Mitä huonoja puolia perhepäivähoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja määä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen itse nyt kotona ja minulla on omien lisäksi hoitolapsi. Lisäksi muuten olen töissä päiväkodeissa. Ja rehellisesti sanon, että molemmissa täytyy olla tarkkana.

Pph on tosiaan yksin. Hän yksin vastaa lasten ruoista ja sen terveellisyydestä, ulkoilusta, virikkeistä jne. Jos pinna palaa, kukaan ei voi auttaa tilanteesta yli tai nähdä mitä tapahtuu. Lapsiryhmä vaikuttaa paljon siihen mitä voi tehdä, minulla on niin pienet lapset että toiminta on usein tosi vaikeaa. Toimiessaan pph on tosi kiva juttu.

Taas päiväkotikin voi olla hurja paikka. Joskus tiimi voi kokonaan olla huonossa hengessä ja silloin ei lapsetkaan voi hyvin.

En tiedä mihin itse lapseni laittaisin. Jos on kovin pienistä kyse, harkitsisin ensimmäisenä pph. Jos yli2v, katselisin päiväkoteja.

Varahoitopaikat- tai siis se että tämän tuosta joutuu viemään lasta varahoitopaikkaan- joka ei ainakaan täällä ole aina edes sama....

Mulla on lapsi ryhmiksessä ja tykkään tuosta hoitomuodosta kovasti- yhdistyy päiväkodin ja pph hyvät puolet mukavasti eikä ole kovin suuri ryhmä, ei tarvitse kuskailla varahoitoon.

Se on paljon pph:sta kii. Mun lapset oli mun kummitätillä hoidossa ja ne tykkäs paljon olla siellä. Kummitäti askarteli, kävi kerhoissa ja jaksoi touhuta lasten kanssa ja siksi uskalsin vielä ennen tätini eläkeikää viedä lapset sinne. Siirtyivät sit tarhaan 5 ja 4 vuotiaina kun tätini jäi sairaslomalle.

Itse taas muistan lapsuudestani vain kurjia asioita ja pph oli myöntänyt mun vanhemmillekkin ettei tykkää musta ja ei tule kunnolla toimeen mun kans. Joo mä huomasin sen kanssa. Tarhassa taas itse olen viihtynyt tosi hyvin eikä ole huonoja muistoja. Oltiin pph:lla siis kesäloman ajan, muuten ollaan aina oltu tarhassa.

Niitä retkiä tulee, kun kunnan perhepäivähoitajille järjestetään yhteisjuttuja. meillä kävi tyttö kotieläinpihassa ja on niitä muuallekkin ollut.
Miinuksena on mielestäni juuri se, että jos pph on kipeänä, lapsille pitää olla muu hoito. Se on iso juttu pienelle. Varahoito on päiväkodilla, jossa tyttöni oli itkenyt kovasti ja jännitti pitkään että onko pph kipeä vai ei. niissä yksittäispäivissä ei ehdi tottua.
Mulla ei ole mitään pahaa itse hoidosta sanottavana. Lapsikin sanoi, että on kuin mummolaan menisi.

Viimeksi muokattu:
En keksi mitään muuta huonoa kuin sen, että varahoitopaikkaa ei ole (yksityinen pph). Se ei meille kuitenkaan ole ongelma. Sen sijaan jos hoitaja sairastuisi ja joutuisi olemaan pidempään sairaslomalla, me oltaisiin pulassa. Muuten ollaan kaikin puolin varsin tyytyväisiä!

* Varahoitopaikat.
* Jos pph on työssään siksi että saa olla omien lastensa kanssa kotona -> motivaatio?
* Valvonnan puute, kukaan ei tiedä mitä siellä neljän seinän sisällä touhutaan. Varsinkin jos lapsi on niin pieni ettei vielä osaa puhua.
* Lasten vahtiminen heikoissa kantimissa. Monesti puistossa näkee että lapset saa tehdä mitä tahansa, pph:t juoruavat keskenään.
* Itse olen lähipuistossa törmännyt pph:an joka suoraan valehtelee vanhemmille mitä ovat päivän aikana tehneet. Kehutaan kuinka ollaan leikitty ulkona ties mitä jne. Totuus: lapset tönöttävät keskenään ja hoitaja näpeltää kännykkää. Eikä ole yksi eikä kaksi kertaa.

