Mitä järkeä on tasalyhenteissä lainassa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Helpottaa elämää... Kun on samansuuruinen lyhennys kuusta toiseen, on helppo ennakoida käyttövaransa.

Ja alussa maksetaan lähinnä korkoja, mutta loppuvaiheessa lainan pääoma kutistuu nopeasti. Se, mihin laina on sidottu, vaikuttaa korkoihin, kuten kaikissa lainoissa.

Just näin. Mekin tuon ennakoitavuuden vuoksi valittiin. Aina voi tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä, jolloin pääsee samaan lopputulokseen kuin sillä toisella lyhennystavalla. Eli että maksaa vähemmän korkoja yhteensä. Mutta siinä on se ennakoitavuus ja oma valinnan vapaus, milloin lyhentää enemmän, milloin taas vain sen perus saman summan joka on sovittu ja joka menee aina joka tapauksessa joka kuu.

Me otettiin juurikin tuo tasaerälaina paristakin syystä:
-On helppo ennakoida rahanmenoa kun joka kuukausi on samat lyhennykset.
-Ei tarvitse menettää yöunia korkojen noustessa, aina on varaa maksaa laina.
-On aivan se ja sama maksammeko lainaa sen 17 vuotta kun nyt on suunnitelmassa, vai ehkä 19.
-Jos tulee ylimääräistä, lyhennellään sitten ylimääräistä. Sekin on mahdollista.

Meidän näkökannalta esim korkokatto on maailman idioottimaisin asia ostaa. Silti monet on maksaneet siitä ilosta, se on varmaan heille järkevää. Mitä väliä, ei koske minun elämää.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Korkojen noustessa siinä käy helposti, niin että itse laina ei lyhene ollenkaan vaan kuukausierä muodostuu lähes pelkistä koroista...

Höpöhöpö, ei noin pääse "helposti" käymään vaikka se kyllä mahdollista on. Huomaa, että et taida tietää näistä laina-asioista juurikaan, kunhan mutu-tuntumalta heittelet vaan varmoja näkemyksiäsi.

Tämä vieras ei kylläkään ole ap vaan ap käyttää nimimerkkiä ap yhtä edellissivun viestiä lukuun ottamatta..
Ja siksihän minä kysyinkin että te valaisisitte niin kuin muutamat ystävälliset palstalaiset ovat tehneetkin :)
Sen sijaan sinä vaan kyselet tyhmiä etkä vaivaudu valaisemaan.

Korkojen noustessa siinä käy helposti, niin että itse laina ei lyhene ollenkaan vaan kuukausierä muodostuu lähes pelkistä koroista...

Höpöhöpö, ei noin pääse "helposti" käymään vaikka se kyllä mahdollista on. Huomaa, että et taida tietää näistä laina-asioista juurikaan, kunhan mutu-tuntumalta heittelet vaan varmoja näkemyksiäsi.

Älä iskä höpäjä :D

Meillä on tasalyhenteinen laina, ei tarvitse sitten ihmetellä milloin lainan viimeinen maksupäivä on? Samalla pankki saa lainalleen pienimmän mahdollisen tuoton =)

Tasalyhenteinen laina
*Lyhennys on aina yhtä suuri.
*Korko on alussa suurempi, mutta pienenee lainapääoman pienentyessä.
*Maksuerät ovat suurimmillaan juuri lainan alussa.
*Tulee edullisimmaksi, koska siinä lainan pääoma lyhenee nopeimmin.

Mitä järkeä on maksaa vuokraa?
Meillä on 200 000? laina 25v. maksuajalla. Maksetaan joka kuukausi korkoineen 1230?. asutaan uudessa omakotitalossa. Lähes sama summa menisi vuokralla osakkeessa (jos vertaa samaan neliömäärään) ja okt: a ei helpolla vuokralle saa.

Meillä tasalyhenteinen. Ei se laina- aika välttämättä pitene vaikka korot nouseekin. Kun otimme lainan, korko oli jo aika kova, vastaavasti kun korot laskee, voidaan maksaa vaikka vähän ekstraa.

Ap sotkee käsitteitä aika lahjakkaasti :(

Asuntovelan kolme lyhennystapaa:

Tasalyhenteinen laina
Annuiteettilaina
*Lainan maksuerä muuttuu vain koronmuutoksen yhteydessä.
*Jos lainan korko nousee, maksuerä suurenee, ja tietenkin päinvastoin.
*Laina-aika pysyy annuiteetissa muuttumattomana.
Tasaerälaina
*Maksuerä pysyy koko laina-ajan samana.
*Koron nousu pidentää siis maksuaikaa, ja koron lasku vastaavasti lyhentää sitä.
*Maksuerän tulee olla kuitenkin aina vähintään korkojen määrä.

http://www.elimaki.info/lukio/virtuaalilukio/taloustieto/raha/lyhennystavat.htm

Jos viitsisit lukea koko ketjun tai edes muutaman viestin niin huomaisit että otsikossa on virhe.

