Mitä eskarissa tehdään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 4-vuotiaan äiti kiinnostuneena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Leikitään, jumpataan, askarrellaan, piirretään ja väritetään, kuunnellaan satuja. Tunti viikossa sitten tehdään oikein kirjallisia eskaritehtäviä eli opetellaan isot kirjaimet ja numerot.

Opetellaan odottamaan omaa vuoroa, tulemaan toimeen kaikkien kanssa, ryhmätyötaitoja, sosiaalisia taitoja.

Kiitos vastauksista :)

Mulla ei ole ollut mitään käsitystä siitä, että millaisia tehtäviä tehdään jne.
Meidän lapsi osaa jo lukea, kirjoittaa ja laskeakin yhteen- sekä vähennyslaskuja & helppoja kertolaskuja. Olen tota miettinyt, että miten paljon saa lisätehtäviä sitten kun menee kouluun, vai täytyykö edetä samassa tahdissa muiden kanssa.

Nykyään varmaan aika monet osaa lukea kouluun mennessään, onko kenelläkään kertoa kokemuksia miten lasten kanssa on toimittu?
Itse ajattelen, että niiden sosiaalisten taitojen ja ryhmätoiminnan opettelu (vaikka onkin päiväkodissa) on silti se isoin juttu eikä ne tehtävät, että en ole laittamassa lasta kouluun ns.vuotta aikaisemmin.

Kyllä niitä kirjallisia tehtäviä harjoitellaan aianakin kahdesti viikossa jo. Minusta tuntuu, että sekin määrä saattaa hiukan vaihdella, vaikka kaikki varmaan samaa kirjaa täyttävätkin. Isoin ero on varmaan siinä meneekö päiväkodin eskariin vai koulun yhteydessä olevaan.

Ekassa tapauksessa päivät jatkuu pitkälti samankaltaisina kuin päiväkodissa muutenkin. Saattaa olla, että kirjalliset tehtävät ovat ainoita mitkä eroavat muuta pk:n touhusta. Vastaavasti taas koulun yhteydessä toimitaan jo enemmän koulumaisesti.

Tehtävissä on tietysti matematiikkaa, juuri numeroiden opettelusta lähdetään ja edetään helppoihin laskuihin. Luonnotietoa tulee jonkun verran, samoin esim. viikonpäiviä, vuodenaikoja jne. opetellaan. Liikuntaa monipuolisesti yritetään saada alkeistaitoja vähän joka lajista. Omatoimisuutta opetellaan: omista vaatteista huolehtimista, kengännauhojen solmimista jne.

[QUOTE="vieras";24666019]Kyllä niitä kirjallisia tehtäviä harjoitellaan aianakin kahdesti viikossa jo. Minusta tuntuu, että sekin määrä saattaa hiukan vaihdella, vaikka kaikki varmaan samaa kirjaa täyttävätkin.
[/QUOTE]

Ei meidän pojan eskarissa ole mitään kirjaa ollenkaan. Jokaisella on oma vihko johon itse piirtävät ja tekevät harjoituksia. Muita töitä sitten lisäillään kasvunkansioon. Eikä ollut edellisen päiväkodin eskarissakaan kirjaa vaan erillinen eskarikansio johon keräsivät irrallisia tehtäviä ja askarteluja.

Niin ja pojan eskari on päiväkodin eskari mutta toimii koulun kanssa samoissa tiloissa. Viikottain on yhteistyötä koulun kanssa ja syövät aamupalan ja välipalan koulun ruokalassa. Joka eskariryhmällä on oma kummiluokka jonka kanssa sitten tekevät tehtäviä porukallakin ja tutustuvat samalla kouluun ja henkilökuntaan.

AP - aktivoitko vai jarrutatko noita taitoja ?
Mun vielä 3 v - loppuvuodesta 4v - osaa myös kirjaimet, numerot , laskea sataan - hahmottaa lukumääriä, osaa lukea helppoja sanoja yms ...
Ihan helppoja yhteenlaskujakin osaa - muttei kovin kummoisia.
Hän on kyllä päivähoidossa - osa taidoista on varmaan tullut eskarilaisia sivusta seuraamalla.

Itse harjoitellaan tai oikeastaan kurkistetaan noita taitoja leikin tai lukemisen lomassa (kun itse luen lapselle ) - aattelen että jotenkin ei kannata hirmusiesti sparratakaan ?
Liuttamalla on oppinut kuulemastaan kirjaimia tunnistamaan , samoin sitten lukemaan hieman...

Loppuvuoden lasta ei joka tapauksessa voi laittaaa aiemmin kouluun, eikä tietty välttämättä ole psykologisia valmiuksiakaan - vaikka joitain taitoja olisikin ...

