Lapsen pakkoliikkeet - mitä niille voi tehdä? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Mitä tehdä, kun lapsella on pakkoliikkeitä? Pään nyökytystä, suun vääntelyä, hymähtelyä jne. Tuntuu että yksi liike on aina päällä ja kun se jää pois, tulee joku toinen tilalle. Poika on 10-vuotias.

Mitä niille voi tehdä vai voiko mitään? Pitäisikö mennä lääkärille?

tic-oireilta kuulostaa. Älä huomauttele asiasta, äläkä pyydä lopettamaan.
Voivat mennä ohi itsestään tai sitten ei. Ite ole 40v ja vieläkin oireilen.
oireet voivat olla hyvin moninaiset, ne vaihtelevat.Kasvojen ,hartioiden ja käsien alueilla ainakin esiintyy.

Kuvauksesi perusteella kuulostavat tic-oireilta. Niille on tyypillistä, että vaihtuvat, ja sekin on ihan tyypillistä, että ovat jotain ihan muuta kuin sitä silmänräpyttelyä.

Lääkärille sulkemaan pois ettei ole mitään vakavampaa.

Tic-oireille lapsi ei itse mitään voi. Jos hän oikein innostuu jostakin tai muuten keskittyy oireet voivat jäädä hetkeksi pois ja jonkin verran niitä pystyy myös kontrolloimaan, että ei tietyissä tilanteissa tee, mutta nämä kostautuvat aina sillä, että oireet ryöpsähtävät pidättelyn jälkeen kahta kauheammin päälle. Jos oireet eivät ole vaarallisia tai haitallisia (esim. sormien syöminen verille voisi olla tällainen) yritä vain olla puuttumatta niihin mitenkään.

Mistä ihmeestä uo johtuvat? Itse olin ahdistunut lapsena, väkivaltaa niin hen kista kuin psyykkistä.
<Levittelin sormian, auoin suuta, räpyttelin silmiä. Ei viety minekään tutkimuksiin ja kun kotoa pääsin pois kaikki loppuivat.

Alkuperäinen kirjoittaja ihan oireeton:
Mistä ihmeestä uo johtuvat? Itse olin ahdistunut lapsena, väkivaltaa niin hen kista kuin psyykkistä.
<Levittelin sormian, auoin suuta, räpyttelin silmiä. Ei viety minekään tutkimuksiin ja kun kotoa pääsin pois kaikki loppuivat.
Tic-oireet ovat lievä aivojen toimintahäiriö. Ne eivät ole kasvatuksen tai kotiolojen tulosta. Muutenkin useimmilta loppuvat aikuisikään mennessä, ehkä sinullakin sattumalta loppui samaan aikaan kun muutit pois. Monilla stressi pahentaa oireita, ehkä sinä siksi oireilit kotona asuessasi.

Mun 4,5v pojalla kanssa jonkinlaisia pakkoliikkeitä, mutta hänelle ne tulee silloin, kun jostain innostuu. Poika hytkyy paikallaan ja huiskii käsillään. Neuvolalääkäri ehdotti noita tic-oireita ja tosiaan sanoi, että niitä ei pidä huomioida ja jos ne ei mene ajan kanssa ohi, pitää vaan sitten hyväksyä ne osana lasta ja vahvistaa hänen itsetuntoaan, jotta ei anna niiden sitten isompana itseään haitata.

Yhteistyössä