Mitä ihmettä voi tehdä hevosen jauhelihasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ruokaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ruokaa

Vieras
Tuollasta menin ostamaan, kun kaupassa sattui olemaan. Mitä siitä kannattaisi tehdä? Googlella löytyy tasan yksi hampurilaispihviresepti. Voiko käyttää ihan sellaisenaan vai kannattaako sekoittaa esim. possunlihan kanssa?

Meillä myös jääkaapissa savupalvattua hevosta, ja hevosenlihalenkkiä :) (ja kyllä, olen hevosihminen itsekin henkeen ja vereen, syön silti kavereitani)

Hevosenliha on kyllä melkosen vahvaa maultaan, joten jossei kovin vahvaan makuun ole tottunut, niin se pieni osanen possunlihaa tasoittaa ihan mukavasti sitä. Jauhelihakeittona varmasti mainiota, mausteiksi riittää varmasti ihan vaan mustapippuri ja lihaliemikuutio.

Murekkeena on hyvää, mutta siihen ehdottomasti possunlihaa sekaan, ainakin omasta mielestäni on liian vahvaa niin isona palana syödä pelkkää hevosenlihaa.

Samoja ruokia siitä voi tehdä mitä muistakin, mutta riippuu ihan itsestä että pitääkö vahvasta lihasta, vai miedommasta, ja se kai ne reseptit määräilee sitten sitä kautta :)

[QUOTE="vieras";27201316]Kiitos, Hukkapiru vinkeistä. Ja keittoa voisi tietysti kokeillakin. En muista syöneeni hevosta ennen kuin metwirstissa, siitä meillä tykkää kyllä kaikki.[/QUOTE]

Sitä hevosta on metukassa loppupeleissä niin olemattomasti, että suosittelen maistamaan lihaa kypsennettyäs sen, koska se ihan oikeasti on todella tujua normaaliin possuun tai nautaankin verrattuna :) Se metukan maku on hyvin, hyvin erilainen ihan sekoittamattomaan hevosenlihaan verrattuna :)

Mut maista ja totea itse, minä ainakin tykkään käyttää hevosen lihan kanssa ihan pippureita, yrttejä ja haudutella kermassa eri variaatioilla (joskin harvemmin tulee raakana ostettua, yleensä palvattuna ostetaan).

Hukkapirun kanssa samoilla linjoilla. Tässä joskus söin hyvää palvilihaa sukulaisen luona. Useamman palasen syötyäni serkkuni kysyi, että tiedänkö mitä syön. Pieni stoppi tuli alkuperälähteen kuultuani, mutta kyllä se sitä ennen maistui. Keitoksi tekisin ensimmäisenä minäkin. Ei ainakaan rasva kellu pinnalla.

hevosenliha on tosi mureata ja miedon makuista,maistakaa ennen kuin puhutte.Minulla muuten tallissa muutama että tiedän mistä puhun vaikka nämä ei ole menossa pihviksi ainakaan vielä

hevosenliha on tosi mureata ja miedon makuista,maistakaa ennen kuin puhutte.Minulla muuten tallissa muutama että tiedän mistä puhun vaikka nämä ei ole menossa pihviksi ainakaan vielä

Justiinsa. Mullakin on ollut tallissa useitakin kyseisen lajin edustajia, joten jos se joku mittari on niin kyllä minäkin sitten taidan tietää mistä puhun. Yhden niistä vein teuraaksikin, joskin liha ei ollut valtaosin käyttökelpoista.

Jos ihminen syö valtaosan elämästään possua, ja kerran hevosen paistia, niin se hevonen on maukkaampaa (ts. tujumpaa). Sen takia siihen on hyvä lisätä miedompaa lihaa, jotta mausta saadaan tasaisempi, ettei käy niin että heitetään sitten hyvää hevosenlihaa menemään sen vahvuuden vuoksi. Ottaen tietysti huomioon myös jokaisen erilaisen makuaistin ja syömistottumukset.

:)

enpähän ole syönyt valtaosaa elämästä possua,omat lampaat on pakkasessa ja hirveä,lintuja,jäneksiä eikä varmasti hevonen ole siitä voimakkaimmasta päästä.Jos liha ei ole käyttökelpoista niin se johtuu yleensä lääkinnästä mutta myöskin ruokinnasta.

enpähän ole syönyt valtaosaa elämästä possua,omat lampaat on pakkasessa ja hirveä,lintuja,jäneksiä eikä varmasti hevonen ole siitä voimakkaimmasta päästä.Jos liha ei ole käyttökelpoista niin se johtuu yleensä lääkinnästä mutta myöskin ruokinnasta.

Tuota.. Kaikilla ei ole niitä kanoja ja lampaita takapihalla, tai eivät kuulu metsästysseuraan. Hevonen ei ole vahvimmasta päästä jos vertaa lampaaseen esimerkiks, mutta jos ajattelee nauta-possu-kana-kalkkuna (mitä yleensä on kaupassa)-akselilla niin sillon se on vahvaa.

Meidän tammalla oli pitkälle edennyt puhkuri ja kuiva liha siis sen vuoksi.

Yhteistyössä