mitä ihmeen pelleillyä tämä on?! en tunne sikiön liikkeitä ja koetin soittaa äitiyspoliklinikalle..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lihapulla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vauvan liikkeet ovat loppuneet jo eilen, joten tässä ei nyt enää hätiköinti auta. Minä uskon kuitenkin että kaikki on hyvin.

VÄÄRIN! Hätiköinti voi hyvinkin vielä auttaa. Sikiö lopettaa liikkumisen säästääkseen happea ja energiaa jos niistä on pula. Vauva voi siis hyvinkin olla vielä hengissä ja pelastettavissa, kunhan lääkäri vain huolii aloittajan ajoissa tutkittavaksi.

Itselläni loppui liikkeet rv32+5. Tönin, söin ja tein kaiken mahdollisen. Aamulla soitin neuvolaan ja siellä ei vastannut kukaan. Soitin äippäpolille ja selitin etten saa neuvolasta ketään kiinni. Käskivät näytille. Ekaksi ilmoittivat ettei kotia ole asiaa koska raskausmyrkytys ja perään ultrassa ilmoitti ettei muuta kuin saliin. Napanuorassa plokkeja, joten vauva ei enää jaksanut liikkua.
Myöhemmin hoitaja minulta kysyi, että miten tiesin hakea apua vaikka olin ensiodottaja?! Ikävä kyllä moni jää kotia odottamaan liian kauaksi aikaa, parempi heti mennä näytille ja oikeaan paikkaan. Sydän vielä lyö, mutta käyrässä ei ole enää vaihteluja. Minulla oli tuuria, että pääsin suoraan ultraan. Jos neukussa hoitaja ei olisi kiinnittänyt mitään tasaiseen käyrään olisi seuraavana päivänä ollut liian myöhäistä :(

Tsemppiä ap:lle

Minäkin olen todella pahoillani kaikkien pienokaisensa menettäneiden puolesta.

Käsittääkseni kaikissa neuvoloissa annetaan ohjeet liikelaskentaan. Jos näin ei tehdä, toimii neuvola väärin ja silloin on syytä jo ilmoittaa asiasta jonnekin.

Mielestäni tuo liikelaskentakehotus on juuri sopivan tahdikas tapa lähestyä herkässä tilassa olevaa odottavaa äitiä ja muistuttaa, että hän on ainoa joka voi lapsen ahdingon huomata. Kai jokainen ymmärtää, ettei niitä liikkeitä ajankuluksi lasketa.

Ei siellä mitään ohjetta liikelaskentaa anneta ennen kuinonitsehuolissaan lapsen liikkumisesta. Ei ainkaan yksityisessä neuvolassa ei kunnallisessakaan sellaisisa neuvoja tullut. Ei edes vaikka alla oli lapsen menetys. No nämä itse jo tiesinkin joten ei sen puoleen huolta,mutta kuinka usea oikeasti tietää ja varsinkin siinä herkässä tilassa haaveillen vain tulevasta ihanasta pienoksisesta.
Niin naiivi minäkin olin ,että en aijemmilla kerroilla osannut ajatellakkaa moista tilannetta tulevan eteen.

minulle kyllä liikelaskennasta muistuteltiin ihan joka neuvolakäynnin yhteydessä tyyliin: "jos ei tunnu liikkeitä, niin muistathan ohjeet?" jne. Äippäpolilla yksi harjoittelija otti vielä tehtäväkseen käydä ne läpi kanssani. Oulussa homma ainakin toimii.

[QUOTE="Monenmamma";26372058]Ihan puppua että tarviit lähetteen.

