Mistä sen tietää mikä on normi määrä menkkavuotoa?

Kun mullakin on niin sairaan runsaat että koko ajan rätin vaihtoa niin mistä sen voi päätellä että on liian runsaat jne?kyllä minä olen ainakin menkkojen aikana välillä jäässä ja välillä taas hiki valuu.Yleensä hikoilen runsaasti ja janottaa hulluna. :/ Mä joudun tunnin välein vaihtaan aina rättiä kun on menkat,koko ikänsä olleet niin runsaat.Ja ei vaikuta imetys pätkääkään.Nyt olen miettinyt että kun mulla imetyksen jälkeen normalisoituu menkat niin että tulee vain kk kuussa ja imetysaikana kolme-neljä kertaa kuussa,että raskisinko lopettaa imetyksen.Vauva on kohta 7kk ja tiedän että kierto vois pidentyä kun lopetan imetyksen.Onhan se oma terveys ja hyvinvointi kuitenkin kysymysessä ja olenha jaksanut noinkin pitkään imettää. :ashamed:
 
vieras
Mulla on tosi runsaat kuukautiset endometrioosin takia. Mä joudun vaihtaan siteen 3 tunnin välein siis sellaisen paksun ihanan yösiteen.. yölläkin. Ja joskus tuntuu et kuukautisvuoto oikein valuu rööristä... Sit se on sellaista hyytynyttä kun ei se kaikki veri kerkee valua pois. Normi määrässä vuotoa pystyy nukkumaan yön yhdellä siteellä ja käyttänmään päivisin 2 tipan suojia.. tää siis vain mun mielipide.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla on tosi runsaat kuukautiset endometrioosin takia. Mä joudun vaihtaan siteen 3 tunnin välein siis sellaisen paksun ihanan yösiteen.. yölläkin. Ja joskus tuntuu et kuukautisvuoto oikein valuu rööristä... Sit se on sellaista hyytynyttä kun ei se kaikki veri kerkee valua pois. Normi määrässä vuotoa pystyy nukkumaan yön yhdellä siteellä ja käyttänmään päivisin 2 tipan suojia.. tää siis vain mun mielipide.
Mä käytän niitä missä on se suurimman tipan määrät,ja yölläkin pakko vaihtaa jos ei haluu sängyn olevan veren peitossa. :snotty:
 
vierailija
Teeppä testi. Osta kaupasta kokeeksi Tampax Super plussaa paketti. Jos et ole ennen käyttänyt, pari ekaa voi olla harjottelua. Mutta sitten pitäisi pärjätä mun mielestä edes 3 tuntia yhdellä. Jos ei onnistu niin sitten mun mielestä lääkärin pakeille. Enkä mä ole kuullutkaan, että imetys vaikuttaisi tuolla tavalla !!! Eikö se yleensä päin vastoin pidä menkat pitkään poissa.
 
vieras
Itselläni myös runsaat menkat ja joudun käyttämään lähes koko ajan yösiteitä ja vaihtamaan myös öisin siteen. Gynekologi suositteli hormonikierukkaa. Saisi kuulemma siihen kelalta tukea kun kyseessä runsaat kuukautiset, mutta jäin kuitenkin vielä asiaa miettimään. Vähän nuo hormoonijutut arveluttaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Teeppä testi. Osta kaupasta kokeeksi Tampax Super plussaa paketti. Jos et ole ennen käyttänyt, pari ekaa voi olla harjottelua. Mutta sitten pitäisi pärjätä mun mielestä edes 3 tuntia yhdellä. Jos ei onnistu niin sitten mun mielestä lääkärin pakeille. Enkä mä ole kuullutkaan, että imetys vaikuttaisi tuolla tavalla !!! Eikö se yleensä päin vastoin pidä menkat pitkään poissa.
Joo niin pitää yleensä,sitä se lekurikin ihmetteli.Tämä on jo kolmat vauva jota olen imettänyt ja samt vuotojutut jokaisen kohdalla niin kauan kun olen imettänyt. :/
 
Ihan kuin muistaisin joskus lukeneeni, että ns. normaali vuoto olis 50ml.