Kokemuksia on kertynyt omalta osalta, kavereilta, kaveri juuri siirsi lapsensa päiväkotiin huonolta pph:lta (pph:n oma lapsi mäiski hoitolapsia) ja sitten nämä mitä näkee puistoissa.

- hoitaja ei saa työaikana kommunikoida toisen aikuisen kanssa, heti leimataan huonoksi hoitajaksi.
- hoitajat eivät auta tarpeeksi lapsia, saavat ihan itse pukea.

Koin hankalaksi hoitajan jatkuvat poissaolot (omat sairaudet ja lomat). Varahoitopaikka oli päiväkodissa, jossa ei ollut muita tuttuja lapsia. Muut hoitajan lapset olivat eri päiväkodeissa varahoidossa. Lasta piti siis pallotella jatkuvasti eri hoitopaikoissa ja varahoidossa oli jo omat kaveriporukat, joten siellä lapsi oli ulkopuolinen.

Pph:lla on eri ikäisiä lapsia, joten leikit eivät aina mene yksiin ja bestistä ei välttämättä löydy, kuten päiväkodissa. Perhepäivähoidossa ei käyty luistelemassa, hiihtämässä, Korkeasaaressa, elokuvissa ja teatterissa, kuten päiväkodissa tehdään. Joulujuhla oli päiväkodin kanssa yhteinen. Päiväkodissa myös vanhempaintoimikunta järjestää erilaisia tempauksia, kuten halloween-juhlia yms. kemuja lapsille.

Meille sattui kaiken kukkuraksi huono hoitaja, joka siirrettiin kesken kauden (ulkopuolisten silminnäkijöiden valitusten takia) toisiin tehtäviin. Kauhistuttaa ajatellakin, mitä lapseni on siellä joutunut kokemaan. En veisi ikimaailmassa enää lapsiani vapaaehtoisesti perhepäivähoitajalle, ellen olisi saanut hänestä usealta ihmiselta hyviä suosituksia.

Se, että ei oikeasti voi tietää mitä siellä hoitopaikassa päivän aikana tapahtuu. Eli jos käy huono tuuri, niin hoitaja voi olla minkälainen tapaus tahansa. Hoitaja voi vetää vanhemmille melkoista roolia.Tästä siis kokemusta omasta lapsuudesta ja tämän takia en omia lapsia pph:lle helposti ole laittamassa. Toki aivan ihania hoitajia on olemassa ja päiväkodissakin on ei-ammattitaitoisia hoitajia joukossa. Pph:lla sitä hommaa ei päivän aikana kuitenkaan kukaan muu aikuinen nää.

[QUOTE="vieras";25586374]miten pph voi mennä hiihtämään 1-3 vuotiaiden kanssa. Ei tosiaan kädet riitä.
Se tehtävä on vanhemmilla. Isommat lapset ovat päiväkodissa.[/QUOTE]

Missä todellisuudessa sinä elät? Perhepäivähoitajilla on kaikenikäisiä lapsia hoidossaan, jopa puolipäiväisiä eskarilaisia.

Ja jos perhepäivähoitajalla on vain pieniä lapsia eli neljä 1-3 vuotiasta, niin ei siinä kädet riitä edes perustarpeiden tyydyttämiseen, kun siinä sivussa pitäisi vielä tehdä itse ruoat, pukea yms. Päiväkodissa sentään näitä hommia on ulkoistettu ja jaettu.

Alkuperäinen kirjoittaja tietävä;25583372:
Miksei olisi joulu ja vaikka kevätjuhlia?tottakai on
retkiä ja muita mukavia extroja aika ajoin.

