mistä syistä jotkut ihmiset joutuvat "syntipukeiksi"?

• Viestiketjun aloittaja yksi syrjitty
  • Ensimmäinen viesti
yksi syrjitty
Olen miettinyt, mistä johtuu joidenkin ihmisten eristäminen porukasta. Osaako kukaan sanoa? Tämä on yleistä ainakin naisvaltaisilla aloilla.

Entä osaako kukaan kertoa, miten syrjitty henkilö voisi päästä mukaan porukkaan? Tai saada tilanteensa ainakin helpommaksi?

vieras
En tiedä miten syntipukiksi joutuu. Mutta koulumaailmassa oma luonteeni joka on hiljainen ja arka oli huono yhtälö, sitä oli aina ulkopuolinen ja ryhmätyötehtävät oli tuskaa koska joutui miettimään mihin ryhmään pääsee ja, että saako sanottua omia mielipiteitään. Ehkä syrjäytyminen on osaksi luonnekysymys? Ja luonnetta on kyllä vaikea muuttaa. Itseäni on auttanut small talking opettelu, joka on mielestäni ihmeen vaikeaa hallita.. varsinkin jos on vähän tuppisuu.

Naisilla on kumma tarve kuulua yhteen ja liittyä yhteen ja tiimityö on helkutin tärkeää, töissä kuin kotona.
Ja meininki on kuin hiekkalaatikolla, joku jää jalkoihin, ei aina tiedostetusti mutta vahingossakin.

Mitä tarkoittaa syrjintä? Ei kutsuta mukaan tupperi kutsuihin vai pimitetään tiedot palaverista?
Kaikkien kanssa ei tarvitse tulla toimeen mutta työt on pystyttävä hoitamaan.
Mä en itse ole järjestäytyvää tyyppiä, mä en voi sietää naisten kesken juhlia tai teemapäiviä tai kutsuja ja siksipä mun on vaikea kuviteella että joku niihin vapaaehtoisesti haluaa.

Mutta onko syrjityllä muita ystäviä kuin työyhteisö? Auttaako se asiaa?

ap
Kyse on porukasta eristämisestä. Käyttäytymisestä, jota ei luulisi enää aikuisten kesken löytyvän. Poistutaan ruokapöydästä, johon tulen. Väännetään sanomiseni/tekemiseni muuksi kuin todellisuudessa oli tarkoitus/kyse. Valehdellaan. yms.

ap
Työpaikalla myös johtajat ollaan saatu mukaan syrjintään. En voi heillekään kertoa syrjinnästä, koska yrittäessäni asiasta on koitunut vain ongelmia. Uskotaan muita ja saadaan kaikki näyttämään omalta syyltäni.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyse on porukasta eristämisestä. Käyttäytymisestä, jota ei luulisi enää aikuisten kesken löytyvän. Poistutaan ruokapöydästä, johon tulen. Väännetään sanomiseni/tekemiseni muuksi kuin todellisuudessa oli tarkoitus/kyse. Valehdellaan. yms.
Mun kokemuksen mukaan ei ihmiset käy vahvan kimppuun. Sellainen ihminen joka sanoo asiat suoraan ja selvittää asian. Ja osoittaa ettei ole mukana kyseisessä hommassa millään lailla.
Mä en osaa selittää :ashamed:
Joihinkin käytöksiin on inhimillinen syy ja kaikki ei tule vaan toimeen keskenään.
Mihin nämä poistuu siitä pöydästä? Miten nämä asiat vääntyy?
En yritä syyllistää mutta auttaako tilanteiden pohtiminen mitä on tapahtunut ja löytyisikö ratkaisu niin?

ap
Lähtevät kokonaan pois tai jopa vaihtavat pöytää. Vääntämisestä selkeyttävä esimerkki (keksitty esimerkki totuuden pohjalta, kun en halua kyseisten ihmisten tunnistavan):

Alan tekemään työtehtävää, yhtä monien joukossa. Seuraavana päivänä saan kuulla, että valitsen aina helpoimman tehtävän. Taas alan suorittamaan tehtävää, mutta valitsen tehtävistä sen, jonka oletan olevan "vaikein" ja vähiten halutuin. Ja sama toistuu seuraavalla kerralla. Olen taas valikoinut vain mielestäni mukavimpia töitä.

