Mistä sais lapsille..

  • Viestiketjun aloittaja ateisti
  • Ensimmäinen viesti
ateisti
..sellaisen hoitopaikan jossa ei ole uskonnonopetusta? Tai kun meillä pitäis kohta lapset laittaa päiväkotiin. Ei kuuluta kirkkoon jne ja molemmat vanhemmat ateisteja. Tiiän liian paljon päiväkoteja, joissa kaikki tekee ruokarukouksen/puhutaan kamalasti uskonnollisista jutuista. En halua mun lapselle sellaista aivopesua jo pienenä, haluan että isompina kun on omaa ajattelukykyäkin enemmän niin saavat itse päättää mihin uskovat.

Mutta joo, mistä löytyis tuollaisia päiväkoteja..?
 
Miun poika on päiväkodissa eikä kukaan meidän perheessä kuulu kirkkoon. Poika ei osallistu mihinkään uskonnollisiin juttuihin tarhassa. Olen tarhaan sen heti alussa ilmoittanut ja nyt uudessa ryhmässä toimii kans hyvin.
 
ateisti
Niin ja sellanen lisäys vielä, että en halua mitään sellasta käytäntöä, että olisivat pois ruokarukouksesta/jostain raamattusatutuokioista, vaan ettei niitä olisi hoitopaikassa ollenkaan..
 
mielenkiintoinen aihe
Mulla on suunnitelmana aloittaa uskonnoton päivähoito, joko ryhmäperhepäivähoito tai sitten itse hoidan pph:na aluksi, mutta toimintaidea nimenomaan uskonnoton.

Viettääkö teillä lapsi sitten joulua ja muita uskonnollisia juhlia?
 
"eräs"
Kaikki päiväkodit pyytää vanhempien täyttää lupalapun, saako osallistua uskonnon opetukseen jne. Lapseni päiväkodissa ruokarukous on muutettu loruksi. Ei siis ole ruokarukous vaan loru ennen ruokailua. Opettaa lapsille hiljentymistä odottamaan ruokaa ja rauhoittumaan.
Uskonnon opetus on lähinnä opetusta toisen huomioon ottamisesta ja välittämisestä. Kai lapsesi saa oppia sellaista?
 
ateisti
Joo ja tuosta jutusta vähän olen siksi huolissaan, kun kaverin perheessä poika oli tullut päiväkodista kotiin. Puhuu ihan aikuisen tavoin "Jeesus Kristuksesta" ja pyytää koko perhettä rukoilemaan ruokapöydässä, koska jos ei tee niin niin "syöminen on syntiä". Kun kysyttiin mistä se on nämä oppinut niin hoitopaikan tädeiltä.. Minusta olisi uskontovapaa päiväkoti paljon parempi, ne seurakunnan kerhot olisi ihan erikseen ja kotona voi lapsiaan opettaa jos haluaa..
 
"vieras"
Onks teillä oikeasti päiväkodissa paljonkin uskonnollista juttua? Mä en oo kuullu vielä kertaakaan et meillä olis ollu mitään tollasta ohjelmaa. Joulu- ja pääsiäisjuttuja ym. saa mun puolesta tehdä siinä missä muutkin.
 
Ainakin Helsingissä päiväkodin on hyvin maallisia. Meidän lasten päiväkodissakin on ties mitä uskontoja hinduista muslimeihin ja juutalaisiin. Joten uskonasiat ei näy, ja mielestäni hyvä niin. Kukin saa ottaa uskonopit kotoaan. Joulu- ja pääsiäiskirkko tarjotaan niille, jotka sinne vanhempien luvalla "pääsee".
 
Päiväkodissa pitäisi kysyä hoitosopimusta tehdessä saako lapsi osallistua uskonnollisiin hetkiin, jos sinä ole tätä vastaan, niin lapsesi ei näihin hetkiin osallistu.

Lapsen iän ja yksilöllisten tarpeiden mukaisesti päivähoidon tulee yleinen kulttuuriperinne huomioon ottaen edistää lapsen fyysistä, sosiaalista ja tunne-elämän kehitystä sekä tukea lapsen esteettistä, älyllistä, eettistä ja uskonnollista kasvatusta. Uskonnollisen kasvatuksen tukemisessa on kunnioitettava lapsen vanhempien tai holhoojan vakaumusta.
(Laki lasten päivähoidosta 19.1.1973/36, 2 a § )

Päiväkodin tulisi siis kunnioittaa sinun vakaumistasi eivätkä he saa antaa uskontokasvatusta lapsellesi, jos sen kiellät. Useimmiten tätä pitää valitettavasti pyytää erikseen, mutta meillä päiväkodissa sitä tiedusteltiin siis hoitosopimuksen yhteydessä.
Yhteisiä ruokarukouksia ei saisi edes olla, koska niistä ei pysty helposti jättämään ei-kirstittyjä pois.
 
