Mitä huonoja puolia perhepäivähoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja määä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No ei ihan noin. Hoitolapset ovat pph:n vastuulla hoitopäivän ajan, eivät kenenkään hoitolapsen vanhemman vastuulla. Pph:n pitää pystyä estämään lasten mäiskiminen.

Täällä on paljon puhuttu varahoidosta. Tarvitaanko sitä tosiaan niin kauheasti vai sairasteleeko pph:t ylettömän paljon?

No, myös päiväkodissa työskentelevien pitää pystyä estämään lasten mäiskiminen, mutta pystyvätkö he siihen ihan joka ainoa kerta?

Kyllä, hoitolapset ovat vastuullani hoitopäivän ajan, mutta en siltikään koe olevani huono hoitaja jos oma lapseni esim. tönäisee hoitolasta. Huono hoitaja olisin jos en selvittäisi tilannetta, toruisi omaani ja pyydättäisi anteeksi.

Niin ikään, jos hoitolapsi tönäisee omaani, toimin aivan samoin, torun, selvitän jne...

Ja tietenkään en suinpäin ryntää torumaan vaan selvitän että mistä fyysinen konflikti johtui.

Luulen, että pph:t sairastelevat saman verran kuin hoitajat päiväkodeissakin.

saattaa olla et hoitajilla on keskimääräistä hiuken enemmän sairaslomia. Syy löytyy et keski-ikä on korkea. Heille tulee polvileikkauksi ja lonkkaleikkauksia. Käsiä operoidaan. Mutta niitä samoja tehdään kaikille ammattiryhmille siinä iässä joten se ei ole poikkeavaa.

Todellisuudessa perhepäivähoitajilla on erittäin suuri kynnys jäädä sairaslomalle, esim. meidän kunnassa perhepäivähoitajilla on selvästi vähemmän sairaslomapäiviä kuin muilla ammattiryhmillä.

Meidän lapset ovat nyt kolmatta vuotta pph:lla ja tykkäävät tosi paljon, syksyllä vaihdetaan päiväkotiin, silloin ikää 5 v ja nuorempia en kyllä olisi päiväkotiin halunnutkaan. Aivan ihana hoitaja, tosin ei kyllä meillä mitään joulu-tms juhlia ole ollut, niiden puute vähän häirinnyt, samoin muiden lasten vanhempien pika-nopeat tapaamiset pihalla noutaessa/aamulla viedessä.

4-vuotiaasta meidän PPH vie lapset seurakunnan kerhoon, jolloin pääsevät osallisiksi isommasta porukasta ja oppivat ryhmätoimintaa paremmin, nyt tullut näitä juhliakin mukaan kuvioon.

Valitsin tosin paikan, ja hain nimellä juuri meidän hoitopaikkaan ajoissa, tutustuttauani suht hyvin alueen n 5 PPH joista parille en olisi antanut lapsia mistään hinnasta hoitoon - heillä lapset vaihtuikin muutaman kuukauden välein, Kannattaa kysellä alueen puistoissa, ja tarkkailla miten toimivat muksujen kanssa!

Meidän hoitopaikassa lapset on ollut pitkään, nyt ryhmässä 8 lasta (siis pariskunta, jotka molemmat PPH), joista 1 kpl 6-vuotta täyttävä, 5 kpl 5 täyttäviä ja 1 4 v täyttävä, uutena porukkaan tuli 1 v vauva tammikuun alusta. Eli onneksi isompiakin saa hoitoon pph:lle
huono puoli varahoito, ylitöistä johtuen vähintään 1-2 pv kuussa varahoitopäiviä, tosin meillä mummu ottanut välillä näiksi päiviksi.

Itse olen pph:na kunnassa missä lasten varahoito on järjestetty hienosti, lapset ovat aina samassa paikassa ja pienessä ryhmässä. Toki itsekin olen samaa mieltä että se on varsinkin lasten vanhempien kannalta kurjaa kun joutuu lyhyellä varoitusajalla viemään lapset varahoitoon. Hoitajan lisäksihän myös hoitajan mahdolliset omat lapset sairastavat ja tällöin myös tulee varahoidon tarvetta.
Meillä ainakin käytetään ylityövapaita juuri noihin päiviin jolloin omat lapset sairastavat, näin ollen hoitaja ei menetä palkkaansa ja hoitaja ei myöskään lomaile niin paljon kun ylityövapaita ei jää käyttämättä.

Muuten kyllä puolustan perhepäivähoitoa pienille lapsille. Meille valikoidaan ryhmät niin että on ainakin vähintään 2 lasta n. saman ikäisiä (esim. kaksi 2v, kaksi 4v.). Itselläni tällä hetkellä 4 2-vuotiasta.

Meillä myös hoitajat jaettu tiimeihin jotka puistoilevat aamupäivisin yhdessä, käydään kerran viikossa jumpassa, käydään kerhoissa, tettereissa, musiikkiesityksissä, satu ja musiikki tuokioissa, retkillä. Joka vuosi järjestetään kevät ja joulujuhlat joihin vanhemmat pääsee katsomaan lastensa esityksiä ym. ym.

No ei meidän pk:ssa ei ainakaan oo ollut vielä yhtään esitystä tai retkeä. Huonona puolena pph:lla että yleensä lyhyemmät "aukioloajat", ja tietty vähemmän kavereita jotka voi olla hyvin eri-ikäisiäkin. Päiväkodissa kuitenkin yleensä jokaiselle löytyy edes se yksi sopiva kaveri.

Itsellä ei omaa kokemusta pph, kouluikäiset ovat aikoinaan olleet päiväkodissa ja sinne tämä nuorinkin syksyllä menee. Mutta olen kiinnittänyt huomiota siihen, että täällä meillä kaksi pph käy kaksi kertaa viikossa näiden hoitolasten kanssa kiertelemässä kirpputoreja. Tiedän siitä, että itse käyn samoina kahtena päivänä (tavaran vaihtopäivät) kiertämässä nämä myös ja he ovat siellä näiden muksujen kanssa aina samaan aikaan.

Tiedän että tarkoituksena on kodinomainenhoito mutta itse en haluaisi, että lapseni aamupäivä ulkoilu olisi kirpputorien kiertämistä hoitotädin kanssa. Ymmärrän kaupassa käynnit ym. pakolliseten asioiden hoidon silloin tällöin mutta en tätä toimintaa.

Varmaan on paikkakunnittain eroja, mutta täällä meillä pidetään niin kevät-kuin joulujuhlatkin, kevätretki tehdään vuosittain jonnekin kivaan paikkaan bussikyydillä, junalla, kerran isolla veneellä. Omia retkiämme teemme usein, päiväkodilla käymme osallistumassa toimintaan, on oma kokoontumispaikka myös. Emme nökötä erakoina neljän seinän sisällä vaan liikumme ja tapaamme muita ihmisiä päivittäin.

Yhteistyössä