Alkuperäinen kirjoittaja aika kamalaa:
siis nyt sun tekstistä saa tasan sen kuvan että kuvittelet olevasi muita ylempi kaikilla tasoilla.
siis että asustat jossain korkeasa tornissa ja jos sinut haluaa tavata niin sopii kiivetä 1000 askelmaa ylöspäin.. muuten ei kiinnosta.. tulee oikeasti mieleen satujen pahat kuningattaret..
-jos lapsesi ei tee elämässään niinkuin sinä haluat= turha pyytää tai odottaa ikinä mitään..
- jos lapsesi hankkii puolison joka ei pidä sinusta=et ole tekemisissä..
-jos lapsesi ei kuljeta lastenlasta sinun luoksesi=et näe lapsesilasta
-et ole velvoitettu tekemään mitään lapsesi tai hänen lapsen eteen ajallisesti tai rahallisesti
-jos haluat asettaa lapsesi/lapsenlapsesi eriarvoiseen asemaan= niin teet niin koska haluat, ihan sama mitä katkeruutta se aiheuttaa..
joo, olet ehkäpä maailman itsekkäin äiti ja tuleva mummo
miksi hankit lapsia tuolla asenteella, että jos lapsen lapsi haluaa laatuaikaa mummonmsa kanssa niin sen on tehtävä töitä sen eteen.. huhhuh sääliksi käy heitä jo nyt.. ehkäpä tuollaista mummoa ei kukaan sitten kaipaakkaan, mieti sitä kun olet yksin kotosalla ja lapsenlapsille olet vain nimi ja valokuva
Tulen mä olemaan lapsenlapsilleni aikanaan myös perintö, joten jotain kivaa musta heille ainakin tulee olemaan

Paitsi jos ehdin tuhlata omaisuuteni jo elinaikanani tai testamenttaan kaiken kodittomille kissoille.
Mutta asiaan.... en asusta korkeassa tornissa, mutta mulla ei ole mitään erityistä hinkua mennä puuttumaan omien lasteni perhe-elämään. Eläkööt aikuiset ihmiset niinkuin haluavat. Siinä suhteessa tulen olemaan ihanneanoppi...en näy enkä kuulu ellei kutsuta.
En näe mitään syytä, miksi minun pitäisi olla tekemisissä lasteni puolisoiden kanssa. Toki häissä, ristiäisissä yms voin kutsuttuna olla mukana, mutta miksi kiusaisin itseäni tai miniääni/vävyäni tunkemalla itseni heidän lähettyvilleen, jos kerran ei ole pakko emmekä pidä toisistamme. Eiköhän nuo omat lapseni kuitenkin pidä muhun yhteyttä vielä senkin jälkeen, kun pariutuvat, mutta itse itselleen he puolison hankkivat eivätkä minun mielikseni. Omaan elämäänsähän he sen puolison ottavat eivätkä minun elämääni.
Mun lasteni ei tarvitse tehdä kuten minä haluan, mutta ei munkaan tarvitse tehdä kuten lapseni haluavat. Mä voin kuitenkin jäädyttää kaikki rahahanani, jos esim alkavat käyttää huumeita. Mä voin jäädyttää kaikki rahahanani vaikka pelkästäään siitä syystä, että niillä sattuu olemaan vihreät sukat jalassa torstaina. Kyse on kuitenkin mun eikä lasteni rahoista ja minäpä päätän ihan itse, mitä rahoillani teen. Valitettavasti.
mulla ei ole mitään
velvollisuuksia lapsiani kohtaan enää sen jälkeen kun täyttävät 18 vuotta. Voin toki auttaa ja tehdä kaikenlaista, mutta se ei ole enää mun velvollisuuteni. Lapsenlapsiani kohtaan mulla ei ole mitään velvollisuuksia. Mitä teen, se perustuu täysin vapaaehtoisuuteeni.
Jos lapseni ei tuo lapsenlastani luokseni, niin sitten tosiasiassa en lapsenlapsiani näe. Tosin en kenties näekään, vaikka ne tuossa vieressäni seisoisivat. Ikävä juttu. Onneksi tuo mun nuorisoni tietää ihan hyvin, ettei tämä mun nivelreumani tästä ainakaan parempaan suuntaan ole menossa eivätkä varmaan edes edellytä, että jostain huitsin nevadasta lähtisin julkisilla kukuvälineillä lapsenlapsiani hakemaan. Mutta lapseni saavat kyllä ihan itse päättää, haluavatko mun tapaavan lapsiaan vai ei. Jos ei, sekin on ihan heidän oma asiansa.
Mun lapseni eivät tunne katkeruutta siitä, mitä toinen on saanut ja mitä toinen ei. Ovat tottuneet siihen eriarvoisuuteen jo ihan pienestä pitäen. Toisella on kaksi kättä, toisella vain yksi, toisella on isä, toisella ei, toista piti auttaa pukemisessa, toista ei...lista olisi loputon.
Itsekäs? Kyllä ja ehdottomasti. Kun neljännesvuosisata äitiyttä päättyy, aion elää vain ja ainoastaan itseäni varten.