Mitä 1,5 vuotiaalle pitkähihaisen paidan alle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VV
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

VV

Vieras
Mikä olisi käytännöllisin vaate päiväkotiin 1,5 v. pojalle pitkähihaisen paidan alle? Lyhythihainen body vai tavallinen t-paita ja pelkkä vaippa? Tavallisia alushousuja meillä ei ole vielä kotona käytössä, eivät taida vaipan päälle mahtuakaan? Kotona pojalla on 86 cm pitkähihaisia bodyja + housut päällä, mutta tuon kokoiset bodyt alkavat olla jo vähän pieniä ja haluaisin pojalle jo tavallisia paitoja päällyspaidoiksi. Kaupoissakaan ei hirveästi enää isompia bodyja aina ole myytävänä, olettaisin että lyhythihaisia kuitenkin aluspaidoiksi löytyy?

Mikä olisi käytännöllisin vaate päiväkotiin 1,5 v. pojalle pitkähihaisen paidan alle? Lyhythihainen body vai tavallinen t-paita ja pelkkä vaippa? Tavallisia alushousuja meillä ei ole vielä kotona käytössä, eivät taida vaipan päälle mahtuakaan? Kotona pojalla on 86 cm pitkähihaisia bodyja + housut päällä, mutta tuon kokoiset bodyt alkavat olla jo vähän pieniä ja haluaisin pojalle jo tavallisia paitoja päällyspaidoiksi. Kaupoissakaan ei hirveästi enää isompia bodyja aina ole myytävänä, olettaisin että lyhythihaisia kuitenkin aluspaidoiksi löytyy?

Käytännöllisyyteen en osaa ottaa kantaa, mutta itse käytän molemmilla lapsilla useimmiten ohuita trikoopaitoja ilman aluspaitaa. Collegen tai neuleen alle käy tavallinen t-paita, tytölle olen löytänyt myös kivoja hihattomia aluspaitoja.

Viimeksi muokattu:
Ei meillä ikinä ole pitkähihaisten paitojen alla mitään muita paitoja pidetty. Eli lapsella on joko t-paita tai pitkähihainen paita, ja sitten sään mukaan villapaitaa/kollaria/takkia tms. mitä siihen päälle laitetaan. Meillä on lapsilla käytetty sellaisia "vaippapikkuhousuja" tuossa iässä, joiden alle vaipatkin hyvin mahtuvat. Paidat ja pikkarit ovat kuitenkin aika käteviä siinä vaiheessa kun pottailua enemmän harjoitellaan.

Minä etsin aina sellaisia ohuempia pitkähihaisia t-paitoja, H&M:ltä tai Lindexiltä satunnaisesti löytyi. Sellaisia siis ilman aluspaitaa pidettiin päiväkodissa, ja villat ja muut päälle ulos mennessä. Alushousuja ei pidetty, vaan sukkahousuja melkein aina (monesti ei muita housuja;), jotka piti vaipan laihalla lapsella paikoillaan. Pikkupöksyt taisi tulla kuvioihin vasta kun vaippa jäi pois.

Nyt poika on vähän isompi ja jostain syystä isommille ei löydy niitä ohuita paitoja yhtä helposti, joten nyt ostan aina ohuimpia lyhythihaisia t-paitoja tai hihattomia paksumpien trikoo/collegepaitojen alle.

Meillä on pidetty talvisin trikoopaitojen alla hihattomia bodeja, joita saa ainakin H&M:stä kolmen pakkauksissa. Mun mielestä on kiva pitää trikoopaitoja housujen päällä ja näin body alla suojaa jos paidan helma nousee ylös. Sitten kun on päästy vaipoista eroon, on siirrytty tavallisiin hihattomiin aluspaitoihin, jotka on usein aika pitkää mallia ja pysyvät hyvin housuissa.

Meidän lapset ei pidä pitkähihaisten trikoopaitojen alla mitään. Itsekään en pidä, joten miksi lapseni pitäisivät? =) Eri asia sitten jos on collegepaita tai neule, niiden alle pistetään t-paita.

Kyllähän se selän vilkkuminen vähän mietitytti kun siirryttiin bodeista paitoihin, mikä tapahtui molemmilla lapsilla loppusyksystä. Ulkovaatteena oli (ja on edelleen) kuitenkin haalari, joten sekin jo suojaa selkää. Tai kun ulos mennessä laittaa paidanhelman housujen sisälle, se pysyy siellä aika hyvin (ellei ole tosi pitkäselkäinen lapsi). Myös villahaalari suojaa hyvin.

Alushousut on otettu käyttöön vasta kun vaipoista on päästy. Sitä ennen on tarvittaessa ollut sukkahousut (myös pojalla :P) ja myöhemmin pitkät kalsarit/leggingsit college/velourhousujen tms. alla.

Minä käytin pitkahihaisen triikopaidan alla viime talvena lyhythihaisia bodyja, koska haluan paidan housujen päälle, mutta en halunnut että selkä paljastuu.

Nyt poika jo 1v 8kk ja olen miettinyt, miten tänä talvena toimin. Nyt kesällä olen käyttänyt vain paitaa, mutta nyt ajattelin ostaa muutaman hihattoman ohuen "aluspaidan" pitkähihaisten alle, mielellään pitkä malli, että varmasti pysyy housujen sisällä. Minua inhottaa jo ajatuskin, että pojan selkä on paljaana ulkona, vaikka haalari olisikin päällä, enhän halua itsekään että selka paljastuu edes ulkovaatteet päällä.

92cm bodyja varmaan löytyy vielä, mutta mielestäni body on hiukka hankala jos on tarkoitus pottailla säännöllisesti. T-paita on mielestäni liian iso (leveä + hihat pullottaa) pitkahihaisen alla.

Yhteistyössä