. Jos kuulisin,että meidän lapset kiusaa,haluan ilmanmuuta saada siitä tietää. Ja toivon että asia kerrotaan minulle asiallisesti, ei haukkumalla ja vetoamalla ihonväriin. Pitkälti suhtautuminen lähtee meistä vanhemmista,meidän esimerkistä. Meidän lapset on ihan yhtä arvokkaita kun muidenkin, heidän tulee noudattaa tämän maan lakeja ja käyttäytyä soveliaasti, ja samalla haluamme opettaa heille omaa kulttuuriamme ja tapoja.
Mutta loittajan pitää ilman muuta puuttua tilanteeseen, kiusaaminen on väärin olkoot kiusaajat mistä kulttuurista tai uskonnosta tahansa.

Samaa mieltä. minua harmittaakin juuri se, kuinka paljon olen yrittänyt opettaa kunnioittamaan muita ihmisiä ja olla kiinnittämättä huomiota väriin yms, niin sitten just nää ulkomaalaiset kiusaa just meidän poikaa. Voisiko ne kiusata mieluummin niiden rasistien mukuloita? |O

Elämähän ei ole reilua... :headwall:

Mutta mutta...
Ne lapset eivät kiusaa poikaasi siksi, että he ovat ulkomaalaisia, vaan siksi että he ovat tuhmia.
Eikä poikasi ainakaan pitäisi vihata heitä siksi, että he ovat ulkomaalaisia, vaan siksi että he kiusaavat häntä.
Tuomita ihmiset heidän tekojensa eikä heidän syntyperänsä mukaan. Siihen jokainen täysjärkinen ihminen taatusti kykenee, myös sinun poikasi :)

Yhteistyössä