Mistä tiedät, että juuri SINUN raamatuntulkintasi on oikein?

  • Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti
?
Vai uskotko papin tms. tulkintoihin?

Kun raamattua lukee, niin onko se vaan joku tunne mikä tulee että tää pitää nyt ymmärtää näin? Vai mistä sen sitten tietää?

Luotanko vain, että Jumala johdattaa myös tässä asiassa?
 
yrtti
joku on ne opit päähäni näin jo nuorena iskostanut, ja toisaalta olen oppinut tulkitsemaan tietyllä tavalla, enkä tiedä onko se oikea, mutta minun mielestäni ne menee niin kuin ajattelen. toisaalta joskus raamattua selaillessani huomasin miten ristiriitaisesti minulle onkaan opetettu esim. suvaitsevuudesta, kun taas raamatussa on kovinkin jyrkkiä opetuksia siitä mikä on sallittua ja mikä ei. mutta sitten taas: maailmankuvaani vaikuttaa raamatun oppien lisäksi monet muut asiat ja niiden seassa on sitten vaan luovittava parhaaksi katsomaansa suuntaan, jossa uskon Jumalan johdattavan oikealle tielle.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ploki:
Eihän Raamattua nyt mitenkään tulkita, sehän on puhdasta Jumalan sanaa ja sen verran selkeäsanaista, ettei siinä mitään tulkitsemista ole.
No. Jokaikisen lauseen voi tulkita takuulla monella tavalla. Olkoon se lause mikä vaan.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Sen vaan tietää. Ja myöskin tietää mikä sielä on pimeää sanomaa, eli ei totuudesta kertovaa. Sydämessään sen tietää, intuitiivisesti.
Entä jos ei ole varma? Jos se epävarmuus vaan pysyy ja "järki", logiikka ja etiikka taistelee vastaan? (tietyissä kohdissa)
 
Rukoilijasirkka
Enhän mä TIEDÄKÄÄN. Sen takia pitää aina kelailla ja miettiä uusiksi.

Kyselen veljeltä paljon, se on nuorisopastori. =)

Ja semmosenkin oon kuullut, että kun lukee raamattua ja rukoilee, niin pyhä henki auttaa tajuumaan sieltä just ne tärkeet jutut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Kyllä mä lähen siitä, että luen niinkun on kirjotettu. Ja vaikka pappi sanos, että ikonit on ok niin en usko. Ja kaikkia vanhan testamentin profetioita en edes yritä ymmärtää. Mut kuuntelen kyllä myös tulkintoja, niistäkin oppii.
Samaa mieltä :wave: . Mutta kyllä mulle Raamattu ylipäänsä avautui sen jälkeen, kun tulin uskoon. Sitä ennen en tajunnut siitä juuri mitään :(. Pyhä Henki, jonka innoittamana ja ohjaamana Raamattu on syntynyt, myös aukaisee meille sitä. Raamattu on Jumalan Sanaa ja se kertoo, mikä tahto Jumalalla on meitä kohtaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Enhän mä TIEDÄKÄÄN. Sen takia pitää aina kelailla ja miettiä uusiksi.

Kyselen veljeltä paljon, se on nuorisopastori. =)

Ja semmosenkin oon kuullut, että kun lukee raamattua ja rukoilee, niin pyhä henki auttaa tajuumaan sieltä just ne tärkeet jutut.
Just näin :hug: :heart:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Kyllä mä lähen siitä, että luen niinkun on kirjotettu. Ja vaikka pappi sanos, että ikonit on ok niin en usko. Ja kaikkia vanhan testamentin profetioita en edes yritä ymmärtää. Mut kuuntelen kyllä myös tulkintoja, niistäkin oppii.
Tottakai lukee niinkuin on kirjoitettu, mutta jokainen lause on tulkittavissa. Anna yksi esimerkki, vaikka sellainen josta ajattelet, ettei sitä tarvitse tulkita niin voin valaista kantaani hieman?

(mistä sä muuten tiedät, että ne vanhan testamentin profetiat ei oo just se kaikkein olennaisin osa, jota ilman raamatun sana ei ole täydellinen? )
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Enhän mä TIEDÄKÄÄN. Sen takia pitää aina kelailla ja miettiä uusiksi.

Kyselen veljeltä paljon, se on nuorisopastori. =)

Ja semmosenkin oon kuullut, että kun lukee raamattua ja rukoilee, niin pyhä henki auttaa tajuumaan sieltä just ne tärkeet jutut.
Kysyisin sulta yhtä juttua...Etkö itse rukoile ja lue sitten Raamattua? Omassa elämässäni olen huomannut että on tosi tärkeetä hiljentyä Jumalan edessä ja rukoilla ja samalla lukea Raamattua. Muuten uskon elämä ikään kuin kuihtuu. Ja sisin alkaa täyttyä sillä mikä on maailmassa. Raamattuhan sanoo, että eläkää maailmassa mutta älkää maailmasta. Eli taivaan kansalaisena täällä maan päällä, julistaen sanomaa Jeesuksesta, jokainen sillä tavalla kuin Jumala on tarkoittanut =).
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Kyllä mä lähen siitä, että luen niinkun on kirjotettu. Ja vaikka pappi sanos, että ikonit on ok niin en usko. Ja kaikkia vanhan testamentin profetioita en edes yritä ymmärtää. Mut kuuntelen kyllä myös tulkintoja, niistäkin oppii.
Tottakai lukee niinkuin on kirjoitettu, mutta jokainen lause on tulkittavissa. Anna yksi esimerkki, vaikka sellainen josta ajattelet, ettei sitä tarvitse tulkita niin voin valaista kantaani hieman?