Alkuperäinen kirjoittaja Harmaana:
Me otettiin juurikin tuo tasaerälaina paristakin syystä:
-On helppo ennakoida rahanmenoa kun joka kuukausi on samat lyhennykset.
-Ei tarvitse menettää yöunia korkojen noustessa, aina on varaa maksaa laina.
-On aivan se ja sama maksammeko lainaa sen 17 vuotta kun nyt on suunnitelmassa, vai ehkä 19.
-Jos tulee ylimääräistä, lyhennellään sitten ylimääräistä. Sekin on mahdollista.

Meidän näkökannalta esim korkokatto on maailman idioottimaisin asia ostaa. Silti monet on maksaneet siitä ilosta, se on varmaan heille järkevää. Mitä väliä, ei koske minun elämää.

"Meidän näkökannalta esim korkokatto on maailman idioottimaisin asia ostaa"

Samaa mieltä. Pankkien uusi hyvä rahastuskeino. Ne ovat taitavia ja todellakin laskeneet, että he siinä voittavat. Mutta jos se auttaa jotakuta nukkumaan yönsä paremmin, niin mikäs siinä. Maksakoot siitä ne hunajaiset summat, jonka siitä ilosta joutuu maksamaan.

Älä iskä höpäjä :D

Meillä on tasalyhenteinen laina, ei tarvitse sitten ihmetellä milloin lainan viimeinen maksupäivä on? Samalla pankki saa lainalleen pienimmän mahdollisen tuoton =)

Tasalyhenteinen laina

Edelleen kyse tasaerästä ja se selviäisi jos jokainen vaivautuisi lukemaan muutaman viestin. Oma moka, jota en voi enää muuttaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Meillä on 200 000? laina 25v. maksuajalla. Maksetaan joka kuukausi korkoineen 1230?. asutaan uudessa omakotitalossa. Lähes sama summa menisi vuokralla osakkeessa (jos vertaa samaan neliömäärään) ja okt: a ei helpolla vuokralle saa.

Meillä tasalyhenteinen. Ei se laina- aika välttämättä pitene vaikka korot nouseekin. Kun otimme lainan, korko oli jo aika kova, vastaavasti kun korot laskee, voidaan maksaa vaikka vähän ekstraa.

Vuokralla kannattaa asua silloin, kun on pienet tulot. Tällöin yhteiskunta maksaa suuren osan asumismenoista asumistuen muodossa. Opiskelijoilla ja työttömillä voi maksaa koko vuokrankin toimeentulotukena. Tietysti nämä eivät saisi lainaa muutenkaan. Ja toinen syy on se, ettei haluta sitoutua yhteen paikkaan.

Esimerkki:
Perhe pystyy maksamaan lainanlyhennystä 1500?/kk, lainaa 200000?, korko 5,5%. Tässä otettu huomioon pieni koronnousuvarakin ym. yllättävät menot. Jos säästöön jää, tehdään ylimääräisiä lyhennyksiä.
Tapa 1: Tasalyhenteinen laina. KKerä alussa 1500?, pienenee ajan myötä. Laina-aika n. 28v. Korkoja maksetaan 155000?
Tapa 2: Tasaerä laina. Kkerä koko aja 1500?. Laina-aika n. 17v. Korkoja maksetaan 108000?.

Kumpikohan kannattaa valita?

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Esimerkki:
Perhe pystyy maksamaan lainanlyhennystä 1500?/kk, lainaa 200000?, korko 5,5%. Tässä otettu huomioon pieni koronnousuvarakin ym. yllättävät menot. Jos säästöön jää, tehdään ylimääräisiä lyhennyksiä.
Tapa 1: Tasalyhenteinen laina. KKerä alussa 1500?, pienenee ajan myötä. Laina-aika n. 28v. Korkoja maksetaan 155000?
Tapa 2: Tasaerä laina. Kkerä koko aja 1500?. Laina-aika n. 17v. Korkoja maksetaan 108000?.

Eiköhän 1500 eur/kk lainanhoitokyvyllä saa paljon enemmän lainaa tasaerämenetelmällä kuin tasalyhenteisellä.

Esimerkki:

miksei ap enää vastaa?

Esimerkki:

miksei ap enää vastaa?

Mitä pitäisi vastata? Korotko ei muutu koko laina-aikana? Ja tasalyhenteiseen en ole tutustunut, siitä en tiedä mitään. Ja koska itse olen noviisi niin juuri siksi kysyin teiltä. Itse olen valinnut annuiteetin (?) jossa lainaerä kasvaa korkojen mukaan.

isä: ap on ap, yksinkertaista?

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Mitä pitäisi vastata? Korotko ei muutu koko laina-aikana? Ja tasalyhenteiseen en ole tutustunut, siitä en tiedä mitään. Ja koska itse olen noviisi niin juuri siksi kysyin teiltä. Itse olen valinnut annuiteetin (?) jossa lainaerä kasvaa korkojen mukaan.

Toki muuttuu, mutta niiden vaikutus on lähes sama molemmissa lainoissa.

Itse valitsin sellaisen lainatyypin, jossa laina tulisi maksettua nopeimmin.

Oikeesti sillä lyhennystavalla ei ole mitään merkitystä, jos seuraa korkoja ja tekee maksuohjelmaan muutoksia oman taloudellisen tilanteen ja yleisen markkinatilanteen mukaan. Se laina on edullisin, mikä maksetaan nopeimmin pois, oli tapa mikä hyvänsä...

