Mitä iltapalaksi 1,5-vuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vips
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Uusi maku muuten opitaan, kun sitä on maistettu 20 kertaa.

Itse olen oppinut näin syömään simpukat, kaprikset ja sinihomejuustot aikuisiällä. Aluksi olivat totaali-inhokkeja.

Alkuperäinen kirjoittaja Niuho:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja cc:
Sanokaapa nyt sitten että mitä pahaa on syöttää lapselle maustamatonta jogurttia + piltti tms. hedelmäsosetta? Millä tavalla toi jogurtti on huonompi kuin vaikka maito (erona lähinnä että on hapatettu) ja miten sose on huonompi kuin hedelmä (toki kaupallinen tuote, mutta silti vain hedelmän omat sokerit). Ja jos lisänä annan "mysliä" (joko pelkkiä kaurahiutaleita tai kaurahiutaleita ja rusinoita), niin ruokavalio on pilalla?

Tämä on erittäinkin terveellinen vaihtoehto!!

Ihan ok vaihtoehto tuo on. Mutta jos tahdot vielä tarkentaa, anna hedelmät raasteena tai paloina, saa kuitua ja vitamiineja enemmän. ;) Rusinat on turhaa sokeria nekin, vatsa toki toimii, mutta ilmankin pärjää. Ne vois olla erikoisherkku.

Omasta mielestäni tuo jugurtti on vaan turha. Hyvää lapsista kyllä, mutta ravintoarvo on maidon tasolla ja itse suosin muuta.

Meillä saa jogurttia silloin kun päivän maitotuotteet on jääneet vähäisiksi, enkä nää siinä mitään pahaa. Etenkin kun kyse on maustamattomasta jogurtista mihin lisään hedelmiä/marjoja/kaurahiutaleita.
Meillä syödään kaurapuuroa aamuin illoin mutta aina se ei uppoa, joten miksi en tarjoisi vaihteluakin joskus?

se joka jakso jauhaa siitä puurosta nii ole hyvä ja tule syöttämään mun lapselle puuroo nii se saa oksentaa ne välillä sun päälle, eli täälläkään ei puuro uppoa,enkä yritä edes tarjota, saa kuituja leivästä jne

Puuroa syödään meillä joka aamu ja ilta. Sekaan laitetaan erimakuisia hedsoseita piltti ja bona . Tyttö on nyt 2v 3kk ja hyvin maistuu. En tarjoa muroja enkä jogurttia,ihan turhaa sokeria. Ja luulen et jos tarjoaisin,jäis puurot syömättä.

Alkuperäinen kirjoittaja Niuho:
Sanokaapa nyt sitten että mitä pahaa on syöttää lapselle maustamatonta jogurttia + piltti tms. hedelmäsosetta? Millä tavalla toi jogurtti on huonompi kuin vaikka maito (erona lähinnä että on hapatettu) ja miten sose on huonompi kuin hedelmä (toki kaupallinen tuote, mutta silti vain hedelmän omat sokerit). Ja jos lisänä annan "mysliä" (joko pelkkiä kaurahiutaleita tai kaurahiutaleita ja rusinoita), niin ruokavalio on pilalla?

Tämä on erittäinkin terveellinen vaihtoehto!!

Ihan ok vaihtoehto tuo on. Mutta jos tahdot vielä tarkentaa, anna hedelmät raasteena tai paloina, saa kuitua ja vitamiineja enemmän. ;) Rusinat on turhaa sokeria nekin, vatsa toki toimii, mutta ilmankin pärjää. Ne vois olla erikoisherkku.

Omasta mielestäni tuo jugurtti on vaan turha. Hyvää lapsista kyllä, mutta ravintoarvo on maidon tasolla ja itse suosin muuta.

Jauhan tästä nyt vähän vielä ;).

En vaan tajua, että miksi maitoon tehty puuro + hedelmäsose on terveellinen vaihtoehto, mutta maustamaton jogurtti + hedelmäsose + kaurahiutaleet ei ole yhtä hyvä? Mun mielestä toi on ihan samaa kamaa, eri muodossa vaan.

