Täytekakusta kysymyksiä :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Idontnknoww
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Idontnknoww

Vieras
Voiko täytekakkua tehdessä kermavaahdon laittaa sellaisenaan väliin ja päälle(siis tietysti oon ensiksi vatkannut sen :)) vai pitääkö siihen sekoittaa jotain esim rahkaa?
..Että se pysyy hyvin päällä?
Kannattaako kermavaahtoa laittaa myös täytekakun väliin ja mitä sinne väliin kannattaisi laittaa, että tulis hyvän makuinen? Mä teen siis tavallisen sokerikakkupohjan, mutta ei ole mielessä mitä sinne väliin voisi laittaa muutakuin hilloa?

Kyllä kermavaahdon voi laittaa aivan sellaisenaan, kunhan sen vatkaa tarpeeksi kiinteäksi (ei kuitenkaan voiksi asti). Kakun päällä sillä on taipumuksena kuivua jonkin verran pidempään säilytettäessä.

Väliin voi laittaa esim. kermavaahtoa, rahkaa, hilloa, eri hedelmiä, hedelmäsosetta ym.

Mä laitan Flora vispiä ja rahkaa. Kuohukerma on mun mielestä pahaa, siksi tuo yhdistelmä.
Meillä ykkössuosikki on mansikkakakku, marjoista eikä hilloista. Hillokakuista en itse tykkää, kivempi että välissä on jotain ns. rakennetta eikä vain mössöä.

Voi käyttää ihan semmoisenaan vaahtona. Minusta kakku maistuu hapantuneelta, jos siihen kermavaahdon joukkoon pistää rahkaa.

Monen kauhistukseksi ehdotan väliin mansikkahilloa, banaanisiivuja sen päälle tasaisesti ladottuna ja kermavaahtoa päälle ennen seuraavaa kakkukerrosta.

Vaaleapohjaiseen kakkuun sopii myös sauvasekoittimella muussattu säilykepersikka väliin.

[QUOTE="Kerma";30771291]Mulle taas tuo olisi ihan kauhistus kakku. En söisi.[/QUOTE]

Onneks meidän vieraat on tykänneet. :)
Kaupan valmishillot on muutenkin mun mielestä turhan makeita, marjat marjoina eikä sokeriin upotettuina.

Makuja on monia. Meillä ainakin on vieraat tykänneet ihan perinteisestä täytekakusta, etenkin nykyään sille satelee kiitoksia kun kuulemma tarjolla on yleensä vain niitä marsipaani tms kuorrutettuja kaakkuja.

Pohjat kostutan kevyesti maidolla, päälle ohut kerros mansikkahilloa, siihen päälle kerros maltillisesti sokeroitua kermavaahtoa (itse käytän kuohukermaa). Kerman päälle tulee joko marjat tai sitten hedelmiä, riippuen siitä teenkö hedelmä vai marjakakun. Meillä vieraat on tykänneet ihan mansikka/vadelmakakusta tai sitten hedelmäkakussa käytän esim säilykepersikoita tai säilykemandariineja (sen liemen voi käyttää kostuttamiseen jos ei halua käyttää maitoa) + banaania. Nuo säilykkeet on pehmeitä ja minusta maistuu suussa siten paremmilta kakun joukossa. Sama toisto muille kerroksille, toki eri kerroksiin voi laittaa eri hedelmät jos tulee monta kerrosta. Tämän teen jo edellisenä päivänä, niin kakkupohja maustuu hyvin. Juhlapäivänä sitten kakun koristelu kermavaahdolla, johon voi sekoittaa hieman vaniljakreemijauhetta niin ei valu, etenkin jos pursotuksia tekee. Jos vaan lastalla vetelee kerman päälle niin se yleensä pysyy ihan hyvin sellaisenaankin.

Yhteistyössä