(mistä sä muuten tiedät, että ne vanhan testamentin profetiat ei oo just se kaikkein olennaisin osa, jota ilman raamatun sana ei ole täydellinen? )
Minä ajattelen, että profetiat ovat todella olennainen osa Raamattua, ja kertovat jopa tästä ajasta ja tulevasta. Mutta kaikki kirjat eivät välttämättä avaudu heti vaan vasta pikkuhiljaa. Toiset ei välttämättä avaudu koskaan. Siks on hyvä kuunnella Raamatun opettajia. Tärkein sanoma Raamatussa on kuitenkin sanoma Jeesukseta ja Jumalan Rakkaudesta, joka tulee julki siinä että Jeesus kuoli puolestamme.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja kaunis elämä:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Enhän mä TIEDÄKÄÄN. Sen takia pitää aina kelailla ja miettiä uusiksi.

Kyselen veljeltä paljon, se on nuorisopastori. =)

Ja semmosenkin oon kuullut, että kun lukee raamattua ja rukoilee, niin pyhä henki auttaa tajuumaan sieltä just ne tärkeet jutut.
Kysyisin sulta yhtä juttua...Etkö itse rukoile ja lue sitten Raamattua? Omassa elämässäni olen huomannut että on tosi tärkeetä hiljentyä Jumalan edessä ja rukoilla ja samalla lukea Raamattua. Muuten uskon elämä ikään kuin kuihtuu. Ja sisin alkaa täyttyä sillä mikä on maailmassa. Raamattuhan sanoo, että eläkää maailmassa mutta älkää maailmasta. Eli taivaan kansalaisena täällä maan päällä, julistaen sanomaa Jeesuksesta, jokainen sillä tavalla kuin Jumala on tarkoittanut =).
Rukoilen ja luen. Liian vähän varmasti kuitenkin. :)

Mutta sanoin, et semmosenkin oon kuullut, koska jos tääl sanoo että näin se on, niin joku tulee vänkyttämään. ;)
 
Mä tiedän, että mun tulkinta raamatusta EI ole oikea, koska
1. En tunne kyseisen aikakauden historiaa riittävän hyvin.
Raamattu on ihmisten kirjoittama ja silloinen yhteiskunta on vaikuttanut siihen miten ja mitä on kirjoitettu muistiin.
2. En ole tutkinut raamattua riittävästi
Olen lukenut raamattua vain pätkittäin, sieltä täältä.. en siis osaa käsittää sitä kokonaisuutena, en näe kokonaiskuvaa
3. Olen tapakristitty
Minulla ei ole riittävästi halua ymmärtää raamattua. Minulla on ennakkokäsityksiä, joiden takia en ole avoin raamatun sanomalle.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Enhän mä TIEDÄKÄÄN. Sen takia pitää aina kelailla ja miettiä uusiksi.

Kyselen veljeltä paljon, se on nuorisopastori. =)

Ja semmosenkin oon kuullut, että kun lukee raamattua ja rukoilee, niin pyhä henki auttaa tajuumaan sieltä just ne tärkeet jutut.
Niin... näin mäkin oon ajatellut ja toivonut. Että luotan siihen että Jumala johdattaa mua siinä polulla.

Rukoilijasirkka sulle: Onko sun mielestä papin mielipide "oikeampi" tai uskottavampi kuin muiden?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Kyllä mä lähen siitä, että luen niinkun on kirjotettu. Ja vaikka pappi sanos, että ikonit on ok niin en usko. Ja kaikkia vanhan testamentin profetioita en edes yritä ymmärtää. Mut kuuntelen kyllä myös tulkintoja, niistäkin oppii.
Tottakai lukee niinkuin on kirjoitettu, mutta jokainen lause on tulkittavissa. Anna yksi esimerkki, vaikka sellainen josta ajattelet, ettei sitä tarvitse tulkita niin voin valaista kantaani hieman?

(mistä sä muuten tiedät, että ne vanhan testamentin profetiat ei oo just se kaikkein olennaisin osa, jota ilman raamatun sana ei ole täydellinen? )
No tässä yksi mielestäni kohtuu selkeä kohta apostoleista
3:1 Ja Pietari ja Johannes menivät pyhäkköön yhdeksännellä hetkellä, rukoushetkellä.
3:2 Silloin kannettiin esille miestä, joka oli ollut rampa hamasta äitinsä kohdusta ja jonka he joka päivä panivat pyhäkön niin kutsutun Kauniin portin pieleen anomaan almua pyhäkköön meneviltä.
3:3 Nähdessään Pietarin ja Johanneksen, kun he olivat menossa pyhäkköön, hän pyysi heiltä almua.
3:4 Niin Pietari ja Johannes katsoivat häneen kiinteästi, ja Pietari sanoi: "Katso meihin."
3:5 Ja hän tarkkasi heitä odottaen heiltä jotakin saavansa.
3:6 Niin Pietari sanoi: "Hopeaa ja kultaa ei minulla ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan: Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy."
3:7 Ja hän tarttui hänen oikeaan käteensä ja nosti hänet ylös; ja heti hänen jalkansa ja nilkkansa vahvistuivat,
3:8 ja hän hypähti pystyyn, seisoi ja käveli; ja hän meni heidän kanssansa pyhäkköön, käyden ja hypellen ja ylistäen Jumalaa.
 

Yhteistyössä