Heh, tarkennan vähän. Itse olen puhunut pitkiä lauseita jo 1,5-vuotiaana, vanhempani ovat aika tarkkaan kertoneet miten olen missäkin iässä puhunut. Poikani puhuu käsittääkseni nyt samalla tavalla kuin minä 2,5-vuotiaana, eli kaukana vauvakielestä todellakin. :-D Tytöt kyllä käsittääkseni usein oppivat poikia aiemmin puhumaan. Ja siskoni 2,5-vuotias tyttö puhuu aika samoin kuin poikani nyt, eli pölöttää kuin papupata, mutta kielioppivirheitä saattaa olla, joskus tavut vaihtavat paikkaa, ja 1-2 kirjainta puuttuu.
Esim. yhtenä aamuna poika selitti unestaan mitä oli nähnyt:Äiti, minä näin unessa kun iso haikala nielas minut, sitten minä matkustin haikalan mahassa maailman toiselle puolelelle, ja siellä minä tulin takaisin mahasta, ja sitten minä uin melen halki kotiin. Ja yksi päivä poika selitti että kun minä olin tosi pikkunen, minä asuin äitin mahassa, sitten äitiä sattui peppuun kovasti ja sitten minä imin äitin tissistä maitoa.
Eli on ajatusmaailmaltaan lapsellisempi kuin noin 5 v. miltä näyttää, mutta kuitenkin puhuu kuin suht hyvin puhuva 2,5-vuotias. Ei siis todellakaan millään tavalla kuin vauvat.
Käytin poikaa ekaa kertaa tuossa lähiparturissa jokin aika sitten, aiemmin olemme käyneet muualla. Poika katseli moottoripyörälehteä, ja lähes joka sivulla hoki että minä tahtoo tuollasen moottolipyölän, ja sitten tahon ton luskeen moottolipyörän, ja ihan nuo kaikki moottolipyölät. Iloisena selitti, mutta parturitäti näytti ihan järkyttyneeltä. Oletin siis että varmaankin luuli paljon vanhemmaksi, kun tuo läppä on tuollaista hyvinkin lapsekasta ja lennokasta välillä.
Ja poika siis puhuu paljon, ja hänellä on ihan loistava mielikuvitus. Mutta ei sillä tavalla niinkuin sen ikäiset miltä hän näyttää.
Hän on pituuden lisäksi myös hyvin harteikas ja roteva, ei ylipainoinen mutta sellainen raamikas. ihan vauvasta asti häntä on luultu vanhemmaksi, esim. 1 v. 4 kk ikäisenä joku nainen tuli bussissa ihmettelemään että eikö noin iso lapsi jo pärjäisi ilman rattaita. Kävelymatkaa tuli silloin usein noin 8 km päivässä, juu ei 1 v. 4 kk jaksa sellaisia matkoja kävellä. :-D
Toivottavasti nyt onnistuin vähän tarkentamaan.