Mene suoraan synnytysvastaanottoon. Sinne pääsee ilman lähetettä. Toivotaan että sun vauva on kunnossa.[/QUOTE]

Kyllä vaan tarvitsee lähetteen ä-polille. Valitettavasti. :( Mulla on omaa kokemusta asiasta. Mulle sattui km viikonloppuna, taisi olla heti pe-ilta, eikä polin numerossa ollut päivystystä. Sairaalan keskuksesta sain tunnin soitteluiden jälkeen kiinni jonkun, joka neuvoi menemään tk-päivystykseen ja hankkimaan sieltä lähetteen! No, siellä jonotin sairaiden keskellä kolmatta tuntia. Lääkäri sentään otti vastaan ja nuori kun oli, olisi lähettänyt minut heti sairaalaan. Teki kuitenkin varmistussoiton. Tuloksena oli, että sain lähetteen, jota sain käyttää vasta sitten, jos tilanne paheni. Ts. vasta kun kova vuoto alkoi, ottivat sisään.

Toki mulla oli silloin vasta ensimmäisellä kolmanneksella raskaus menossa, joten siinä mielessä ap:lla eri tilanne. Joko tunnet liikkeitä? Jos et, niin neuvolaan tai tk:hon ja vaadit sen lähetteen! Tsemppiä!

[QUOTE="vieras";26373599]Kyllä vaan tarvitsee lähetteen ä-polille. Valitettavasti. :( Mulla on omaa kokemusta asiasta. Mulle sattui km viikonloppuna, taisi olla heti pe-ilta, eikä polin numerossa ollut päivystystä. Sairaalan keskuksesta sain tunnin soitteluiden jälkeen kiinni jonkun, joka neuvoi menemään tk-päivystykseen ja hankkimaan sieltä lähetteen! No, siellä jonotin sairaiden keskellä kolmatta tuntia. Lääkäri sentään otti vastaan ja nuori kun oli, olisi lähettänyt minut heti sairaalaan. Teki kuitenkin varmistussoiton. Tuloksena oli, että sain lähetteen, jota sain käyttää vasta sitten, jos tilanne paheni. Ts. vasta kun kova vuoto alkoi, ottivat sisään.

Toki mulla oli silloin vasta ensimmäisellä kolmanneksella raskaus menossa, joten siinä mielessä ap:lla eri tilanne. Joko tunnet liikkeitä? Jos et, niin neuvolaan tai tk:hon ja vaadit sen lähetteen! Tsemppiä![/QUOTE]

Ihme juttu, meillä päin kyllä pääsee ilman lähetettä. Itse ainakin kävin viime syksynä äippäpolilla ilman lähetettä.. No, mutta oli miten oli, toivottavasti ap:n tilanne selviää pian.

Siis mä en ymmärrä. Jos liikkeitä ei tunnu ja polille eivät ota eikä neuvolasta vastata niin minä kyllä menisin lähimmälle yksityiselle lääkäriasemalle. Rahasta viis jos on huoli vauvasta!

[QUOTE="Monenmamma";26373197]VÄÄRIN! Hätiköinti voi hyvinkin vielä auttaa. Sikiö lopettaa liikkumisen säästääkseen happea ja energiaa jos niistä on pula. Vauva voi siis hyvinkin olla vielä hengissä ja pelastettavissa, kunhan lääkäri vain huolii aloittajan ajoissa tutkittavaksi.[/QUOTE]

tottakai pitää olla huolissaan ja laskea liikkeitä, mutta ei se panikointi auta, sillä jos olet totaalisen paniikissa sinut saatetaan ottaa vain hysteerikkona ja kohdella sitten sen mukaan.

itsekkin säikähdin, kun en tuntenut vauvani liikkeitä, mutta pysyin sentään rauhallisena kun synnärille soitin ja asiani selitin ja käskettiin tulla näytille kun kerroin ettei liikelaskennassa tuntunut liikettä. minulla vauva oli kääntynyt niin että potki "selkärankaani" enkä tuntenut liikkeitä vaikka kuinka koitin toista herätellä..