Se kyllä kuulostaa todella vähältä. itellä ainakin parit ekat menkat synnytyksen jälkeen oli 500ml :ashamed:

Mulla on endometrioosin kanssa päinvastoin. Nyt kun se taas pahenee, vuoto on niukempaa ja kivut kovemmat. Suurin osa vuodosta tihkuu sisäpuolelle aiheuttaen kipua. Ekat oli tosi runsaat eikä mitään kipua. Oletin sen johtuvan siitä, että se kaikki pääsi vuotamaan ulos.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itselläni myös runsaat menkat ja joudun käyttämään lähes koko ajan yösiteitä ja vaihtamaan myös öisin siteen. Gynekologi suositteli hormonikierukkaa. Saisi kuulemma siihen kelalta tukea kun kyseessä runsaat kuukautiset, mutta jäin kuitenkin vielä asiaa miettimään. Vähän nuo hormoonijutut arveluttaa.
Mulle ei sovi hormonaaliset vaihtoehdot. :/

 
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Teeppä testi. Osta kaupasta kokeeksi Tampax Super plussaa paketti. Jos et ole ennen käyttänyt, pari ekaa voi olla harjottelua. Mutta sitten pitäisi pärjätä mun mielestä edes 3 tuntia yhdellä. Jos ei onnistu niin sitten mun mielestä lääkärin pakeille. Enkä mä ole kuullutkaan, että imetys vaikuttaisi tuolla tavalla !!! Eikö se yleensä päin vastoin pidä menkat pitkään poissa.
Ei mulla ainakaan, täsyimetyksestä huolimatta menkat on alkaneet jo 6 viikon kuluttua synnytyksestä molempien lasten syntymän jälkeen.
Jos sitä vuotoa on paljon eikä kroppa kestä sitä niin ainakin pillereitä voi ottaa (lääkärin ohjeella ja luvalla tietysti ) useamman kuukauden peräkkäin jolloin rautavarastot kerkeävät palautumaan paremmin. Joidenkin tutkimusten mukaan buranakin vähentää vuodon määrää. Mutta lääkäriltä kannattaa ehkä noista kysellä tarkemmin. Mulla auttoi ihan tavalliset yhdistelmäpillerit.

*laitoitkin sillä aikaa kun mä tätä näpyttelin ettei hormonaaliset keinot sovi
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Florence:
Ihan kuin muistaisin joskus lukeneeni, että ns. normaali vuoto olis 50ml.

Se kyllä kuulostaa todella vähältä. itellä ainakin parit ekat menkat synnytyksen jälkeen oli 500ml :ashamed:

Mulla on endometrioosin kanssa päinvastoin. Nyt kun se taas pahenee, vuoto on niukempaa ja kivut kovemmat. Suurin osa vuodosta tihkuu sisäpuolelle aiheuttaen kipua. Ekat oli tosi runsaat eikä mitään kipua. Oletin sen johtuvan siitä, että se kaikki pääsi vuotamaan ulos.
Mulla on ton endometrioosin kans niin et välil on ihan järkyttävät vuotoviikot ja toisinaan vaan tipattaa.. todella rasittavaa :snotty: Kamalat kivut mul on molempien kuukautisten aikana... miks naiset saa aina kaikki riesat.. kysyn vaan :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Teeppä testi. Osta kaupasta kokeeksi Tampax Super plussaa paketti. Jos et ole ennen käyttänyt, pari ekaa voi olla harjottelua. Mutta sitten pitäisi pärjätä mun mielestä edes 3 tuntia yhdellä. Jos ei onnistu niin sitten mun mielestä lääkärin pakeille. Enkä mä ole kuullutkaan, että imetys vaikuttaisi tuolla tavalla !!! Eikö se yleensä päin vastoin pidä menkat pitkään poissa.
Ei mulla ainakaan, täsyimetyksestä huolimatta menkat on alkaneet jo 6 viikon kuluttua synnytyksestä molempien lasten syntymän jälkeen.
Jos sitä vuotoa on paljon eikä kroppa kestä sitä niin ainakin pillereitä voi ottaa (lääkärin ohjeella ja luvalla tietysti ) useamman kuukauden peräkkäin jolloin rautavarastot kerkeävät palautumaan paremmin. Joidenkin tutkimusten mukaan buranakin vähentää vuodon määrää. Mutta lääkäriltä kannattaa ehkä noista kysellä tarkemmin. Mulla auttoi ihan tavalliset yhdistelmäpillerit.

