Mit vit? Kuka tässä toimii väärin?

Tai no ei oikeastaan sitäkään, mulle on ihan sama kuka on väärässä, kuka oikeassa, mutta yritän vain keksiä ongelmaan rakentavaa ja aikuismaista ratkaisua.

No, juttu meni näin. Isäni tuli tiistaina kipeäksi, ja flunssassa siis keskiviikkona oli 39 jo kuumetta. Silloin hän mietti, pitäisikö mennä lääkäriin, tai oli oikeastaan jo menossakin, mutta äitini sanoi, ettei sinne pikku flunssien takia kannata mennä. Itse seuraavana päivänä (torstaina) neuvoin varsin sairaan oloista isääni ihan päinvastaiseen: että senkin ikäisen ja noin sairaan ihmisen pitää tuossa kuumeessa mennä jo lääkäriin. Hänellä on siis ikää melkein 70v, aikaisemmin pahoja keuhkokuumeita ja sydämessä läppävikaa, kuitenkin varsin virkeä ja hyvinvoiva eläkeläinen. No, perjantaina hän sitten meni lääkäriin, missä todettiin keuhkokuume ja kohonneet CRP-arvot ja päädyttiin aloittamaan antibiootit pistoksina kahtena perättäisenä päivänä ja sen jälkeen suun kautta. Torstaina olin tullut eräiden ystävieni luo kylään, jotka asuvat n. 30km:n matkan päässä vanhempieni luona, itse asun ihan muutamien kilometrien etäisyydellä heistä. Kun kuulin perjantaina, että isä on kipeä, soitin hänelle ja kyselin vointia, ja kysyin miten hän seuraavana päivänä pääsee lääkäriin koska tiesin äitini olevan töissä. Sanoin isälle, että voin tulla kuskaamaan häntä. Hän sanoi että ei, hän voi hyvin mennä taksilla (terveyskeskukseen parin kilometrin matka). Varmistin vielä, että voin oikeasti tulla kuskaamaan, siitä ei ole mitään vaivaa. Hyväntuulisesti totesi isä, että ei tarvitse, hän pärjää kyllä. Kerroin myös aikaisemmin päivällä äidilleni, että voin tulla kuskaamaan isää ja viettämää hänen kanssaan lauantaipäivää jos on tarpeen. No, kun isä kieltäytyi, lupasin soittaa vielä aamulla uudestaan ja varmistaa hänen vointinsa ja sanoin että katsotaan vielä sitten uudelleen, jos hän haluaakin sen kyydin.

Näin sovimme asiat ja mielestäni kaikki oli ok. No, sitten tulee lauantai aamuna kahdeksan maissa äidiltäni (töistä) syyllistävän sävyinen viesti: "Ovatko ystäväsi siellä sinulle siis tärkeämpiä kuin sairaan isäsi auttaminen ja kuskaaminen lääkäriin?" Olin ihan että :O Vastasin sitten jotakuinkin näin: ":O Kuinka niin? Juurihan eilen tarjosin isälle moneen kertaan kyytiä ja apua, mutta hän sanoi pärjäävänsä, väkisinkö olisi meidän pitänyt sinne tulla?"

Samoin tein soitin sitten isälleni, ja selitin uudestaan, että oikeasti haluan tulla viemään sinua lääkäriin jos haluat, ja ymmärsithän nyt varmasti, että siitä ei ole mitään haittaa ja voimme tulla sinne jne. Isä varsin hämmentyneenä vastasi, että ei kun hän ihan oikeasti pärjää ja voi mennä taksilla ja ymmärsi kyllä että tarjosin eilen kyytiä jne. Samaan aikaan tuli sitten äidiltä viesti että "ei tarvitse tulla sitten ollenkaan enää".

Eli... :O Nyt äiti on suuttunut mulle, koska ... ?? olen ystävieni luona lapsieni kanssa samaan aikaan kun sairas isäni ei halua eikä kaipaa apuani? Mitä mun pitäisi tehdä? Nyt en tietenkään enää edes voi mennä sinne, koska äiti minua kielsi menemästä.

Helvetti noita sukulaisia :headwall:
 
[QUOTE="mammat";26438601]äitisi on varmaan vaan väsynyt ja stressaantunut kun töissä ja kotona kipeä mies! kyllä se siitä :)[/QUOTE]

No voi olla joo, mutta mielestäni on vähän kohtuutonta ryhtyä mua syyttämään siitä että asettaisin ystäväni sairaan isäni edelle kun hän itse ei kerran apua halunnut. Eikä nyt kuitenkaan kyseessä ole mikään seniili vanhus, vaan ihan fiksu, toimiva ja harrastava ihminen jonka järkeen voi sentään näissä asioissa luottaa. Voihan olla, että äiti on töiden takia stressaantunut, en tiedä, mutta kotona on nyt kuitenkin vasta pari päivää ollut sairas mies, että siitä ei varmaan mitään superstressiä tule, etenkään kun hän itse oli sitä mieltä että lääkäriin ei ole tarvetta mennä.
 
