Mistä johtuu hiusten kihartuminen?

  • Viestiketjun aloittaja Ranskalainen yrttimauste
  • Ensimmäinen viesti
Ranskalainen yrttimauste
Eli puolet elämästäni olen ollut täysin suorahiuksinen, vanhoja luokkakuvia kun katsoo niin näkee pikkutytön päässä liukkaat, suorat, sileät hiukset.

Nyt aikuisena hiukset ovat alkaneet kihartua, ja tällä hetkellä niissä on "lettikiharat", eli sellaiset kuin jos olisi hiukset olleet yön tiukalla letillä, kihara ei siis ala suoraan päälaelta vaan puolesta välistä puoleen selkään asti ulottuvaa hiusta. Seassa on jokunen korkkiruuvivänkyrä...suoristusraudalla on paljon töitä :) Näin on ollut ainakin viimeiset kymmenen vuotta.

Muuten hiukset ovat paksut ja karheat, johtuu varmaan vuosien värjäämisestä. Hiukset eivät ole kuivat, kaksihaaraisia kyllä löytyy :(

Mutta mistä johtuu nuo kiharat, kun en ole kumminkaan kiharapäänä syntynyt? Tietääkö kukaan/onko kenellekään vastaavaa? Ovatko sinun hiuksesi "muuttuneet" aikuisena itsestään?
 
mulla oli 8-luokkaan asti ihan suorat hiukset, ja eräällä kampaajareissulla kampaaja totesi, että sulle tulee kiharat hiukset. Olisko ollu lukion ekalla hiukset ihan korkkiruuvikiharat. En tiedä mistä johtuu, muakin kiinnostaisi tietää :) ja kiharat nää on edelleen...
 
mjy
Mulle on keski-ikäisenä tullut kiharat hiukset, vaikka aikaisemmin oli ihan piikkisuorat. Meillä on kyllä suvussa luonnonkiharaa paljonkin, mm. mun veljellä, ja yhdellä mun tytöistä on kiharat hiukset, mutta hän suoristelee niitä niin kuin minäkin. Hassua, kun nuorempana otin permanentteja, kun tykkäsin kiharasta, ja nyt, kun ne olisi luonnostaan kiharat, niin suoristan ne.
 
En osaa tarkalleen sanoa, mistä johtuu. Kai vähän samasta syystä kuin muutkin muutokset (hiusten tummuminen jne.). Mutta sinänsä aika yleistä tuo on.

Mun yhdellä sukulaisella on vanhemmiten tullu ihan permanenttitukka. :D Siis suorahiuksinen ollu aina aikaisemmin. Mulla on vähän tullu laineikkaammaksi, mutta ei voi puhua vielä mistään kiharoista.
 
"poikia3"
Mulle on myös nyt 4-kymppisenä tullut kiharat. Kasvatin miltei 10 vuotta lyhyenä pitämäni hiukset pitkiksi, yllätys oli suuri, kun tukkani olikin kihara.

Minä olen saanut selityksen, että kihartuminen johtuisi hormoneista. Tiedä häntä. Kiitollinen olen kuitenkin kiharoistani, tykkään niistä. Nämä kun eivät ole mitkään säkkärät vaan nätisti kiharat.
 
Ranskalainen yrttimauste
Mulle on keski-ikäisenä tullut kiharat hiukset, vaikka aikaisemmin oli ihan piikkisuorat. Meillä on kyllä suvussa luonnonkiharaa paljonkin, mm. mun veljellä, ja yhdellä mun tytöistä on kiharat hiukset, mutta hän suoristelee niitä niin kuin minäkin. Hassua, kun nuorempana otin permanentteja, kun tykkäsin kiharasta, ja nyt, kun ne olisi luonnostaan kiharat, niin suoristan ne.
Sama juttu :D Ja tuon hormoni-selityksen olen minäkin kuullut, tiedä sitten onko se totta?
 
