Mistä lapselle pieni koira?

• Viestiketjun aloittaja "Kata"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Miksi sä haluat tukea pentutehtailua? Sillä sitähän tuollainen rotumixien tarkoituksellinen teettäminen on, kyseessä kun ei ole vastuullinen ja tavoitteellinen kasvatus. Seropille käypä hinta on kennelliiton mukaan 100e. Ota REKISTERÖITY puhdasrotuinen koira tai sitten oikea vahinkopentu, älä tue pentutehtailua! Se 1000e on oikeasti aika pieni hinta, kun miettii, paljonko koiraan helposti tulee kulumaan rahaa.

"vieras"
[QUOTE="Kata";24211777]Joo vahinkopentueita etsinkin. Ihanaa kun syyllistätte kovin.[/QUOTE]
No anteeksi, mutta valitettavan usein näissä kivoissa ja hauskoissa rotumixeissä ei todellisuudessa ole kyse vahingosta, vaikka niin väitettäisiin, ja sehän näkyy sitten noissa hinnoissa. Sama ilmiö on myös isojen "munanjatkerotujen" kanssa, joista teetetään mitä mielikuvituksellisimpia sekoituksia.

Sulla nyt kuitenkin taitaa olla homma ihan hanskassa, joten pahoittelen kärkästä sävyä.

"Mansikki"
Toki etsin asiallisia koteja.

Äiti russeli kuitenkin asuu vauva ja uhmisperheessä jossa kissoja, lintuja, poneja ja kaneja ilman ongelmia. Päin vastoin. Äiskäkoiran paras ystävä on kissa ;) Isä näyttelykoira joka vaihtoi agilityyn. Ihan ok luonne.

Pennuista kuitenkin niin paljon vaivaa että vastuuntuntoinen koti enisijaisen tärkeä.

"vieras"
[QUOTE="noh";24211519]Lapsellehan sinä et ota koiraa. Toi pisti kyllä mun silmääni. Koiraa ei ikinä oteta lapselle. Koira otetaan aikuisten vastuulle. Auikuiset huolehtivat koirasta.[/QUOTE]

Niin, et sitten lukenut tuota viimeistä kappaletta! Tai et ymmärrä lukemaasi..

"Kata"
[QUOTE="Mansikki";24211823]Toki etsin asiallisia koteja.

Äiti russeli kuitenkin asuu vauva ja uhmisperheessä jossa kissoja, lintuja, poneja ja kaneja ilman ongelmia. Päin vastoin. Äiskäkoiran paras ystävä on kissa ;) Isä näyttelykoira joka vaihtoi agilityyn. Ihan ok luonne.

Pennuista kuitenkin niin paljon vaivaa että vastuuntuntoinen koti enisijaisen tärkeä.[/QUOTE]

Uskon kyllä, ja mulla kokemusta terriereistäkin. En vaan nyt ajatellut sen rotuista, vaan vähän pehmeämpää.

"Kata"
[QUOTE="Mansikki";24211865]Niin ja kaupassa ehtoja.

Koiraa ei saa myydä tai antaa eteenpäin. Se palautuu kasvattajalle. Pentutottis pakollinen.

Eli ei varmastikkaan sun etsimä koiruus :)[/QUOTE]

Ihan hyvät ehdot, ei haittaisi. En ikinä pystyisikään antamaan pois. Mutta toi mix ei ihan mun toivoma.

"palma"
[QUOTE="vieras";24211747]Miksi sä haluat tukea pentutehtailua? Sillä sitähän tuollainen rotumixien tarkoituksellinen teettäminen on, kyseessä kun ei ole vastuullinen ja tavoitteellinen kasvatus. [/QUOTE]

Tehtailua on se, kun ei välitetä mistään muusta kuin pentujen määrästä ja niistä saatavasta rahasta. Pikkukoiramixeissä on paljon muunlaistakin teettämistä. Joillain on mielestään niin superihana ja erityinen sesse, että sille on mukamas pakko teettää pennut. Toiset taas ottavat todesta naapurin mummon horinat siitä, kuinka teidän Donna ja meidän Danny on rakastuneita ja niille tulis ihania vauvoja. Voihan osa noista koirista jopa olla ihan kuvattuja ja terveiksi tutkittuja, mutta usein luonteesta ja terveydestä ei ole muuta vakuutta kuin omistajan putkinäköinen mielipide.

[QUOTE="Mansikki";24211865]Niin ja kaupassa ehtoja.

Koiraa ei saa myydä tai antaa eteenpäin. Se palautuu kasvattajalle. Pentutottis pakollinen.