Toivottavasti tuosta voi jotakin ymmärtää.

Onko taustalla jotain sellaista muuta kuin työhönliittyvää miksi näin tapahtuu tyyliin olet jonkun eksän nyksä tms.? Johtaako tätä yksi vai useampi ihminen?

Aika kyselypainotteista tämä mun miettimiseni on mutta jos sitä kautta löytyisi jotain..
Tuollainen on ikävää ja vaikea tajuta miksi ihmiset näin käyttäytyy varsinkin jos mitään syytä ei ole. Ja vaikka olisi syykin, se pitäisi kertoa ja käsitellä eikä vältellä ihmistä.

Kannattais varmaan vaihtaa työpaikkaa ennen kuin pää leviää tuosta toisten käytöksestä. Se niiden käytös tuskin muuttuu.

Muoks; eikä siihen käytökseen välttämättä ole sen kummempaa syytä kuin niiden muiden idioottimainen luonne :hug:

Ihmisten käytös on välillä kummallista ja kaikki ei löydä sanoja kertoa asiasta mikä haittaa ja sitten vältellään.
Eräässä paikassa jossa olin, oli tapana syödä eväät kesken päivän, syömään muualle ei lähdetty matkan vuoksi. Yksi ihminen kuitenkin varasteli törkeästi ruokaa muilta, joko kysymättä tai luvan ronkuen. " Saanko, ees pienen palan maistaa, voinko ottaa edes tilkan tästä limusta" ja saattoi varsin nopealla syötöllä tyhjentää puoli eväsrasiaa ja itse ei edes tajunnut että siinä on jotain väärää.
Syöminen oli siis yhtä tuskaa ja tämän henkilön kanssa ei kovin mielellään samaan pöytään eksytty. Pöytää ei kyllä vaihdettu mutta omat ruuat syötiin aika vauhdilla ja poistuttiin takas hommiin.
Jos olit varannut viikon eväät, vaikka litran maitoa kahviin niin maito saattoi olla loppu jo keskiviikkona koska " saanks edes vähän tän mun muusin kans".
Ja tuosta asiasta oli valtavan vaikea kertoa tälle ihmisille että hei, sä hounit kaikkien eväät, me ei tahdota syödä sun kans. Varsinkin kun hän oli erittäin herkkä suuttumaan ja sitten väänsi ja käänsi asiaa jolloin kyse ei enää ollut siitä että hän oli syönyt eväät vaan siitä että häntä vastaan ollaan.

Tämä esimerkki tuskin sinulle mitään antaa mutta tuli vain mieleen että joskus omituisen käytöksen takaa voi löytyä ihan mitä vain.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja salli mun nauraa:
ei kukaan ilman syytä tollasta tee.
Ihanko tosissasi olet sitä mieltä, ettei maailmassa ole ihmisiä, jotka eivät syrji, kiusaa, tai ole ilkeitä ihan siitä ilkeilemisen ilosta? Lyödyssä on aina vika, ei koskaan lyöjässä? Kovinpa naiivi on sinun maailmankuvasi. Sitä paitsi ei tässä kukaan ketään hyysännyt ole, vaan kysellyt tarkemmin tilanteesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Joopanoo:
miks kaikki hyysää tota? ihan selkeesti on ite aiheuttanu ongelmansa. ei kukaan ilman syytä tollasta tee.
Turpa kii pässi |O
ihanko tosissas uskot ton juttuihin? älä viitti!
No kuule ihan tosissani uskon. Sun kaltaisia paskiaisia on maailmassa niiiin paljon liikaa...

Yhteistyössä