joten ei aina ole vauvan henki menossa, mikäli liikkeitä ei tunnu. vaikka tilanne voi olla vakava niin ei sen aina tarvitse olla. joten toivottavasti ap pääsee synnärille tarkistukseen ja kaikki on hyvin

niin ja ap, mie en ole nyt pariin päivään liikkeitä tuntenut mutta neuvolassa saatiin sydämensyke kuuluviin
ja tänään kun kävin ä-polilla, niin vilkkaat liikkeet piirtyivät käyrään vaikken tuntenut MITÄÄN
( ja jotain 45 min siinä kuitenkin makasin). vauva on nyt jotenkin hassusti siellä kätilön mukaan..
pelottaa pirusti, mutta koetan keskittyä siihen että pikkuinen todistetetusti elää ja toivon mukaan päättää syntyä viikonloppuna :)luultavasti ma soitan kuitenkin, että voiko taas tulla käyrille jos olen edelleen raskaana ja sama meno jatkuu..

Viimeksi muokattu:
Mulla on molemmissa raskauksissa annettu tarkat ohjeet liikelaskentaan, ja molemmissa olen myös sitä harrastanut. Jos vauva olisi ollut täysin liikkumatta noinkin pitkään, olisin varmaan jo mennyt yksityiselle, jos en muualta olisi apua saanut. Mutta silti: hysterisointi ja panikointi ei auta, siitä ei ole mitään hyötyä. Toimikaa, naiset, älkääkä täällä haukkuko toisianne ;)

[QUOTE="tiltu";26373756]tottakai pitää olla huolissaan ja laskea liikkeitä, mutta ei se panikointi auta, sillä jos olet totaalisen paniikissa sinut saatetaan ottaa vain hysteerikkona ja kohdella sitten sen mukaan.

itsekkin säikähdin, kun en tuntenut vauvani liikkeitä, mutta pysyin sentään rauhallisena kun synnärille soitin ja asiani selitin ja käskettiin tulla näytille kun kerroin ettei liikelaskennassa tuntunut liikettä. minulla vauva oli kääntynyt niin että potki "selkärankaani" enkä tuntenut liikkeitä vaikka kuinka koitin toista herätellä..

joten ei aina ole vauvan henki menossa, mikäli liikkeitä ei tunnu. vaikka tilanne voi olla vakava niin ei sen aina tarvitse olla. joten toivottavasti ap pääsee synnärille tarkistukseen ja kaikki on hyvin[/QUOTE]

No mä en tarkoittanut tuolla 'paniikilla' mitään hysteeristä kohkaamista. Lähinnä ehkä huolellista seuraamista ja pikaista reakointia. Sellaista viisasta huolestumista. Käytin rajumpia sanoja koska tuntuu etteivät ihmiset osaa ottaa tätä asiaa tarpeeksi vakavasti ja sitten tulee turhia kohtukuolemia jotka voisi välttää 'huolestumalla helpommin'

Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;26374025:
tänään kun kävin ä-polilla, niin vilkkaat liikkeet piirtyivät käyrään vaikken tuntenut MITÄÄN
( ja jotain 45 min siinä kuitenkin makasin). vauva on nyt jotenkin hassusti siellä kätilön mukaan..
pelottaa pirusti, mutta koetan keskittyä siihen että pikkuinen todistetetusti elää ja toivon mukaan päättää syntyä viikonloppuna :)luultavasti ma soitan kuitenkin, että voiko taas tulla käyrille jos olen edelleen raskaana ja sama meno jatkuu..
Sitä on näköjään liikkeellä...mä olin maanantaina synnärillä käyrillä, kun en koko päivänä ollut tuntenut vauvan liikkeitä, eikä auttaneet liikelaskennat tai mitkään muut kikka kolmoset. Äänet kuului (se hirmuinen humina sydänäänten seassa) ja näkyi ultrassa, mutta mä en tuntenut silti mitään. Paitsi hikan, kun se tuli jossain vaiheessa. Vauvalla oli jalat vissiin mun selkään päin, kun liikkeitä ei yhtään tuntunut. Oli typerä olo kun kuuli liikkeet kyllä, mutta ei voinut painaa sitä liikeseurantanappia kun ei tuntunut yhtikäs mitään.

