Mitä huonoja puolia perhepäivähoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja määä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

määä

Vieras
Arvotaan pph:n ja päiväkodin välillä. Hyvät puolet, kuten kodinomainen ympärstö ja pieni ryhmäkoko tiedetään hyvin! Mitä huonoja puolia pph:ssa teidän mielestä, joilla KOKEMUSTA siitä. Itsellä tuli mieleen, ettei varmaan ainakaan joulujuhlia yms., esityksiä, retkiä samalla tavalla kuin pk:ssa. Vai? Onko pph:ssa toiminta yhtä monipuolista kuin pk:ssa?

No onhan se toiminta hieman pienempi muotoista. Mutta toisaalta pph:na on helppo pienen ryhmän kanssa lähteä jumppasali vuorolle, retkelle (ottaa eväät mukaan ex-tempore), seurakunnan järjestämiin juttuihin on mahdollisuus osallistua, kirjastossa on satutuokioita. Ja paljon muuta.
Ryhmä on pieni, lapset tuntevat toisensa. Minun nelikko on kuin sisaruksia keskenään, jos on joku pois, niin heti kyselevät =) Hoitokin on kodinomaista, mieheni tykkää kovasti hoitolaisista ja lapset hänestä. =)
Mutta miinus, sen pph:na myönnän itsekin: varahoito. Kun pidän vapaata, niin lapset menee varahoitoon ja se ei välttämättä ole aina sama paikka : / se minua harmittaa eniten!!

No tämä oli minun mielipide, ja olen kai jäävi kertomaan kun itse olen pph ;)

meidän lapsi oli pph:lla ja asumme maaseudulla, he tekivät retkiä metsään, läheiselle maatilalle ym. ja pääsivät päiväkodin mukana teatteriin, en kyl osaa oikein huonoja puolia sanoa ollenkaan, pph oli oikein mukava ja osaava!

Tuo varahoito on minustakin se miinus ja ne ylityövapaat. Ja sellainenkin huono puoli voi jossain tapauksessa tulla vastaan, että samassa ryhmässä on esim kaksivuotiaita ja yksi ainoa viisivuotias, eli sen viisivuotiaan leikit menee vähän tylsiksi. Toisaalta sittenhän hoitaja voi keksiä ryhmän kanssa juuri jotain muuta tekemistä, niin kuin tuossa edellä jo mainittiinkin noita kerhoja jne.

Ja tietysti sellainen miinus on myös, että jos hoitajan kanssa ei vain kertakaikkiaan kemiat kohtaa ja tuntuu jopa, että hoitaja on epäpätevä. Tuttavapiirissä sattui hiljattain tällainen vähän ikävämpi tapaus. Siinä vaiheessa olin erittäin onnellinen siitä, että me saimme lapselle aivan ihanan hoitajan.

Kyllä pph.ssa on retkiä, juhlia yms. sellaista. Satutunteja kirjastossa etenkin. Kaikkea kivaa.
Huonopuol varmaan , riippuu onko yksityinen vai kunnallinen pph , miten varahoito, kunnallisella puolella toimii paremmin mutta yksityisellä sitä on vaikeampi hoitajan järjestää ja se jää sitten paerheen järjestestettäväksi.

Aika monet pph:t käy läheisellä päiväkodilla leikkimässä/juhlissa jne. ja kaikki pp:t retkeilee yhdessä :) Kaikkihan riippuu täysin hoitajasta, jaksaako tehdä askarteluja jne. puuhaa mitä päiväkodissa on joskus paljonkin. Miinuksena tuo varahoitopaikan järjestäminen, tästä kannattaa kysyä kun hoitopaikkaa hakee. Samoin se, että on samanikäisiä leikkikavereita.

Mä oon todella tyytyväinen tyttären hoitopaikkaan ja siihen millasta hoitoa tytär siellä saa. Tytär pph:lla :). Päiväkoti ei vaan kolmen tutustumis kerran jälkeen oikea paikka olis tyttärelle ollu. Itteäni ahdisti jo ajatuksenakin, se että oisin aamuisin tyttäreni jättäny tonne päiväkotiin, meno oli kuin apina tarhassa.

Lapsemme olleet sekä pph:lla, ryhmiksessä että päiväkodissa.
Ja paras on ryhmis.
Pph:n huonoja puolia just toi varahoito, varsinkin jos arka, ujo lapsi. Ja sitten jos kemiat ei toimi hoitajan kanssa, tai ei voi ihan ns. satasella luottaa hoitajaa.

