Mistä johtuu lapsen kalpeus?

• Viestiketjun aloittaja "harmaana"
  • Ensimmäinen viesti
"harmaana"
Kauhukseni huomasin, että esikoinen (4v) on kamalan kalpea. Suorastaa läpikuultavan kalpea, ei missään nimessä terveen luonnollisen värinen. Lapsi ei ole mitenkään kipeä tai kalpeus väliaikaista vaan sitä on ollut jo jonkin aikaa. Nyt mietin voiko huono ruokavalio ja ulkoilun puute aiheuttaa tuota? Meillä on pieni vauva ja joskus yksinkertaisesti ei vaan päästä ulos, kuitenkin vähintään 3-4 päivänä viikossa ollaan ulkona pari tuntia kerrallaan. Kotia on pakko siivota, ruokaa on laitettava, vauvan nukuttava ja joskus esikoisella on leikki kesken eikä millään halua mennä ulos joten en ole pakottanutkaan. Toiseksi, esikoisella on järkyttävä uhma päällä eli kieltäytyy syömästä melkein kaikkea. Ainoa mitä joskus suostuu syömään on kaupan lihapullia ja riisiä. Välillä olen kokeillut, että en anna sitten tuota ruokaa jos muu ei kelpaa, niin lapsi todellakin on sitten syömättä. Tai närppii muutaman haarukallisen ja ei syö sen enempää. Tätä kaikkea on kestänyt jo reilun kuukauden, itse asiassa todennäköisesti jo pari kuukautta. Voiko tuo kamala, harmaa, kalpeus johtua noista asioista?

"vieras"
Itse olen kalman kalpea aina talvisin; aivan sama kuinka kesällä ruskettuisin. Saattaapi olla ihan luonnollista näin talvella. Mutta mielenrauhasi vuoksi, käytä verikokeissa.

"vieras"
meidän 3,5 vuotias on ihan samanlainen tapaus. Syö huonosti, ollaan ulkona vähän ja on just kalpea. Siltä kyllä on otettu muita verikokeita muihin asioihin liittyen. Kaikki oli ok.

mitä veriarvoja niinkuin pitäis ottaa?

Osta nyt ainakin Möllerin mansikanmakuisia pureskeltavia kalamaksakapseleita. Syökö mitään hedelmiä? Meillä syö sentään banaania ja päärynää.

Haloo
Kalpeus saattaa johtua monestakin syystä.
1. Anemia (anna rauta valmistetta esim. IRON VITAL käy hyvin)
2. Sydän sairaudet (lääkäri tutkii)
3. Verisairaudet (lääkäri ottaa valko ja punasolu ym. Kokeet)
4. Huono hapen saanti (keuhko sairaudet
ja monet muut. Lääkäriin

Yhteistyössä