Tottakai meillä perhepäivähoidossa on joulu- ja kevätjuhlat. Pidämme isommalla porukalla muiden hoitajien kanssa ja harjoittelemme sinne ohjelmaa yms. ihan niinkuin päiväkodissakin.

Mä olin lapsena pph:lla hoidossa ja jäi traumat. Se oli ihan karmea akka, joka huusi ja haukkui :( Senpä takia en voi kuvitellakaan laittavani omia lapsia pph:lle. Tiedän toki, että hyviäkin on mutta silti.

[QUOTE="vieras";25584166]pph on kaupungin palveluksessa ja koskee myös tupakointi kielto työaikana.
pph ei käytä päiväkotien palveluja.[/QUOTE]

Ihan varmasti voi käyttää. Ei ole mitään estettä tälle. Mekin usein osallistutaan lähipäiväkotien toimintaan.

Ihan varmasti voi käyttää. Ei ole mitään estettä tälle. Mekin usein osallistutaan lähipäiväkotien toimintaan.

Asia on kunta kohtainen. Täällä ei ole mitään yhteistä.
Pihaan saa mennä leikkimään kun päiväkoti sulkeutuu mutta silloin sitä ei enään tarvita.
Erittäin harvoin edes pph lapset menee varahoitoon päiväkotiin. Se maailma elää ihan omaansa.

[QUOTE="vieras";25586492]Asia on kunta kohtainen. Täällä ei ole mitään yhteistä.
Pihaan saa mennä leikkimään kun päiväkoti sulkeutuu mutta silloin sitä ei enään tarvita.
Erittäin harvoin edes pph lapset menee varahoitoon päiväkotiin. Se maailma elää ihan omaansa.[/QUOTE]

Itse en tiedä yhtään kuntaa jossa näin olisi, harmi että teillä on näin. Meillä on myös kaikkien lasten varahoidot päikyssä jotta kaikille pystytään takaamaan aina sama varahoitopaikka ja suht tutut hoitajat. Mutta meillä on kyllä muutenkin järkätty ihan viimeisen päälle pph-hommat meidän kunnassa. :)

Muutama kommentti:

se, että pph:n oma lapsi mäiskii hoitolapsia, ei tee pph:sta huonoa hoitajaa. Samalla logiikalla, jos hoitolapsi mäiskii pph:n lasta, pn hoitolapsen äiti huono äiti, eikös? En tarkoita että kummankaan mäiskiminen olisi oikein, mutta jos hoitaja sen perusteella luokitellaan huonoksi niin aika heikot on perusteet.

Olen itse pph ja jos nyt pitäisi luetella työni huonoja puolia, siis vanhempien kannalta, niin ehkäpä ne tilanteet kun sairastun ja vanhemmat joutuvat käyttämään varahoitoa lyhyellä varoitusajalla.

Minun kunnassani on sama varahoitopaikka niin sairastilanteissa kuin ylityövapaissakin ja vanhemmat ovat olleet tyytyväisiä. Kukaan ei ole halunnut SEN perusteella vaihtaa päiväkotiin.

Teen yhteistyötä kunnan eri tahojen kanssa; ryhmisten, päiväkotien, toisten pph:iden ja tarvittaessa neuvolan, kelton ja terapeuttien kanssa.

Järjestän lapsille vappukekkerit mihin paistan itse munkit. Kevätjuhlan järjestämme yhdessä muiden pph:iden kanssa ja meillä on esitykset ja tarjoilut vanhemmille. Joulun alla tarjoan vanhemmille glögit. Isän-ja äitienpäivänä niinikään kahvitellaan.

Totta on, että mätiä munia mahtuu joka ikiseen ammattiryhmään. Minä en, itse päiväkodissa työskennelleenä, koskaan, koskaan veisi omaa lastani päiväkotiin, enkä varsinkaan kesä- ja joulupäivystyksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja pph ja äiti;25586618:
Minä en, itse päiväkodissa työskennelleenä, koskaan, koskaan veisi omaa lastani päiväkotiin, enkä varsinkaan kesä- ja joulupäivystyksiin.