Meil on kaks lasta pph:lla ja ollaan just haettu siirtoa päikkyyn. Syynä on juurikin noi vapaat. Pph jos on pari päivää kipeenä niin voi olla että lapset on molempina päivinä eri hoidossa. Ikinä et oikein tiedä että mihin lapset viet seuraavana päivänä. Noilla on tuonne kylille joku 3 km niin ei noi paljon retkiä tee muualle kuin lähimetsään tai leikkipuistoon. Lisäks oon huomannu sen että kun lapset on ollu päikyssä puuhailemassa isommassa ryhmässä, jaksaa sen sisaruksen seura kiinnostaa iltaisin ihan eri tavalla.

Ikävä kyllä pph-väessä on toooodella paljon erittäin epäammattimaisia ihmisiä, jotka mm. puhuvat lasten & perheiden asiat ympäri kyliä. Tästä on aivan liikaakin kokemusta.

no omasta kokemuksesta: pph voi olla ihana mutta lähipiiri sitten jotain ihan muuta...pph:n elämäntyyli voi olla erilainen kuin itsellä ja esim. turvallisuus ja siivouskäsitykset voivat olla kaukanakin toisistaan (okei olen itse vähintäänkin vainoharhainen mitä OMIIN lapsiini tulee ;) )
pph toimii yksin, huonoina päivinä jne. kukaan ei ole valvomassa miten hän toimii, mitä tapahtuu kun pinna palaa. pph voi suosia jotain lasta ja inhota toista lasta, sekään ei ole reilua!

omasta kokemuksestani tiedän että hyviä pph:ta on MUTTA se suhde on ainakin omalla kohdalla tyyliin 1/20. (ja se 1 oli sit oikeasti aivain ihana!!!) mies ei lapsuudestaan tiedä yhtään ihanaa pph:ta...

no mutta ulkoisista seikoista vielä ulkona liikkuminen: ryhmästä toki riippuu minkälainen härdelli liikkuminen on jos on useampi uhmaikäinen tms. turvallisuus on erilaista kuin päiväkodissa, tai pph:n tupakkatauot...

Pph ei välttämättä vie lapsia millekään retkille, aika ruusuisen kuvan tästä ketjusta on saanut.. Ei myöskään kevätjuhlia tms, et pääse katsomaan lasten esityksiä yms.. Päiväkodissa on myös muiden aikuisten kontrolli.. edellisessä kodissamme seunänaapurina oli pph, joka huusi ja raivosi lapsille.. Pihalla oli sitten mielin kielin aikuisille, lapsille oli mielivaltaisia säänröjä, esim. hiekkalaatikolla sai leikkiä yhdellä lelulla kerrallaan, ja se piti viedä pois jos halusi toisen. Esim. ämpäriin hiekan lapioiminen oli kielletty, koska silloin olisi ollut kaksi lelua käytössä.. Jos pph:lla on ollut vajaa ryhmä pitkään, sitä kannattaa välttää.. vanhemmat ei aina tiedä millainen pph oikeasti on, se selviää vuosien saatossa.. ja sitten lapset on jo kärsineet pitkään.. Miksi et veisi ryhmäpäiväkotiin? Siinä yhdistyy pph:n ja päiväkodin parhaat puolet.. Eikä tarvitsisi viedä lasta mihinkään sadan lapsen laitokseen.

[QUOTE="vieras";25584166]pph on kaupungin palveluksessa ja koskee myös tupakointi kielto työaikana.
pph ei käytä päiväkotien palveluja.[/QUOTE]

Niin, onhan se todella pitkä miinus ettei pph pääse kessulle :D :D

Meillä on aivan ihana pph josta lapsi tykkää tosi kovasti. Mutta nyt, kun pph on sairastunut, niin varahoito on päiväkodissa ja siellä meno on niin erilaista isossa ryhmässä... lapselle ikävää kun pienestä, mukavasta ryhmästä joutuu yhtäkkiä suureen hälinään.

En voi kuin kehua Helsingin perhepäivähoitoa.

Hoitajat toimivat 3-5 hoitsun tiimeissä. Tiimi tapaa toisiaan joka päivä (paitsi äärimmäiset sääolot kuten 20 pakkanen, kaatosade tai 30 hellepäivä) leikkipuistossa, jossa tenavat ovat yhdessä leikkimässä sen puolitoista - kaksi tuntia kaikkien hoitajien valvoessa. Viikko-ohjelmassa on tiimin yhteinen laulutunti, metsämörri ja jumppa läheisen päiväkodin tiloissa yhdessä oman tiimin kanssa. Lisäksi kevätretki, leikkipuiston ja hoitajien yhdessä järjestämät kesäjuhla, elonkorjuujuhla, pph:n tiimieittäin pitämä joulujuhla (paikalle tuli jopa joulupukki pikku paketin kanssajokaiselle lapselle!), laskiaisrieha ja vappukarnevaalit. Varahoito ainakin meidän alueella järjestetty loistavasti juuri tätä tarkoitusta varten olevassa ryhmiksessä, varahoitopaikka on siis aina sama, tutut hoitajat ja tuttu paikka, ja lapsetkin usein tuttuja puistosta.