"vieras"
Jos äitisi on huolissaan ja kiukuttelee sinulle, kun ei muutakaan osaa. Eihän se oikein ole, mutta. Jatkat ihan normaalisti, soittelet isäsi kanssa ja olet kuin mitääb ei olisi tapahtunutkaan äitisi kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
:O No sä et kyllä todellakaan ole tehnyt mitään väärin. Käsitin, ettei sun äiti edes aluksi ottanut sun isän tilaa vakavasti. Jos kerran sun isä sanoi, ettei tarvitse apua niin ei kenellekään pitäisi olla mitään syytä suuttua. :O Onkohan tässä jotain muuta takana? Jos sun äidillä oli huono päivä tai on käsittänyt jotain väärin?
 
  • Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
Niin?
Mitäs tähän pitäisi kommentoida? Ottaa osaa kun äitis suuttui vai mitä en nyt tajuu? Miksi tämmösiä edes pitää tänne jakaa ja kysellä mitä sitten pitää tehdä? Etkö itse osaa tehdä päätöksiä asian suhteen vaan kysyt muiden neuvoa ja sitten toimit mitä muut sanoo vai mikä nyt kyseessä?
 
"Helvetti noita sukulaisia"... ei ymmärrä kuin omista vanhemmista voi noin sanoa, vaikka kuinka ärsyttäisi.
Helvetti noita sukulaisia- lausahdukseen ei sisälly mitään suoraa viittausta vanhempiini joten en minäkään ymmärrä mitä sinä tarkoitat :) Mutta kieltämättä olen hiukan turhautunut ja ymmälläni äitini käytöksestä. Kuten olen muutenkin, jos minua syytetään asioista, joille en mitään voi. En koskaan tahallani ketään loukkaa enkä kenellekään ole ilkeä, enkä ketään tahallani huomiotta tai avutta jätä, siksi minua hiukan hämmentävät tällaiset syytökset :)
 
no mutta
eikö tämä ole sitä normaali naisten ja äitien käytöstä ei muka jotain tarvii mutta kiukuttaa sitten jos ei sinne väkisin änkeä :). omasta kokemuksesta: anoppi on myös vanha ja suhk huonokuntoinen, mieheni(hänen poika :D ) tarjosi sitten kauppaan kyytiä ei kelvannut, oli sitten kumminkin taksilla käynyt kaupassa ja valitteli sitten kun piti taksilla mennä :D nää on niin sitä että ei haluta vaivata ketään mutta silti pitäisi itse tajuta änkeä sinne väkisin ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
Mitäs tähän pitäisi kommentoida? Ottaa osaa kun äitis suuttui vai mitä en nyt tajuu? Miksi tämmösiä edes pitää tänne jakaa ja kysellä mitä sitten pitää tehdä? Etkö itse osaa tehdä päätöksiä asian suhteen vaan kysyt muiden neuvoa ja sitten toimit mitä muut sanoo vai mikä nyt kyseessä?
aloituksessa lukee että "yritän keksiä ongelmaan rakentavaa ja aikuismaista ratkaisua", se tarkoittaa siis sitä, että pyrin miettimään, mikä tässä olisi nyt järkevin ratkaisu- tai toimintamalli. Sellaisen saavuttaminen löytyy mielestäni parhaiten silloin, kun kyselee muiden ihmisten, ulkopuolistenkin mielipiteitä, ajatuksia ja näkemyksiä asiasta. :) Missäänhän en sano, ettenkö osaisi tehdä päätöksiä asioiden suhteen tai että toimisin siten kuin muut käskevät, vaan ihan vain haen näkökulmia jotka kuuntelen ja sitten asia ratkeaa jollain tavalla. Se on ihan aloituksestakin mielestäni luettavissa :)
 
eikö tämä ole sitä normaali naisten ja äitien käytöstä ei muka jotain tarvii mutta kiukuttaa sitten jos ei sinne väkisin änkeä :). omasta kokemuksesta: anoppi on myös vanha ja suhk huonokuntoinen, mieheni(hänen poika :D ) tarjosi sitten kauppaan kyytiä ei kelvannut, oli sitten kumminkin taksilla käynyt kaupassa ja valitteli sitten kun piti taksilla mennä :D nää on niin sitä että ei haluta vaivata ketään mutta silti pitäisi itse tajuta änkeä sinne väkisin ;)
Niin.. voi olla näinkin. Huoh. Jotenkin mua vaan jäytää se, että mitä äitini nyt tähän sekaantuu, kun me ihan isän kanssa keskusteltiin tää auttamisasia läpi. Ja isä on sellainen, että varmasti sanoo jos apua haluaa ja tarvitsee ja osaa kyllä arvostaa jo sitä, että apua tarjotaan tai että soitellaan ja kysellään vointia. Mut mä en nyt ymmärrä miksi äiti siitä suuttuu :O
 
