Mistä voi ostaa (pääkaupunkiseudulla) maatuvia/kompostoitavia vaippoja?

Mistä voi ostaa (pääkaupunkiseudulla) maatuvia/kompostoitavia vaippoja?

Tuossa kysymys lyhykäisyydessään. Ja vaipan pitäisi siis olla ihan oikeasti kokonaan kompostoituva/maatuva, eikä vain osittain.
 
kansalaistottelematon
Mä kompostoin hajoavat vaipat biojätteisiin. Sinnehän niitä ei oikeasti sais laittaa. Jätehuolto perustelee kieltoa sillä, että jos ihmiset näkevät biojäteastiassa vaippoja, heidän kierrätysmotivaationsa huononee.
Olen ratkaissut ongelman piilottamalla vaipat tarkasti muun biojätteen sekaan.
Toisaalta, vaikka biovaipan laittaisi tavallisen jätteen sekaan, ei sen kaikki ominaisuudet kuitenkaan mene hukkaan: tavallinen vaippa hajoaa 500 vuotta, bio maatuu tavallisenkin jätteen seassa huomattavasti inhimillisemmässä ajassa, muutamassa vuodessa.
 
Kakkaa saa ihan rauhassa kompostiinsa pistää, mutta kaupunkien biojäteastioihin ei. Jostakin kumman syystä. Nature babycaret ei ihan täydellisesti kompostoidu mitta tiedän kyllä muutaman jotka niitä ihan onmistuneesti kuitenkin kompostoivat. Mulla ei oo tarpeeksi kompostitilaa, mutta ovat muutenkin miellyttävämpiä ja kemikaali, sekä hajuvapaampia kuin Pampersit sun muut semmoiset.
 
Mä kompostoin hajoavat vaipat biojätteisiin. Sinnehän niitä ei oikeasti sais laittaa. Jätehuolto perustelee kieltoa sillä, että jos ihmiset näkevät biojäteastiassa vaippoja, heidän kierrätysmotivaationsa huononee.
Ja mitä vaippa sä laitat sinne bioastiaan? Toivon mukaan on oikeasti vaippa, joka kans maatuu, eikä jää jäljelle muoviosia. YTV kyllä myy biojätteen maaduttuaan maana eteenpäin, siksi ulosteen tahrimia materiaalieja ei sinne saa laittaa.
 
No joissakin kaupungeissa saa laittaa koiran ja kissan kakatkin bioastiaan. Esim Porissa.
Niin. Ja syytäkin on. Ei se biojäte muutenkaan järin sterilliä ole. Ja kyllä mäkin oon sekä espoossa että helsingissä kissan jätökset sinne tuupannut. Ja kaikki kaverit teki ihan sitä samaa. Ei tosta puhuttukaan ennenkuin tuli biovaipat ja ne koirankakkapussit.
 
Mut siis myydäänkö josskain esim Moltex Öko-vaippoja, jotka siis pitäisi ehkä sivujen mukaan maatua 100%? Ennen niitä siis myi eräs nimeltä mainitsematon kauppa Espoossa, mutta nyt he lopettivat niiden myynnin.

Tai mitä vaippoja on tarjolla muiss ekokaupoissa?
 
kansalaistottelematon
Mun kaksikin kaveria kompostoi omanna kompostiinsa Nature Baby Care -vaipat.
Väittävät niiden hajoavan kokonaan.
Ja sit: biojätteestä tehty multa tarkistetaan. Jos siellä on jotain muoviosia ne poistetaan. Toisaalta on myös ilmaston kannalta aika paljon ystävällisempää tunkea se ei-aivan-sataprosenttisesti- maatuva-vaippa biojätteisiin.
 
Mun kaksikin kaveria kompostoi omanna kompostiinsa Nature Baby Care -vaipat.
Väittävät niiden hajoavan kokonaan.
Edes valmistaja ei väitä niiden hajoavan! Ne hajoaa vain 60%:Pirkanmaa - Esittäytyy - Biohajoavat vaipat tulivat


Voinko laittaa Nature Babycare -vaipat oman kotini kompostiin tai roskasäiliöön?
Muiden kertakäyttövaippojen tavoin myöskään Nature Babycare -vaipat eivät sovi kotikompostoitaviksi. Paras tapa hävittää vaippa on laittaa se Nature Babycare -roskapussiin, joka hävitetään kotitalousjätteiden mukana. Ei kompostoitavaksi.


UKK
 

Yhteistyössä