*laitoitkin sillä aikaa kun mä tätä näpyttelin ettei hormonaaliset keinot sovi
Eikö yhdistelmäpillerit ole hormoonia? :ashamed:
 
Jos on kovin runsaat kuukautiset voi vaivaa hoitaa myös lääkkein,itselläni oli ennen kierukkaa. (eikä h-kierukkaan ole niitä läheskään lakkauttanut)
Söin Capirlon-nimistä lääkettä vaivaan (käytetään esim. leikkauksissa veren hyytymiseski) ja se lääke hillitsi hiukan megaluokan vuotoani.
Käytin niitä siis imetysaikanakin. Itselläni alkoi pahimmillaan olla siteen vaihto väli alle 1h , joskus vain 30 min. Ja öisin ei mikään markkinoilla oleva side riittänyt, suurimmat inkotenssisuojat olivat käytössä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Florence:
Ihan kuin muistaisin joskus lukeneeni, että ns. normaali vuoto olis 50ml.

Se kyllä kuulostaa todella vähältä. itellä ainakin parit ekat menkat synnytyksen jälkeen oli 500ml :ashamed:

Mulla on endometrioosin kanssa päinvastoin. Nyt kun se taas pahenee, vuoto on niukempaa ja kivut kovemmat. Suurin osa vuodosta tihkuu sisäpuolelle aiheuttaen kipua. Ekat oli tosi runsaat eikä mitään kipua. Oletin sen johtuvan siitä, että se kaikki pääsi vuotamaan ulos.
Mulla on ton endometrioosin kans niin et välil on ihan järkyttävät vuotoviikot ja toisinaan vaan tipattaa.. todella rasittavaa :snotty: Kamalat kivut mul on molempien kuukautisten aikana... miks naiset saa aina kaikki riesat.. kysyn vaan :snotty:
Sanoppa se. Kyllä tän endon vois vaihtaa johonkin muuhun riesaan, jos kerran joku riesa on oltava.. toisaalta, jos olis vaikka esim. migreeni, niin olis varmaan valmis ottamaan tän meidän vaivan, kunhan pääsis omastaan eroon. Ei oo helppoo, ei.

 
Alkuperäinen kirjoittaja tulisielu:
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Teeppä testi. Osta kaupasta kokeeksi Tampax Super plussaa paketti. Jos et ole ennen käyttänyt, pari ekaa voi olla harjottelua. Mutta sitten pitäisi pärjätä mun mielestä edes 3 tuntia yhdellä. Jos ei onnistu niin sitten mun mielestä lääkärin pakeille. Enkä mä ole kuullutkaan, että imetys vaikuttaisi tuolla tavalla !!! Eikö se yleensä päin vastoin pidä menkat pitkään poissa.
Ei mulla ainakaan, täsyimetyksestä huolimatta menkat on alkaneet jo 6 viikon kuluttua synnytyksestä molempien lasten syntymän jälkeen.
Jos sitä vuotoa on paljon eikä kroppa kestä sitä niin ainakin pillereitä voi ottaa (lääkärin ohjeella ja luvalla tietysti ) useamman kuukauden peräkkäin jolloin rautavarastot kerkeävät palautumaan paremmin. Joidenkin tutkimusten mukaan buranakin vähentää vuodon määrää. Mutta lääkäriltä kannattaa ehkä noista kysellä tarkemmin. Mulla auttoi ihan tavalliset yhdistelmäpillerit.