Sen jälkeen olen kyllä liikkeitä tuntenut ihan hyvin, eli vauva on varmaan taas kääntänyt kylkeään.

Toivottavasti sä saisit jo pian synnyttää :)

Toivottavasti ap:n vauvalla on kaikki hyvin.

Tämä on yksi syy, miksi en enää haluakaan vauvaa+mukavuussyyt. Se raskausajan stressi, argh! Minun pää ei varmaan kestäisi enää kaikkea noita liikkeitten tunnusteluja yms.

Mitähän ap:lle kuuluu? Ehkä monissa paikoissa on siksi tuo lähete-käytäntö että niitä raskaana olevia on tulossa "ovista ja ikkunoista" sinne ä-pkl:lle ja eivät millään pysty kaikkia vastaanottamaan niin siksi vaativat sen lähetteen. Kyllähän se virka-aikaan on neuvola se ensimmäinen paikka johon otetaan yhteyttä jos raskaudessa ilmenee ongelmia, sieltä kyllä ohjaavat sitten tarkempiin tutkimuksiin jos aihetta on.

Kyllä täälläkin (Espoossa) tarvii ä-polille aina lähetteen, ja sehän onkin auki vain virka-aikana. Mutta jos viikkoja jo paljon, niin ottavat kyllä synnytysosastolle sit tarkkailtavaksi, koska siellähän on "aina ovet auki". Eihän neuvolatkaan ole auki ku virka-aikana, ja liikelaskentaahankin tehdään monesti illalla, jolloin vaavit on yleensä virkeimmillään. Toivottavasti ap:n vauvalla on kaikki hyvin ja pääsi asianmukaisesti "hoitoon"..

Todennäköisesti hitaat liikkeet terveydenhuollon ammattilaisilta voi johtua siitäkin että kyse on nyt yhdestä päivästä ettet ole tuntenut mitää liikettä ja sinulla ei ole ollut mitää oireita ongelmista, muutoin kuin tuo liikkumattomuus. Eikä äiti ilmeisesti aina tunne liikkeitä, myöhäisessä raskaudessakaan, kun ei kaikki lapset ole kauheita myllääjiä. Ymmärrän hyvin huolen asian suhteen kumminkin.

Todennäköisesti hitaat liikkeet terveydenhuollon ammattilaisilta voi johtua siitäkin että kyse on nyt yhdestä päivästä ettet ole tuntenut mitää liikettä ja sinulla ei ole ollut mitää oireita ongelmista, muutoin kuin tuo liikkumattomuus. Eikä äiti ilmeisesti aina tunne liikkeitä, myöhäisessä raskaudessakaan, kun ei kaikki lapset ole kauheita myllääjiä. Ymmärrän hyvin huolen asian suhteen kumminkin.

Yksi kokonainen päivä, niin ettei tunne vauvan liikkeitä, on tosi pitkä aika. Liikkeitä täytyy tuntea AINA kun menee pitkälleen vähintään 10 tunnissa. Jos ei ensimmäisen tunnin aikana tunne yhtään täytyy mennä päivystykseen. Jos tuntee alle 10 täytyy seurata toinen tunti.

Kohtukuolema tai uhkaava kohtukuolema ei välttämättä anna mitään muita merkkejä kuin vauvan liikkeiden loppumisen.
Terveydenhuollon hitaus tässä tilanteessa on kyllä pahimman laadun hoitovirhe.

Hyvä juttu!! :) Parempi aina varmistaa kuin katua!! Kyllä noita kohtukuolemia sattuu pelottavan monelle, jos aina ajattelee ettei meille niin voi käydä ni kenelles sitten? Ja ihan itse tiedän kokemuksesta. Minä ajattelin aina ennen ettei meille mitään käy, mutta kuinkas kävikään.. Ikinä ei voi tietää. Hyvä kun pääsit näytille, ja jos vielä jossain kohtaa uudelleen huolestuttaa ni näytille taas vaan. Tsemppiä loppu raskauteen!