Viimeksi muokattu:
ateisti
"Kaikki päiväkodit pyytää vanhempien täyttää lupalapun, saako osallistua uskonnon opetukseen jne. Lapseni päiväkodissa ruokarukous on muutettu loruksi. Ei siis ole ruokarukous vaan loru ennen ruokailua. Opettaa lapsille hiljentymistä odottamaan ruokaa ja rauhoittumaan.
Uskonnon opetus on lähinnä opetusta toisen huomioon ottamisesta ja välittämisestä. Kai lapsesi saa oppia sellaista? " Saa tietysti, sitä en kiellä. Mutta en halua vielä heille mitään uskonnonopetusta sinällään, vaan vasta kun ovat vähän vanhempia. Suvaitsevaisuutta ja toisten huomioonottamista voi opettaa ilman uskonnollisiakin esimerkkejä :)
Ja juu meillä vietetään joulua, ei uskonnollisista syistä vaan lähinnä omista lapsuusajoista jäänyt perinne. Ja onhan se kuitenkin mukava omillekin lapsille että kerran vuodessa saa koristella joulukuusta yms tehdä kaikkea kivaa perheen kesken, kun ei ole kellään kiireitä ja töitä. Jouluisin voidaan myös antaa isompia hankintoja lapsille, jos ovat esimerkiksi uutta pelikonsolia halunneet koko vuoden.. Pääsiäistäkään meillä ei vietetä, mutta lapset käyvät virpomassa kavereidensa kanssa ja kun ovat vielä niin pieniä niin joku aikuinenkin mukana.
 
"Maami"
Onko päiväkodit todellakin noin uskonnollisia? Uskonnon opetusta??

En minäkään lastani sellaiseen haluaisi. Uskonnolliset rituaalit, kuten esimerkiksi ruoka- tai iltarukous, ei mielestäni kuulu päiväkodin tai koulun opetuksen piiriin, vaan uskonnonharjoittamisen tulisi lähteä kotoa. Vieläkö p.kodeissa ja kouluissa käydään kirkossa?
 
ateisti
Ja joo me asutaan Lapissa, täällä pohjosemmassa ainakin oon kuullut tosi monesta päiväkodista sellasta että on ruokarukoukset yms käytössä. Olllaan jotenkin ajastamme jäljessä näköjään :O
 
ateisti
Kouluissa käydään kirkossa ainakin meilläpäin. Esim joulujuhlat pidetään kirkossa aina ja sinne on tultava, uskontokunnasta riippumatta.. Miksei voisi järjestää joulujuhlia ihan vain omalla koululla. Kyllähän siellä lauletaan virsiä yms mutta aika uskontoneutraali ohjelma sinänsä, mitä ollaan käyty kerran esikon kanssa katsomassa, niin siellä oli tonttunäytelmää sun muuta ihan muuten vain jouluista.. Sitten tuntuu, että olisi ikävää jos lapsi ei pääsisi kavereiden mukaan esim kirkkoon menon takia, ja muut lapset vähän ihmettelisi tilannetta. Mutta kun meillä on tämä kasvatuslinja valittu ja se on mielestäni toiminut tähän saakka ihan hyvin. Ei meillä opeteta kotona mitään, että "jeesuksia ja jumalia ei sitten ole, ettäs tiedät!", meillä ei vain kerrota mistään sellaisista. Lapsilla on kyllä sellainen kirja missä kertoo parista eri uskonnosta olevat lapset elämästään pienen tarinan, mutta se on lähinnä sellasta erilaisuudesta opettavaa juttua :)
 
ei ole pakollista
Kouluissa käydään kirkossa ainakin meilläpäin. Esim joulujuhlat pidetään kirkossa aina ja sinne on tultava, uskontokunnasta riippumatta.. Miksei voisi järjestää joulujuhlia ihan vain omalla koululla. Kyllähän siellä lauletaan virsiä yms mutta aika uskontoneutraali ohjelma sinänsä, mitä ollaan käyty kerran esikon kanssa katsomassa, niin siellä oli tonttunäytelmää sun muuta ihan muuten vain jouluista.. Sitten tuntuu, että olisi ikävää jos lapsi ei pääsisi kavereiden mukaan esim kirkkoon menon takia, ja muut lapset vähän ihmettelisi tilannetta. Mutta kun meillä on tämä kasvatuslinja valittu ja se on mielestäni toiminut tähän saakka ihan hyvin. Ei meillä opeteta kotona mitään, että "jeesuksia ja jumalia ei sitten ole, ettäs tiedät!", meillä ei vain kerrota mistään sellaisista. Lapsilla on kyllä sellainen kirja missä kertoo parista eri uskonnosta olevat lapset elämästään pienen tarinan, mutta se on lähinnä sellasta erilaisuudesta opettavaa juttua :)
Ei ole kirkkoon tai joulujuhlaan todellakaan tultava, itse en ole koskaan ollut koulun joulujuhlassa. Ja nimenomaan uskontokunnasta johtuen. Kaikilla on uskonnonvapaus.
 
