Mitä astmatestiin sisältyy

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Pieni 9 vuotias tyttö itkee kun pitöis astma testeihin mennä kun yskii ja tulee hengenahdistusta. Sitä epäiltiin jo syksyllä js saatiin testeihin lähete mutta yskä loppui. Nyt se on alkanut uudestaan mutta ongelma on se kun hän haluaa toetöö mitä siellä testissä tehdään kun saatiin sillon samalla lähete myös labraan ja meijän tyttö pelkää neuloja yli kaiken... Esim. Kun oltiin terveyden hoitajalla ottamassa influessa rokotusta huusi kuin tapettava ja itki isänsä sylissä mutta asiaan onko kellään kokeneella Astma-testin sisällöstä tietoa?
 
Pieni 9 vuotias tyttö itkee kun pitöis astma testeihin mennä kun yskii ja tulee hengenahdistusta. Sitä epäiltiin jo syksyllä js saatiin testeihin lähete mutta yskä loppui. Nyt se on alkanut uudestaan mutta ongelma on se kun hän haluaa toetöö mitä siellä testissä tehdään kun saatiin sillon samalla lähete myös labraan ja meijän tyttö pelkää neuloja yli kaiken... Esim. Kun oltiin terveyden hoitajalla ottamassa influessa rokotusta huusi kuin tapettava ja itki isänsä sylissä mutta asiaan onko kellään kokeneella Astma-testin sisällöstä tietoa?

Luultavasti hänelle tehdään rasitustesti ja mitataan uloshengityksen tehoa puhaltamalla eräänalaiseen pef-mittariin. Sitten sama testi tehdään uudestaan, kun ollaan otettu lääkkeitä monta kuukautta ja verrataan tuloksia.
 
Jos muistan oikein, niin ensimmäiseksi tutkivat siten, että puhalletaan laitteeseen ja sen jälkeen saa avaavaan suihkeen suun kautta ja puhalletaan uudestaan ja vertaillaan saatuja arvoja. Labrassa ottavat varmaan ihan verinäytteen kyynärtaipeesta, siihen voi varmaan laittaa emlaa puuduttamaan etukäteen. Se emla piti ottaa jokin tietty aika ennen näytteenottoa pois. Mutta kannattaa kysyä labrasta etukäteen tuosta.
Meillä tutkittiin iänkaiken kestäneen yskän takia, mihin avaava yskänlääke toi aina helpotusta. Tehtiin prick-allergiatestit myöskin ja lopuksi vielä rasitusastmatesti. Itse en tuossa viimeisessä ollut mukana, mutta oli joutunut juoksemaan ja sen jälkeen oli noita puhalluksia.

Tuota puhallutustestiä on ihan turha pelätä. Verinäytteistä tutkitaan sitten varmaan hinkuyskä (sadan päivän yskä), mykoplasma yms, mitkä voivat aiheuttaa pitkittynyttä yskää. Nuo prick testit on kaikista pahin ja meillä mentiin labratesteihin vasta heti sen perään, siinä oli hieman ongelmaa, kun lapsi oli sitä mieltä, että häntä ei tökitä neulalla enää yhtään kertaa. Ja mitään selkeää selitystä ei löytynyt yskälle, siitepölyallergiat saatiin selville, että mitkä tarkalleen aiheuttavat.
 

Yhteistyössä