Että silleen. En oikeasti keksi yhtään huonoa puolta perhepäivähoidossa. lapseni aloitti syksyllä vajaa 2v ikäisenä päivähoidossa eikä ole kertaakaan jäänyt itkien hoitoon.

Ei ole omia kokemuksia, mut kuullut olen että varahoito-systeemi on huono, eikä perhepäivähoitajilla ole alan koulutusta (esim. Orimattilassa ja Hollolassa kotiäitejä kositaan perhepäivähoitajiksi), kun taas päiväkodissa on ammatti-ihmiset. Nämä oli meillä ne ratkaisevat tekijät miksi päädyttiin päiväkotiin, vaikka lapsi on vasta vuoden kun aloittaa päivähoidon.

pph pääsee keväisin kevätretkelle linja-autolla johonkin kohteeseen.
Teatteri esitys saapuu paikkakunnalle kerran vuodessa.
Jouluna lapsille järjestetään pikkujoulut.
Keväällä paistetaan makkaraa nuotiolla.
Ihan kivasti on ohjelmaa 1-3(4) vuotiaille. Isommat ovat päiväkodissa.

Itse olen pph kunnassa, jossa varahoito toimii. Meillä lapset ovat varahoidossa aina samassa paikassa ja yleensä koko ryhmä siirtyy sinne, kun olen vapaalla. Varahoitopaikkana toimii ryhmis, jossa on siis vain varahoitopaikkoja.

Meillä hoitajat on myös jaettu tiimeihin, jotka järjestävät lapsille erilaista toimintaa: retkiä, tapahtumia ja juhlia. Lapset myös pääsevät leikkimään isommassa ryhmässä kun hoitoryhmät tapaavat säännöllisesti mm. leikkikentillä.

Lisäksi kunta järjestää koko päivähoidolle tapahtumia, esim konsertteja, teatteria, satutunteja... ja kirkko järjestää lastenkirkkoja pari kertaa vuodessa.

Mahdollisuuksien mukaan hoitaja voi kuljettaa lapsia myös kerhoissa, jäähallissa, liikuntahallissa...

Osa päiväkodeista järjestää erilaisia tapahtumia, joihin myös alueen hoitajat ovat tervetulleita mm. hiihtokoulu, laskiasrieha, luontopolku...

Ap:lle sanoisin, että täällä varmasti saa kuulla monia kauhutarinoita pph:sta, mutta paras keino on käyttää paikallista puskaradiota, esim. äiti-lapsi kerhoja. Varahoitoasioista ja esim. juhlista jne. saa tietoa alueen päivähoidon esimieheltä. Lisäksi kannattaa kierrellä lähistön leikkipaikkoja 9-11 välisenä aikana ja käydä tutustumassa hoitajien toimintaan.

Kannattaa myös goolata perhepäivähoitaja+blogi, näitä löytyy aika kivasti luettavaksi.

[QUOTE="vieras";25584796]Ei ole omia kokemuksia, mut kuullut olen että varahoito-systeemi on huono, eikä perhepäivähoitajilla ole alan koulutusta (esim. Orimattilassa ja Hollolassa kotiäitejä kositaan perhepäivähoitajiksi), kun taas päiväkodissa on ammatti-ihmiset. Nämä oli meillä ne ratkaisevat tekijät miksi päädyttiin päiväkotiin, vaikka lapsi on vasta vuoden kun aloittaa päivähoidon.[/QUOTE]

Niin ja sen on moni ystävä kokenut huonona, kun perhepäivähoidossa lapset on niin eri-ikäisiä. Yksi ystävä valitteli kun 2-vuotiaalla ei ollut kavereita kun vanhin hoidosta oli lähtenyt eskariin ja muut oli vauvoja. Siirsivät sitten päiväkotiin.

Me mietittiin myös sitä, että kun aloittaa päiväkodissa, niin ei hoitopaikka vaihdu.

Olisit kysynyt päiväkodin hyviä puolia, niin olisit ehkä saanut enemmän hakemiasi vastauksia. :)

Yhteistyössä