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24665992:
Nykyään varmaan aika monet osaa lukea kouluun mennessään, onko kenelläkään kertoa kokemuksia miten lasten kanssa on toimittu?
Itse ajattelen, että niiden sosiaalisten taitojen ja ryhmätoiminnan opettelu (vaikka onkin päiväkodissa) on silti se isoin juttu eikä ne tehtävät, että en ole laittamassa lasta kouluun ns.vuotta aikaisemmin.

Ainakin meidän eskarit ovat aina painottaneet, että sosiaaliset taidot ja se ryhmässä toimiminen on eskarin tärkeimmät opit, ne oppivat lukemaan, jotka oppivat, kolmasosa keskimäärin oppii eskarin aikana.

Yksi meidän lapsista oppi lukemaan jo nelivuotiaana. Äidinkielen tunnilla hän joutui osin menemään ryhmän mukana (sinällään hyvä, että oppi siellä myös tavuttamisen, sitä ei osannut kouluun mennessään). Nykyajan aapisissa (useammasta kokemusta meidän perheessä), kulkee rinnalla aina tarina, jota lukemaan oppineet voivat lueskella toisten harjoitellessa aa-si. Lisäksi on saanut lukea 'pulpettikirjaa' muiden harjoitellessa. Tosin pulpettikirjoja lukevat kaikki jonain päivänä, lukemaan opettelevilla ne on kuvakirjoja, joissa on yksi lause sivulla, meidän lapsi luki taas jotain Melukylän lapsia, Ella-kirjoja yms.
Samaten matematiikassa on kirjassa monen tasoisia tehtäviä, nopeimmat tekevät sitten lisätehtävä osiota.

että lähinnä siellä keskitytään muihin asioihin. Koulussa tosiaan nykyään taidetaan hyvin ottaa huomioon eritasoiset oppilaat. Eikä niinkuin sillon kun itse olin ala-asteela ja me jo lukemaan oppineet pelattiin käytävällä kun muut opetteli tavaamaan.

Meillä tämä nyt 4-vuotias (loppuvuodesta täyttää 5) aloitti tehtäväkirjojen tekemisen joskus vähän alle 3-vuotiaana. Kirjoitti silloin jo mallista ja sanelusta ihan hyvin (ei siis osannut lukea tai kirjoittaa, mutta pyysi usein "kirjoitustehtäviä"). On ollut siis hyvin pienestä kiinnostunut kirjaimista & numeroista, ja osasi ne n.1v7kk ikäisenä. Puhui hyvin aika varhain ja kyseli jatkuvasti esim. liikennemerkkejä, automerkkejä, eri maiden lippuja. Oppi ne todella nopeasti. Lapsi on tosi aktiivinen ja seurallinen luonteeltaan.

Olen sillä tavalla aktivoinut lasta, että olen ostanut noita tehtäväkirjoja hänelle ja auttanut niiden tekemisessä. Muuten en ole varsinaisesti ohjannut tällaisen oppimisen suuntaan. Olin kuitenkin lapsen kanssa kotona siihen asti kun hän oli 3-vuotta, joten meillä oli aikaa tehdä kaikenlaista kaksin ja ajattelin että tehtävät ovat ok kun hän niistä kovasti nautti.

Lukemaan oppi itsekseen 4-vuotiaana, mutta jo vähän päälle 3-vuotiaana osasi lukea tavuja, ei vaan osannut yhdistää niitä sanoiksi.

Olen itse ajatellut, että opiskella ehtii sitten vaikka loppuelämänsä, ehkä se sparraus tuossa iässä ei ole kovin tarpeellista :)

AP - aktivoitko vai jarrutatko noita taitoja ?
Mun vielä 3 v - loppuvuodesta 4v - osaa myös kirjaimet, numerot , laskea sataan - hahmottaa lukumääriä, osaa lukea helppoja sanoja yms ...
Ihan helppoja yhteenlaskujakin osaa - muttei kovin kummoisia.
Hän on kyllä päivähoidossa - osa taidoista on varmaan tullut eskarilaisia sivusta seuraamalla.

Itse harjoitellaan tai oikeastaan kurkistetaan noita taitoja leikin tai lukemisen lomassa (kun itse luen lapselle ) - aattelen että jotenkin ei kannata hirmusiesti sparratakaan ?
Liuttamalla on oppinut kuulemastaan kirjaimia tunnistamaan , samoin sitten lukemaan hieman...

Loppuvuoden lasta ei joka tapauksessa voi laittaaa aiemmin kouluun, eikä tietty välttämättä ole psykologisia valmiuksiakaan - vaikka joitain taitoja olisikin ...

Kuumimmat

Yhteistyössä