Meidän lapset odottivat viime syksynä innolla joululoman jälkeistä aikaa varapäiväkodissa, koska siellä oli ollut edellisena vuonnakin niin kivaa. Lapsia oli vähän, lelut ja paikat olivat uusia. Nyt ovat jo kyselleet, koska pääsevät taas varahoitoon.

Kyseessä ei siis ole varsinainen varahoito, vaan loma-aikoina päivystävä päiväkoti.

valitettavasti nykyään äitien on pakko viedä hyvin pienet lapset hoitoon.
Hoitajalla on 2 1v lasta työnnettävänä rattaissa. Vierellä taapertaa pari muuta jotka lähes yhtä pieniä.
Harvoin näkee hoitajilla isoja poikia ja tyttöjä.

Alkuperäinen kirjoittaja pph ja äiti;25586618:
Muutama kommentti:

se, että pph:n oma lapsi mäiskii hoitolapsia, ei tee pph:sta huonoa hoitajaa. Samalla logiikalla, jos hoitolapsi mäiskii pph:n lasta, pn hoitolapsen äiti huono äiti, eikös? En tarkoita että kummankaan mäiskiminen olisi oikein, mutta jos hoitaja sen perusteella luokitellaan huonoksi niin aika heikot on perusteet.

No ei ihan noin. Hoitolapset ovat pph:n vastuulla hoitopäivän ajan, eivät kenenkään hoitolapsen vanhemman vastuulla. Pph:n pitää pystyä estämään lasten mäiskiminen.

Täällä on paljon puhuttu varahoidosta. Tarvitaanko sitä tosiaan niin kauheasti vai sairasteleeko pph:t ylettömän paljon?

No ei ihan noin. Hoitolapset ovat pph:n vastuulla hoitopäivän ajan, eivät kenenkään hoitolapsen vanhemman vastuulla. Pph:n pitää pystyä estämään lasten mäiskiminen.

Täällä on paljon puhuttu varahoidosta. Tarvitaanko sitä tosiaan niin kauheasti vai sairasteleeko pph:t ylettömän paljon?

en itse ole vielä tähään ikään mennessä nähnyt lapsia jotka ei ikinä tappelisi.
Asiaa ei hyväksytä. Aina joukkoon mahtuu lapsi joka tuuppii ja tönii toista ja vie lelut kädestä. Häntä voi joutua kieltään tuhannesti, eikä usko.

Ihan ainoa huono puoli on minusta se, että jos pph on lomalla tai muulla vapaalla (joita nykyään on aika paljon, kun pph:t ovat työaikalainsäädännön piirissä), niin lapsen pitäisi mennä varahoitoon. Tämä iso ongelma pienimpien kohdalla ja romuttaa pph:n ideaa aika paljon, jos varahoitoa ei pysty itse järjestämään. Meillä varahoito on onneksi onnistunut isovanhempien avulla tai ottamalla itse palkattomia vapaapäiviä.

Toinen miinus on tietenkin se, että jo pph on syystä tai toisesta huono, niin sitten on. Meille ei onneksi ole sattunut kuin aivan ihania perhepäivähoitajia.

Muuten voin suositella perhepäivähoitoa todella lämmöllä kaikille alle 3-vuotiaille. Retkiä ym. on taatusti ainakin yhtä paljon kuin päiväkodissa. 4-5-vuotiaan paikka alkaa olla kuitenkin jo päiväkodissa.

Minulla siis kaksi omaa pientä ja yksi hoitolapsi. Myönnän kyllä, että omat mäiskii hoitolasta. Mäiskivät myös toisiaan ja hoitolapsi omiani. Asia on toki kielletty, mutta nämä pienet ei sitä vain vielä ymmärrä kunnolla.

Minusta se nyt vain on sellaista, kun on pienet yhdessä.

Yhteistyössä