Eli ei varmastikkaan sun etsimä koiruus :)[/QUOTE]

aika karmeat ehot :O miksi moiset? ku raha vaihtaa omistajaa ja niin eespäin :confused:

"..."
siotuskoiraki vois varmasti olal hyvä vaihtoehto, kasvattajan tuki koiran kasvatuksessa. kannattaa vain kattoa ettei ihan älyttömiä papereita allekirjota.
Tarkkana kannattaa olla millaisiin sopimuksiin lähtee. SKL:n sopimuspaperia kun käyttää ilman kohtuuttomia lisäehtoja on ok.
Mutta sijoituskoirissa kannattaa huomioida myös se, että ne tosiaan ovat pois kotoa sen ajan kun ovat pentujen kanssa kasvattajalla. Sekä kasvattajalla on oikeus ilmoittaa koiraa näyttelyihin ja viedä niihin. Sijoituskodin on pidettävä koira näyttelykunnossa jne. Mitään omia "kesätukka"-trimmauksia ei tehdä. Koiraa ei leikkauteta ilman lupaa jne.
Ottaessaan sijoitukseen koiran on tärkeää, että molemmat osapuolet ymmärtävät mitä sijoitus tarkoittaa.

"..."
Mäki jäin miettimään tätä..Ennenmuinoinhan koiran kun osti kokonaan rahalla omaksi, niin sen jälkeen se oli oma. Vieläkö nykyisin koira rinnastetaan esineeseen kaupanteossa ja ehdoissa? Ovatko kasvattajien "ehdot" lainvoimaisia?
Luultavasti silloin olisivat lainvoimaisia, mikäli myyntihinnasta olisi annettu tuntuva alennus, jonka syy kirjattu paperille. Tällöin myyjälle jäisi kai jonkinlainen oikeus koiraan.
Yhtään omaa/lähipiirin kokemusta ei ole miten oikeuden kautta nuo asiat olisi mennyt. Toivehan on, että oikeuteen ei tarvisi lähteä.

Mutta noin yleisesti itse olen sillä kannalla, että mitään ylimääräisiä ehtoja ei pidä laittaa. Kauniiltahan se kuulostaa, että myyjä on kiinnostunut koiran tulevaisuudesta. Mutta kuitenkin itse pitäisin sitä pääjuttuna, että koira kuitenkin on ostajan oma. En haluaisi mitään holhoavaa koiran entistä omistajaa/kasvattajaa kaupanpäälle.

Omien koirieni kasvattaja kirjaa kauppakirjaan myös, että "Etuostooikeus kasvattajalla. Koiraa ei saa myydä eikä lopettaa kääntymättä kasvattajan puoleen." tms.
Mutta myyntihetkellä kertoo, että tuo ei ole lainvoimainen. Ja toki koira pitää lopettaa, mikäli se kärsii, että koiran paras on etusijalla. Laittaa tekstin ainoastaan siksi, että kasvatin omistajat ongelmatilanteissa uskaltaisivat kääntyä apua pyytämään.
Ja hyvin tuo on toiminut. Muutamat kodinvaihtajat on ollut, joille on joko uusi koti katsottu tai sitten jääneet eläkepäiviä viettämään kasvattajalle. Kuitenkin kasvattaja painottaa aina, että kyse on ostajien koirista ja he tekevät itse päätökset koiriensa suhteen.

• Tykkää
Reactions: narikka83
Mäki jäin miettimään tätä..Ennenmuinoinhan koiran kun osti kokonaan rahalla omaksi, niin sen jälkeen se oli oma. Vieläkö nykyisin koira rinnastetaan esineeseen kaupanteossa ja ehdoissa? Ovatko kasvattajien "ehdot" lainvoimaisia?
niimpä! aika kohtuuttomat vaatimukset :D ku raha vaihtaa omistajaa on aika turha mittään tupista...

meile on tulossa kans pentuja, hirvikoiria. tuskimpa alkavat soitteleen perrään että kuule mie tuon takasi ku ei tämä haukukhaan hirveä

icy
Ihmeellisesti väki taas tarttunut tuohon "lapselle koira"-heittoon, mun mielestä käy aika selväksi että aikuisen koulutettavaksi ja hoidettavaksi se loppuviimeksi tulee.

Eikä se seropi välttämättä huono vaihtoehto ole, mulla on tällä hetkellä yksi kultsi-saksanpaimenkoira-sekoitus, on tosi järkevä ja terveempi kuin aikaisemmat puhdasrotuiset. Yksilöitähän ne silti on. Ymmärrän kyllä ap:n pointin siinä, että turhaa maksaa yli tonnia loppuun asti jalostetusta koirasta, jos ei ole tarkoitus ravata näyttelyissä ja käyttää siitokseen. Seropitkin pääsee kuitenkin mätsäreihin, jos vaikka lapsi haluaisi koiraa viedä. Mielipiteitä on monia. Enkä nyt tarkoita että pitäisi mitään pentutehtailua tukea, mutta esim. eläinsuojelustakin voi kysyä josko sopivaa olisi tarjolla.

Yhteistyössä