Mitä ihmettä teen jouluna?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olemme päättäneet olla kotona perheen kesken jouluna. Mummot ja papat luultavasti loukkaantuvat tästä, koska odottavat meitä kylään. Heidän aikuisten on kuitenkin helpompi lähteä meille, kuin meidän pakata pieniä lapsia ja kaikkia varusteita autoon. Nyt suren sitä, että jos kutsun isovanhemmat + minun ja miehen sisarukset (olisivat muuten vanhempiensa luona) meille, niin pitäisi olla ruokaa ainakin kymmenelle hengelle. Meillä on vähän tiukkaa rahallisesti ja tuollaisen henkilömäärän ruokkiminen ei tule halvaksi, jos ja kun pöydässä pitää olla muutakin kuin laatikoita ja rosollia. En kehtaa mennä sanomaan, että tuokaa osa ruuista, meillä ei ole varaa ostaa kaikkea. Jätänkö sukulaiset kokonaan kutsumatta ja kärsin siitä, että ovat näreissään kun eivät saa olla meidän lasten kanssa jouluna? Vai mitä ihmettä nyt teen? :( Kotona haluamme kuitenkin tänä vuonna olla, koska lapset ovat pieniä ja kyläpaikkoja liian monta. Menisi koko joulu mummoloissa reissaamiseen ja tätä emme halua, vaan rauhoittua kotona perheen kesken.

kerro että haluatte viettää joulun kotosalla. Ja että teille ovat kaikki tervetulleita, mutta et pysty yksin järjestämään koko kattausta/tarjoilua.. Siinä vaiheessa varmaan tarjoutuvat tuomaan jotain, ja sitten voit kertoa mitä ketäkin voisi tuoda. Tai voit sanoa että sinulla on valmiina sitä ja tätä, mutta se ja se vielä puuttuisi...

No TEIDÄNHÄN ne lapset ja koti on joten itse kai päätette ketä sinne kutsutte....Itse oon ilmoittanut että joulu vietetään vain ja ainoastaan oman perheen kesken(eli minä,mies ja lapset).Huh huh että nokkiinsa isovanhemmat otti vaan sanoinpa vain että jos kerran joulu on ainoa päivä vuodessa millon ehtivät lastenlapsiaan/omia lapsiaan nähdä ja just joulu kun ei meille sovi niin sitten vissiiin ei nähdä enää koskaan.
Kummasti sitä rupesi mieli muuttumaan ja hyvin ymmärsivät että joulu on ihan perhe juhla ja mukava viettää ihan vain OMAN perheen kesken =)

Tuosta saa ottaan vapaasti mallia

=)

Anoppi varsinkin on helposti loukkaatuvaa sorttia, joten ei tämmöisiä juttuja sanota noin vain päin naamaa. Omat vanhempani luultavasti tulkitsisivat asian niin, että tarvitsemme jatkuvaa rahallista avusta ja alkaisivat tyrkyttää meillä vähän väliä jotain ruokaa joulun jälkeenkin. Nyt jo koko ajan kyselevät, että pärjäämmekö varmasti ja se välillä ärsyttää, vaikka tarkoitus on varmaan hyvä. Ihan omillamme tulemme normaalisti toimeen, kun eletään säästeliäästi, mutta joulu vie normaalia enemmän rahaa ja tavallisesti pitää ruokkia vain neljä ihmistä, ei kymmentä tai ylikin.

sano että haluaisite pitää joulun teillä. että teille ulataisiin juhlimaan. Muta jokainen tuo osan joulupöytään. sano suoraan.

jos ei muuten niin tee niin että muut syö jossain missä syö ja kaikki tulee teille illalla vaikka glögillle ja tortulle.

meille tulee mun veljet ja äiti illalla glögille/kahville.käydää päivällä anopilla syömässä

Alkuperäinen kirjoittaja haaskalintu:
Hei nyt mä keksin! Keksit jokaiselle jotain mitä tuovat, ja esität asian: no kun sä teet siitä niin hyvää mä en ikinä onnistu niin hyvin.

Jos siihen vetoan, etten osaa kokata sitä ja tätä kunnolla, niin saan pyytää kaikki ruuat jonkun muun tekemänä :D

Ei mekään olla mitään ruokia viety mukanamme, kun ollaan käyty mummoloissa syömässä. Ei ole tarvinnut. Siksi tuntuu hassulta nyt pyytää vastaavasti isovanhempia ottamaan omat eväät.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei mekään olla mitään ruokia viety mukanamme, kun ollaan käyty mummoloissa syömässä. Ei ole tarvinnut. Siksi tuntuu hassulta nyt pyytää vastaavasti isovanhempia ottamaan omat eväät.

No mutta ne vanhukset luultavasti haluavat tehdä ruokia niinkuin aina ovat tehneet. Ja luultavasti tekevät tänäkin jouluna vaikka tulisivat aatoksi teille.

Älä nyt ihmeessä turhaan arastele, sano, että voisitteko tuoda lanttulooraa ja rosollia niin saadaan tutun hyvän makuisia ruokia.

Mutta kyllä, tuo on tietty totta, että jos menee toisten luokse jouluna, niin ruuat on valmiina, mutta jos haluaa olla kotona JA kutsua muista, niin siinä on juuri tuo ilo/riesa, että saa/joutuu itse tekemään ruuat. Sitten on vielä nämä vaihtoehdot, että pitää nyyttärit tai että on kotona eikä kutsu ketään tai kutsuu vähän vähemmän sitä porukkaa.

Yhteistyössä