Itse olen pph kunnassa, jossa varahoito toimii. Meillä lapset ovat varahoidossa aina samassa paikassa ja yleensä koko ryhmä siirtyy sinne, kun olen vapaalla. Varahoitopaikkana toimii ryhmis, jossa on siis vain varahoitopaikkoja.
Meillä hoitajat on myös jaettu tiimeihin, jotka järjestävät lapsille erilaista toimintaa: retkiä, tapahtumia ja juhlia. Lapset myös pääsevät leikkimään isommassa ryhmässä kun hoitoryhmät tapaavat säännöllisesti mm. leikkikentillä.
Lisäksi kunta järjestää koko päivähoidolle tapahtumia, esim konsertteja, teatteria, satutunteja... ja kirkko järjestää lastenkirkkoja pari kertaa vuodessa.
Mahdollisuuksien mukaan hoitaja voi kuljettaa lapsia myös kerhoissa, jäähallissa, liikuntahallissa...
Osa päiväkodeista järjestää erilaisia tapahtumia, joihin myös alueen hoitajat ovat tervetulleita mm. hiihtokoulu, laskiasrieha, luontopolku...
Ap:lle sanoisin, että täällä varmasti saa kuulla monia kauhutarinoita pph:sta, mutta paras keino on käyttää paikallista puskaradiota, esim. äiti-lapsi kerhoja. Varahoitoasioista ja esim. juhlista jne. saa tietoa alueen päivähoidon esimieheltä. Lisäksi kannattaa kierrellä lähistön leikkipaikkoja 9-11 välisenä aikana ja käydä tutustumassa hoitajien toimintaan.
Kannattaa myös goolata perhepäivähoitaja+blogi, näitä löytyy aika kivasti luettavaksi.