"friikki"
Uskokaa tai älkää, mulle kävi niin, että samana päivänä kun täytin 25v, menin herättyäni peilin eteen ja tajusin että mun tukka on muuttunut kiharaksi. Siihen asti mulla oli suorat, korkeintaan taipuisat hiukset. Mutta sinä aamuna mä näytin siltä että mulla ois ollut rullat yön päässä. :D No, ostin sitten itseleni samana päivänä suoristusraudan synttärilahjaksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Karvapallo
Minun piikkisuora tukkani muutui murrosiässä kiharaksi. Hormonit? Raskauden aikana kihara tukkani muuttui suoraksi. Hormonit? Synnytyksen jälkeen suora tukkani muuttui kiharaksi. Hormonit? Toisessa raskaudessa kihara tukkani muuttui taas suoraksi. Hormonit?

Lisäksi väri on vaihdellut melkein mustasta vaaleaan ja punaiseen. Siis oma väri :D
 
Minä olen kanssa huómannut että omat hiukseni ovat ruenneet kihartumaan tässä viimeisen puolenvuoden sisällä. miettinyt olen montakertaa olenko ainut kenelle näin käy mutta hyvä että muillekkin näin käy! =)
 
keski-ikäinen kiharapää
Kaikissa raskauksissa hiukset meni korkkiruuveille, ennen olivat hiukan taipuisat, mutta ei kiharat.
Raskauksien jälkeen suoristuivat, paitsi viimeisen jälkeen..ensin suoristuivat, sitten aloittivat riehakkaan kihartumisen ja nyt olen täysin kikkarapää.
Joskus tykkään, joskus en..ainakin näyttävät paksummilta kuin ovat ja suoristus-raudalla saan lähes suorat hiukset :)
 
"Tellu"
Minullakin on ruvennut ennen piikkisuora tukka kummasti taipuilemaan äskettäin (olen siis kohta 30 v.). Luulin aluksi, että aikaisemmin käyttämäni lääkitys olisi aiheuttanut tämän muutoksen, mutta tiedä sitten tästä.. Hiukset myös taipuilun lisäksi kohoavat päänahasta tosi voimakkaasti esim. suihkun jälkeen mikäli niihin laittaa muotovaahtoa. Onko tuo normaalia taipuisille/kiharille hiuksille?
 
melko taipuisa
eli mittarissa on 60 vee ja hiukset sen kun kihartuu. Sanonkin, että viimeiset hormoonit hyrräävät.

Aikaisemmin on kans ollut taipuisat hiukset, mutta tuntuu kihartuvan yhä edelleen. Tosin ei vielä korkkiruuvia.
 
+curley+
itselläni oli pikkusena ihan kiharat hiukset. sitten kiharuus katosi moneksi vuodeksi ja tuli pysyvästi takasin teini iässä. eli ehkä vuotta ennen kun menkat alkoi minusta tuli taas kihara tukkainen. kampaaja sanoi että muurosiän hormoonit on syy kihartumiseen mutta en tiedä kumpi esrogeeni vai testosteroni?
 
"vieras"
Meidän kahden kuukauden ikäisellä vauvallamme on suorat hiukset, yllätys oli suuri kun niitä pestiin ensimmäistä kertaa jolloin ne kihartuvat ihan käkkärälle. Ei siis mitään laineita vaan täysin kiharat. Kuivuessaan taas suoristuvat. Mistäköhän tuo voisi johtua? Kuivina siis aivan suorat hiukset.
 
"vieras"
Mullakin oli lapsena ja nuorena suorat ja sileät hiukset. Noin 23-vuotiaana aloin huomaamaan, että hiukseni alkavat olla enemmän karheat ja taipuisat. Nykyään kampaajat sanovat hiuksiani luonnonkihariksi. Samoin ripseni ovat välillä olleet suorat ja välillä kaartuvat. Hiukseni haluaisin mielummin olevan suorat ja ripseni kaartuvat.
 

Yhteistyössä