Ja sama rusinoiden kanssa. Miksi viinirypäleet on hyvää syötävää (suosittelit hedelmiä raasteena tai paloina), mutta kuivatut viinirypäleet (eli rusinat) on erikoisherkku. Missä vaiheessa niistä hedelmistä tulee turhaa sokeria sisältäviä erikoisherkkuja, kun ne vaan kuivataan eikä lisätä mitään?

Jauhan tästä nyt vähän vielä ;).

En vaan tajua, että miksi maitoon tehty puuro + hedelmäsose on terveellinen vaihtoehto, mutta maustamaton jogurtti + hedelmäsose + kaurahiutaleet ei ole yhtä hyvä? Mun mielestä toi on ihan samaa kamaa, eri muodossa vaan.

Ja sama rusinoiden kanssa. Miksi viinirypäleet on hyvää syötävää (suosittelit hedelmiä raasteena tai paloina), mutta kuivatut viinirypäleet (eli rusinat) on erikoisherkku. Missä vaiheessa niistä hedelmistä tulee turhaa sokeria sisältäviä erikoisherkkuja, kun ne vaan kuivataan eikä lisätä mitään?

Varmasti tuo jugurtti onkin oikein hyvä ateria noin tarjoiltuna.

Viinirypäleiden ja rusinoiden ero on lähinnä määrä. Lapsi saattaa syödä vaikkapa viisi viinirypälettä, mutta 20 rusinaa. Tällöin sokerin määrä on nelinkertainen.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Siis onko meidän 1,5-v omituinen kun syö puuroa aamuin illoin TOSI mielellään! Kaapii lautasen ihan tyhjäksi :o

Meillä 1v10kk poika, on syönyt 5k ikäisestä joka ilta ja aamu kukkuannoksen myös:) Lautasen tyhjäksi:) Luulisi että tökkis, mutta tykkää vaan. Toisaalta iltapuuro on sellainen asia, jonka hän yhdistää nukkumaanmenoon rituaalina.

Alkuperäinen kirjoittaja Kinderi:
Just kävin neuvolassa ja siellä sanottiin että muroja vois ruveta kanssa antamaan

Neuvolan täti oli varsinainen ruoka-asiantuntija :)

Meillä taas terveydenhoitaja oli saada sätkyn, kun kerroin vuosikkaamme löytäneen isoveljen muroja pöydän alta ja napostelleen niitä. Enää koskaan ei kuulemma niin saa käydä, että pienen elimistö pilataan sellaisella suola- ja sokerimoskalla...
Vähäsuolaisia täysjyvämuroja meillä tosin isovelikin syö, mutta harvakseltaan.

Ankeat ovat ruokavaliot niuhottajaäitien lapsilla, jotka syövät yhtä ja samaa puuroa aamuin illoin ensimmäiset 10 vuotta elämästään. Oma 1.5-vuotiaani söi eilen iltapalaksi maitohappobakteereilla täydennettyä (sokeroitua) jugurttia, jossa oli mukana noin desilitra vehnäleseitä. Lisäksi söi kaksi kokonaista appelsiinia ja puolikkaan omenan. Ja ERITTÄIN TERVEELLINEN iltapala oli.

Alkuperäinen kirjoittaja huvittunut:
Ankeat ovat ruokavaliot niuhottajaäitien lapsilla, jotka syövät yhtä ja samaa puuroa aamuin illoin ensimmäiset 10 vuotta elämästään. Oma 1.5-vuotiaani söi eilen iltapalaksi maitohappobakteereilla täydennettyä (sokeroitua) jugurttia, jossa oli mukana noin desilitra vehnäleseitä. Lisäksi söi kaksi kokonaista appelsiinia ja puolikkaan omenan. Ja ERITTÄIN TERVEELLINEN iltapala oli.