*laitoitkin sillä aikaa kun mä tätä näpyttelin ettei hormonaaliset keinot sovi
Eikö yhdistelmäpillerit ole hormoonia? :ashamed:
On , mutta kun tuo viesti jossa luki että hormonaaliset ei käy, laitettiin sillä aikaa kun mä kirjoitin tuota omaa viestiäni
 
Alkuperäinen kirjoittaja Florence:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Florence:
Ihan kuin muistaisin joskus lukeneeni, että ns. normaali vuoto olis 50ml.

Se kyllä kuulostaa todella vähältä. itellä ainakin parit ekat menkat synnytyksen jälkeen oli 500ml :ashamed:

Mulla on endometrioosin kanssa päinvastoin. Nyt kun se taas pahenee, vuoto on niukempaa ja kivut kovemmat. Suurin osa vuodosta tihkuu sisäpuolelle aiheuttaen kipua. Ekat oli tosi runsaat eikä mitään kipua. Oletin sen johtuvan siitä, että se kaikki pääsi vuotamaan ulos.
Mulla on ton endometrioosin kans niin et välil on ihan järkyttävät vuotoviikot ja toisinaan vaan tipattaa.. todella rasittavaa :snotty: Kamalat kivut mul on molempien kuukautisten aikana... miks naiset saa aina kaikki riesat.. kysyn vaan :snotty:
Sanoppa se. Kyllä tän endon vois vaihtaa johonkin muuhun riesaan, jos kerran joku riesa on oltava.. toisaalta, jos olis vaikka esim. migreeni, niin olis varmaan valmis ottamaan tän meidän vaivan, kunhan pääsis omastaan eroon. Ei oo helppoo, ei.
Mutta kun on tän paskan lisäksi vielä migreeni. |O
 
Alkuperäinen kirjoittaja tulisielu:
Alkuperäinen kirjoittaja Florence:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Florence:
Ihan kuin muistaisin joskus lukeneeni, että ns. normaali vuoto olis 50ml.

Se kyllä kuulostaa todella vähältä. itellä ainakin parit ekat menkat synnytyksen jälkeen oli 500ml :ashamed:

Mulla on endometrioosin kanssa päinvastoin. Nyt kun se taas pahenee, vuoto on niukempaa ja kivut kovemmat. Suurin osa vuodosta tihkuu sisäpuolelle aiheuttaen kipua. Ekat oli tosi runsaat eikä mitään kipua. Oletin sen johtuvan siitä, että se kaikki pääsi vuotamaan ulos.
Mulla on ton endometrioosin kans niin et välil on ihan järkyttävät vuotoviikot ja toisinaan vaan tipattaa.. todella rasittavaa :snotty: Kamalat kivut mul on molempien kuukautisten aikana... miks naiset saa aina kaikki riesat.. kysyn vaan :snotty:
Sanoppa se. Kyllä tän endon vois vaihtaa johonkin muuhun riesaan, jos kerran joku riesa on oltava.. toisaalta, jos olis vaikka esim. migreeni, niin olis varmaan valmis ottamaan tän meidän vaivan, kunhan pääsis omastaan eroon. Ei oo helppoo, ei.
Mutta kun on tän paskan lisäksi vielä migreeni. |O
No nih!! Ei oo kivaa :/
 
vieras
Normimäärä vaihtelee vähän lähteiden mukaan. Jonkun lähteen perusteella 120ml kokonaisvuoto on anemisoivaa, mutta uudempien määritysten mukaan 80-90 ml päivittäinen vuoto alkaa olla syy ottaa yhteyttä lääkäriin.