ei ole pakollista
Vielä täytyy sanoa, että aika jännä näkökulma että virsien laulaminen olisi uskontoneutraalia, heh. Mutta kyllä nyt on mennyt siellä vähän sekaisin näköjään asiat, kun joulu on nimenomaan kristikunnan juhla. Ei se ole uskonnoton juhla!
 
Meidän poika on kunnallisessa päiväkodissa. Tyttö oli samassa pk:ssa aikaisemmin, nyt hän on jo koululainen.

Päiväkodissa on esim. pyhäkoulua joka toinen viikko. On hartaudet pari kolme kertaa vuodessa joko kirkossa, srk-talolla tai päiväkodilla. Yhteen aikaan siellä kävi pari kertaa kuussa seurakunnan lapsi- ja nuorisotyöntekijät pitämässä jotain uskontojuttua. Jne.

Mutta ei meidän lapset ole osallistuneet ko. toimintaan ollenkaan, heille & muille ei-luterilaisille lapsille on järjestetty jotain muuta siksi aikaa :)
 
ateisti
"Vielä täytyy sanoa, että aika jännä näkökulma että virsien laulaminen olisi uskontoneutraalia, heh. Mutta kyllä nyt on mennyt siellä vähän sekaisin näköjään asiat, kun joulu on nimenomaan kristikunnan juhla. Ei se ole uskonnoton juhla! " Tiedän kyllä, että virret on uskonnollisia, mutta ne mitä kouluissa on yleisesti tunnuttu laulavan on lähinnä sellaisia etten minä ainakaan ole juuri siihen uskonnollisuuteen kiinnittänyt huomiota vaan siihen että kuulostaa nätiltä.
Meidän paikkakunnalla kyllä on se, että ei-luterilaisille lapsille ei ole järjestetty mitään omaa juttua, taitaa olla niin vähän sellaisia muksuja, niin että jos eivät johonkin mene niin saavat sitten olla kotonaan.. Sinänsä olisi harmi tulevaisuudessa jättää lapset pois koulun joulujuhlasta, kun siellä kuitenkin on aina jotain sellaista mukavaa että tarjotaan glögiä, piparia ja mahdollisesti lapsi saisi olla esittämässä vaikka jotain joulupukkinäytelmääkin mihin ei tosiaan mitään uskonnollista liity..
 
"Lilii lisänimetön"
Päiväkodissa on esim. pyhäkoulua joka toinen viikko. On hartaudet pari kolme kertaa vuodessa joko kirkossa, srk-talolla tai päiväkodilla. Yhteen aikaan siellä kävi pari kertaa kuussa seurakunnan lapsi- ja nuorisotyöntekijät pitämässä jotain uskontojuttua. Jne.
Mun mielestä nämä asiat ei kuulu kunnalliseen päiväkotiin ollenkaan. Enpä ole täälläpäin moisista kuullut. Pyhäkoulut on ihan erikseen, samoin raamattupiirit ja muut. Joulu- ja pääasiäiskirkko on halukkaille, mutta ne on siis kirkolla, ei päiväkodissa.
 
[QUOTE="Lilii lisänimetön";22346167]Mun mielestä nämä asiat ei kuulu kunnalliseen päiväkotiin ollenkaan. Enpä ole täälläpäin moisista kuullut. Pyhäkoulut on ihan erikseen, samoin raamattupiirit ja muut. Joulu- ja pääasiäiskirkko on halukkaille, mutta ne on siis kirkolla, ei päiväkodissa.[/QUOTE]

Minusta niitä saa olla, kun kirkkoa ja valtiota ei vielä toistaiseksi ole erotettu toisistaan.

Pääasia, että osallistuminen niihin on vapaaehtoista, ja että niistä informoidaan etukäteen jotta vanhemmille jää aikaa päättää lapsensa osallistumisesta. En mä haluaisi viedä ev.lut. lapsilta oikeutta uskontokasvatukseen päiväkodissa, vaikka itse olenkin ateisti.
 

Yhteistyössä