Sä pyysit valaisemaan asiaa, ja sitä sulle on koitettu selittää. Että tasaerä ei ole aina huono vaihtoehto. Kannattaisi tutustua aika tarkkaan noihin lainaehtoihin ja maksutapoihin ennenkuin valitsee vaan jonkun siitä summamutikassa, eikä edes muista/tiedä minkä. On kuitenkin aika iso juttu useimpien elämässä.

Esimerkki:

Mistähän mie olet esomerkkisi napannut, sillä tasalyhyenteinen lyhennystapa on usein edullisempi. Maksettavien korkojen määrä on pienempi, koska pääoma lyhenee alussa nopeammin kuin annuiteettilyhyenteisessä lainassa.

Tasalyhennyslaina on laina jota lyhennetään samankokoisin erin ja korko vähenee ajan kuluessa, koska lainasumma on pienentynyt. Tasalyhennyslainan maksuerä koostuu kiinteästä lyhennysosasta ja kertyneestä korosta. Tämän vuoksi alkuvaiheessa, kun pääoma ei ole ehtinyt lyhentyä paljoa, lainan kuukausierät (lyhennys + korko) voivat olla varsin suuria. Loppuvaiheessa taas erät ovat pienempia.

Jos lainan korkotaso pysyy samana, jokainen maksuerä on edellistä pienempi, koska korkoa kertyy lyhennetystä asuntolainasta vähemmän. Eli jos lainan korko nousee, maksut nousevat ja jos korko laskee, maksut pienenevät. Tasalyhennys voi esimerkiksi olla hyvä asuntolaina vaihtoehto, jos voit jo alussa maksaa suurempia takaisinmaksueriä.

Jos laina on suuri, tasalyhyenteinen lyhennystapa on usein edullisempi. Maksettavien korkojen määrä on pienempi, koska pääoma lyhenee alussa nopeammin kuin annuiteettilyhyenteisessä lainassa. Tasalyhennyslaina sopii myös pienikorkoisille pienille lainasummille. Esimerkiksi opintolaina on usein tasalyhennyksin lyhennettävä.

Lähde:
http://www.lainaneuvoja.fi/lainat/tasalyhennyslaina.php

Sä pyysit valaisemaan asiaa, ja sitä sulle on koitettu selittää. Että tasaerä ei ole aina huono vaihtoehto. Kannattaisi tutustua aika tarkkaan noihin lainaehtoihin ja maksutapoihin ennenkuin valitsee vaan jonkun siitä summamutikassa, eikä edes muista/tiedä minkä. On kuitenkin aika iso juttu useimpien elämässä.

Emme ole valinneet mitään summan mutikassa. Tiedän kyllä hyvinkin tarkkaan lainastani kaiken oleellisen mutten ollut varma että kirjoitettiinko se niin kuin kirjoitin. Enkä jaksanut tarkistaa. Muistan kyllä paljonko lainaa ja aikaa jäljellä, miten korot on muuttuneet ja miten se on vaikuttanut jne. Se riittänee meille.

Vuokralla kannattaa asua silloin, kun on pienet tulot. Tällöin yhteiskunta maksaa suuren osan asumismenoista asumistuen muodossa. Opiskelijoilla ja työttömillä voi maksaa koko vuokrankin toimeentulotukena. Tietysti nämä eivät saisi lainaa muutenkaan. Ja toinen syy on se, ettei haluta sitoutua yhteen paikkaan.

No, on todettu että vukralaiset saa paljon surkeampaa yhteiskuntatukea kun asuntovelalliset...

Emme ole valinneet mitään summan mutikassa. Tiedän kyllä hyvinkin tarkkaan lainastani kaiken oleellisen mutten ollut varma että kirjoitettiinko se niin kuin kirjoitin. Enkä jaksanut tarkistaa. Muistan kyllä paljonko lainaa ja aikaa jäljellä, miten korot on muuttuneet ja miten se on vaikuttanut jne. Se riittänee meille.

Ja tasalyhenteisen perusperiaatteen tiedän mutten ole tasalyhenteistä / tasaerää koskaan edes vertaillut koska täsäs elämäntilanteessa tasalyhenteinen ei ollut edes vaihtoehto.

Laina-aika myös lyhenee kun korot laskee. Ja en halua menettää yöunia miettiessä korkojen nousua. Tai ruveta tinkimään perheen elintasosta, joka nyttenkään ei ole kehuttava.

meillä on tasaerä per kuukausi ja siks otettiin kun on sen verran varaa maksaa lainaa ainakin per kuukausi. toki ollaan ittemme pari kertaa yllätety maksamasta könttäsummaa kun on jääny sukan varteen ja näin ollen laina aika on enää reilu 3v ; D

No, on todettu että vukralaiset saa paljon surkeampaa yhteiskuntatukea kun asuntovelalliset...

Missä näin on todettu? Tietysti jos molemmat ovat töissä niin asia on selvä. Mutta ilman tuloja ei oiken ole hyötyä verotuksen korkovähennyksestä.