Niin varmasti olikin, vaikka oisit kyllä voinut käyttää sokeritonta jogurttia. Meilläkin siis syödään joka ilta puuron joukossa eri hedelmiä ja marjoja (tuoreena) ja puuro on eri hiutaleista tehty. Ei siis yhtä ja samaa. Vaikka ei se ees haittaisi, vaiks oiskin yhtä ja samaa, kun muussa päivän ruoassa on vaihtelua... Eikä kukaan puhunut edes kymmenestä vuodesta, vaan tuommoisesta alle 2v:stä on kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja huvittunut:

Niin varmasti olikin, vaikka oisit kyllä voinut käyttää sokeritonta jogurttia. Meilläkin siis syödään joka ilta puuron joukossa eri hedelmiä ja marjoja (tuoreena) ja puuro on eri hiutaleista tehty. Ei siis yhtä ja samaa. Vaikka ei se ees haittaisi, vaiks oiskin yhtä ja samaa, kun muussa päivän ruoassa on vaihtelua... Eikä kukaan puhunut edes kymmenestä vuodesta, vaan tuommoisesta alle 2v:stä on kyse.

Suurimmaksi osaksi maustamatonta jugurttia käytämmekin. Taaperoinen syö suurella ruokahalulla puuroa päivittäin päiväkodissa, joten siksi yritän saada iltapalaan sitten enemmän vaihtelua.

Omien havaintojeni mukaan näiden "nipottajaäitien" lasten ruokavaliot saattavat helposti jäädä yksipuolisiksi, kun myös "lisäravinteiden" (esim omega-3 -rasvahapot) käyttöä vältetään lisäaineiden pelossa. Ja, edelleen omien havaintojeni perusteella, tällä saattaa olla jo taaperoiässä silmin havaittavaa vaikutusta lasten kehitykseen (=aivotoimintaan).

Syöttekö itse puuroa aamuin illoin? En minä ainakaan, vois alkaa maistumaan aika puulta pikkuhiljaa. Joten mä en syötä puuroa myöskään lapselleni, kun vain harvoin. Lapsi saa samaa ruokaa kun minäkin.

Kyllä meidän 1v8kk ikäinen syö lähes joka ilta puuroa. Joskus seassa kotitekoista marjakiisseliä, joskus noita vauvojen hedelmäsoseita, joskus ihan "paljaaltaan". Mutta toki joskus harvoin otetaan iltapalaksi myös leipää, maustamatonta jugurttia marjojen kanssa, täysjyvä muroja, karjalanpiirakoita, banaania, omenaa, pannukakkua jne.

Että oikeesti kehtaatte vängätä tällaisista naurettavista asioista NÄIN TARKKAAN!
Puuro / jogurtti / hedelmää ja leipää, mitä nyt sattuu menemään ja kaapissa olemaan, niin ihan varmasti hyvä on, maailman 80 % lapsista ei saa iltapalaksi YHTÄÄN MITÄÄN!
Ja Suomen palstamammat täällä jaksaa toisiaan tykittää jollain "pitää olla ehdottomasti gefilus jogurttia, ootpa paska mutsi kun syötät tavallista"
Herätkää!!!

me syödään puuroja eri makuisina:
-perinteinen
-hedelmä soseilla
-omenaraasteella,sokerilla&kanelilla maustettuna
-banaanilla
-mustikka-,mansikka- tai vadelmakeiton kanssa
-välillä sekoitan kaurahiutaleet esim vanilija jugurttiin ja annan tekeytyä jääkaapissa muutaman tunnin joskus päälle loraus hunajaa(jugurtista riippuen)

meillä syö yleensä hedelmän (päärynä, omena, kiivi, mandariini tms) tai salaattia (tomaattia, kurkkua, paprikaa, salaattijuustoa, oliivia tai vaan osaa näistä).

lisäksi leipää juustolla/kinkulla tai karjalanpiirakkaa tms.

[QUOTE="abc";23823029]Onko oikeesti olemassa sokerittomia riisimuroja? Mistä saa? Kiinnostais jos voisi itse joskus syödä välipalaksi :)[/QUOTE]

Nestlen Shredded wheat muro.Sokeriton,suolaton ja lisäaineeton.