"vieras"
Mä käskisin isääni selittämään tilanteen äidilleni. Onko äitisi samanlainen kuin mummoni aikoinaan. Eli vaikka sanoi ei, niin tarkoitti kyllä. Toisen olisi se itse pitänyt hoksata. Jos ajattelee, ettei isäsi vaan kehtaa pyytää apua, kun se ei ole välttämätöntä. Vaikka eihän tässä siitäkään ole kyse, kun itse tarjouduit.
 
[QUOTE="vieras";26438614]Jos äitisi on huolissaan ja kiukuttelee sinulle, kun ei muutakaan osaa. Eihän se oikein ole, mutta. Jatkat ihan normaalisti, soittelet isäsi kanssa ja olet kuin mitääb ei olisi tapahtunutkaan äitisi kanssa.[/QUOTE]

Niinkin se voi olla. :) Kieltämättä itsekin ajattelin, että olisko viisainta vaan jättää äidin kommentit omaan arvoonsa ja odottaa vaan että se leppyy taas. Ennen olen lähtenyt näihin sananvaihtoihin mukaan ja antanut ikään kuin samalla mitalla takaisin, nyt olen tosiaan yrittänyt miettiä vähän rakentavampaa ratkaisumallia. Ehkä sekin on rakentavaa ettei vaan lähde siihen kiistelyyn mukaan kun kerran siihen ei ole aihetta?
 
[QUOTE="vieras";26438638]Mä käskisin isääni selittämään tilanteen äidilleni. Onko äitisi samanlainen kuin mummoni aikoinaan. Eli vaikka sanoi ei, niin tarkoitti kyllä. Toisen olisi se itse pitänyt hoksata. Jos ajattelee, ettei isäsi vaan kehtaa pyytää apua, kun se ei ole välttämätöntä. Vaikka eihän tässä siitäkään ole kyse, kun itse tarjouduit.[/QUOTE]

Totta, mäkin tosiaan soitin silloin isälle, ja sanoin, että mun tuli vähän paha mieli äidin sanoista, koska oikeasti haluan auttaa. Isä sanoi kyllä, että selittää asian äidille ja kertoo että itse tarjoutui menemään taksilla lääkäriin. Mutta jotenkin epäilen, ettei siitä paljon apua ole.
 
"virkkis"
Tulee mieleen, että jos kerran tilanne oli se, että apuasi ei kaivattu, niin miksi pitää soitella moneen kertaan? Vai oliko siis niin, että vanhempasi olisivat kuitenkin toivoneet sinun tulevan, mutta sinä selittelit olevasi ystävällä ja "olisit voinut kyllä uhrautua tulemaan", johon isäsi sanoo ettei sen takia tarvitse tulla?

Minä olisin mennyt joka tapauksessa. Vaikka todennäköisesti olisin saanut haukut bensan tuhlauksesta.
 
:O No sä et kyllä todellakaan ole tehnyt mitään väärin. Käsitin, ettei sun äiti edes aluksi ottanut sun isän tilaa vakavasti. Jos kerran sun isä sanoi, ettei tarvitse apua niin ei kenellekään pitäisi olla mitään syytä suuttua. :O Onkohan tässä jotain muuta takana? Jos sun äidillä oli huono päivä tai on käsittänyt jotain väärin?
Niin no sitäkin mietin, että onko tässä nyt jotain taustalla. Äiti on kerran aikaisemminkin äsähtänyt siitä, että me lasten kanssa ollaan täällä ystäväperheen luona niin paljon. Kuitenkin sitäkään en äidin takia haluaisin vähentää koska vaihtoehto olisi lähinnä se, että kököttäisin lasten kanssa yksin kotona kerrostalossa, ja täällä on meille molemmille seuraa ja aktiviteettia :) Pari viikkoa sitten äiti oli laittamassa välejä mun kanssa poikki, koska sattui sunnuntaipäivänä tulemaan meille täysin etukäteen ilmoittamatta ja kun me oltiin taas kolmisin lasten kanssa käyty melkoisen hankalan bussi- ja taksimatkan takana lääkärissä, niin meillä oli eteisessä sekaista. Äiti siis suuttui siitä, että minun kodissani oli sekaista kun hän sattui yllättäin tulemaan käymään päiväuniaikaan.
 