En voi valitettavasti auttaa kertomalla millä vuotoa saisi hillittyä. Voin vain lohduttaa, että itselläni rytmi on 11pv vuotoa, 10 pv vuodotta. Vuodon kokonaismäärä on 3 dl - 6 dl ja pahimpina päivinä puolessa tunnissa on kaikki suojat pettäneet (no Lidlin midi-kokoinen vaippa oli viimeinen hätävara ja sillä pärjäs 2 h, se oli jäänyt lapselta)

Ihan vielä ei kohdunpoisto olis suunnitelmissa, joten tilanteesta joutuu kärsimään vielä jonkin aikaa. Ja raskaudetakaan eivät ole vuotoa poissa pitäneet.
 
Olisiko apuahormonikierukasta?Saat sen terveydellisistäsyistä=suuren vuodon takia alle normaalihinnan. Sopii myös migreenikoille;=)..nimimerkki *kokemusta molemmista em asioista* =) .Hb nousi melko nopeasti yli 120 ja loppuaikoina oli jo 136 =) . Ennen 100-110 :|
 
tulis harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja pikkumyy42:
Olisiko apuahormonikierukasta?Saat sen terveydellisistäsyistä=suuren vuodon takia alle normaalihinnan. Sopii myös migreenikoille;=)..nimimerkki *kokemusta molemmista em asioista* =) .Hb nousi melko nopeasti yli 120 ja loppuaikoina oli jo 136 =) . Ennen 100-110 :|
Lääkäri on luvannut sen mulle ilmaiseksi sairauden hoitoon,mutta pelkään ottaa sitä kun mulla on noita migreenejä.Mä olen niin onneton kun pelkään mitä kaikkea noista hormonijutuista voi tulle jen...Haluisin kokeilla,mutten uskalla.
 
tulis harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja pikkumyy42:
Tässä kierukassa kyllä pieni määrähormoneja..pikkuhiljaa siis vapautuvat. Minulle ei pillerit ole koskaan sopineet migreenin vuoksi. Mutta kierukasta silloin onneksi löytyi apu! =)
Mä olen kait siksi niin vauhkoontunut kun mun miehellä on ollut veritulppia jne...ja ei tietenkään mistään hormoneista.Mut joskus lukenut että jotkut ehkäisyjutut voi aiheuttaa tukoskia niin minä sekopää olen niin fobio etten uskalla kokeilla mitään.



 
piip
Alkuperäinen kirjoittaja tulis harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkumyy42:
Tässä kierukassa kyllä pieni määrähormoneja..pikkuhiljaa siis vapautuvat. Minulle ei pillerit ole koskaan sopineet migreenin vuoksi. Mutta kierukasta silloin onneksi löytyi apu! =)
Mä olen kait siksi niin vauhkoontunut kun mun miehellä on ollut veritulppia jne...ja ei tietenkään mistään hormoneista.Mut joskus lukenut että jotkut ehkäisyjutut voi aiheuttaa tukoskia niin minä sekopää olen niin fobio etten uskalla kokeilla mitään.
mulla myös (oli) tosi runsas vuoto, migreeni ja alhainen hb jnejne.. Jossain välissä mullekkin kirjotettiin noita vuotoa vähentäviä tabletteja, merkkiä en muista.. mutta minulle ei niistä ollut hyötyä. E-pillerit, ehkäisylaastari, yhdistelmäpillerit ym ei ole sopineet minulle, mutta nyt mulla on ollut hormonikierukka 6kk, ja aivan loistavaa :) Vuotoa ei tule juuri ollenkaan eikä kertaakaan tämän kierukan aikana ole ollut migreeniä, kun taas sitä ennen ja varsinkin pillereiden aikaan oli usein migreeni (ja minulla se kestää aina noin 2-3vrk ja mikään ei auta). Että kannattaa ehkä kokeilla, saahan sen pois jos tuntuu ettei ole hyvä
 

Yhteistyössä