[QUOTE="virkkis";26438646]Tulee mieleen, että jos kerran tilanne oli se, että apuasi ei kaivattu, niin miksi pitää soitella moneen kertaan? Vai oliko siis niin, että vanhempasi olisivat kuitenkin toivoneet sinun tulevan, mutta sinä selittelit olevasi ystävällä ja "olisit voinut kyllä uhrautua tulemaan", johon isäsi sanoo ettei sen takia tarvitse tulla?

Minä olisin mennyt joka tapauksessa. Vaikka todennäköisesti olisin saanut haukut bensan tuhlauksesta.[/QUOTE]

Niin... mä siis soitin äitille perjantaina päivälle kysyäkseni isän voinnista, ja silloin sanoin, että tulen niille lauantaina jos tarvii. Äiti sanoi, että katsotaan. Samana iltana soitin isälle, että tulen teille jos tarvii, ja isä sanoi, että hän pärjää kyllä. Ja sitten jo lauantaiaamuna näiden kahden puhelun jälkeen tuli äidiltä ne viestit. Isälle olen soitellut useamman kerran jo ihan vointia kysyäkseni. Soitellaan me nyt muutenkin usein, että ihan siksi soittelin, en mistään "uhrautumissyistä". Mä en ylipäänsä harrasta valehtelua tai muutenkaan muunnellun totuuden kertomista, jos mä sanon haluavani auttaa, niin mä haluan kyllä oikeasti. Ja isä kyllä tietää sen.
 
[QUOTE="hupsis";26438671]tuota noin... onko sun äitisi aina ollu luonnottoman vaikea ihminen? vai onko sillä pää pehmenemässä?[/QUOTE]

:D No tuota... :xmas: En nyt tiedä miten tuohon diplomaattisesti vastaisin :whistle:

No enemmänkin äiti kai on jo kasvanut kulttuurissa, jossa omien tunteiden näyttäminen ja omista asioista puhuminen ylipäänsä oli tabu. Isä sen sijaan on hyvin avoin ja suorapuheinen, isään on helppo luottaa sen suhteen, että kaikki mitä hän sanoo, on just niin eikä tartte justiinsa jälkikäteen odotella mitään viestejä. Äidin toimintatapa on sensijaan tämä: kun joku ottaa aivoon, siitä ei sanota mitään, mutta jälkeenpäin alkaa kännykkä laulaa. Tästä johtuen mä olen ajoittain jopa pelännyt puhelimia, kun sitä ei voi tietää millaisia viestejä sinne lähetellään. Äiti ei ole koskaan pyytänyt anteeksi eikä asioita suoraan nokakkain selvitellyt, hän ei myöskään yleensä positiivista palautetta pysty antamaan nokikkain vaan viestittelee. Tämän tyyppisiä tilanteita on paljonkin hänen kanssaan ollut, ja ne vaan yleensä kuihtuu menemään sitten kun vaan odotan että hän ns. leppyy ja ottaa itse yhteyttä.
 
[QUOTE="vieras";26438674]Etkö ymmärrä? No, minä ymmärrän ihan täysin. Inhaa porukkaa koko sakki. Paitsi yksi veli.[/QUOTE]

Mulla on kyllä ihan ok sukulaisia, joskin kaikkien kanssa on joskus ongelmia. Silloin saattaa joskus vaikka sanoa että helvetti noita sukulaisia :xmas: ilman sen syvälllisempiä tarkoitusperiä. Oikeasti rakastan äitiäni äärettömän paljon ja hänessä on paljon ihania ominaisuuksia, mutta tällaiset purkaukset on mulle henkisesti tosi raskaita, ja koen että hän syyllistää mua asiasta, josta mun ei tarvitsisi tuntea syyllisyyttä. Kuitenkin hän siinä nyt onnistuu koska täällä mä nyt valvon kylässä toisten nukkuessa ja kökötän koneella.
 
"vieras"
Minä vähän luulen, että siinä on käynyt niin, että äitisi pelästyi sitä, että isäsi olikin oikeasti kipeä (ja sitten tulee kaikkia ikäviä asioita mieleen). Ei sitä itse aluksi ymmärtänyt. Sitten kun ei osaa purkaa sitä ahdistusta muuten, niin rähisee sinulle (ja ikäänkuin pitää isästäsi huolta sillä tavalla). Anna asian olla vaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Pesky Pixie

Yhteistyössä